צפו: שלי ורוד על חרדת ביצוע
(צילום: ירון ברנר, עריכה: יפית שקרוב)
(צילום: ירון ברנר, עריכה: יפית שקרוב, הפקה: מיכאלה חזני, עריכת תסריט: לורי שטטמאור)

היי שלי, אנחנו זוג בני 27 שיוצאים מספר חודשים. לאחרונה, בכל פעם שאנחנו רוצים לקיים יחסי מין, לחבר שלי יורדת הזקפה לפני החדירה, וזה חוזר על עצמו שוב ושוב. מה עושים?
מבחינת החברה המערבית, זקפה תמיד היוותה מדד לגבריות ולמסוגלות של הגבר. אך כאשר הגבר מתקשה בהגעה לזקפה, זה עלול להשפיע מאוד על מצבו הנפשי ועל הביטחון המיני שלו. לקושי להגיע לזקפה במהלך גירוי מיני יכולות להיות הרבה מאוד סיבות, חלקן רפואיות כמו מחלות לב, לחץ דם גבוה או סוכרת.
חשוב לדעת כי בעיות בריאותיות אלו ועוד רבות אחרות פוגעות בזרימת הדם, ולכן יש להתייעץ עם רופא אם מצבים אלו ידועים מראש. גם גברים ללא בעיות רפואיות מוכחות עלולים לחוות קשיים בכל הקשור ללהגיע או לשמר את הזקפה במהלך קיום יחסי המין, וזה קורה לרוב בעקבות מצב נפשי ירוד כגון: דיכאון, לחץ ובעיקר חרדה.

1 צפייה בגלריה
חרדת ביצוע. תופעה נפוצה ונורמטיבית שבהחלט ניתן לטפל בה
חרדת ביצוע. תופעה נפוצה ונורמטיבית שבהחלט ניתן לטפל בה
חרדת ביצוע. תופעה נפוצה ונורמטיבית שבהחלט ניתן לטפל בה
(צילום: Shutterstock)

אני נוטה לחשוב כי במקרה של בן זוגך מדובר אולי בחרדת ביצוע. כלומר, החרדה היא זאת שפוגעת לו ביכולת לתפקד. אנו חיים בחברה ממוקדת בביצועים שנותנת לגברים תחושה שאם הם טובים במיטה, הם הכי גברים שיש. זה ממש מתיישב על משבצת הגבריות שלהם. לכן, כאשר גבר חש מעורער לגבי היכולות התפקודיות שלו במיטה, גודל איבר המין או דימוי הגוף שלו, זה עלול להוביל אותו למצב של חרדה. החרדה נוצרת בעקבות החשש כי הוא לא יענה על הציפיות של בת או בן הזוג שלו במיטה. החרדה לרוב נוצרת בעקבות מחשבות שליליות ובעיקר בעקבות ביקורת עצמית כמו: "אני לא יודע אם אני מענג אותה מספיק כי אני גומר מהר", או "אני מפחד שאם היא לא תרגיש מסופקת, היא תעזוב אותי".
פרופסור רפי חרותי, מנהל חטיבת השיקום והמרפאה לטיפול מיני בבית החולים השיקומי רעות, מסביר כי על מנת להבין את מנגנון חרדת ביצוע, יש להבין קודם כל את מנגנון הזקפה. לדבריו, ברגע של עוררות מינית, המוח שולח גירוי דרך מערכת העצבים, כלי הדם מתרחבים וזה בא לידי ביטוי בזקפה. אך במהלך תחושות של חרדה, הגוף מפריש אדרנלין אשר גורם לדופק מוגבר, זיעה קרה ונשימה מוגברת. במקרה של חרדה מינית, האדרנלין מכווץ את כלי הדם, דבר שמוביל לירידה באיכות ובעוצמת הזקפה.
מה עושים במצב כזה? אם אתם במיטה ואת חשה שהפרטנר שלך חווה קושי בהגעה לזקפה, המנעי מלהעניק מין אוראלי או לגעת באיבר מינו, כיוון שזה עשוי רק להעצים את החרדה שהוא מרגיש כרגע. במקום זה, מומלץ לנסות ליהנות בכל דרך שלא מתמקדת בפין, ותאמינו לי, יש המון דרכים בהן גם את תרגישי הנאה וגם הוא ירגיש שהוא מספק אותך כמו: נשיקות, עיסויים, ליטופים ועוד. כמובן שאם הבעיה מתמשכת, מומלץ לקבוע פגישה אצל מטפל מיני.
בהצלחה!