בראשית ברא האינטרנט את אתרי ההיכרויות, ג'יי-דייט, לאב מי ודומיהם, אחרי כמה שנים הגיעו גם אוקיי-קיופיד – האתר, לא האפליקציה – ועוד כמה. כן, קצת קשה להאמין, אבל היו כאן עוד דרכי היכרויות וירטואליות לפני טינדר, שהגיחה לחיינו לפני קצת יותר מ-11 שנים ומונה כיום כ-75 מיליון משתמשים ברחבי העולם. אבל למרות שלא הייתה הראשונה, טינדר חוללה מהפכה בכל מה שקשור בדייטינג, סקס, ויש שיאמרו בכלל ביחסי גברים-נשים ושאר מגדרים.
10 צפייה בגלריה
צילומים: שאטרסטוק | עיבוד תמונות: תמיר משרקי
צילומים: שאטרסטוק | עיבוד תמונות: תמיר משרקי
צילומים: שאטרסטוק | עיבוד תמונות: תמיר משרקי
(צילומים: שאטרסטוק | עיבוד תמונות: תמיר משרקי)

עוד כתבות למנויים:
טינדר הוקמה בספטמבר 2012, ובהתחלה הייתה מבוססת על תמונות המשתמשים בלבד, ואם ממש רציתם, יכולתם להוסיף גם מלל, שהרבה פעמים הסתכם ב"מחפש/ת משהו קליל". היום – נעדכן את כל מי שמחוץ לסצנה - האפליקציה מאפשרת לפרט יותר, החל מכמה אתם נוהגים לשתות, דרך התחביבים שלכם וכלה בהאם תרצו ילדים. מוצא חן בעיניכם? החלקה ימינה ("סווייפ לימין") תאפשר יצירת קשר, אם הצד השני מעוניין. לא מעוניינים? תחליקו שמאלה ("סווייפ לשמאל"), והאופציה הבאה לבן או בת זוג תופיע. וכך הלאה, והלאה.
10 צפייה בגלריה
שימוש באפליקציית טינדר
שימוש באפליקציית טינדר
העיקר זה התמונה. טינדר
(צילום: Shutterstock)
אבל מחקרים מראים שרוב משתמשי טינדר בכלל לא יגיעו לשלב שבו הם קוראים את רשימת התחביבים שלכם, אם התמונות לא משכו להם את העין. במרבית המקרים, התמונה שלכם היא זו שתכריע אם תקבלו סווייפ ימינה ממי שעתיד להיות אהוב ליבכם הנצחי (או הסטוץ ללילה), או שהקשר ביניכם ייגדע לפני שהחל.
זה לא שקודם מראה חיצוני היה שולי. ממש לא. אבל בטינדר התמונות שלכם הפכו לכרטיס הכניסה העיקרי, לדבר החשוב מכל. זה מצב אכזרי שמקטין סיכויים לאנשים טובים ומעניינים שאולי פחות מצטלמים טוב – אבל זו המציאות הטינדרית. התמונה היא המסר.
בשנים האחרונות החלו מחקרים גם לעסוק בשאלה מה בדיוק בתמונה גורם לנו לבצע סווייפ ימינה או שמאלה – ולמה. לחלק מהשאלות יש תשובות די צפויות – נשים, למשל, פוסלות גברים בגלל גובה, גברים פוסלים נשים בגלל מבנה גוף, וכל אלה מסיבות אבולוציוניות שעוד רגע נגיע אליהן. אבל יש עוד המון גורמים. חתול בצילום, כן או לא? ואם הוא או היא מצולמים בחדר כושר, זה מוסיף או גורע? הייתם עושים סווייפ שמאלה לבן או בת זוג מלא או מלאה בקעקועים? והצבע של הבגדים, משנה משהו?
