באחרונה הודיעו סוכנויות הדירוג מודי'ס ו-S&P על הורדה נוספת של דירוג האשראי של ישראל. למרות המשמעויות השליליות הלא פשוטות של המהלך על המשק והכלכלה הישראלית, בדומה למשברים רבים, גם הפעם נוצרת הזדמנות למשקיעים והיא באיגרות החוב הארוכות של מדינת ישראל.
למרות הורדת הדירוג, שככל הנראה כבר מגולמת בשווקים, איגרות החוב הארוכות של ממשלת ישראל מהוות הזדמנות לרווחי הון בטווח הארוך. ככל שמשך החיים הממוצע (מח"מ) איגרת החוב הוא ארוך יותר, הרגישות של מחיר איגרת החוב לשינויים בריבית או בסיכון הם משמעותיים יותר. מאז פרוץ המלחמה, התשואה לפדיון של איגרות החוב בכל הטווחים נמצאת במגמת עלייה. כשהעלייה החדה ביותר בתשואה מתרחשת באיגרות חוב לטווח של 30 שנה שלהן, לרוב, גם המח"מ הארוך ביותר. בימים האחרונים המגמה החלה להתהפך.
עבור מי שפחות מכירים את המונח, מח"מ (משך חיים ממוצע) של איגרת חוב הוא מדד שאומד את הזמן הממוצע (במספר שנים) שבמהלכו משקיע יקבל את תזרימי המזומנים (קופוני הריבית המחולקים ואת כל תשלומי הקרן) ממנפיק איגרת החוב. זהו מדד חשוב, מכיוון שהוא מסייע למשקיעים להעריך את רגישות מחיר האיגרת לשינויים בריבית. כאמור, ככל שהמח"מ ארוך יותר, כך איגרת החוב רגישה יותר לשינויים בריבית.
הבנק המרכזי האמריקאי הוריד את הריבית ב-0.5%, שיעור חד מהצפוי, ומתכנן להוריד אותה ב-0.25% בחודש הקרוב. הבנק המרכזי באירופה הפתיע את השווקים וביצע הורדת ריבית שלישית בשבוע שעבר.
בימים כתיקונם, בנק ישראל היה נוהג לשמור על מרווח ריבית קבוע מול ארה"ב והחלטות הריבית בישראל היו עוקבות אחר החלטות הריבית בארה"ב. אך ישראל במלחמה ומתמודדת עם אינפלציה, בשעה שבארה"ב קצב האינפלציה התמתן ומאפשר הפחתת ריבית.
הפער בין איגרות החוב של ישראל, לאלה של ארה"ב הולך ומתרחב, גם ברמה היסטורית הוא חריג מאוד. האג"ח הארוכות של ממשלת ארה"ב נסחרות בתשואות של 4%, ולכן כשרואים את האג"ח הממשלתי של ממשלת ישראל נסחרות בתשואה של 5.5%, מגיעים למסקנה שככל הנראה הורדות הריבית בארה"ב יפחיתו את התשואות באג"ח האמריקאי עוד יותר קדימה והפער בין תשואות איגרות החוב, ישראל וארה"ב, הולך להתרחב עוד יותר. יותר מזה, החוזים העתידיים על הריבית בארה"ב מאותתים על ירידת ריבית צפויה נוספת בגובה של 0.25%-0.5% עד לסוף השנה. הצפי בטווח הארוך הוא שהריבית בארה"ב תרד בעד 2% נוספים מרמתה כיום.
במקביל, ההתפתחויות האחרונות בצפון, גל התקיפות והחיסולים המוצלח מאוד מקרבים אותנו, ככל הנראה, לסיומה של הלחימה. צה"ל הצהיר כי בתוך מספר שבועות תושלם המשימה בצפון, ותתאפשר חזרה של תושבים אל צפון הארץ.

סיום המלחמה יביא לירידה משמעותית בקצב האינפלציה

עם הרגיעה הביטחונית שתגיע במוקדם או במאוחר, נגיע לסוף הגל האינפלציוני הנוכחי וקצב האינפלציה יתיישר עם המגמה העולמית. ברמה המקומית, האינפלציה הביאה לזינוק במחירי הפירות והירקות, עקב הפגיעה בחקלאות בעוטף ובצפון. גם בזירת ייבוא הירקות והפירות צפויה בשורה. המשבר עם ירדן שהקפיץ את מחירי העגבניות צפוי להסתיים עם האופטימיות לסיום המלחמה, לצד חזרת החקלאות בצפון ועוטף עזה לפעילות מלאה.
עם חזרת היבוא לפעילות מלאה אנחנו מצפים לירידה במחירי הפירות והירקות, וניתן לצפות שהשקל ישוב להתחזק עם סיום המלחמה. מגמות אלה בהחלט יורידו את האינפלציה. אם נוסיף לזה את פתיחת פערי הריבית בין ישראל לארצות הברית עם הורדות הריבית על ידי הפדרל ריזרב, כך שפער הריביות החיובי בין ישראל לארה"ב הוא גורם שמאיץ ייסוף בשל הגברת המוטיבציה להחזיק שקלים על פני דולרים כדי ליהנות מריבית שקלית. תופעות אלה יגרמו גם לנגיד בנק ישראל להוריד את הריבית בשנה הבאה.
פונקציית המטרה שמשפיעה על הורדות הריבית בישראל היא גובה האינפלציה. מי שמנתח נכון לאן הולכת האינפלציה, יוכל לנתח טוב יותר מה יהיה כיוון הריבית. מאחר וירידת ריבית מתגלגלת היטב לשוק איגרות החוב, שמשקפות למעשה את הריבית שיסכימו המלווים לשלם בכל טווח של השקעה.
צריך לזכור ששווקי ההון צופים פני עתיד. הבורסה בתל אביב רשמה שיאים חדשים, דווקא בימים אלה, שבהם מתרחשת מערכה עצימה בגבול הצפון. היסטורית התחתית בדרך כלל מגיעה בשיא המשבר, כאשר המצב נראה שלא יכול להחמיר יותר., בקורונה התחתית של השווקים בחודש מרץ בתחילת הסגרים, במשבר 2008 התחתית הגיעה באפריל 2009 בשיא הפיטורים וגם במלחמת לבנון השנייה העליות הגיעו בשיא המלחמה ולכן מי שיחכה לסוף כנראה יפספס את ההזדמנות לקבע תשואות וריביות גבוהות לטווח מאוד ארוך.

