חצבה ורחובות, ישראל – 8 באוקטובר, 2024 – ווטרשד איי סי ("ווטרשד", לשעבר חוות קאלרס בע"מ), חברה חדשנית בתחום חקלאות-ימית בת-קיימא וביוטכנולוגיה, וחברת אבוג'ן בע"מ ("אבוג'ן") (NASDAQ: EVGN, TASE: EVGN), חברה מובילה לביולוגיה חישובית שמטרתה לחולל מהפכה בדרך הגילוי והפיתוח של מוצרים בתחום מדעי החיים בשווקים שונים, יחד עם אוניברסיטת בן-גוריון ,הודיעו על קבלת אישור מרשות החדשנות למענק לשנה שנייה להמשך פיתוח טכנולוגיית CRISPR עבור סרטנאים, לאחר שנה ראשונה מוצלחת.
שיתוף הפעולה נועד לספק פתרון בר-קיימא למגבלות קיימות בעריכה גנטית באורגניזמים שאין להם מודל גנטי, עם מידע גנומי ופרוטוקולים מוגבלים, תוך התמקדות בשיפור תכונות מפתח כגון קצב גידול, עמידות למחלות והתאמה סביבתית בסרטנאים, בדגש על המינים: סרטני מים מתוקים ענקיים, חסילוני רגל לבנים וסרטני ביצה אדומים.
גודל שוק החסילונים העולמי עמד על 40.35 מיליארד דולר בשנת 2023 והוא צפוי לצמוח בשיעור גידול שנתי מורכב (CAGR) של 7.09% במהלך התקופה 2024-2032. שוק סרטני הביצה האדומים צפוי לצמוח בקצב של 31.5% בין השנים 2024 ל- 2032. שווקים צומחים אלה מדגישים את הצורך בהרחבה של חקלאות ימית בת-קיימא, מה שהופך את הטכנולוגיה המפותחת במסגרת שיתוף הפעולה לרלוונטית במיוחד.
במהלך השנה הראשונה עמדו השותפים בהצלחה ביעדים המתוכננים של שיתוף הפעולה. חברת אבוג'ן ניצלה את המנוע הטכנולוגי המתקדם שלה, GeneRator AI,וסיפקה תחזיות ל- gRNAs אופטימליים, באמצעות מספר תכונות חדשות: שימוש בגנומים ללא אנוטציות (ללא מודלים גנטיים), התחשבות בשונות טבעית ב- DNA בעיצוב gRNAs, ותחזית מיקומים מחוץ למטרה כדי להגדיל את הספציפיות של העריכה. הדבר איפשר לווטרשד ואוניברסיטת בן-גוריון להפיק בהצלחה את סרטני המים המתוקים הענקיים (Macrobrachium rosenbergii) הראשונים בעריכה גנטית עם תכונת מטרה נבחרת של עיניים צבעוניות, בשלבי חיים מתקדמים לאחר השלב הלארוולי, ובכך הושגה אבן דרך מרכזית בשימוש בטכנולוגיית CRISPR בסרטנאים.
בשנה השנייה, היעד המרכזי של שיתוף הפעולה הוא להגדיל לקנה מידה תעשייתי את טכנולוגיית ה-CRISPR עבור סרטני מים מתוקים ענקיים ולהרחיב את היישום המתקבל למינים נוספים של סרטנאים: חסילוני רגל לבנים (Litopenaeus vannamei) וסרטני ביצה אדומים (Procambarus clarkia).
לנוסח המלא של ההודעה לעיתונות בקרו באתר האינטרנט של אבוג'ן בע"מ בכתובת: www.evogene.com
ההודעה מוגשת מטעם חברת אבוג'ן באמצעות מערכת ״המברקה״ להפצת הודעות לתקשורת. אתר ynet capital או מערכת ynet לא השתתפו בכתיבת או בעריכת הכתבה. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות.