בשבוע שעבר התארח בישראל ראש עיריית ניו-יורק, מר אריק אדמס, וזכה לטבול תפוח בדבש מתורבת יחד עם ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, במהלך ביקור שזכה לסיקור עולמי נרחב בחברת הפודטק ביו-דבש הנסחרת בבורסה בת״א. לא סתם זכתה החברה לכבוד הגדול, שכן חברות הפודטק הישראליות נחשבות לפורצות דרך עולמיות בפיתוח בשר מתורבת, חלב מתורבת וכעת גם בתחום הדבש נרשם הישג עם מוצר דבש מתורבת ראשון מסוגו בעולם שלמעשה מחליף את הצורך בדבורים וכוורות, תוצרת מעבדות ביו-דבש הנמצאת בפארק המדע ברחובות.
בריאיון מיוחד לקראת ראש השנה מספר מנכ״ל החברה, מר דויד ג׳רבי, על הפיתוח הייחודי ומפרט על התוכניות העתידיות של החברה. "גודל השוק העולמי של הדבש הוא באזור ה-9 מיליארד דולר, כאשר הוא עולה באופן עקבי ביותר מחמישה אחוז בשנה, והוא צפוי להיות למעלה מ-13 מיליארד דולר לקראת שנת 2030", מספר המנכ"ל על הסביבה העסקית בה החברה פועלת ומפרט על הפיתוחים החדשניים: "המוצרים שלנו עברו בדיקה יחד עם משרד עורכי דין אמריקאי שמתמחה ברגולציה בתחום המזון בארה״ב ועל פי חוות הדעת שלהם, כל רכיבי המוצר שלנו עומדים בדרישות ה-FDA, כל עוד הוא מיוצר במפעל שיש לו אישורים רגולטורים, כמו רוב המפעלים שמייצאים לארה"ב".
לשאלה האם החברה צפויה למכור גם בישראל, הוא משיב "בישראל שבה יש לנו קשרים ענפים ואישיים עם מרבית השחקנים בתחום יש דרישות קצת שונות, אם נמכור גם בישראל אני לא צופה קושי רב בהשגת אישורים אלו וזה בהחלט משהו שאנחנו בוחנים. בינתיים גם קיבלנו אישור ראשון לפטנט שהגשנו, ואנחנו מחזקים את הקניין הרוחני של החברה, מה שמאוד מעניין משקיעים".
ומהו טעמו של הדבש המתורבת, והאם ובמה הוא שונה מהמוצר המקורי? על כך מפרט ג'רבי: "קודם כל, הדבש שלנו נהנה מאותם היתרונות התזונתיים שיש בדבש רגיל. הדבש בסופר שאנחנו צורכים ביום יום עלול להכיל חומרי הדברה, אנטיביוטיקות ונבגים מסוכנים שהדבורים אוספות מהסביבה. יתרון משמעותי בדבש שלנו, בנוסף על היותו ידידותי לסביבה וללא פגיעה בדבורים, הוא שהוא מיוצר במעבדה, ולפיכך נקי מרכיבים לא רצויים ששכיחים היום בדבש המסחרי. כמו כן, בעוד שבסופר לרוב הצרכנים פוגשים במגוון מצומצם מאוד של סוגי דבש, אנחנו פיתחנו שישה טעמים שהצלחנו לייצר במעבדה שכבר קיבלו שבחים מבדיקות טעם שביצענו ואף מראש הממשלה ומראש עיריית ניו יורק: דבש קפה, שהוא דבש ייחודי שנמכר במעט מאוד מדינות בעולם; דבש לבנדר, שמורגשת בו הארומה המיוחדת של הצמח; דבש אקליפטוס, דבש הדרים ודבש קמומיל הדומים לסוגי דבש שאנחנו מכירים פה בארץ ודבש רוזמרין. מכל אלו אנחנו גם מייצרים חטיפי בריאות, סוכריות טופי, ואפילו ניתן להשתמש בדבש בתעשיית הקוסמטיקה".
לאחרונה דיווחה החברה על הקמת מפעל לקראת מסחור. ג'רבי מספר כי החל לפעול פיילוט המייצר 3 טון דבש בשבוע, וכי המפעל המסחרי נועד לייצר 1000 טון דבש בשנה, ובהפעלה מלאה להגיע ל-3000 טון. " עלות הקמת מפעל כזה במידה ונבנה אותו בשיתוף עם מפעל קיים תעלה לנו מיליוני שקלים בודדים", מוסיף ג'רבי ומפרט על תוכנית הפעולה המאפשרת את עלות הקמת המפעל, שבחברות פודטק אחרות מושקעות בה לרוב בסביבות ה-15-20 מיליון שקל: "אנחנו רוצים לייצר באופן יעיל ומהיר, בלי לייצר הוצאות ולכן הלכנו על מודל של התקשרות עם מפעל קיים ושילוב של המערכות שלנו במפעל, זה חוסך הרבה מאוד עלויות, כאשר אנחנו מייצרים את "הקסם", שזה המוצר הייחודי שלנו, המטרה שנוכל לשכפל את הקו הזה בעולם באופן קל כדי שנוכל לייצר במדינות בהם אנחנו נשווק בקווי יצור קיימים, כל זאת למען חדירה מהירה לשווקים.
