חברות שירותי ה-IT (טכנולוגיות מידע) מתמודדות עם שוק רווי שירותים כמו תחזוקת מחשבים ורשתות, התקנה ועדכונים של תוכנות, גיבוי ושחזור נתונים, אבטחת מידע ותמיכה טכנית. השוק מורכב מספקיות שירותי ה-IT לצד מחלקות IT פנימיות בארגונים.
בישראל נשלט שוק ה IT על ידי ענקיות דוגמת מטריקס (TLV: MTRX) וואן טכנולוגיות (TLV: ONE), מלם-תים (TLV: MLTM), חילן (TLV: HLAN) ואמת מחשוב (TASE: EMCO). חברות אלו נוסדו לפני עשרות שנים והגיעו למחזור מכירות של מיליארדי שקלים כל אחת ע"י מבנים ועסקאות מגוונים.
כך לדוגמה, לצד צמיחה אורגנית, חברות אלו ממנפות את הקלות היחסית לביצוע רכישות בתחום, עקב הדמיון האופרטיבי והעסקי בין החברות. דמיון זה מקל על המיזוגים, ומאפשר יצירת ערך מצרפי גבוה יותר בעלויות עסקה נמוכות בהשוואה לסקטורים אחרים.
בראייה רחבה, ניכר כי אסטרטגיית הרכישות של החברות הללו עקבית ומשרתת דפוס קבוע:
  • ראשית, העלאת הכנסות; כיוון שהרוכשת בעלת ניסיון גדול יותר בשוק ומביאה איתה הסתכלות רחבה יותר על מגמות השוק והלקוחות, היא יכולה לפעול להשבחת מצבה הפיננסי של חברה היעד במספר דרכים. נפוצה היא טקטיקה של העלאת תעריפי הלקוחות, השבחת פרופיל הלקוחות מבחינת נזילות והיקף החוזים, וכן מיקוד ייעול והתמקדות באמצעות רה-אורגניזציה ניהולית. ניתן לזהות דפוס נוסף של הרחבת פורטפוליו הליבה מבחינת מוצרי המדף של החברה וזיהוי עסקאות אופורטוניסטי.
  • שנית, צמצום העלות הגולמית; לחברה גדולה יש כח קניה וכושר מיקוח המצריך נזילות רובסטית. חברה גדולה הרוכשת ציוד מחשוב בעשרות מיליוני דולרים בשנה תרכוש את המוצרים במחיר נמוך משמעותית מאשר חברה קטנה עם היקף פעילות נמוך. הדבר מתבטא בעיקר בכך שחברות ה-IT הגדולות מסווגות אצל היצרנים הגדולים כ-Tier-1, דבר המתבטא ברכש ישיר מהספקים ללא צורך בגורמים מתווכים (הגוזרים עמלתם) באמצע. כמו כן, וביתר שאת בתקופה של ריבית גבוה במשק, כוחה של חברת IT גדולה לקבל אשראי ספקים נוח יותר ותנאי פריסה מיטיבים משפרת משמעותית את מצבה של חברת היעד הנרכשת.
  • שלישית, טיוב כוח האדם; גיוס כח אדם איכותי (המכונים בתעשייה "טאלנטים") שאינם מעוניינים לעבוד בחברה אנונימית שאיש אינו מכיר, פיטורי כח עבודה לא אפקטיבי ומנהלים שעלותם יקרה, וצמצום משרות כפולות שכבר קיימות בארגון הגדול.
  • לבסוף, ייעול תהליכים; חברות גדולות מתורגלות בהטמעת מערכות מידע ו-BI מתקדמות אשר מאפשרות התמקדות בלקוחות רווחיים, התמקדות במוצרים רווחיים, טיוב ניהול המלאים ושיפור המודל העסקי.
אך מעבר לתהליך ההשבחה, אחד הדברים החשובים ביותר לחברה ציבורית הרוכשת חברה פרטית היא לייצר "ארביטראז' מכפילים" ותשואה גבוהה על ההון המושקע - אם החברות הציבוריות בתחום נסחרות במכפיל של 10 על ה-EBITDA (רווח לפני פחת, הוצאות מימון ומיסים- מדד מקובל לשימוש בהערכות שווי לחברות IT) הרכישות של החברות הפרטיות הקטנות נעשות במכפיל של 4-6, כתלות בפוטנציאל הצמיחה, קיום IP עצמאי, סינרגטיות עם פעילות הקבוצה, יציבות התוצאות ואיכות ההכנסות. הפער התמחורי בין החברות הציבוריות לפרטיות מאפשר לחברות הציבוריות להמשיך להציג גידול משמעותי בתוצאות ולהעלות את שווי השוק.

קונסולדיציה- עד מתי?

בתחילת 2021 מכרו בעלי השליטה ב״אמת מחשוב״, בהובלת יואב ויינברג המנכ"ל, את השליטה בחברה לקרן הפרייבט אקוויטי פימי של ישי דוידי. מכירה זו מסמנת במובנים מסוימים נקודה פיבוטלית של העברת שרביט הדור בשוק ה-IT.
על אף התחרות, ישנו מכנה משותף למייסדי ענקיות ה IT בישראל; הגיל. ויינברג, 62, עומד בשורה אחת עם שלמה אייזנברג (75) בעל השליטה במלם-תים, אברהם אסף (82) בעל השליטה באמנת. דור ״הנפילים״ הזה יאלץ להפרד, בדרך זו או אחרת, ממנעמי השליטה בחברותיהם בשנים הקרובות. וכאן מתחילה ההזדמנות להתגלות.
האם יהיה קונה לדבוקות השליטה בחברות ה-IT הגדולות? להערכתי, קרנות פרייבט אקוויטי נוספות ינסו לנצל את ההזדמנות ולרכוש את השליטה בחברות. אך למרות מתודולגיות ההשבחה וההון האנושי האיכותי בקרנות הפרייבט אקוויטי, אני נוטה להאמין שהחלפת בעלי השליטה "תזעזע" את החברות והממשל התאגידי ולפחות חלקן יחוו רגרסיה בתוצאות.
האם זה אומר שחברות ה-IT הגדולות יעלמו מחר בבוקר? ממש לא. אך אני מאמין שבשנים הקרובות יפתח חלון הזדמנויות לחברות קטנות לתפוס נתח שוק משמעותי, שאולי, אבל רק אולי, ייצור פה מעצמת IT חדשה.

שי אגוזי הינו בנקאי השקעות ופעיל בשוק ההון בישראל אשר מביא עימו ניסיון רב בהשקעות סחירות וריאליות. עם הבנה מעמיקה של התהליכים העסקיים והמהלכים הפיננסיים בשוק, שי מצליח להעביר את המידע בצורה נגישה וברורה לקהל הרחב ניתן לעקוב אחריו בחשבון הטוויטר שלו.

אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
פורסם לראשונה: 17:55, 18.07.23