בשנתיים האחרונות חברות רבות הפועלות בתחום הנפט והגז בים הצפוני הבריטי הודיעו על החלטתן להפסיק להשקיע בפיתוח נכסים ואף למכור את נכסיהן באזור. בין החברות המובילות ניתן למצוא את ,Shell ,ONE-Dyas ,BP Eni ועוד. לעומת זאת, חברת איתקה, בבעלות דלק קבוצה, בחרה באסטרטגיה הפוכה וממשיכה לפתח את פעילותה בים הצפוני ולרכוש נכסים חדשים. מה הסיבה להחלטות השונות הללו? האם האסטרטגיה של איתקה תשתלם בטווח הארוך או שהיא צעד מסוכן? בכתבה זו נבחן את השיקולים שמאחורי ההחלטות השונות של החברות ואת הפוטנציאל של איתקה בים הצפוני.

הרגולציה החדשה והשפעותיה

ממשלת בריטניה הנהיגה בשנים האחרונות רגולציות חדשות ומיסים נוספים על חברות נפט וגז הפועלות בים הצפוני. המס המרכזי, Energy Profits Levy (EPL), הוגדל ל-35%, מה שהביא את שיעור המס הכולל ל-75%. מטרת המס היא להתמודד עם הרווחים החריגים שנוצרו מעליית מחירי הנפט והגז בעקבות המלחמה באוקראינה. למרות שהמס נועד להיות זמני, הוא הוארך לאחרונה עד מרץ 2029 עם מנגנון שנועד להקל עליו אם מחירי הנפט והגז יפלו מתחת לסף מסוים (71.40 דולר לחבית נפט ו-0.54 פאונד ליחידת חום של גז (BTU)) במשך שני רבעונים ברציפות.
המס הגבוה והרגולציה המחמירה אילצו חברות רבות לשקול מחדש את פעילותן בים הצפוני. הרגולציה הנוקשה יחד עם עלויות ההפקה הגבוהות הופכות את ההשקעה בים הצפוני לפחות משתלמת, במיוחד כאשר יש אלטרנטיבות אטרקטיביות יותר ברחבי העולם עם רגולציה תומכת. כתוצאה מכך, חברות רבות מחליטות למכור את נכסיהן ולחפש אזורים עם רגולציה נוחה יותר ופוטנציאל רווח גבוה יותר. האלטרנטיבות כוללות השקעות בפרויקטים גדולים באזורים כמו ארצות הברית, המזרח התיכון ואפריקה.
בין החברות שמוכרות את נכסיהן ניתן למצוא את ענקית האנרגיה Shell שהודיעה על מכירת נכסי גז ונפט בדרום הים הצפוני הבריטי לפי הערכת שווי של כ-800 מיליון דולר, כולל את המתקןLeman Alpha, שדה Clipper וטרמינל הגז Bacton .TotalEnergies הודיעה על כוונה למכור את יתרת אחזקותיה בשדות הגז הטבעי בים הצפוני לאחר שכבר מכרה 20% מהנכסים, וכן החברה ההולנדית ONE-Dyas מכרה את נכסיה בים הצפוני הבריטי וההולנדי ל-Waldorf Production בעסקה בשווי של יותר ממיליארד דולר. העסקה כללה שדות נפט וגז עם קיבולת ייצור של כ-30,000 חביות נפט שווה ערך ליום.

