1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)


בין בהלת השפעת (זוכרים את זה בכלל?) לדיווחים המבהילים על נגיף הקורונה, נראה שמרבית שיחות הסלון שלנו בחודשים האחרונים נוגעות למחלות. השיחות שלנו מתקיימות בסלון, דרך אגב, משום שלמרחב הציבורי אנחנו כבר חוששים להגיע, וכל אפצ'י קטן מסביבנו מריץ אותנו היישר לרופא. באווירה הנוכחית, אין פלא שכולנו מחפשים פתרונות פלא לחיזוק המערכת החיסונית שלנו שיקטינו את סיכויינו לחלות. ואם לשפוט מכתבה שפורסמה במגזין Big Think, אין צורך לחפש אותם רחוק, שכן הם נמצאים ממש בהישג ידינו, פשוטו כמשמעו.
מסתבר שלאורגזמה ישנה השפעה מיטיבה על הבריאות בכלל ועל חיזוק המערכת החיסונית בפרט, כאשר אפילו לא תזדקקו לפרטנר מיני לשם כך. מחקרים מדעיים מוכיחים שגם פעילות מינית המבוצעת לבד, או במילים אחרות - אוננות – עשויה להקטין את הסיכוי שלנו לחלות. אז נכון שאיננו ממליצים להסתמך על עינוג עצמי כאמצעי התגוננות בפני נגיף הקורונה, אבל ייתכן שהוא יחסוך לכם התקררות חורף אחרונה. מה שבטוח זה שהוא יסב לכם שפע של הנאה.
אז איך זה עובד? כיצד אוננות תורמת לבריאות שלנו? ובכן, אוננות משפיעה בראש ובראשונה על המוח שלנו, שכן הגעה לאורגזמה משחררת בגופנו כימיקלים והורמונים שתורמים לתחושה טובה. כך למשל, משתחרר דופמין - כימיקל הקשור ליכולתנו לחוש הנאה, ואוקסיטוצין - הידוע בשם "הורמון האהבה". אבל לתמהיל הורמונים זה תפקיד נוסף מעבר לשיפור מצב רוחנו, שכן הוא מגביר את תחושת ההירגעות ומפחית לחץ וחרדה.
המדע הראה זה מזמן ששחרור דופמין ואוקסיטוצין בגוף מוביל לירידה ברמות הקורטיזול - הורמון הלחץ הנוכח בזמן חרדה, פחד, בהלה ומצוקה. אנחנו רגועים, נינוחים ושמחים יותר, והדבר מסייע למערכת החיסונית שלנו לתפקד בצורה יותר טובה. ואין מדובר בהשפעה זניחה. למעשה, ישנם חוקרים הטוענים כי אורגזמה היא המקור שמספק את הכמות הגבוהה ביותר של דופמין הניתנת להשגה באופן טבעי, שלא באמצעות תרופות למשל.
השפעות אלה של האורגזמה על המוח מיתרגמות בתורן להשפעה מיטיבה על מערכת החיסון. כך לדוגמה, הוכח שאוננות מעלה את ספירת כדוריות הדם הלבנות, המתפקדות כלוחמות של הגוף כנגד זיהומים ומחלות. מחקר שבוצע במחלקה לפסיכולוגיה רפואית בבית החולים האוניברסיטאי באסן שבגרמניה, בדק את השפעות האוננות על ספירת כדוריות הדם הלבנות ומערכת החיסון של 11 מתנדבים. הנחקרים התבקשו לנקוט בפעולה שאינה שגרתית לניסויים – היה עליהם לאונן עד להגעה לאורגזמה.
החוקרים נטלו את דמם של הנבדקים האמיצים ומדדו את ספירת כדוריות הדם הלבנות שלהם פעמיים: פעם אחת כחמש דקות לפני הפעילות המינית, ובפעם השניה כ-45 דקות לאחר שהנבדקים הגיעו לאורגזמה. הממצאים הראו שהעוררות המינית והאורגזמה הגבירו את מספר כדוריות הדם הלבנות, ובעיקר את אלו המיועדות להילחם בזיהומים. מכאן הסיקו החוקרים שמנגנון ההגנה של המערכת החיסונית מופעל בעקבות עוררות מינית ואורגזמה.

