הם הכירו במסיבת פנויים-פנויות, והיא מתארת את הקשר ביניהם כ"אהבה ממבט ראשון". שנה מאוחר יותר, הם היו אמורים לעמוד תחת חופה וקידושין, אלא ששבועיים וחצי בלבד לפני החתונה, הארוס שלה החליט להיפרד ממנה בהפתעה. זהו סיפורה של זואי נרקיס בינוני (27) אשר ליבה נשבר לרסיסים לאחר שחוותה ביטול חתונה בדקה ה-90.
"הייתי בטוחה שנהייה ביחד לנצח, שיד הגורל הפגישה בינינו", היא משתפת בצער. "זמן קצר מאוד לפני שהכרנו, החלטתי לזמן לעצמי את בן הזוג שהכי הייתי רוצה לפגוש. ישבתי בבית וכתבתי, 'גרוש עם ילדה'. ימים ספורים אחר כך הוא הגיע במקרה לאותה מסיבה שגם אני הגעתי אליה, והוא היה כל מה שזימנתי לעצמי", היא מתארת. "מהרגע שהכרנו, היו בינינו שיחות כל יום, כל היום. לפעמים הוא היה מתקשר סתם כדי לשמוע את הקול שלי".

4 צפייה בגלריה
זואי נרקיס בינוני
זואי נרקיס בינוני
זואי נרקיס בינוני. "הוא היה מתקשר רק כדי לשמוע את הקול שלי"
(צילום: דניאל שם טוב)

ובאמת חודשיים אחרי המפגש המקרי, הוא כבר הכיר לה את הבת שלו, וחצי שנה אחר כך השניים עברו לגור ביחד והתארסו. התכנון היה להינשא ביום השנה להיכרותם, אלא שמגפת הקורונה הייתה בעיצומה, והוריו הפצירו בהם לדחות את החתונה.
בהתחלה נרקיס והארוס סירבו, ואז משהו השתנה: "היה רגע אחד בדיעבד, שהייתי צריכה להבין שאמא שלו עשתה משהו כדי שלא נתחתן", היא מספרת. "ישבנו בארוחת שישי ודיברנו, כשלפתע היא התערבה בשיחה ואמרה לי, 'איך את מדברת אליו? את לא אשתו'. כשעניתי, 'בקרוב מאוד אהיה', היא אמרה משפט שלא אשכח לעולם - 'אף אחד לא יודע מה יהיה, רק בורא עולם, ושום דבר לא בטוח'".
נרקיס התעלמה מההערה. היא לא תיארה לעצמה שחוסר שביעות רצונה של האם ישפיע על הזוגיות האיתנה שבנתה לעצמה. ואז הגיע ערב הטעימות והארוס שוחח עם אביו באולם החתונות, כשלפתע הוא ניגש אליה ונפרד ממנה בו במקום. הוא הסביר בנון-שלנטיות שזה פשוט לא יעבוד ביניהם, ולנרקיס ההמומה לא נותרה ברירה אלא לקבל זאת.
"היא התערבה בשיחה ואמרה לי, 'איך את מדברת אליו? את לא אשתו'. כשעניתי, 'בקרוב מאוד אהיה', היא אמרה, 'אף אחד לא יודע מה יהיה, רק בורא עולם'"
כשאני תוהה האם היו סימנים מקדימים לפרידה, נרקיס משיבה בשלילה. "היו קצת ריבים לפני החתונה, אבל הוא הרגיע ואמר שזה רק הלחץ המקדים. לדעתי הייתה פה התערבות חיצונית, וזה בגלל אמא שלו שכעסה שאני לא דתייה".
איך הגבת?
"הייתי מרוסקת לגמרי במשך חודשיים, עד שהבנתי שאין לי ברירה אלא להיות בעשייה. אז מילאתי את היום שלי כדי לא לחשוב ולא לבכות. לא נתתי לעצמי להתעסק בבושה ובמה שיחשבו אחרים. התעסקתי בלהרים את עצמי והקמתי קבוצת פייסבוק לשבורות לב כמוני. קראתי לה, 'לבבות שבורים מתאחדים'".
הקבוצה, שהלכה ותפסה תאוצה, עודדה את נרקיס לערוך שינוי בקריירה שלה, וכיום היא מאמנת ומתקשרת לצמיחה מתוך משברים, ועוזרת לאנשים שחוו פרידות כואבות וטראומטיות לתעל את הכאב לצמיחה.