אסטרטגיית איתקה

לעומת החברות המוזכרות לעיל שמקטינות ואף סוגרות את פעילותן בים הצפוני, איתקה בוחרת להגדיל את פעילותה באזור. החברה ממשיכה לרכוש נכסים ולהשקיע בפיתוח פרויקטים חדשים. בנוסף, לחברה קיימת נזילות (קווי אשראי לא מנוצלים ומזומן עודף) בהיקף של 1.25 מיליארד דולר, מה שמאפשר לה גמישות פיננסית רבה. אלו כמה מהצעדים המרכזיים שלה:
  • רכישת נכסי Siccar Point Energy: ב-2022 איתקה רכשה את הנכסים של Siccar Point Energy הכוללים שלושה מאגרים מפיקים ושתיים מהתגליות המסחריות בים הצפוני, כולל פרויקט Rosebank, אחד הפרויקטים הגדולים ביותר שטרם פותחו באזור הכולל משאבים ברי הפקה של מעל 300 מיליון חביות נפט וצפוי להתחיל בייצור בשנים הקרובות. סיקאר נרכשה תמורת 1.1 מיליארד דולר ומומנה בעיקר בחוב.
  • רכישת Summit Exploration and Production Limited ו-Marubeni Oil and Gas UK Limited: רכישות אלו התבצעו במחצית הראשונה של 2022 והגדילו את היקף הפעילות של החברה בצורה משמעותית, תוך הוספת פורטפוליו מגוון של נכסי גז ונפט. שתי החברות היפניות נרכשו תמורת 290 מיליון דולר.
  • השלמת רכישת החזקות ב-Fotla Discovery והמשך פיתוח פרויקטים קיימים: ביולי 2023 איתקה השלימה את רכישת 40% הנותרים במאגר Fotla, הממוקם בבלוק 22/1b בים הצפוני, ועלתה לאחזקה של 100%. מאגר זה צפוי להתחיל בייצור בשנת 2026. כמו כן איתקה ממשיכה לפתח את פרויקט Captain EOR, שנועד למקסם את התפוקה משדה Captain באמצעות טכנולוגיות מתקדמות להפקת נפט. השלב השני של הפרויקט צפוי להגיע לשיא הייצור ב-2026.
  • רכישת נכסים מ-Eni: העסקה האחרונה והמשמעותית ביותר. איתקה חתמה על הסכם עם ענקית האנרגיה האיטלקית ENI למיזוג חברת הבת הפועלת בים הצפוני תמורת הקצאת מניות בהיקף של 37.3% מהחברה המשקף ל-Eni UK שווי של 940 מיליון דולר. ל-ENI יש יותר נכסי גז טבעי ואילו לאיתקה יש יותר נכסים המפיקים נפט (כ-70% מסך ההפקה) כך שייווצר גיוון נוסף המצמצם סיכונים לשתי החברות. באיתקה צופים שהיקף הרזרבות הכולל של החברה לאחר השלמת העסקה יגדל בכ-100 מיליון חביות נפט לכ-660 מיליון חביות במשך תקופה של 15 שנה והיקף ההפקה שלה (נפט וגז) יעלה לשווה ערך של כ-110 אלף חביות נפט ליום (לעומת צפי של 60 אלף ללא העסקה). מניית איתקה ירדה בכ-18% בשבועיים העוקבים לפרסום ההודעה.