אז החלטנו לנסות לבדוק. ביקשנו ממתנדב ומתנדבת – שניהם ישראלים צעירים – לתרום את דמותם למדע. לכל אחד מהם פתחנו פרופיל פיקטיבי בטינדר. בכל שבוע, בדיוק באותו יום ובאותה שעה, החלפנו את תמונת הפרופיל שלהם. פעם הגבר היה עם קעקועים, ובפעם השנייה החלפנו לאותו הצילום בדיוק – רק בלי קעקועים. פעם עם גיטרה, פעם בלי. פעם עם חתול, פעם בלי. אצל האישה, העלינו פעם צילום בחדר כושר, ופעם אותו צילום בדיוק, לא בחדר כושר. פעם בחולצה לבנה, ופעם בחולצה בצבע אדום בוהק. וגם אצלה בדקנו, פעם עם קעקועים ופעם בלי. כל אחד מהצילומים הועלה למשך שבוע. אנחנו ספרנו רק כמה סווייפים כל אחד מהם קיבל. זה המקום, אולי, להתנצל בפני כל הפונים התמימים לאישה ולגבר שהשתתפו בניסוי שלנו, וסוננו. זה לא אתם, זה לצורך הכתבה.
תרצו או לא, המניע לכל הסווייפים, ימינה או שמאלה, הוא אחד: האבולוציה. "משיכה היא משהו מאוד-מאוד אבולוציוני", מסבירה הביולוגית ד"ר ליאת יקיר, מחברת הספר "קיצור תולדות האהבה", ומי שעוסקת רבות בביולוגיה של הרגשות וההתנהגות האנושית, וכן, חוקרת גם את אתרי ההיכרויות. "אנחנו בעצם נמשכים לאנשים שמציגים גנים טובים, כי אנחנו מחפשים פרטנר לרבייה. גם אם אני לא בגיל ולא רוצה ילדים, המוח מתוכנת לרבייה. ולכן אלו שעושים לנו את זה יהיו אנשים יפים. היופי הוא לא סובייקטיבי, אלא מתמטי. היחס של הפנים, יחס הזהב, משדר לנו משהו עתיק, שההתפתחות של העובר הזה הייתה תקינה ולכן יש סימטריה.
"כשאנחנו מדברים על אופי, אז אנחנו בעצם נמשכים לאלפא מייל ולאלפא פימייל. בעולם שלנו, האלפא יהיה עם ביטחון עצמי מאוד גבוה, עד כדי נרקיסיזם. אנחנו נימשך למי שמציג הצלחה והישגים. נשים מסתכלות מאוד על מעמד ועל אמביציה, וגברים מסתכלים יותר על סימני פריון ועל כך שהאישה צריכה להראות רגישות וחום. גם הגוף עדיין משחק תפקיד, למרות שזה כבר לא תמיד רלוונטי. הרי מי שהכי גדול לא יגן עליי, אבל עדיין, זה מסר אבולוציוני מאוד חזק".
אז לפי מה בעצם אנחנו נחליק ימינה? "אנחנו נחליק ימינה לרוב על פי סימני המין – אצל הגבר גוף שרירי ואגן יותר צר, ואצל האישה גוף יותר עגול, ישבן יותר רחב, טליה צרה. אלו סימני המין שמושכים אותנו ברמה האבולוציונית. מובן שיש את המדיה שמוסיפה, כלומר איך גבר צריך להיראות, איך אישה צריכה להיראות.
10 צפייה בגלריה
ד"ר ליאת יקיר
ד"ר ליאת יקיר
''אנחנו נמשכים לאלפא מייל ולאלפא פימייל''. ד''ר ליאת יקיר
(צילום: פרטי)
"בצילומים של גברים - אנחנו נחליק ימינה למי שמראה סמלי סטטוס, סמלים של מעמד. אולי הוא בחדר ישיבות, או במשרד, למרות שזה פחות מה שמושך היום. כל מה שמראה על יכולת גבוהה ומעמד גבוה. להראות שיש לי כסף, שיש לי כוח. נוכל הטינדר, למשל, השתמש בזה מאוד".