4 צפייה בגלריה
זואי נרקיס בינוני
זואי נרקיס בינוני
זואי נרקיס בינוני. בנתה את עצמה אחרי הפרידה
(צילום: דניאל שם טוב)

הסיפור של אווה

נרקיס היא לא היחידה שחוותה פרידה טראומתית בהפתעה. ישנם סיפורים רבים על אנשים שלא ראו את זה מגיע. האם הם היו מסנוורים מהאהבה עד שלא הצליחו לראות את הסימנים המקדימים? או שאולי כלל לא היו כאלו?
אווה מליצקי (23) חוותה שתי פרידות מפתיעות בזו אחר זו, למרות גילה הצעיר. הפעם הראשונה אירעה בגיל 19 עם אהבת נעוריה מהתיכון. "יצאנו במשך חצי שנה והיינו צעירים, אבל חשבתי שזה לנצח. הוא היה חייל ושירת בבסיס סגור. לאחר עשרה ימים שבמהלכם לא ראיתי אותו, הוא הפתיע אותי, אמר שהוא מתחת לבית שלי וביקש להיפגש בספונטניות".
כפי שכבר הבנתם, הוא נפרד ממנה בהפתעה. "תוסיפי שחודש אחרי כן הוא כבר היה בזוגיות חדשה עם מישהי אחרת בשם אווה", היא מוסיפה בספק גיחוך, ספק זעם.

4 צפייה בגלריה
אווה מליצקי
אווה מליצקי
אווה מליצקי. חוותה פעמיים פרידה בהפתעה
(צילום: חגי שלום)

הפרידה השנייה והמשמעותית יותר הגיעה כשנתיים לאחר מכן, מגבר מפורסם שחיזר אחריה נמרצות. "הכרנו בתחילת הקורונה. אחרי חודשים של אינספור ניסיונות מצידו ועשרות הודעות באינסטגרם, הסכמתי להיפגש איתו. היה לנו קליק מאוד מפתיע כבר מהפגישה הראשונה. שלושה שבועות אחר כך היה סגר, ובגלל שגרנו רחוק האחד מהשני, עברתי אליו למרכז. חיינו ביחד והוא הכיר לי את כל המשפחה שלו".
בתום הסגר אווה חזרה לעיר מגוריה ולשגרת עבודתה, והשניים החלו לנהל קשר זוגי יציב ולדבר על מגורים משותפים ביחד. "היה סוף שבוע אחד שבמהלכו הוא ביטל אותי. הוא לא יצר קשר ואמר שהוא עסוק", היא מספרת. "הרגשתי מבפנים שמשהו לא תקין, אבל הוא המשיך להגיד כמה הוא אוהב ומתגעגע אליי, אז הנחתי לזה".
ואז הגיעה המכה: "ביום שני לפנות בוקר, חברה התקשרה וסיפרה שהוא התחיל איתה באפליקציה! היא שלחה לי צילום מסך של ההתכתבות ביניהם וחשכו עיניי", אווה מספרת, וניכר שזה עדיין מכאיב לה. "התקשרתי אליו ושאלתי, 'אבל למה?! היה לנו כל כך טוב ביחד. איך אתה מסוגל לעשות לי זה?', והוא רק אמר, 'את צודקת'".
"התקשרתי אליו ושאלתי, 'אבל למה?! היה לנו כל כך טוב ביחד. איך אתה מסוגל לעשות לי זה?', והוא רק אמר, 'את צודקת'"
למרות הבגידה באמון, אווה הייתה מוכנה לסלוח לו וביקשה שהם ייפגשו וידברו, אבל הוא לא רצה להיפגש יותר. "הכול הגיע בהפתעה. ניסיתי לדבר איתו, לשכנע אותו שנחזור, אבל הוא התייחס אליי מגעיל וביזה את הקשר המדהים שהיה לנו כשסיפר לכולם שהוא היה איתי רק כי 'חבל לבזבז את כל הסקס אפיל הזה'", היא חולקת בעצב.

