כדי להוכיח לציבור השכירים ובמיוחד העצמאים, עד כמה החיסכון לפנסיה הוא משתלם, אפשר פשוט לבחון את המוטיבציה הגבוהה של משרד האוצר להקטין את היקף הטבות המס לפנסיה. בכל דיון על תקציב המדינה וגזירות, עולה הנושא מחדש ואיכשהו יורד מסדר היום הציבורי, באותה מהירות שבה עלה. ההטבות הללו הן מבין המשמעותיות ביותר שמעניקה המדינה.
אין ספק שיש לזה מחיר כלכלי גדול בתקציב המדינה. המדינה מוותרת באמצעות אותן הטבות, על פי ההערכות, על עשרות מיליארדי שקלים בשנה. כגודל ההטבה, כך גם הרצון הגובר לנגוס בה או לבטל אותה, כדי להחזיר לקופת המדינה את אותם מקורות, במיוחד עכשיו בתקופה כה מאתגרת.
הפעם נראה כי במשרד האוצר נחושים מאי פעם לקצץ משהו מתוך אותן הטבות, בגלל התארכות המלחמה והגירעון שיצא משליטה. הסיטואציה וגודל הגירעון הם ההסבר של אנשי האוצר מדוע גם אפיק הטבות המס לפנסיה צריך לתרום את חלקו. אבל זו ראייה לטווח קצר מאוד שבאה על חשבון הטווח הארוך.
לפני הכול, השאלה היא מדוע בכלל מגדירים את הפנסיה כהטבה ולא כעוגן קבוע שלא ניתן לביטול? בשנתיים האחרונות הפוליטיקאים והציבור התווכחו על כל כך הרבה סוגיות הנוגעות לחיים בישראל, אז מדוע כשבאים לפגוע לנו בהכנסה המשמעותית בגיל השלישי, אין מי שזועק, מפגין ומביע דעה? חלק מזה טמון בהיעדר חינוך פיננסי והבנת המשמעות של עד כמה אותן הטבות הן קריטיות לקצבת פנסיה בגיל השלישי.
בהיעדר הטבות מס לפנסיה, נטל הדאגה לציבור הפנסיונרים העתידי ייפול על מוסדות הרווחה וביטוח לאומי. אפשר רגע לחזור לעת הנוכחית: בקרב בני 60 שפורשים כיום, קיימים רבים שלא עבדו במקומות עבודה שבהם הפרישו לקצבאות פנסיה. התוצאה היא שכיום לציבורים רבים המצויים בגיל הפרישה אין כמעט חסכונות והם נדרשים להסתמך על קצבאות הביטוח הלאומי שהן צרות ונמוכות.
מהי בכלל אותה הטבת מס? ההטבה המרכזית היא למעשה הכרה בהפקדה לפנסיה כהוצאה בתלוש השכר שלכם. ההטבה ניתנת כך שמנכים את ההפקדה לפני טרם חישוב מס ההכנסה לתשלום מהשכר שלכם, אך בגובה של עד 11% מתוך תקרת שכר של 25,608 שקלים נכון ל-2024. מדובר בחיסכון של אלפי שקלים בשנה לכל משפחה. בפשטות זה עובד ככה: ההפקדה לפנסיה מקטינה את שכר הברוטו שבגינו אתם משלמים מס, וכך גובה המס המשולם נמוך יותר. הטבות נוספות ניתנות בעת תכנון פרישה וביצוע פריסות מס שונות.
אין ספק כי גירעון של 8% ביחס לתוצר הוא משמעותי ועמוק, ויש לו השלכות חמורות על המשק. אך פגיעה בהטבות המס על הפנסיה תביא בוודאות לירידה במוטיבציה לחיסכון לפנסיה. פעם ראשונה יבקשו שכירים ועצמאים לדעת שהם לא מפקידים מעבר להטבות הניתנות וכך יידרשו להקטין את גובה ההפקדות. יוקר המחיה המאמיר מוביל אותנו לנסות לצמצם ככל שאפשר בהוצאות שנתפסות כלא חיוניות.
התוצאה תגיע בעוד כמה עשורים, עם הרבה פורשי פנסיה שיאריכו חיים ולא יוכלו לעבוד בגילאים מבוגרים, ובהיעדר חסכונות לא יוכלו לכלכל את עצמם. הטבות המס הקיימות הן חיוניות כדי לשכנע חלק מהציבור לחסוך לפנסיה. למשל, אוכלוסיית העצמאים המהווה כ-15% מהציבור, בוחרת לבצע הפקדות לפנסיה בהיקפים מצומצמים. לעתים, האפשרות לשכנע את אותם עצמאים לחסוך לפנסיה טמונה פעמים רבות בהצגת החיסכון המשמעותי שיש במסים בעקבות אותן ההפקדות. עבור עצמאים, ההטבה מגיעה עד השתתפות של 30-40 אגורות מהמדינה, בכל שקל שמפקיד עצמאי לפנסיה.
גם לציבור החוסכים בישראל יש אחריות. קחו למשל את העצמאים שרובם לא מפקידים כספים לפנסיה, למרות שכבר ב-2017 יצא לדרך תיקון לחוק ההתייעלות הכלכלית, שחייב גם אותם לעשות כן. לפי התיקון, עבור חלק ההכנסה שהינו עד מחצית השכר הממוצע, העצמאים יפקידו כ-4.45%, אם חלק ההכנסה הוא מעל למחצית השכר הממוצע ועד השכר הממוצע - הם יחויבו להפקיד כ-12.55%. במקביל, נקבע כי קיימת אפשרות להפקיד מעבר לסכום המינימלי וליהנות מהטבות מס נוספות.
משרד האוצר חייב לשנות כיוון ולהבין את החשיבות האדירה שיש לאותן הטבות מס בפנסיה על החיסכון שלנו. זה לא הזמן לשחק ברולטה על העתיד שלנו. תוצאות המלחמה הקשות מאוד הן מבחינה ביטחונית והן מבחינה כלכלית, לא מצדיקות פגיעה באפיק החיסכון הכי חשוב לגיל השלישי, שמסייע לרבים כל כך לחיות בכבוד בשנותיהם האחרונות. להפך, הגישה צריכה להיות שגם במצבי קיצון ומשבר, לא פוגעים באפיק הביטחון הכלכלי של רבים לגיל השלישי ואת הכסף מביאים ממקומות אחרים.
ספיר קדוש היא בעלים ומנכ"לית משותפת ב-SFP - חברה לתכנון פיננסי הוליסטי
1 צפייה בגלריה
ספיר קדוש
ספיר קדוש
ספיר קדוש
(עידן שיסטר)
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
פורסם לראשונה: 13:45, 22.08.24