הי שלי, אני מרגישה שאני כל הזמן מאכזבת את בן הזוג שלי במיטה. לאחרונה אני מרגישה לחוצה ברגע שאני מתחילה לשכב איתו, החשק יורד לי ואני לא נהנית. אני לא מבינה מה קורה לי, תעזרי לי בבקשה.

היי, מדברייך נשמע שייתכן ואת מתמודדת עם חרדת ביצוע. כן כן, גם נשים יכולות לחוות חרדת ביצוע במיניות, ובבלוג זה אסביר מהי חרדת ביצוע לנשים, מה הם הגורמים המובילים לחרדה הזאת, איך היא פוגעת בחשק ובהנאה המינית, וכמובן – איך להתמודד איתה.

שלי ורוד מסבירה על חרדת ביצוע בקרב נשים
(צילום: נוויל האריס, תסריט: לורי שטטמאור, עריכת וידיאו ואפקטים: שי שבתאי)
(צילום: נוויל האריס, תסריט: לורי שטטמאור, עריכת וידיאו ואפקטים: שי שבתאי)

מהי חרדת ביצוע?

חרדת ביצוע היא פחד שנובע מחשש או מדאגה של הגבר או האישה שהם לא יוכלו לתפקד או לבצע את הסקס המצופה מהם, או מזה שהם מניחים שמצופה מהם.
האגודה הבינלאומית לרפואה מינית מציינת כי מדובר באחת הבעיות המיניות הנפוצות ביותר בקרב גברים ונשים כאחד. לעיתים קרובות, חרדת ביצוע מובילה להפרעות אחרות בתפקוד המיני, כאשר אצל גברים זה בא לידי ביטוי בקושי לשמר או להגיע לזקפה, בשפיכה מהירה ולעיתים גם בחוסר חשק מיני וחוסר רצון לקיים יחסי מין.
"לעיתים הפחד הזה נובע מחשש מדחייה או מנטישה, וגם מתחושת כישלון, עד שנוצר מעגל אימים שמביא לאמונות שליליות ולשיפוט עצמי נוקשה. חרדה יכולה להופיע גם בשל ציפיות מיניות שאינן מציאותיות, למשל בעקבות צפייה בסרטונים פורנוגרפיים"
במצבים קיצוניים יותר, החרדה פוגעת לא רק ביכולת לתפקד וליהנות במיטה, אלא גם בביטחון העצמי. היא ממשיכה להתקיים כי האדם הסובל ממנה ממשיך לשמר מעגל של אמונות שליליות כמו: "אני לא טוב/ה במיטה", "בן/ת הזוג שלי לא מסופק/ת ממני", ו"אני תמיד מאכזב/ת אותו במיטה". תפיסות אלו ממשיכות לחזק את תחושת הכישלון, ואת תחושת האכזבה מהמיניות עצמה, עד כדי פגיעה בזוגיות ובאינטימיות. אצל רווקים ורווקות החרדה עלולה להביא להימנעות מדייטים וממיניות בכלל.

1 צפייה בגלריה
שלי ורוד
שלי ורוד
שלי ורוד. גם נשים מתמודדות עם חרדת ביצוע
(צילום: מתוך הווידיאו)

איך חרדת ביצוע באה לידי ביטוי במיטה?

מבחינה פיזיולוגית, בעת לחץ הגוף משחרר כמויות מוגברות של הורמוני סטרס כגון אדרנלין, אשר מקשים על היכולת של האישה להרגיש רוגע וליהנות מהפעילות המינית. גם אצל גברים זה קורה, ואף מוביל לאיבוד זקפה או לשפיכה מהירה.
לעיתים הפחד הזה נובע מחשש מדחייה או מנטישה, וגם מתחושת כישלון, עד שנוצר מעגל אימים שמביא לאמונות שליליות ולשיפוט עצמי נוקשה. החרדה יכולה להופיע גם בשל ציפיות מיניות שאינן מציאותיות, למשל בעקבות צפייה בסרטונים פורנוגרפיים.

איך להתמודד עם התופעה?

סקס טוב שווה לתהליך שבו לומדים יחד האחד את השני במיטה, כשהדגש הוא על יצירת ציפיות מציאותיות. אחד הדברים שאני תמיד אומרת למטופלות הסובלות מחרדת ביצוע הוא לדבר על זה! וכן, אני מתכוונת לחששות וללחצים שהן חוות, גם אם זה עם פרטנר שאותו הן הכירו רק לפני רגע.
ברגע שאתן מציינות שלפעמים, עם הריגוש המיני, אתן גם נלחצות, זה מוריד את תחושת החרדה כי מראש הנמכתן ציפיות. אתן גם מאפשרות לעצמכן להיות אנושיות ופגיעות, דבר שלרוב יגרום לצד השני להיות יותר אמפתי, איטי ומתחשב. בכך אתן גם מונעות מהם תחושת עלבון כי החרדה, שלא תמיד נראית לעין, עלולה להתפרש לפרטנר שלכן כחוסר משיכה או תשוקה כלפיו.
כמובן שאינכן חייבות להתמודד עם הדברים לבד, ותמיד מומלץ לפנות לגרום מקצועי כמו מטפלת מינית מוסמכת.
בהצלחה!