מחקר חדש: "זה קרה בטינדר"
(צילום: אלי סגל)

It happened on Tinder (משחק מלים על it happened one night), הוא ספר חדש שערך פרופסור אמיר חצרוני, המתאר מחקר שבחן 2,500 פרופילים, וניסה לבדוק איך אנשים מציגים את עצמם באפליקציית ההיכרויות הפופולרית.
בין הגילויים שחושף הספר, מתברר כי למעל 80% מהגברים באפליקציה יש שיער פנים בווריאציה כלשהי (זקן, שפם או זיפים); שאין הבדלים גדולים בין גברים הטרוסקסואליים לגברים הומוסקסואליים; שנשים לסביות פחות נוטות להשתמש ב"קישוטים נשיים" לדבריו כגון ליפסטיק ואיפור, ושכתובות קעקע ופירסינג אינם זוכים כמעט לביטוי בתמונות הפרופיל, ללא קשר לאוריינטציה המינית של המשתמש או המשתמשת.
בשורה התחתונה, טוען חצרוני, טינדר אמנם נחשבת לאפליקציית היכרויות בעלת מוניטין של זירה למציאת סטוצים, אולם התמונות שאנשים מעלים אליה מתאימות לשידוכים מעולם המיינסטרים – "בלי פירסינג, בלי קעקועים, גברים נראים כמו גברים קלאסיים, ונשים נראות כמו נשים קלאסיות", הוא אומר.

1 צפייה בגלריה
אמיר חצרוני
אמיר חצרוני
אמיר חצרוני
(צילום: מתוך הווידאו)

את ההסבר לממצאים הוא לוקח מתיאוריות של שיווק עצמי. "התמונות יוצרות רושם של 'גבר לחופה' או 'בחורה להכיר להורים' ולא של סטוצים", מסביר חצרוני ומוסיף: "אני סבור שיש 'אינסטגרמיזציה' של החיים שלנו שמנסה מצד אחד להראות שהכל שטחי, ומצד שני חותרת מאוד למיינסטרים. אין כמעט אוונגרד והתוצאה היא מקום שהוא לטעמי, מאוד משעמם".
יש סיכוי שבדקת יותר מדי בתל אביב ולא בכל הארץ?
"אני אגיד לך איך המחקר הזה נעשה: בנינו משתמש דמה והוא עבר פרופיל אחרי פרופיל וקודד את מה שנתנו לו, עד שהגענו ל-2,500 איש. אני לא יודע איפה הם גרים ויש מצב שהיו שם גם כמה פלסטינים. הנה אנקדוטה משעשעת", הוא מוסיף, "הייתה שם משתמשת אחת מירדן, פלסטינאית, שאמרה שהיא לא יוצאת עם ציונים והיא סקרנה אותי. הצלחתי לאתר אותה, הצלחתי לדבר איתה, אבל רומן לא יצא מזה לצערי".
אם היית צריך למצוא עכשיו זוגיות, היית עושה את זה בטינדר?
"חד משמעית - לא. אני לא בנוי לשטחיות הזאת. אוקיי-קיופיד אפשר, טינדר NO WAY".