והנשים צריכות להראות רגישות וחום? איך אפשר להציג את זה בתמונות? "כן, היה מחקר שהראה שנשים שמחייכות ומביעות שמחת חיים בתמונות, זוכות לפניות רבות יותר. האלפא פימייל, גם בטבע, היא גם מאוד נשית, מאוד נקבית, וגם יודעת לטפל. זה מחזיר אותנו למסרים אבולוציוניים מאוד עתיקים. אנחנו כחברה רוצים להתנגד לזה, אבל זה עדיין משהו שאנחנו גוררים. האלפא פימייל יכולה גם לשדר כוח, עוצמה ואסרטיביות יחד עם רכות: אני גם חזקה ועוצמתית, אבל גם רכה ונשית. כי אם היא תשדר שהיא יותר מדי חזקה אז זה כאילו מאיים על הגבר".
ויש עוד הבדל מהותי, שראינו היטב בניסוי הקטן שערכנו: נשים הן בררניות יותר. כמה יותר? מתברר שהרבה-הרבה יותר. בתוך שישה שבועות שבהם שני הפרופילים שפתחנו לצורך הכתבה פעלו, הפרופיל של הגבר קיבל 44 החלקות ימינה ואילו הפרופיל של האישה – 6,116 החלקות.
יקיר טוענת ש"גברים מפתחים אסטרטגיה של להחליק ימינה ומה שייצא ייצא, ונשים גם קצת מחכות שיפנו אליהן, וגם בטבע – חד-משמעית – נקבות בררניות יותר".
למה, בעצם? "יש לזה היגיון אבולוציוני, כי את משלמת את המחיר. בטבע אין פוסטינור, אין גלולות ואין מטרה של לשבת ולצפות בסדרה יחד. בטבע המטרה היא רק רבייה, ומי שישלם את המחיר זאת הנקבה. היא תישא, תשקיע מלא אנרגיה ומשאבים בגנים של מישהו אחר, אז היא צריכה לחשוב טוב-טוב מי ראוי שהיא תישא את הגנים שלו.
"האסטרטגיה של הזכר, לעומת זאת, היא הפצה-הפצה-הפצה. ורואים את זה באתרי ההיכרויות – הפצה מול בחינה ובררנות של מה אני מכניסה לגוף. זה הסיפור של הקושי באפליקציות. הגברים פונים לכולן, פשוט שלח לחמך, לאו דווקא למטרות זוגיות. יכול להיות שתצא מזה זוגיות, אבל זו לא בהכרח המטרה. האסטרטגיה של הנשים, לעומת זאת, היא לרוב ממש לוודא ולחפש באמת זוגיות. שוב, לא כל הנשים, יש נשים שמחפשות קז'ואל סקס, אבל כשמסתכלים על נשים וגברים באפליקציות – המטרות שונות".
10 צפייה בגלריה
שימוש באפליקציית טינדר
שימוש באפליקציית טינדר
גברים הרבה פחות בררנים בטינדר
(צילום: Shutterstock)
עכשיו הגיע הזמן להכיר את "אלון" ו"דנה", שני הפרופילים הפיקטיביים שהפעלנו לצורך הניסוי הקטן שלנו. אלון, בן 26, 1.80 מטר, שותה בסופי השבוע עם חברים, לא מעשן, מתאמן לפעמים, עונה מהר להודעות, ואפילו יש לו תואר ראשון. ומה התחביבים שלו? הופעות חיות, כדורסל ויצירת תוכן. דנה בת 28, אוהבת לטייל, לשמוע מוזיקה ולצייר. לכל אחד מהם, כאמור, החלפנו תמונת פרופיל כל שבוע, כל פעם בחנו אלמנט אחר בצילום. ואלו התוצאות:
אפליקציית ההיכרויות Badoo, שפופולרית בעיקר בארה"ב, פירסמה ב-2018 נתונים שאספה על העדפות משתמשיה. לפי הנתונים, 18 אחוז מהנשים מחליקות ימינה לגברים שמצולמים עם קעקועים. אבל איך זה בישראל 2024? בדקנו. במשך שבוע כללנו בפרופיל של "אלון" תמונה שבה רואים את הקעקועים שלו, ובשבוע שלאחר מכן מחקנו אותם והשארנו את התמונה ללא הקעקועים לאורך שבוע נוסף.
