הנציבות האירופית רשמה ניצחון משפטי דרמטי נגד אפל: בית הדין העליון של האיחוד האירופי קבע כי על ענקית הטכנולוגיה לשלם 13 מיליארד יורו מסים לאירלנד • ההחלטה מבטלת פסיקה קודמת שדחתה את טענות הנציבות • מכה כואבת לאפל שמתמודדת עם שורת חקירות באירופה

בית הדין העליון של האיחוד האירופי קבע היום (שלישי) כי על אפל לשלם 13 מיליארד יורו מסים לאירלנד, בניצחון מהדהד לנציבות האירופית. ההחלטה מבטלת פסיקה קודמת של ערכאה נמוכה יותר, שדחתה את טענות הנציבות לפיהן הסדרי המס של אפל באירלנד היוו סיוע ממשלתי בלתי חוקי.
בפסק הדין נכתב כי "אירלנד העניקה לאפל סיוע בלתי חוקי שעליה להשיב". ההחלטה מהווה ניצחון משמעותי לנציבה האירופית מרגרטה וסטאגר, שמובילה מאבק נגד מה שהיא מכנה "תכנון מס אגרסיבי" של תאגידים אמריקאים גדולים.
המקרה נוגע לחקירות של הנציבות האירופית בנוגע לאופן שבו מדינות כמו אירלנד ולוקסמבורג מושכות מטות אירופאיים של תאגידים בינלאומיים באמצעות הסדרי מס מועדפים. לטענת הנציבות, הסדרים אלה מהווים סיוע ממשלתי בלתי הוגן. בשנת 2020, בית הדין הכללי של האיחוד האירופי פסק לטובת אפל, וקבע כי הנציבות לא הוכיחה שהחברות הבנות של אפל באירלנד קיבלו "יתרון סלקטיבי", אולם הפסיקה של היום הופכת את ההחלטה הקודמת ומקבלת את עמדת הנציבות.
אפל מצדה טוענת כי המחלוקת אינה על סכום המסים ששילמה, אלא על השאלה איזו מדינה צריכה לקבל את הכנסות המס. דובר החברה, ג'וליאן טרוסדורף, אמר בתגובה: "אנחנו תמיד משלמים את כל המיסים שאנחנו חייבים בכל מקום שבו אנחנו פועלים, ומעולם לא היה הסדר מיוחד". הוא הוסיף כי ניסיונות הנציבות האירופית לשנות בדיעבד את כללי המס מתעלמים מהעובדה שהכנסות אפל כבר מוסו בארה"ב, בהתאם לחוקי המס הבינלאומיים.
פסק הדין מהווה תקדים לאופן שבו הנציבות האירופית יכולה לנהל תיקי מס דומים נגד תאגידים אחרים שנהנו מהסדרי מס מועדפים. ההחלטה עשויה לעודד את וסטאגר והנציבות האירופית להמשיך לתקוף את נהלי המס של תאגידים רב-לאומיים אחרים, במיוחד של אלה עם פעילות משמעותית באירופה שנהנו ממיסוי מינימלי.
המקרה גם מדגיש את הוויכוח הרחב יותר על תחרות המס בתוך האיחוד האירופי, כאשר מדינות כמו אירלנד השתמשו בשיעורי מס חברות נמוכים כדי למשוך חברות גדולות. מבקרים טוענים כי פרקטיקות אלו פוגעות במדינות אחרות באיחוד האירופי על ידי מתן אפשרות לחברות להעביר רווחים למדינות בעלות מיסוי נמוך, בעוד שתומכיהן טוענים כי מדיניות זו מסייעת לחזק את הכלכלות המקומיות ולייצר מקומות עבודה.
הכתבה פורסמה לראשונה ב- The Finance Herald
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
פורסם לראשונה: 12:50, 10.09.24