האוננות מפחיתה כאב ועוזרת גם למיגרנות

השפעה פיזיולוגית נוספת של אוננות היא יכולתה להקל על כאב, ואף למנוע אותו לחלוטין. כך למשל, על פי הנוירולוג סטפן אוורס המתמחה בכאבי ראש, ניתן לחוות הקלה ממיגרנות בעקבות פעילות מינית או אורגזמה. אוורס והצוות שלו מאוניברסיטת מינסטר בגרמניה ביצעו ניסוי עם 800 פציינטים הסובלים ממיגרנות ו-200 פציינטים הסובלים מכאב ראש מקבצי (כאב ראש חזק המופיע בהתקפים פתאומיים בצידו האחד של הראש), במטרה לבחון כיצד פעילות מינית תשפיע על רמות הכאב שהם חווים.
הפציינטים התבקשו למלא שאלון לגבי חוויותיהם מקיום יחסי מין בזמן התקף מיגרנה וכאב ראש, וכן לתאר כיצד הפעילות המינית השפיעה על עוצמת הכאב. נמצא ש-60% מהסובלים ממיגרנה חוו הקלה בכאב לאחר השתתפות בפעילות מינית שהובילה לאורגזמה, כאשר מרביתם דיווחו על הפחת כאב משמעותית או על היעלמותו לחלוטין. בקרב הסובלים מכאב ראש מקבצי, כשליש מהם דיווחו על העלמת הכאב או הפחתתו. עם זאת, יש לציין שכשליש מהסובלים ממיגרנות וכ-50% מהסובלים מכאב ראש מקבצי דווקא דיווחו על הרעה בכאבי הראש שלהם בעקבות עוררות מינית ואורגזמה.
כתוצאה מהניסוי הסיק החוקר שהאנדורפינים – נוגדי הכאבים הטבעיים של הגוף, שמשתחררים בעת פעילות גופנית או אורגזמה – הם שפועלים לאלחוש כאב המיגרנות. "יתכן שאותם אנשים שמשחררים אנדורפינים כתוצאה מפעילות ספורטיבית כמו טריטלון או מרתון, הם אותם אנשים שמשחררים אנדורפינים בזמן פעילות מינית", הוא אומר. בעקבות ממצאי המחקר הסיקו חוקרים שונים כי גם אוננות עשויה לעזור לכאב המיגרנה, ובתנאי שהיא מובילה לאורגזמה.
להשפעת האוננות על הפחתה ומניעה של כאב ישנו תפקיד חשוב בחיזוק המערכת החיסונית. לפי הראומטולוג האריס מקלוויין, המערכת החיסונית של אנשים שסובלים מכאב כרוני אינה מתפקדת במלוא יעילותה, זאת מאחר שכאב מתמשך לאורך זמן מעלה את רמות הקורטיזול (הורמון הסטרס) הפוגע בתפקודה של מערכת החיסון. כתוצאה, הסובלים מכאב כרוני גם מתקשים להילחם בזיהומים ולהחלים ממחלות. "הכאב עלול להשפיע על מערכת החיסון עד כדי כך שתאים סרטניים יתפשטו בצורה מהירה יותר בגוף", הוא כותב במאמר המוקדש לנושא.
אך לא רק הסובלים מכאב יוצאים מורווחים מאוננות, שכן אוננות משרה על כולנו נינוחות, שלה השפעה מיטיבה על המערכת החיסונית. ההורמונים סרוטונין, אוקסיטוצין ונוראפינפרין, המופרשים בעת עוררות מינית ואורגזמה, משמשים כנוגדי מתח ומעודדי הירגעות, וכתוצאה מכך מקלים על ההירדמות. מחקרים מצביעים על כך שסרוטונין ונוראפינפרין עוזרים למחזורי שינה שבהם משחררת מערכת החיסון חלבונים המגנים על הגוף מפני זיהומים ודלקות. לפיכך ישנה חשיבות רבה לשינה טובה לשם תפקוד מיטבי של מערכת החיסון.
על פי העדות המחקרית, אם כן, האורגזמה - בין אם הושגה עם פרטנר ובין אם באמצעות אוננות - פועלת דרך מספר נתיבים לשיפור תפקודה של מערכת החיסון. כתוצאה, המערכת החיסונית מיטיבה לעצור חיידקים ווירוסים המאיימים לפלוש לגופנו, ומגינה עלינו טוב יותר מפני זיהומים ומחלות. כפי שהרגלים רעים (כמו חוסר שינה או כימיקלים מזיקים לגופנו) יכולים להאט את מערכת החיסון, כך הרגלים טובים (כמו שינה טובה וחיי מין פעילים) יכולים לסייע לתפקודה של מערכת החיסון. אז בפעם הבאה שמישהו משתעל עליכם באוטובוס, הקדישו לעצמכם חמש דקות של עונג לפני השינה. לא בשבילכם חלילה, רק בשביל הבריאות.