מאז ההשקה הגדולה של ChatGPT, השיח על מהפכת הבינה המלאכותית לא פוסק. מניות כמו אנבידיה, מיקרוסופט, גוגל וטאיוואן סמיקונדקטור הפכו לשמות מוכרים לכל משקיע ונתפסות כמובילות של מהפכה שרק החלה. אך בחודשים האחרונים, ללא שהמשקיעים הרגישו בכך, המהפכה הזו עומדת בפני מבחן קריטי, והעתיד שלה מוטל בספק.
כדי להמחיש את מצב השוק, השוויתי (ג.נ) בין מדד ה-S&P 500, מדד הנאסד"ק 100, סקטור הטכנולוגיה ומדד השבבים לאורך ששת החודשים האחרונים. מדד השבבים ירד בכמעט 9% באותה תקופה, בעוד שה-S&P 500 עלה ביותר מ-7%. גם הנאסד"ק וסקטור הטכנולוגיה לא הצליחו להניב תשואות עודפות, למרות התקופה שהייתה אמורה להיות זוהרת עבור מניות הטכנולוגיה.
2 צפייה בגלריה
השוואה בין המדדים בחצי השנה האחרונה
השוואה בין המדדים בחצי השנה האחרונה
השוואה בין המדדים בחצי השנה האחרונה
(koyfin)

מאיפה זה הגיע?

האירועים שהביאו למצב הזה היו מורכבים. התקופה הנוכחית בשווקים האמריקאים היא ממש מעין סיר לחץ כאשר מעל השוק מרחפים מספר סימני שאלה גדולים:
1. המניע המרכזי היה רמות תמחור גבוהות שהשוק לא היה מוכן לסלוח עליהן. מכפיל הרווח של הנאסד"ק 100, סקטור הטכנולוגיה ומדד השבבים הגיע לרמות גבוהות במיוחד ביחס לעשור האחרון וזה הוביל את המשקיעים להיות פחות רגישים כלפי מניות הטכנולוגיה. כגודל הציפייה - גודל האכזבה.
בעקבות עליות חדות וקיצוניות, השוק לא סלחני לכל פרט שאינו במקום. לדוגמה, הדוחות הרבעוניים של חברות כמו אנבידיה, ברודקום, גוגל ואמזון הובילו לירידות ממוצעות של 7.5% במניותיהן, לאחר ציפיות גבוהות שלא התממשו.
2 צפייה בגלריה
השוואת מכפילי הרווח - נאסד"ק, סקטור השבבים וסקטור הטכנולוגיה
השוואת מכפילי הרווח - נאסד"ק, סקטור השבבים וסקטור הטכנולוגיה
השוואת מכפילי הרווח - נאסד"ק, סקטור השבבים וסקטור הטכנולוגיה
(koyfin)
2. כרגע הרבה חברות משקיעות סכומי עתק בכל הקשור לבינה מלאכותית אך הרוב עדיין לא מצליחות להניב את אותן הוצאות להכנסות. חברות הטק הגדולות השקיעו ברבעונים האחרונים עשרות מיליארדי דולרים וכעת ישנן חששות שאותן חברות יעצרו את ההשקעה שלהן ומירוץ החימוש יפסק.
3. הבחירות לנשיאות בארצות הברית צמודות מתמיד. נכון לרגע זה, לפי הממוצע של ששת הסקרים המובילים בארצות הברית טראמפ עם 49.7% בעוד קמילה האריס מעט מאחור עם 48.8%.
4. בעת האחרונה התפרסמו שלל דוחות כלכליים שהעידו למשקיעים על האטה קלה בכלכלה האמריקאית. עלייה של שיעור האבטלה לרמה של 4.2% ועוד דוחות נוספים גרמו לסיכוי שאנחנו בדרך ״לנחיתה קשה״ (מיתון) לעלות.

