כחצי שנה חלפה מאז הכתבה שפורסמה בתחילתה של המלחמה, שם ניסינו לצפות את השפעות המלחמה על הכלכלה הישראלית ועל שוק ההון ולגזור מכך אסטרטגיות השקעה. מחלוף שישה חודשים, חזרנו לבדוק מה הוא מצב השוק הנוכחי והסיכונים שהמהותיים שייתכן שחמקו מעיניי המשקיעים בבורסת תל אביב.
אין ספק שהשקעה בבורסה הישראלית התבררה כמשתלמת ומסקרנת עד מאד בחצי שנה האחרונה בה המדינה נמצאת דווקא במצב חברתי די עגום. אין בכך הפתעה של ממש, שכן כבר אז יכולנו לראות את ההזדמנויות, כפי שכתבנו: "האם לדעתכם הגרוע מכל כבר מאחורינו? באופן אישי (א.ל), חומרת אירועי שבת 7 באוקטובר הותירה בלב של כולנו חור עצום, ועל כן רוצה אני להאמין כי הנורא מכל אכן מאחורינו ומכאן ניתן לעלות. "
מנטרה שמלמדים בבתי ספר לכלכלה היא שמשברים הם תמיד ההזדמנות הכי גדולה, וניכר שהאוכלוסייה הפנימה זאת עד מאד בעולם וגם המשברים הפיננסיים הפכו להיות שגרה מזמינה גם לסוחרים המקומיים וגם לבינלאומיים.

השיאים של חצי השנה האחרונה

המדדים המובילים זינקו: מדד תל אביב 35 כ-5% רחוק מהשיא וכמו שזה נראה הוא לא מתכוון לעצור עכשיו. מניית העם "טבע" פורצת דשדוש של 5 שנים והופכת להיות במגמה חיובית ברורה (עוד אחת מהסיבות ל"סחיבת" המדד כלפי מעלה), בנק לאומי דיווח השבוע כי התשואה להון עלתה ל-20.2%, על חלוקת דיבידנד ענק של 835 מיליון שקל ועל רכישת מניות עצמית. בנוסף, ביל אקמן, המשקיע האגדי, רכש 5% ממניות חברת הבורסה עצמה, עוד מהלך מסקרן של משקיע חיצוני מוכשר בישראל.
בכתבה הקודמת דיברנו על מדד הצמיחה שיהיה הברומטר המוביל לרמת הסיכון אשר התפוגגה יחסית מאז והוא נתן בערך כ-30%, אמנם הסיפור המעניין נמצא בתוך המדד שכן מניות הצמיחה טסו באחוזים מרשימים. חלק מהמניות רשמו תשואות פנומנליות, במיוחד בלטו המניות של אלארום שעלתה ב-360%, רייזור לאבס ב-250% ,אינטרקיור ב-140%, אירודרום ב-112%. לעניות דעתי (א.ל) המדד מבטא את הביקוש לסיכון בהתחשב באינפלציה שבתיאוריה הגיעה ליעדה של בנק ישראל בין הטווח של 2%-3% וכיום עומדת על 2.8%, כלומר הושגה שליטה. ומנגד, מי שחווה מציאות כלכלית בישראל יודע שהמחירים רצים בטירוף, לכן ייתכן שהסוחרים מחפשים את הסיכון המוגדל בעת הנוכחית ואני בהחלט מסכים עם המחשבה בחצי שנה האחרונה שעלייה ברכיב הסיכון בתיק היא מהלך נכון.

מעיניו של בנק ישראל

מה אפשר ללמוד על הלך הרוח בבנק ישראל לפי החלטת הוועדה המוניטרית שפורסמה השבוע?
  • הפעילות הכלכלית ושוק העבודה מוסיפים להתאושש באופן הדרגתי. לצד זאת, מידת אי-הוודאות הגיאו-פוליטית המתמשכת מתבטאת ברמה גבוהה של פרמיית הסיכון של המשק.
  • מי ששם לב שלפני יומיים אג"ח ישראל חצה את 5% לראשונה מ-2011 מבין שהסיכון גבוה, ומנגד מי שעוקב אחרי אג"ח ארה"ב יודע שהשווקים נוטים להתעלם לחלוטין מאיתות הזהב, ימים יגידו למה.
  • בסביבת האינפלציה חלה עלייה מסוימת. הציפיות לשנה השנייה ואילך מצויות בתוך תחום היעד, בחלקו העליון. כלומר נשאר בטווח האינפלציה שבין 2%-3% עם דגש על החלק העליון בתחום. בהערה אישית (א.ל) אוסיף כי דווקא כעת אנו רואים עליית מחירים במהירות גבוהה יותר מהשנה החולפת, זו מגמה מדאיגה ולכן יש לעקוב אחר פרסומי הלמ"ס.
  • התוצר התרחב ברביע הראשון של שנת 2024 ב-3.35% ביחס לרבעון הקודם ומשקף גידול בצריכה הפרטית ובהשקעה בנכסים קבועים. למרות התרחבות זו התוצר נותר נמוך ב-2.8% ביחס לרמתו טרם המלחמה. זוהי בשורה משמחת עד מאד שכן ניכר שישנה התאוששות משקית מסוימת.
  • בשוק הדיור נמשכת עלייה במחירי הדירות, מה שמשפיע על חברות רבות שתלויות בהערכות נדל"ניות.
  • התרחבות הכלכלה הגלובלית נמשכה ברבעון הראשון, עוד נקודה מעודדת.
אריאל לפיד, כלכלן ובוגר התמחות בשמאות מקרקעין, סוחר, משקיע, מורה פרטי לשוק ההון כלכלה ושמאות מקרקעין. מוזמנים להתחבר אל ערוץ היוטיוב ולקבוצת המניות שלו.
אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך, וכל העושה זאת – עושה כן על אחריותו הבלעדית. האמור אינו מחליף התייעצות עם יועץ השקעות מוסמך.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
פורסם לראשונה: 10:14, 29.05.24