שוק הרכב העולמי חווה בשנים האחרונות שינויים רבים בקצב ובהיקף שיתכן שלא נראו מעולם. התפתחויות בעולם האוטונומיה, דרך גידול מהיר בנתח הרכבים החשמליים שחולש על כחמישית (18%) מסך כל הרכבים החדשים שנמכרו ב-2023, ועד התחזקות היצרניות הסיניות, ניכר כי הגלגלים ממשיכים להסתובב בשוק הרכב.
מתחת לעין הציבורית, ישנו תחום אחד בעולם הרכב העובר שינויים בקצב גובר הרחק מהרכבים הפרטיים - שוק ציי הרכב. שוק זה מהווה נתח משמעותי מסך כל "כלכלת הרכב" העולמית. כך לדוגמא, רק סגמנט הליסינג של ציי רכב מוערך במעל ל-30 מיליארד דולר בשנה. מדובר בשוק יציב וצומח, הכולל את כלי הרכב הנדרשים לצורך הובלת מוצרים (בדרך כלל רכבים מסחריים) ואת הרכבים הניתנים לעובדים לצורך ביצוע נסיעות עסקיות ועוד.
אך בשוק ציי הרכב ישנה בעיה מובנית, שכן מהרגע שמעסיק מעניק כדוגמה את המשאית לשימוש העובד לצורך ביצוע מטרה מוגדרת, מה שקורה בתוך הרכב כמעט שלא נמצא בשליטתו. החברה יכולה אמנם לנטר את המיקום של הרכב, את המהירות ואת התפוקה של הרכב ואף להשתמש במצלמות רכב (dashcams) - אך מנהלי ציי הרכב, מטבע הדברים, לא מסוגלים לעקוב אחרי "ההתנהגות" בדרכים של כל נהג ונהג.
הדבר גורם להיקף הולך וגדל של תאונות קטלניות בהן מעורבים ציי הרכב, כאשר התאונות הקטלניות בהן היו מעורבות משאיות הגיעו לשיא כל הזמן בשנים האחרונות, עם קרוב ל-5,000 תאונות קטלניות ב-2023 בארצות הברית לבדה, זינוק של קרוב ל-40% בתוך כעשור ולא פחות מ-13.5% מסך כל התאונות הקטלניות שבדרכים. הנזק הוא אדיר, הן ברכוש, הן בחיי אדם והן בפגיעה בהתנהלות השוטפת והתקינה של העסק.
הפתרון של החברה הישראלית שיכול לשנות את חוקי המשחק
אל הפער הזה נכנסת חברת סיפיה הישראלית, עם מערכת ה-cipia-FS10. מערכת החברה מספקת פתרון מקיף של ניטור נהג לעולם הציים, המאפשר זיהוי של הסחות דעת כמו החזקת טלפון בזמן הנהיגה, מבט מוסת מהכביש וכן עייפות נהג, העלולות להיות מסכנות חיים, לצד מתן מידע למנהל הצי בכל רגע נתון על התנהגות הנהגים, דבר המאפשר להפיק מסקנות, לחדד נהלים, לייעל את הצי ולהציל חיי אדם.
מוקדם יותר השנה, נחשפו נתונים משיתוף הפעולה של סיפיה עם חברה מקבוצת קוקה קולה FEMSA מקסיקו, כאשר שינויים טכנולוגים שבוצעו ברכבים של FEMSA, הכוללים בין היתר את ההתקנה של המערכות של סיפיה - הובילו לירידה של 90% בשימוש בטלפון בזמן נהיגה, לצד ירידה של 70% במספר התאונות. חברת האם, FEMSA היא חברת ענק הנסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של מעל ל-16 מיליארד דולר. יתכן מאוד כי הנתונים המעודדים הללו יובילו עוד ועוד חברות ענק אחרות ללכת בעקבותיה.
גם בנתונים הכספיים ניתן לראות כי מערכת ה-cipia-FS10 מהווה מנוע צמיחה נוסף עבור החברה, כאשר במחצית הראשונה של החברה רשמה החברה הכנסות של כ-660 אלף דולר ממכירה של המוצר, זינוק של כ-63% אל מול ההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד. זאת ועוד, בחודש יולי האחרון פורסם כי סיפיה קיבלה הזמנה לאספקה של 40,000 רישיונות תוכנה עבור חברת שילוח בינלאומית מובילה (באמצעות ספקית מערכות חומרה) מה שמעיד על הצעת הערך של פתרונות החברה לציים אף מעבר למוצר הCipia-FS10.
במקביל לזה, המוצרים המרכזיים של סיפיה, Driver Sense ו-Cabin Sense, מיועדים לשוק יצרניות הרכבים וזוכים לביקוש מרשים בשוק הבינלאומי. מדובר במערכות תוכנה מבוססות AI לניטור נהג ופנים תא הנוסעים, מערכות אלה נוצרו על מנת להפחית תאונות דרכים, להציל חיים, לעזור ליצרניות הרכב לעמוד ברגולציה המתפתחת בתחום, וכן להעניק כלים ליצרניות לשיפור חווית הנסיעה.
עד כה, סיפיה זכתה במכרזים ל-67 דגמי רכב עבור 11 יצרניות רכב (OEM) שונות ברחבי העולם. החברה ממשיכה להנות מרוח גבית חזקה מרגולציה מתפתחת במדינות אירופה, סין וגם בארה״ב וגם מרצון עולמי להורדה של היקף הקטל בדרכים.
הכתבה נכתבה בשיתוף ״הזירה״, שירות מסחרי המספק שירותי סיקור לחברות בורסאיות ובפרט אלו העוסקים בטכנולוגיות ושווקים בישראל. אין באמור לעיל המלצה לביצוע פעולה כלשהי בני״ע ויש לכותבים עניין מסחרי באמור. התוכן לעיל הינו לצורכי העשרה בלבד. התוכן לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הכותבים אינם אחראים לכל שגיאה, השמטה ו/או טעות.