במשך שנים, רוב רובם של החוסכים בישראל ניהלו את כספם במסלולים הכלליים שהיו בגדר ברירת מחדל. בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינוי לטובה של חוסכים רבים שמקבלים החלטות מושכלות ומתאימים את מסלול ההשקעה למאפיינים האישיים הייחודיים להם, כמו גיל, רמת סיכון, מטרות אישיות, מצב משפחתי ועוד.
רשות שוק ההון הבינה את האתגר של רבים להתאים את מסלולי ההשקעה לצרכים של הציבור. על כן, החליטה עוד ב-2022, להוציא לפעול רפורמה מקיפה שתגדיר מספר מסלולי ברירת מחדל אליהם ישייכו את הציבור למסלולים התואמים את הצרכים האישיים שלהם. הרפורמה נועדה לקבוע כללים ברורים ואחידים לניהול מסלולי השקעה בגופים המוסדיים, להגביר את השקיפות, ולמקד את אפשרויות הבחירה המתאימות ספציפית לכל חוסך, תוך שדרוג יכולת ההשוואה בין המסלולים השונים.
ב-1 ביולי האחרון נכנס לתוקף השלב השני, במסגרת הרפורמה במבנה מסלולי ההשקעה של רשות שוק ההון.
אנו ננסה לעשות סדר ולהסביר מה כולל כל סעיף ברפורמה, הרציונל שעומד מאחוריו ואיך זה משפיע עלינו - החוסכות והחוסכים.

רפורמת מסלולי ההשקעה - המסלולים שנותרו ללא שינוי משתנים

מסלולי ברירת המחדל, שהם המסלולים הכלליים ובהם נמצא מרבית הציבור, יישארו כפי שהיו עד היום בשמם ובהרכבי ההשקעות כשחלק מהם ימוזגו לתוך מסלול אחד.
גם המסלולים תלויי גיל יישארו כפי שהיו עד היום, ביניהם: מסלול לבני 50 ומטה, מסלול לבני 60-50, מסלול לבני 60 ומעלה, כשהחשיפה המנייתית פוחתת ככל שמתקדמים בגיל.

המסלולים שמשתנים והמסלולים החדשים

מסלולי השקעה בניהול פסיבי - עוקבי מדדים
כל מסלול עוקב מדדים יתחלק בין שלושה מדדים לפחות שיבחר החוסך, יחד עם איש המקצוע שמלווה אותו. על פי תקנות שוק ההון השיעור של כלל מדד יעמוד על 10%-50%. חריג בנוף הזה הוא מדד S&P 500 ששיעור האחזקה בו יכול לעמוד על עד 100%. עם זאת, יש לבחון לעומק בהתאם למאפיינים של כל חוסך, האם המסלול שמתאפיין בתנודתיות רבה, תואם את ההעדפות שלו וזאת גם אם תשואת המדדים בחלק מהשנים נראית נוצצת ומסנוורת.
מסלולי השקעה בניהול אקטיבי
מסלולים המנוהלים על ידי מנהלי השקעות, כלומר מסלולים שבהם מנהלי ההשקעות בוחרים איגרות חוב, מניות ואפיקים נוספים באופן אקטיבי וסלקטיבי יחולקו למסלול מניות, מסלול אג"ח ממשלות, מסלול אשראי ואג"ח עד 25% מניות, מסלול אשראי ואג"ח, מסלול כספי (שקלי). כך למשל הפניקס ישנה את שם המסלול "פנסיה מקיפה מסלול אג"ח" ל"מסלול אג"ח עד 25% מניות".
מסלולים אלה מגדילים את חופש הבחירה ואת האפשרויות העומדות בפני החוסכים והמשקיעים. במקביל הם יוצרים אחידות ומפשטים את התמונה בשביל הציבור, היות ובכל גופי החיסכון השמות של המסלולים יהיו עתה דומים בכל חברות הביטוח ובתי ההשקעות. השמות הזהים נועדו לאפשר למשקיעים ולחוסכים להשוות בין הביצועים השונים של גופי ההשקעות ולבחור במצטיינים לאורך זמן, בליווי איש המקצוע.
במקביל, חלק מהגופים המוסדיים יבצעו התאמות וישנו את מדיניות ההשקעה. אם אתם לא במסלול תלוי גיל או כללי, כדאי להתייעץ עם איש המקצוע שמלווה אתכם, האם המסלול החדש מתאים למאפיינים שלכם.
מסלול השקעות ישירות בנכסים סחירים
כאן המשקיעים יכולים לבחור מסלולים בהתאם לרמות הסיכון השונות. כך תוכלו לבחור למשל להיחשף לאיגרות חוב, במידה ואתם קרובים למשל לפרישה, כדי למנוע מצב של פגיעה בקצבה לקראת היציאה לפנסיה. סיבות נוספות יכולות להיות אי סיבולת של תנודתיות וגם במקרים אלה תוכלו להחליט יחד עם איש המקצוע להיחשף למסלולים לפי הרכבי הנכסים בהם. המסלול מתחלק לאפיקים הללו:
• משולב סחיר - שיכלול שילוב של חשיפה למניות, אג"ח קונצרני וממשלתי, בארץ ובחו"ל.
• אג"ח ממשלתי סחיר בארץ ובחו"ל
• מסלול אג"ח סחיר, הכולל חשיפה לאג"ח קונצרני וממשלתי בארץ ובחו"ל
• מסלול סחיר - אג"ח עם עד 25% מניות
• מסלול מניות מהארץ ומחו"ל סחיר

מסלולי השקעה אמונה וקיימות

אלה מסלולים המתמחים בניהול השקעות בהתאם לכללי הלכה דתית או השקפת עולם בתחומי הקיימות והסביבה.
מסלולים אלה הם חשובים עבור מי שיש להם השקפות ואמונות שונות והם מבקשים להשקיע רק בחברות מסוימות. במידה ואין העדפות פרטניות כאלה, נציע בדרך כלל שלא לבחור במסלולים הללו, מאחר והם מגבילים את הפיזור והגיוון בתיק ההשקעות. כמו כן, הם לא יאפשרו למנהלי ההשקעות ליהנות ממגמות וטרנדים שונים.

מסלולי השקעה בניהול אקטיבי עם דמי ניהול מבוססי ביצועים

חשוב להדגיש שמדובר בתכנית עתידית, מסלול זה נכון לכרגע טרם נכנס לתוקף. זוהי שיטה שלא הייתה קיימת בעבר מאחר שהרגולטורים רצו למנוע נטילת סיכונים מופרזים. כעת עתיד להיות שינוי בגישה, אך תחת עין פקוחה. הרעיון כאן הוא לייצר תמריץ חיובי שיגביר את האינטרס של הגוף המוסדי לנהל את הכספים שלכם בצורה הטובה ביותר, על מנת להשיג תשואה מקסימלית. דמי הניהול ייגבו במסלול זה על בסיס הביצועים בתקופה מוגדרת, על פי מדדים שיקבעו על ידי רשות שוק ההון.
יחד עם זאת, נדרש במסלול הזה גם ניהול סיכויים וסיכונים מושכל כדי למנוע מצב שבו מנהלי ההשקעות ייקחו סיכונים גדולים מדי.
נתנאל לומר הוא מפקח סוכנים, מתכנן פיננסי בכיר בחברת SFP
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.