ההשקעות בתחום הדאטה במגמת עלייה כשחברות ענק כמו Amazon ו- Google Cloud מובילות את התחום. השבוע (שלישי) התקיים פאנל משקיעים בכנס hayaData שהבהיר את האתגרים וההזדמנויות בענף
בשנת 2024 ההשקעות הכספיות בחברות בתחום הדאטה, ובמיוחד במרכזי נתונים, ממשיכות לעלות בהתמדה. עד אמצע שנת 2024, כ-22 מיליארד דולר הושקעו במרכזי דאטה ברחבי העולם, כאשר ארה"ב ואירופה אמונות על רוב ההשקעות. ארה"ב מובילה עם 69% מהסך הגלובלי (כ-15 מיליארד דולר), ואירופה מאחוריה עם 29% (כ-6.3 מיליארד דולר). בין החברות הבולטות בתחום ניתן למנות את אמזון (AWS) שמשקיעה בדאטה סנטר גלובאליים, את Azure של מיקרוסופט שמפתחת פתרונות דאטה מבוססי AI ואת Google Cloud שמשקיעה רבות בטכנולוגיות ירוקות למרכזי הנתונים שלה.
חברות נוספות שמשקיעות משמעותית בתחום הן Oracle שמשקיעה בפתרונות ניהול דאטה ואבטחת מידע בענן ו-Meta שמקדמת שימוש באנרגיות מתחדשות לצמצום טביעת הרגל הפחמנית של מרכזי הנתונים שלה, ונדמה כי השוק ממשיך בהתרחבותו. בפאנל שהתקיים השבוע (שלישי) על השקעות בעולמות הדאטה, כחלק מכנס hayaData ביוזמת חברת Riskified משקיעים בולטים בתחום שפכו אור נוסף על הנושא.

מה המשקיעים מחפשים בהשקעה בעולמות הדאטה?

לשאלת המנחה מעין מנלה, עיתונאית כלכלית ועורכת מדור קריירה – השיב יאיר שניר, שותף-מנהל בקרן Dell Technologies Capital ,כי "דאטה הוא קריטי ומהווה את הדלק לבינה המלאכותית. האתגר הוא למצוא חברות שמייצרות ערך אמיתי שמאפשר ללקוחות לעשות שימוש נרחב עד כדי יצירת תלות בטכנולוגיות. לעומת זאת הבהירה רננה אשכנזי, שותפה בקרן הון סיכון גרוב ונצ'רס, והדגישה: "בראש ובראשונה כל משקיע מחפש כסף. מדובר על רצון להחזרים גדולים, צוות טוב, ויכולת לבנות. ועכשנו השאלה היא כיצד ניתן לייצר זאת כי בסופו של דבר אין לדעת איזו טכנולוגיה תפרוץ". בועז מוריס, Principal ב-Qumra Capital הוסיף: "ישראל הצליחה להשיג הרבה חברות SaaS שהפכו למומחיות. הדאטה הזו יכולה להרחיב את המוצר ובכך להתרחב בשוק. חברות אשר ממוקדות על תעשיות מסוימות יישארו בטוחות".
ענבל שינפלד, משקיעת אנג׳ל ו-Helios שיתפה: אני משקיעה בשלב הראשון ועבורי מדובר על יציאה למסע מורכב מעבר לדימיון וחזון, זה גם לדעת מי אתם ואיזה אנשים אתם, והאם אנשים ילכו אחריכם. הדרך הכי טובה להיות יזמים היא להתחיל דווקא בתוך ארגונים כשכירים. לבנות מוניטין ולייצר נטוורקינג. זאת על מנת כשיגיע שלב היציאה החוצה – למשקיעים יבינו שמדובר ברעיון שכדאי להשקיע בו".
בועז מוריס ציין כי קרנות הצמיחה מספקות תובנות גלובליות לכל אורך מחזור חיי העסק, החל משלב ההקמה ועד להתרחבות בינלאומית. לדבריו, "קרנות הצמיחה מביאות איתן את הניסיון והמידע הנדרשים להצלחת חברות בעידן התחרותי של היום".

עתיד התחום בשנים הקרובות

רננה אשכנזי סיכמה כי "שילוב בין דאטה לבינה מלאכותית ג'נרטיבית ייצור השפעה ניכרת על כל התחומים בעשורים הקרובים." ואכן, תחום הדאטה, לצד טכנולוגיות למידת מכונה וג'נרטיב AI, מושך השקעות מוגברות ומלאות ציפיות. בהסתכלות דווקא על הצד הנדלנ"י בהיבט ה'דאטה סנטר' - סקר הנדל"ן השנתי של פירמת עורכי הדין הבינ"ל DLA Piper שנערך בקרב 330 מבכירי ענף הנדל"ן ברחבי העולם העלה כי כי מרכזי הנתונים (data centers) צפויים להיות הקטגוריה המובילה להשקעה בתחום הנדל"ן המניב בארצות הברית (53% השיבו כך). זאת לעומת 32% אשתקד.
על פי הלך הרוח בענף, חברות הדאטה הגלובליות ימשיכו לחדש בתחום ולהכתיב את המגמות וזאת תוך כניסה של שחקנים חדשים שינסו להשתלב ולקחת חלק מנתח השוק והזמן עוד יגיד – האם דאטה הוא הזהב החדש.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.