לפי ד"ר יקיר, בחברות קדומות הקעקועים סימנו גבריות. "יש חברות בפולינזיה שבהן איך שבחור הגיע לבגרות, יצרו לו קעקועים בסכין, וככל שהיו יותר צלקות זה הראה בעצם שהוא יכול לשאת כאב, שהוא גבר-גבר, לוחם ולא מפחד. אלו שהיו להם הכי הרבה קעקועים זכו להצלחה. זה גם הראה שיש לי מערכת חיסונית טובה, בחברה שלא הייתה בה אנטיביוטיקה. בישראל, אני חושבת שהקעקועים נמצאים עדיין בגדר המעניין והמקורי. הם משדרים הרפתקנות, שמחת חיים, ביטחון עצמי".
10 צפייה בגלריה
גבר עם קעקועים לעומת גבר בלי קעקועים
גבר עם קעקועים לעומת גבר בלי קעקועים
(צילום: פרטי)
יש הבדל בין הקעקועים? קעקוע של פרח, למשל, יקבל אותן תגובות כמו קעקוע של חרב? "תראי, אלו השערות, כי זה משתנה בין בני אדם. יש סמלים שיכולים להעביר משהו מסוים, למשל קעקוע של כת השטן, זה מעביר שאני שייך לקבוצה מסוימת. בקעקוע אפשר להעביר המון מסרים ותפיסות עולם – פוליטיות או תרבותיות. זה לגופו של קעקוע. המקור של הקעקועים זה להראות עמידה בכאב ויכולת לעמוד במלחמה, וכנראה קעקוע אחד של פרח על היד לא ישדר גבריות".
ד', בת 30 מתל-אביב, שפעילה באפליקציות באמבל, אוקיי-קיופיד והינג': "באופן כללי, הייתי מחליקה ימינה לגבר עם קעקועים, גם לי יש קצת ואני אוהבת את זה. אבל זה כמובן תלוי בכמה קעקועים, אם מדובר בשרוולים מוגזמים, שהיד מלאה בקעקועים מהכתף ומטה, וקעקועים בפנים - זה יוריד לי".
אילו קעקועים כן יגרמו לך להחליק ימינה? "אין קעקוע מסוים שיגרום לי להחליק ימינה, זה יותר הגודל. סביר שמספר קעקועים שמפוזרים במקומות שונים בגוף יגרמו לי לעשות סווייפ ימינה".
ומה קרה בניסוי שלנו? כשצילום הפרופיל כלל קעקועים, 30 נשים החליקו ל"אלון" ימינה. לאותה התמונה בדיוק, ללא הקעקועים, החליקו ימינה שש נשים בלבד. לכם נותר רק לבחור מה יותר מרתיע, הכאב של הקעקוע, או עולם הדייטים.
נשים מקועקעות משדרות משהו אחר לגמרי מגברים מקועקעים. באפליקציית ההיכרויות Badoo, החליקו 14 אחוז מהגברים ימינה לאישה שמצולמת עם קעקועים. בדקנו איך זה יהיה בפרופיל שלנו. במשך שבוע אחד הפרופיל של "דנה" כלל תמונה עם שני קעקועים סולידיים, שלא היו במקומות מוצנעים, ובמהלך השבוע השני הפרופיל כלל את אותה התמונה בדיוק, ללא הקעקועים.
"תמונות עם קעקועים משדרות הרפתקנות מינית, חופש, משדרות ש'אני עצמאית, אני עושה מה שאני רוצה לגוף שלי'", מסבירה ד"ר יקיר. "זה שאישה מציגה את הקעקוע שלה באפליקציה זה אומר עליה משהו. גם האזור המקועקע – אם הוא מוצנע או גלוי – חשוב.
"נשים עם קעקועים נתפסות יותר משוחררות מכבלי המשפחה וממה יגידו, כי בתרבות אצלנו אסור לקעקע את הגוף. באפליקציות ההיכרויות אנשים מחפשים גם הזדמנויות מיניות, ואם היא מראה קעקוע שנמצא באזור יותר מוצנע, אז זה מחייב לחשוף משהו מהגוף, ואז נוצר שדר מיני, מרומז או לא מרומז, והאישה עם הקעקוע תקבל יותר פניות מגברים. בסוף, באפליקציות ההיכרויות יש הרבה חיפוש של מין זמין ותגובה למסרים מיניים".
