בעולם "מניות היתר" של השוק המקומי, שהינו שם נרחב לכמה מאות חברות בשווי שוק של בדרך כלל מתחת ל-200 מיליון שקלים, קורים מדי פעם מהלכים משמעותיים במחירי המניות, לעיתים רבות דווקא במניות הנסתרות מעיני הציבור.
בשנה שעברה הייתה זו מניית חברת טראקנט, שזינקה במפתיע מאות אחוזים. בחודשיים האחרונים החברה שמנייתה עושה קאמבק היא חברת תיגי, שהחל מאמצע חודש מרץ מחיר מנייתה הרקיעה שחקים, בליווי מחזורי מסחר משמעותיים ממחיר של כ-250 אגורות למניה למחיר נוכחי של כ-1465 אגורות למניה, כלומר זינוק של 500%.

הסיבה לזינוק

חברת תיגי עוסקת בתחום האנרגיה המתחדשת, ובאופן יותר ספציפי – החברה פיתחה מערכת אגירה על בסיס אנרגיית חום אותה היא מתקינה כיום בעיקר על גגות מפעלים. בשנים האחרונות התאפיינה פעילות החברה האמורה בהיקף מכירות של כ-2 מיליון שקלים.
החברה הונפקה כחלק מגל ההנפקות של שנת 2021 וגייסה 31.6 מיליון שקלים. בשלוש השנים האחרונות הציגה החברה הפסד שנתי ממוצע של 12 מיליון שקלים, דבר שכילה את רוב המזומן בקופתה, והוביל אותה ככל הנראה לחישוב מסלול מחדש. בדוח השנתי של החברה היא דיווחה על כך שהיא מתכננת לעבור ממודל של מכירת מערכות למודל של מכירת אנרגיה כשירות. כלומר, לקבל תמורה מהלקוח כנגזרת של החיסכון בעלויות אנרגיה שהיא נותנת לו.
לצד זאת, החברה רכשה 90% מחברת סוליד כחלק מהסדר חוב שסוליד עברה. סוליד היא חברה אוסטרית שנכנסה להליכי חדלות פירעון עם מצב פיננסי לא ברור ועוסקת בהתקנה של פרויקטים מהתחום המשיק לפעילות של תיגי.
מן הסתם נדרש הון משמעותי הן עבור מכירת אנרגיה כשירות והן עבור מימוש הסינרגיות של סוליד. נכון לסוף 2023, לא היה הון כזה בקופתה של תיגי. לכן על פי דיווחים בבורסה יצאה החברה בתוכנית לביצוע של גיוס SAFE (גיוס הון מותנה ביעדים) בהיקף מתוכנן של 15 מיליון שקלים.
לצד השינוי בתוכנית העסקית שככל הנראה תפס את עינם של משקיעים מסוימים בשוק, במהלך החודשים האחרונים קיבלה החברה הגדלת מסגרת של מיליון שקלים להסכם הלוואה מחברת "ד.ל.י.ן בע"מ". מדובר בסכום לא גבוה – אך הדבר המעניין שככל הנראה הפך את הדיווח בעיני חלק מהמשקיעים למשמעותי הוא שבעל השליטה בד.ל.י.ן הוא המיליארדר הישראלי קובי ריכטר, "ידיים חזקות", בעגת שוק ההון. זאת לצד השתתפות ב-SAFE בידי חברה בשליטת משפחת רוטלוי, משפחה מוכרת מאוד בשוק המקומי בעיקר בשנים האחרונות בשל היותה בעלת השליטה ברציו אנרגיות (לשעבר "רציו יה"ש") – המחזיקה בשדה לוויתן (זאת לצד חברה נוספת ותיקה מאוד שכיום מתמקדת בתחום הנדל"ן בשליטת המשפחה). כלומר נראה כי התגובות משינוי התוכנית העסקית, לצד התקוות להשלמת הגיוס הן שככל הנראה גרמו לעליית המחיר במניית החברה.
סיבה משמעותית נוספת לזינוק במחיר המניה הוא חתימה על מזכר הבנות לא מחייב עם חברה אירופאית, במסגרתו צפויה החברה להשתתף בסבב השקעה וב-SAFE של החברה בהיקף כולל של כ-8 מיליון שקלים, לצד הקמה של חברות פרויקטים משותפות שיפעלו למכירה של אנרגיית חום ברחבי העולם. השותף התחייב כי ככל שההסדר המשותף יצא לפועל, וככל שהחברה תבחר בכך - הוא יעמיד מימון בסך של עד 20 מיליון אירו לחברה, היקף משמעותי שיוכל לאפשר פרויקטים גדולים. יש לציין שהחברה עבדה בעבר על פרויקטים משותפים גדולים, ביניהם גם במפעל של החברה המרכזית למשקאות הישראלית.
נכון למועד כתיבת שורות אלו הכותב אינו מחזיק בניירות הערך של החברה ואינו נותן שירותים שלה.
אין בנכתב המלצה כל שהיא לפעול בניירות ערך ואין האמור מהווה תחליף לייעוץ השקעות כחוק.
גלעד מנדל הינו חוקר ניירות ערך, יועץ לחברות בורסאיות ומוביל בתחום האנליזה החשבונאית בעבור קרנות אופורטוניסטיות. בעבר ניהל תיקי נוסטרו בהיקף מיליארדי שקלים והינו המנהל של קהילת המשקיעים השקעבורסה.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.