מחירי הטיסות יירדו והשקל ישוב להתחזק עם תום הלחימה

1. מחירי הטיסות - במדד שפרסמה הלמ"ס באוגוסט, גילינו זינוק מחירים של 22.1% בסעיף "הטיסות לחו"ל". עבור מי שניסה להזמין טיסה בחודשים האחרונים, זו לא הייתה הפתעה גדולה. חברות התעופה הישראליות בראשן אל-על וארקיע ניצלו את העובדה שחברות תעופה זרות רבות ביטלו את טיסותיהן לארץ בגלל המצב הביטחוני, כדי להזניק את מחירי הכרטיסים ברמה של עד מאות אחוזים. מצד אחד, מדד המחירים לצרכן תיאר את המצב באוגוסט - אחד החודשים המבוקשים ביותר לטיסות. עם זאת, הצפי הוא שכל עוד המלחמה בעיצומה וחברות תעופה זרות רבות לא מוכנות להגיע, סעיף הטיסות לחול ימשיך לשחק תפקיד מרכזי בהשפעה על קצב האינפלציה. גם ההמלצה שהוציאו הנציבות האירופית וסוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי לחברות התעופה של היבשת שלא לטוס לישראל עד סוף אוקטובר בעקבות ההסלמה האחרונה יתרמו לעליית המחירים הזמנית. אך כבר אפשר לראות את סוף המלחמה באופק, כך שאפשר להניח כי פנינו לסיום המלחמה וירידה במחירי הטיסות בראייה של שנה ויותר קדימה.
2. מחירי הפירות והירקות - הם מהווים חלק משמעותי במדד המחירים לצרכן. חזרת חקלאות העוטף והייבוא, יביאו להתאוששות בגידולים ובייבולים ומחירים של עגבניות למשל שהגיעו ל-18 שקל לקילו ואף למעלה מכך, יתחילו לרדת והאינפלציה איתם.
3. התחזקות השקל לקראת סיום המלחמה - כשהמלחמה תסתיים, שער החליפין יושפע ככל הנראה לחיוב והשקל צפוי להתחזק, הסימנים הראשונים יגיעו עוד קודם. להתחזקות השקל השפעה ממתנת לגובה האינפלציה.
4. הגידול בהוצאות הביטחון יתמתן והגירעון הממשלתי יצטמצם בטווח הארוך - הגירעון הממשלתי והתרחבות הביקושים של הממשלה בתקופת המלחמה יימשך בטווח הנראה לעין, כל עוד לא נראה הסדר מדיני שיאפשר את חזרת התושבים וסיום המלחמה. בטווח הארוך יותר, הממשלה תהיה חייבת לצמצם את הגירעון בצעדים יותר אקטיביים כדי להחזיר את האמון של חברות הדירוג. סיום המלחמה יאפשר גירעון יותר נמוך, ובתוך 5 שנים מהיום, תהיה חזרה לתוואי גירעון של 3% בשנה.
במידה ותגובתה של ישראל אל מול מתקפת הטילים האיראנית המאסיבית תהיה מדודה ותאפשר למשטר האיראני לשווק אותה לאזרחיו כתגובה חלשה ורפה, ההערכה היא כי פרמיית הסיכון תרד והשוק בישראל ובעולם יתייצב. עם זאת, תגובה עוצמתית של ישראל באיראן, ככל הנראה, תייצר פחד בשווקים מתגובה איראנית נוספת וממלחמה כוללת ועלולה להמשיך להזניק את הנפט, את שער הדולר ואת האינפלציה בישראל ובעולם.
התרחיש הסביר הוא שאינפלציה נמוכה יותר תביא את המשקיעים לדרוש תשואות נמוכות יותר על איגרות החוב הממשלתיות, כמו גם יבשרו על הורדות ריבית גם בישראל. מי שיושפעו במיוחד הן איגרות החוב הארוכות יותר. המשקיעים שירכשו את איגרות החוב הארוכות ירשמו, בטווח הארוך, רווחי הון גבוהים המשקפים את ירידת התשואות לפדיון, ויהנו גם מתשואות קופון שוטפות גבוהות בפרספקטיבה היסטורית.
כל תפיסת הרגיעה במלחמה, כל הצלחה צבאית של צה"ל, כפי שכרגע מתרחשת בגבול הצפון, מחזקת את איגרות החוב הארוכות ואת הכלכלה הישראלית. מי שיחכו לנקודת הסיום של המלחמה כדי לבצע את המהלכים, יגלו שהסוסים כבר ברחו מהאורווה וההזדמנויות התפוגגו להן.
הכותב הוא מנכ"ל בית ההשקעות הורייזן, המציע שירותי ניהול תיקי השקעות, קרנות נאמנות וקרנות גידור
1 צפייה בגלריה
איתי ליפקוביץ', מנכ"ל בית ההשקעות הורייזן
איתי ליפקוביץ', מנכ"ל בית ההשקעות הורייזן
איתי ליפקוביץ', מנכ"ל בית ההשקעות הורייזן
(ניאו מדיה)
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.