10 צפייה בגלריה
אישה עם קעקועים לעומת אישה בלי קעקועים
אישה עם קעקועים לעומת אישה בלי קעקועים
(צילום: פרטי)
במחקר שנעשה ב-2013 שלחו החוקרים ל-60 חופים בצרפת תשע נשים שבמחצית מהזמן היו מקועקעות בקעקועים זמניים ובמחצית השנייה לא היו מקועקעות כלל. לנשים עם הקעקוע ניגשו 26 גברים, וכשהן היו ללא הקעקוע ניגשו אליהן 11 גברים בלבד. גם המחקר הזה, כמו שמציינת ד"ר יקיר, מגיע למסקנות זהות: נשים עם קעקועים משדרות הרפתקנות ופתיחות מינית גדולה יותר.
אבל יש גם כאלה שאמירה כמו זו שנותנים הקעקועים לא ממש מעניינת אותם, כמו תום מירוז, בן 32 מחולון, שפעיל באפליקציות טינדר ואוקיי-קיופיד. "קעקועים בדרך כלל פחות מושכים אותי. אם זה הדבר הראשון שאני אראה בפרופיל, אני כנראה אחליק שמאלה. אני מדבר יותר על קעקועים מוגזמים – כל היד, פנים, צוואר. זה פחות ימשוך אותי".
ומה קרה בניסוי שלנו? גם כאן שווה להחליט מה יותר חשוב לך – שלמות הגוף או עולם הדייטים, כי אצל "דנה", התמונה עם הקעקועים צברה הרבה יותר לייקים באופן משמעותי – מספר הגברים שהחליקו לה ימינה היה 2,993, לעומת 839 גברים שהחליקו ימינה כשהפרופיל לא כלל תמונה עם הקעקועים.
כשנגיף הקורונה נכנס לחיינו, אי שם לפני שלוש שנים וחצי, חוקרים מאוניברסיטת קולורדו חיפשו נושאים מעניינים למחקר, ומה יותר מעניין מאפליקציות היכרויות? ולא סתם מחקר גנרי על אפליקציות, אלא מחקר ספציפי על תמונות של חיות בטינדר. הפעם מושא המחקר היה החבר הפרוותי של הגברים באפליקציות ההיכרויות, שגילה כי לעומת בעלי הכלבים, שזכו להצלחה בקרב נשות האפליקציה, בעלי החתולים הצליחו קצת פחות.
בניסוי שלנו, בחרנו שלא להשתמש בתמונה עם כלב, אלא רק בתמונה עם חתול – בשבוע אחד "אלון" החזיק גור חתולים, ובשבוע השני התמונה צולמה בדיוק עם אותם הבגדים, ללא חתול.
לפי המחקר, שנעשה ב-2020, גבר שמעלה תמונה שלו עם חתול יזכה לפחות סווייפים ימינה מנשים. ההסבר היה שבעיני הנשים שהשתתפו במחקר, גברים עם חתולים נתפסים כ"פחות גבריים". באותו המחקר הייתה גם הסתייגות קלה – 47 אחוז מהנשאלות הגדירו את עצמן כאוהבות כלבים, דבר שהחוקרים סוברים שמשפיע גם הוא.
"כשפוגשים אדם שמטפל בכלב או משהו, אנחנו נוטים להימשך אליו", אומרת ד"ר יקיר. "זה משדר יותר רגישות, מראה על יכולת טיפול. אנשים עדיין בוחנים אחד את השני בהקשר של הקמת משפחה, וזה נמדד על פי היכולות האלה. אלו תכונות שאנחנו עדיין מחפשים.