הסיכונים והפוטנציאל

האסטרטגיה של איתקה טומנת בחובה לקיחת סיכונים משמעותיים. המסים הגבוהים, הרגולציה המחמירה, התלות במחירי הנפט והגז התנודתיים והמגמה העולמית למעבר לאנרגיות מתחדשות עלולים לגרום להוצאות גבוהות ופגיעה בהכנסות, וכתוצאה מכך לרווחים נמוכים מהצפי של החברה ואף להפסדים כואבים.
כדי לממן את הרכישות וההשקעות הללו, איתקה גייסה חוב באמצעות הנפקת אג"ח, ובמקביל גם הגדילה את ההון העצמי שלה באמצעות הנפקות נוספות ומימון פרטי. החברה מקטינה בעקביות את החוב כאשר נכון לרבעון הראשון 2024, החוב הפיננסי נטו של איתקה עמד על 461 מיליון דולר לעומת 572 מיליון דולר בסוף 2023, ו-971 מיליון דולר בסוף 2022. בנוסף לחברה קווי אשראי לא מנוצלים בהיקף של 836 מיליון דולר. נכון להיום החברה יציבה מבחינה פיננסית כאשר יחס החוב ל-EBITDAX ירד ל-0.3 בלבד לעומת 0.46 לפני שנה, אך השקעות נוספות של סכומים משמעותיים בהתאם לאסטרטגיה יחד עם התממשות הסיכונים עלולה להביא את איתקה למצוקה פיננסית.
סיכון נוסף שבריטניה תמשיך בקו הנוכחי של עידוד הפקת חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות על חשבון אנרגיה מסורתית ותטיל גזירות חדשות בדמות רגולציה או מיסים נוספים שיפגעו עוד יותר בכדאיות הכלכלית של הפקת נפט וגז בים הצפוני.
מאידך, אם איתקה תצליח לנהל את הנכסים בצורה יעילה ולהפיק מהם את המקסימום, קיים פוטנציאל לרווחים גבוהים במיוחד בטווח הארוך. הנכסים הנרכשים בים הצפוני הם בעלי פוטנציאל הפקה גבוה והם ממוקמים באזור עם תשתיות מתקדמות וניסיון ניהולי עשיר. במידה שהחברה תצליח ליישם את האסטרטגיה שלה ולהפוך לאחת השחקניות הגדולות ביותר בים הצפוני ולהשיג יעדים כמו הפחתת פליטות פחמן ושיפור התפוקה, היא עשויה ליהנות מעליונות תחרותית ומהערכה חיובית מצד המשקיעים. כמו כן, שמידה שתגיע הקלה בנטל הרגולציה והמס מצד בריטניה זו עשויה להשפיע לחיוב בצורה מהותית על תוצאות החברה.
איתקה גם מקווה לנצל את היתרונות של שילוב עם Eni, שתספק לה גישה לטכנולוגיות מתקדמות ויכולות ניהול פרויקטים מורכבים. כך, החברה תוכל להתמודד עם האתגרים הרגולטוריים והפיננסיים ולמצוא דרכים חדשניות להפיק ערך מנכסיה.

השפעות על שוק הנפט והגז

ההחלטות השונות של החברות בים הצפוני משפיעות על השוק כולו. מכירות הנכסים הגדולות עלולות לגרום לשינוי במבנה השוק, כאשר חברות קטנות ובינוניות נכנסות לשוק במקום החברות הגדולות. זה יכול להוביל לעלייה בתחרות ולהשקעות נוספות בפיתוח טכנולוגיות חדשות להפקת נפט וגז בצורה יעילה יותר ובעלות נמוכה יותר.
מצד שני, ההשקעות של איתקה ונכונותה להמשיך לפעול בים הצפוני עשויות להוות דוגמה לחברות אחרות ולשמש כמנוף לצמיחה כלכלית נוספת. אם איתקה תצליח במטרותיה, היא תוכל לעודד חברות נוספות להשקיע בים הצפוני ולהחזיר את האמון באזור זה כיעד השקעה רווחי.

סיכום

האסטרטגיה של איתקה היא צעד אמיץ שאם יתבצע בצורה נכונה ועם מעט מזל, יכול להציב את החברה בפוזיציה מובילה כאחת המפיקות הגדולות בים הצפוני וכשחקנית משמעותית אף בקנה מידה עולמי. מצד שני, הסיכונים הכרוכים בה עלולים לתת לחברה מכה שהיא תתקשה להשתקם ממנה ולגרום להפסדים כואבים במיוחד. האם האסטרטגיה של איתקה תצליח? רק הזמן יגיד. אבל אין ספק שדלק קבוצה ואיתקה בחרו לשחות נגד הזרם בים הצפוני, וכעת נותר לראות האם יצליחו לנצל את ההזדמנויות ולקצור את הפירות, או שימצאו עצמן נלחמות במים סוערים יותר מכפי שציפו.
רפאל בירנבום הינו משקיע בשוק ההון בעל ותק של כעשור, מנהל תיקים ומוביל את קהילת המשקיעים "השקעות ערך בישראל". ניתן לעקוב אחרי רפאל בערוץ הטלגרם ובחשבון הטוויטר שלו ובבלוג Art Invest.
הכותב עשוי להחזיק במניות של חלק מן החברות המוזכרות בכתבה בתיקו האישי ו\או בתיקים המנוהלים על ידו. אין לראות בכל האמור לעיל משום יעוץ או המלצה לפעולה בניירות ערך ואין התחייבות שהינו שלם ו/או חף מאי דיוקים והשמטות.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.