מצבן של מניות הטכנולוגיה בבורסה המקומית

בשנתיים האחרונות מניות רבות במדד ת״א טכנולוגיה הציגו קורלציה גבוהה מאוד לעליות של סקטור הטכנולוגיה בשוק האמריקאי, ובדומה לתקופה האחרונה בוול סטריט גם בבורסת תל אביב חלק מהמניות נכנסו לתקופה קשה.
מדד תל אביב טכנולוגיה, שעלה מעל 13% מוקדם יותר השנה, עלה בסך הכול ב-1% בלבד מתחילת 2024, בעוד שת״א 35 עלה בכ-8% באותה תקופה.
מאז תחילת יולי, המדד ירד ב-9.5% וכעת רחוק חצי אחוז בלבד מלהיכנס לטריטוריה של "תיקון".
אף על פי התקופה המורכבת בלשון המעטה של הכלכלה הישראלית ושל הבורסה בתל אביב בפרט, גם כאן ראינו מניות טכנולוגיה שעלו בשנים האחרונות במאות אחוזים. מניות כמו קמטק, נובה, נקסט ויז'ן עלו בשלוש השנים האחרונות ב-705%, 135% ו-128.5% בהתאמה.
אך מצבן של המניות שהובילו את השוק לא טוב יותר משל הסקטור הכולל, שלוש מניות אלו ירדו מאז השיא שלהן ב-43%, 20% ו-26.5% בהתאמה.
למרות הירידות בתקופה האחרונה, מצבן של החברות כלל לא השתנה ואף המגמה העסקית נותרה חיובית למדי.
עונת הדוחות האחרונה הציגה המשך צמיחה של החברות ואף מרביתן גם סיפרו על המשך תחזית חיובית לקראת ההמשך.
מניית נובה, אשר כאמור ירדה בכ-20% מהשיא שלה, הציגה דוח חזק מציפיות המשקיעים, עם צמיחה בשורת ההכנסות ובשורת הרווח למניה של 28% ו-52% בהתאמה. החברה העלתה באופן משמעותי את תחזיותיה לרבעון הבא בו היא צופה כי ההכנסות יעמדו על 168-176 מיליון דולר, לצד רווח של 1.6-1.73. צפי האנליסטים עמד על 152.8 מיליון דולר בשורת ההכנסות ולרווח של 1.39 דולר למניה.
גם מניית קמטק הציגה דוחות מעולים. ברבעון השני של השנה שורת ההכנסות ושורת הרווח למניה צמחו ב-39% וב-49% בהתאמה.
בדומה לנובה, גם קמטק הציגה תחזיות חזקות לרבעון הבא כאשר החברה העמידה תחזית הכנסות של 107-110 מיליון דולר, מעל הצפי שעמד על 104 מיליון דולר.

מה הלאה

כיודע, הדבר השנוא ביותר על המשקיעים הוא אי הוודאות, וכרגע יש פשוט יותר מדי אירועים שנותר לחכות לראות לאיזה כיוון הולכים.
אך אם תשימו לב כל אותם האירועים שמובילים להאטה במניות הטכנולוגיה הם אירועים שיכולים להיפתר בקרוב מאוד.
1. מאז השיא, הנאסד״ק 100, סקטור הטכנולוגיה ומדד השבבים ירדו ב 10.5%, 14% וב-22% בהתאמה. לאור הירידות בחודשים האחרונים ביחד עם עונת דוחות שבמהלכה סקטור הטכנולוגיה הציג צמח של 21.2% ברווח למניה, רמות התמחור החלו לרדת ואף עשויות להמשיך לרדת במידה ועונת הדוחות הבאה תציג תוצאות חיוביות.
2. כדי לפתור את אחת השאלות הגדולות ביותר שהיא האם ההשקעה ב AI גם מניבה רווחים לאותן חברות אנחנו נצטרך לחכות ולשמוע בעיקר את מה שיגידו חברות הטכנולוגיה הגדולות בעונות הדוחות הבאה.
כאמור עונת הדוחות הבאה תחל בעוד חודש מהיום, כאשר הדיווחים המרכזיים יגיעו לקראת אמצע אוקטובר-אמצע נובמבר.
3. כידוע הבחירות בארה״ב יגיעו לסיום בתאריך ה-5 בנובמבר. עד אז נצטרך להישאר סבלניים ולראות מי יהיה הנשיא הבא של המעצמה הגדולה בעולם.
4. באשר למצבה של הכלכלה האמריקאית, ישיבת הפד הקרובה תערך ב-18 בספטמבר. בישיבה הקרובה הפד צפוי להתחיל את סייקל הורדת הריבית כאשר השאלה היא האם ההורדה תהיה של 25 נקודות בסיס, או של 50 נקודות בסיס.
מעבר לכך, עד סוף השנה ההערכות הן שהפד יוריד את הריבית ב-100 נקודות בסיס ולכך מצטרפות הערכות כי עד סוף 2025 הריבית תרד בלא פחות מ-200 נקודות בסיס.
תחילתו של סייקל הורדת הריבית עשוי להיות זה שדוחף חזרה את הכלכלה האמריקאית קדימה לאחר ההחלשות הקלה שראינו בעת האחרונה.
אם לא יצוצו שינויים קיצוניים בדרך, בעוד חודשיים מהיום כל אותן נקודות אזהרה הקיימות כרגע עשויות להיעלם.
כאשר מסתכלים על מצבן העסקי של החברות, הן בישראל והן בארה"ב, ייתכן שמדובר בהזדמנות לרכוש מניות מעולות במחירים מוזלים. השוק יכול להציע הזדמנויות, והמשקיעים שיפעלו בחוכמה בתקופות כאלו עשויים להיות אלו שיצחקו אחרונים.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, הפיננסים, ושוק ההון למעלה מחמש שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח ''מפת החום'' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.