10 צפייה בגלריה
גבר עם חתול לעומת גבר בלי חתול
גבר עם חתול לעומת גבר בלי חתול
גבר עם חתול לעומת גבר בלי חתול
(צילום: פרטי)
"מה שכן, יש יותר אוהבי כלבים מחתולים, והם עושים בעצם לייק לעצמם. אם אני מתה על כלבים, אז אעשה סווייפ ימינה לתמונה עם כלב. אבל אני לא חושבת שהחתול נתפס כ'לא גברי', כי גם תמונה עם חתול משדרת יכולת טיפול. אנשים עדיין מסתכלים על זה כמו שמסתכלים על גברים שמצולמים עם ילדים, אומרים לעצמם 'הוא כל כך טוב עם ילדים'. חתולים, כלבים, ילדים – זה כביכול משדר שהגבר יותר רגיש. מה שכן, יש שינוי באפליקציות ההיכרויות, מה שעבד בשנת 2000 לא עובד היום. אנשים נהיו יותר ציניים, ולכן תמונה עם בעל חיים יכולה להיתפס כמניפולציה".
לעומת זאת, ד', הפעילה הוותיקה באפליקציות, לא מתייחסת לתמונות כאלה כמניפולציה. "גברים שאוהבים חיות זה בונוס", היא אומרת. "הייתי מחליקה ימינה. אני מודה שכלב לוקח חתול, אבל גם זה סבבה".
יש איזו טענה שגבר שמצולם עם בעל חיים משדר שהוא טוב עם ילדים, את גם רואה את זה ככה? "לא. זה רק אומר שהוא טוב עם בעלי חיים. וגם זה לא בטוח".
ומה קרה בניסוי שלנו? אוהבי חיות אנחנו, ואין כאן רצון לזלזל באף בעל חיים, אבל נראה שהנשים שנתקלו בפרופיל שלנו הן יותר טיפוסים של כלבים, כי התמונה של "אלון" שכללה חתול, זכתה לשני סווייפים ימינה, והתמונה ללא החתול – לארבעה.
ב-2016, חוקרים מקנדה חקרו את אפליקציות ההיכרויות לעומק, ואחת ממסקנותיהם הייתה שנשים שלובשות בגד אדום מקבלות יותר פניות באופן משמעותי. למה? הן ככל הנראה יותר מושכות את העין. גם בניסוי שלנו בדקנו את זה במשך שבועיים – בשבוע הראשון "דנה" לבשה חולצה לבנה רחבה, ובשבוע השני לבשה את אותה חולצה בדיוק, רק באדום.
"קודם כל, אדום זה צבע שקופץ לעין", אומרת ד"ר יקיר. "זה מקושר לנו גם למיניות, כי אדום הוא צבע חושני. בטבע אדום הוא צבע אזהרה, זה 'להרפתקנים בלבד', מה שנקרא. אם אני לובשת אדום, אני בעצם יותר הרפתקנית, יותר נועזת, כי זה גם צבע של תעוזה. יש לנו הבניה תרבותית לזה. את כאילו שמה את עצמך במרכז. האדום הוא בעצם הצבע של האלפא פימייל, כי היא חייבת להיות בולטת על כל האחרות. בסוף, אישה שלובשת אדום יודעת שיש בזה אמירה, כי יש מטען חברתי, תרבותי ואבולוציוני סביב הצבע האדום".
במחקר אחר, שנעשה בצרפת בשנת 2012, נבדק כיצד צבעים משפיעים על משיכה כלפי נשים, ובאחד המקרים נבדק מה יקרה כאשר נשים יחפשו טרמפים כשהן לובשות חולצה אדומה. התוצאות של אותו המחקר מראות שהרבה יותר גברים נעצרו ליד הנשים שלבשו חולצות אדומות, מאשר ליד אלו שלבשו חולצות בצבעים אחרים.
איך אפשר להסביר את זה? הרי זה לא שהן הזמינו את הגברים לדייט. ד"ר יקיר: "המוח הקדום תמיד מתייחס למסרים שקשורים למיניות, גם אם לא רוצים מין, לא תמיד אנחנו מודעים לזה, כי מה זה משנה אם היא לובשת אדום או כחול? זו אותה בחורה. אבל ברגע שיש שדר מיני לא מודע, הוא כבר גורם לשיבוש בקבלת ההחלטות".
10 צפייה בגלריה
אישה בלבן מול אישה באדום
אישה בלבן מול אישה באדום
(צילום: פרטי)
תום מירוז, משתמש אפליקציות היכרויות ותיק, מציין שלמרות שהצבע האדום מושך את העין, הוא בדרך כלל לא יגרום לו להחליק ימינה. "זה מאוד תלוי מה זה הבגד האדום מבחינתי, אם הוא גדול, צמוד, או שמלה".