אחת הסיבות שבשר מתורבת, שעל אף שהוא מוצר המצופה מאוד בשוק, טרם הגיע למסחור הינו העלות הגבוהה. בנוגע לנושא זה מתייחס המנכ"ל "אין ספק שאנחנו תחרותיים למחיר הדבש הקיים היום. ייצור של דבש הוא נושא עונתי, נדרשת עונה לייצר דבש והתהליך רגיש למצב הדבורים, לזמינות פרחים ולשינויי אקלים. אנחנו לעומת זאת מייצרים באופן רציף יומי, שעתי, וביעילות גבוהה וזה הופך את הייצור לקבוע, ומקנה יתרון משמעותי על הדבורה. הטכנולוגיה נבנתה לטובת ייצור מוצר שיהיה תחרותי במחיר".
כרגע עוד לא ניתן לצפות זמן מדויק להכנסות הראשונות, אך לטובת אלו פועלת החברה להקמת קו הייצור הראשון במהירות, במטרה להתקשר בהסכמי הפצה מסחרים להפצת המוצרים הראשונים ולשווקם בתקופה הקרובה. בתוך אלו יש לקחת בחשבון רגולציה ותקופת הקמה שיכולה להתארך.
ובהיבט הפיננסי, לחברה יש הערת עסק חי ולאחרונה דיווחה על ביטול המו״מ למיזוג עם וילק. "עסק חי לחברה בתחום כמו שלנו זה סטנדרטי, וזאת כל עוד לא מייצרים הכנסות, עד לאותו מועד אנחנו בנויים על מימון", מבאר ג'רבי, "המשקיעים שעמדו מאחורי החברה ממשיכים להביע בה אמון ואני סבור שזה ימשך. המיזוג עם וילק נועד לאפשר לנו להתחבר לטכנולוגיה שלהם וביחד לייצר חיבור הדדי של ידע, אבל כמו שפורסם המיזוג לא מתקיים, ואנחנו ממשיכים במסלול שלנו להביא את המוצרים שלנו לשוק. קצב שריפת המזומנים יעיל, וכמובן שנגיע לייצור הדבר צפוי להשתנות והחברה תשנה את פניה.
אשת מפתח נוספת בחברה היא ד״ר אפרת דבש ריזנפלד, סמנכ״לית חטיבת המו״פ, שמספרת על הפיתוחים הנוספים שהחברה שוקדת עליהם. "לאחר שסיימנו בהצלחה את פיתוח הדבש המתורבת, היום אנחנו עובדים על פיתוח מזון מלכות מתורבת, חלב בופאלו מתורבת ומוצריו והמשך שיפור הדבש המתורבת", היא מפרטת ומוסיפה: "למיטב ידיעתנו, אנו החברה היחידה בעולם שהצליחה לייצר חלבון מזון מלכות מתורבת באמצעות ביו-ראקטור ואף הוכחנו פעילות אנטי-בקטריאלית שלו בניסוי שערכנו. חלבון מזון מלכות הינו בעל ערכים תזונתיים ונמצא בשימוש נרחב הן בתעשיית המזון, הקוסמטיקה והפארמה ואנחנו למעשה מייצרים את החלבונים האלה באמצעות טכנולוגיה שנקראת פרמנטציה מדייקת. בנוסף הצלחנו לבטא חלבון של חלב בופאלו, שגם זה פיתוח שיכול להוות בסיס למוצרים בעתיד".
עם סיום פיתוח המוצר הראשון של החברה, הדבש המתורבת, התכנון הוא להעלות אותו על קו המוצר ולהתחיל במכירות. לפי הדו"ח השנתי של החברה, פיתוח מוצרי מזון המלכות וחלב הבופאלו צפוי עד סוף 2025. מכיוון שמדובר בתחום המזון, על המוצר לעבור רגולציה, מישור בו פועלת החברה במקביל.
*ג.נ הכותב הינו מנהל פלטפורמת החצר האחורית של הבורסה בת״א ומשמש כיועץ שוק ההון לחברות ציבוריות ופרטיות, בין היתר לחברה המוזכרת בכתבה ולכן יש לו עניין בכתוב. *אין לראות באמור המלצה לפעילות בשוק ההון וני״ע השונים. *לתכנים נוספים על שוק ההון הישראלי מוזמנים להצטרף לערוץ הטלגרם.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.