על פי פרסומים בעיתונות מהימים האחרונים, בשבועות הקרובים צפויה הבורסה לניירות ערך להכריז על שינוי ימי המסחר בבורסה הישראלית לימי שני עד שישי, זאת חלף המצב הקיים של מסחר בימי ראשון עד חמישי. מדובר בתוכנית עליה כבר דובר בעבר, ומטרתה המוצהרת היא להפוך את הבורסה ליותר "אמריקאית" או "אירופאית", ולהתאים את ימי המסחר לבורסות הזרות. כאשר ממילא יום ראשון מאופיין במחזורי מסחר נמוכים משמעותיים ביחס ליתרת השבוע.

המכשול המיידי – וועדי העובדים

המכשול העיקרי במתווה שינוי מי המסחר של הבורסה לניירות ערך הוא וועדי העובדים – בדגש על וועדי העובדים של הבורסה עצמה ושל הבנקים (וסביר להניח כי בצורה קיימת, אך עצימה פחות – מצד בתי ההשקעות). מדובר בעובדים רבים, בצד הטכנולוגי והתפעולי שיצטרכו לעבוד ביום שישי, זאת בניגוד למקובל ברוב הענפים במשק. בסופו של יום משקיע שנתקל בבעיה טכנית, או מעוניין להעביר הוראה טלפונית – יצטרך מישהו שיענה לו בחדר המסחר. על פי הערכות בשוק, וועדי העובדים מביעים עד כה התנגדות משמעותית למהלך הזה.

מאמץ מוצדק או ירייה ברגל?

הבורסה הישראלית פועלת על בסיס יום מנוחה ביום שבת. כך הכלכלה הישראלית מתנהלת מאז ומתמיד וככה גם המשק הישראלי. קשה לראות סיטואציה בה עובדים רבים בגופי ניהול ההשקעות יסכימו לעבוד ביום שישי בצורה קבועה. מנהלי ההשקעות הישראלים מהווים את מרבית המסחר בבורסה המקומית, אין נתונים מדויקים לכך – אך מתוך מחזור יומי ממוצע של 2.2 מיליארד שקלים בשוק המניות ו-1.1 מיליארד שקלים בשוק האג"ח הקונצרני, הרוב המוחץ ככל הנראה מגיע מצד משקיעים מקומיים.
שינוי שיטת ימי המסחר תוביל בסבירות גבוהה מאוד להדרת המשקיעים המקומיים בימי שישי, באופן שלא יקזז את הגידול בעניין מצד משקיעים זרים שיחשבו שהבורסה שלנו בניחוח יותר "אירופאי". צמצום היקף המסחר יוביל בתורו לאפשרות ביצוע של ספקולציות ועיוותי שוק קיצוניים, כאשר גם אירועים ביטחוניים מקומיים או אירועי מאקרו בימי שישי עלולים ליצור תנודתיות קיצונית מסוכנת בשווקים הישראלים בשל היעדר וויסות מצד המשקיעים המקומיים.
ובנוסף, יום המסחר צפוי להסתיים עוד לפני פתיחת המסחר בארה"ב, שנפתח כעת בשעה 16:30 בשעון ישראל, בעוד שהמסחר בשוק הישראלי לא צפוי להימשך לאחר 14:00, בשים לב לשעות המשתנות של כניסת השבת, אי הרצון ביצירת "שעת סגירה דינמית" של השוק בהתאם לזמני השבת וכו'.
כלומר עבור המשקיעים האמריקאיים – עוד לפני שהם מתעוררים וקמים מהמיטה אי שם במגדל המגורים במנהטן, השוק הישראלים כבר יהיה סגור. אז למי שינוי המתווה הזה פונה? בעיקר למשקיעים האירופאים, וגם זה רק בחלק מאותן שעות המסחר שיסתדרו עם הלו"ז שלהם, ביום מסחר מקוצר מלכתחילה.
בשורה התחתונה, מדובר במתווה הצפוי לפגוע בשעות העבודה של עובדים רבים באקו-סיסטם ההשקעות הישראלי, לצד אי רלוונטיות לציבור המשקיעים האמריקאי, המהווה ככל הנראה את הסגמנט המשמעותי ביותר בקהל המשקיעים הזרים בישראל. כישלון ביישום המתווה עלול לגרור השלכות שליליות משמעויות הכוללות חשיפת הבורסות לספקולציות עוינות, עיוותי שוק וכן מחסור בנזילות הנדרשת על מנת להגיב לחדשות מהותיות בזירה המקומית והעולמית במהלך המסחר.
אבל העיקר שנוכל להגיד, מבלי להתחשב באופי הכלכלה הישראלית, שאנחנו "כמו באירופה". טוב היה אם המרץ היה מושקע לרתימת הממשלה הישראלית לחקיקת חוקים שיעודדו חברות ישראליות נוספות להירשם לבורסה המקומית.
גלעד מנדל הינו חוקר ניירות ערך, יועץ לחברות בורסאיות ומוביל בתחום האנליזה החשבונאית בעבור קרנות אופורטוניסטיות. בעבר ניהל תיקי נוסטרו בהיקף מיליארדי שקלים והינו המנהל של קהילת המשקיעים השקעבורסה. אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך, וכל העושה זאת – עושה כן על אחריותו הבלעדית. האמור אינו מחליף התייעצות עם יועץ השקעות מוסמך.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.