שני פרופילים, אותה בחורה בדיוק, פעם שמלה לבנה ופעם שמלה אדומה – מי תקבל את הסווייפ ימינה? "אני חושב שהלבנה דווקא. זה נקי יותר. האדום מבחינתי הוא צבע צעקני, הרבה יותר בולט".
ומה קרה בניסוי שלנו? בפרופיל של "דנה" היה אפשר לראות שהצבע האדום באמת משך הרבה יותר פניות ויותר סווייפים ימינה: כשדנה לבשה חולצה אדומה, היו לה 881 החלקות ימינה. לעומת זאת, אותה התמונה בדיוק עם חולצה לבנה, גרפה 451 החלקות ימינה.
הייתה תקופה שזה היה עניין – כנראה יש מקומות שזה עדיין עניין – להתחיל עם בחורות בעזרת גיטרה, ואפילו בסרט "ברבי" יש סצנה כזאת. הפעם בפרופיל של "אלון" העלינו למשך שבוע אחד תמונה שלו עם גיטרה, ולמשך שבוע נוסף, העלינו את אותה תמונה ללא הגיטרה.
"המוזיקה מראה על יכולות לייצר הרמוניות ועל יכולת התמדה", מסבירה ד"ר יקיר. בספרה "קיצור תולדות האהבה" היא מסבירה ששירת הזכרים מעבירה מסר של "שימי לב אליי, אני כל כך בריא, מוכשר ובטוח בעצמי שאין לי שום בעיה להשמיע קולות גבוהים ולהיחשף לטורפים. אני לא אירתע מסכנה כדי לחזר אחרייך”.
"המוזיקה גם מייצרת אוקסיטוצין (חומר המופרש בעת אורגזמה – מ"ד)", ממשיכה יקיר, "מה שמחבר אותנו לרגשות. היא מראה בעצם על בן אדם יצירתי ועם אינטליגנציה רגשית, כי מוזיקה עושים עם רגש.
"עשו מחקר בצרפת, שבמהלכו גבר התחיל עם נשים ברחוב, פעם אחת כשהוא מחזיק קייס גיטרה, ובפעם השנייה בלי הקייס. הייתה לו הרבה יותר הצלחה כשהוא החזיק את הקייס, כי זה אומר שהוא נגן. זה מתחבר למחקר ישן שעשו באתרי היכרויות, שבו גברים שצולמו עם גיטרה קיבלו פי שניים יותר פניות מאשר גברים ללא גיטרה. באופן כללי, מוזיקאים זוכים להצלחה מאוד גדולה, מספיק שהגבר יעלה על במה – גם אם הוא מזייף – כי זה מראה על ביטחון עצמי.
10 צפייה בגלריה
גבר בלי גיטרה לעומת גבר עם גיטרה
גבר בלי גיטרה לעומת גבר עם גיטרה
(צילום: פרטי)
"מצד שני, עברו הרבה מים בנהר מאז אתרי ההיכרויות. תמונה עם גיטרה יכולה גם ליצור מראה שנתפס כמזויף. 85 אחוז מהאנשים משקרים בפרופילים, ומה שקורה עם הזמן זה שאנחנו פחות מאמינים. כאילו 'בואו נראה מי הבן אדם ושלא ינסה להציג סתם דברים'".
"אני אוהבת מוזיקה ולזייף ברקע, אז הייתי מחליקה ימינה", אומרת ד', "מומחית האפליקציות" שלנו. "אבל אם יתברר שהוא לא באמת מנגן בגיטרה וסתם הצטלם איתה - זו חסימה לאלתר".
תמונה עם גיטרה לא יכולה ליצור מראה קצת קלישאתי בעינייך? "לא. אם הוא יודע לנגן זאת לא קלישאה, זו פשוט תמונה שמראה תחביב שלו".
ומה קרה בניסוי שלנו? כמו במחקר שד"ר יקיר הזכירה, כך גם בפרופיל של "אלון", שכגבר – כאמור – קיבל באופן כללי פחות סווייפים מ”דנה”. התמונה עם הגיטרה קיבלה סווייפ אחד ימינה, ואילו בזמן שהפרופיל כלל תמונה בלי גיטרה הוא איבד שש משתמשות טינדר שכבר החליקו לו ימינה ובשבוע הזה החליטו לוותר על המאצ'. אאוץ'.
בפרופילים הגבריים של אפליקציות ההיכרויות יש נוכחות לא קטנה של תמונות מחדרי כושר. הדעות לגבי מדד החיבה של נשים לתופעה חלוקות, ואילו על הדעות של גברים לגבי צילומי נשים בחדר כושר אנחנו יודעים קצת פחות. באיסוף הנתונים שאפליקציית Badoo ביצעה, תועד ש-25 אחוזים מהגברים מחליקים ימינה לאישה שצולמה בחדר כושר. אז בדקנו. בשבוע הראשון העלינו תמונה של "דנה" מבית קפה בטבע, ובשבוע השני העלינו את אותה התמונה בדיוק, ושתלנו אותה בעזרת בינה מלאכותית בחדר כושר.
ד"ר יקיר חושבת שעניין הצילום בחדר הכושר הוא טריקי. "העניין של הלבוש משחק תפקיד, נשים בלבוש יותר חשוף זוכות ליותר פניות", היא אומרת. "אבל מצד שני, חדר כושר יכול לאיים על הגבר, כי היא עושה ספורט ואולי הוא לא בהכרח. אם היא עצמאית וחזקה ואנרגטית והכל, נראית יותר טוב ממני, עושה כושר – זה מאיים".
למה? "בטבע יש דג בשם ציקליד, שמגיע לעוררות מינית רק כשהנקבה עומדת מולו ומתפעלת מיופיו ומצבעיו. על שם הדג הזה, נקרא 'אפקט הציקליד'. אז אם לך יש צבעים יפים, ואת בכושר והכל, מה את צריכה אותי? אבל כמובן, זה תלוי מי הגברים. יכול להיות שגברים שעושים כושר יימשכו לנשים שעושות כושר.
10 צפייה בגלריה
אישה בחדר כושר לעומת אישה לא בחדר כושר
אישה בחדר כושר לעומת אישה לא בחדר כושר
אישה בחדר כושר לעומת אישה לא בחדר כושר
(צילום: פרטי)
"ואגב, גם כאן זה לחפש בעצם שדר מיני. חדר כושר זה גם מקום שאנחנו מראים את הגוף שלנו, לעיתים בלבוש צמוד. המוח המיני שלנו אוהב מסרים כאלה. כשהיא מעלה תמונה בבגדים צמודים, זה לא שהיא רוצה לשדר בהכרח שדר מיני, היא רוצה להציג את התכונות המשובחות שלה. אני שומרת על הגוף שלי, אכפת לי מהגוף שלי, יש לי דימוי עצמי גבוה – זה המסרים שהיא רוצה להביע. אבל המוח המיני הקדום רואה מין-מין-מין".
תום מירוז, צרכן אפליקציות ההיכרויות, אומר שהוא כנראה כן יחליק ימינה לבחורה שמצולמת בחדר כושר, "כי יש משהו מושך בלבוש צמוד, אז סביר להניח שגם אם בחורה תעלה תמונה עם בגדי ספורט כשהיא לא בחדר כושר, אחליק ימינה".
זה גם יכול להיות משהו מאיים, אם היא בכושר שיא ואתה קצת פחות. "אם היא עם שרירים ממש גדולים יכול להיות שזה כן יאיים, אם היא מרת ישראל, זה יוריד לי. עקרונית אני מעדיף תמונות בטבע מאשר בחדרי כושר".
ומה קרה בניסוי שלנו? הפרופיל של "דנה" דווקא לא שיחזר את נתוני אפליקציית Badoo. תמונה שצולמה בבית קפה הובילה ל-628 החלקות ימינה, ואילו אותה תמונה בדיוק בחדר כושר הסתכמה ב-296 סווייפים ימינה. האם גם ב-2024 הגברים הישראלים מורתעים יותר מנשים חזקות, גם פיזית?