להפוך את הכאב להזדמנות

אווה משתפת אותי שהיא נמצאת היום בזוגיות מדהימה ובריאה, שמפצה אותה על כל הכאב שחוותה. "הזמן מרפא את הפצעים ורגשות חדשים מחליפים את הישנים", היא מסכמת באופטימיות. אבל מה קורה עד שנורה החץ החדש של קופידון? איך קמים בכלל על הרגליים וממשיכים הלאה?
המטפלת הזוגית מאיה בן-משה מסבירה: "כשאדם עובר פרידה פתאומית, הוא חש טלטלה נפשית ומרגיש שעולמו חרב עליו. אנשים שפיתחו תלות חזקה בבן הזוג וביטלו את זהותם לגמרי, יחוו את הפרידה בצורה הכי קשה, אבל זה לא בהכרח ימוטט אותם. הם יכולים להשתמש בזמן הזה כדי לבנות מחדש את הערך העצמי שלהם ולחזק את עצמם".

4 צפייה בגלריה
מאיה בן משה
מאיה בן משה
"אנשים שפיתחו תלות יחוו את הפרידה בצורה הכי קשה". מאיה בן משה
(צילום: נטע עציון)

איך עושים את זה?
"תחילה יש לחשוב בצורה חיובית ולעבוד על המחשבה שלנו - להבין שמה שקרה לנו קרה לטובה ולמען התפתחות אישית וזוגית עתידית. בנוסף, מומלץ מאוד להתרכז בקבלה עצמית - לא להתנגד לכאב, אך גם לנסות למקד אותו לשעה אחת ביום מתוך 24 השעות שיש לנו ביממה, ובשאר הזמן להתעסק נטו בדברים שמסבים לנו הנאה ועושים לנו טוב. לסגל אורח חיים בריא, לעשות ספורט, לצאת להליכה על חוף הים, להקשיב לפודקאסטים מעניינים, ולכל דבר שיכול לתרום להתפתחות האישית שלנו".

"איבדתי ברגע אחד את כל מה שהיה לי"

מתן (38) גרוש פלוס, עבר פרידה בהפתעה לפני שלוש שנים, ולדבריו הוא עדיין לא הצליח להתגבר על הטראומה. "עברו שלוש שנים ועוד לא התאוששתי מהפרידה הזאת. הייתי אפילו מגדיר אותה כנטישה. איבדתי ברגע אחד את כל מה שהיה לי - בת זוג, ילדים ובית", הוא חולק בעצב.
מתן וגרושתו הכירו כשהיו ילדים. הם גרו באותה שכונה וההורים היו חברים. "לא היה דבר שלא ידעתי עליה, או לפחות כך חשבתי. אומנם רק בגיל 30 התחלנו לצאת, אבל הכרתי אותה כל חיי", הוא מספר.
לאחר ארבע שנות נישואים ושני ילדים משותפים, גרושתו החליטה לפרק את הבית ביום סוער אחד. "השעה הייתה אחת עשרה בלילה. היה גשום בחוץ. היא נכנסה עם חברה טובה שלה מבילוי משותף, הן התיישבו על הספה והיא אמרה ששלושתנו צריכים לדבר. מה הקשר שלושתנו? שאלתי. היא התחילה לבכות וישר ידעתי שמשהו רע הולך להגיע. ואז היא סיפרה לי שהן מאוהבות ושהיא רוצה להתגרש".
לשאלתי האם יכול היה לצפות זאת מראש, הוא עונה: "היא בילתה איתה כל רגע פנוי במשך יותר משנה, אבל בגלל שזאת אישה תיארתי לעצמי שהן פשוט החברות הכי טובות, דבר שהוא די רגיל אצל בנות. הייתי תמים. זאת גם הייתה שנה של ריחוק ומגע פיזי מינימלי, אז כנראה שפשוט לא רציתי להפנים שמשהו לא תקין בנישואים האלה".
בן-משה טוענת שהסיפור של מתן ממחיש היטב את המקרים שבהם קיימים סימנים מקדימים, אך במקום לראות אותם, אנחנו צובעים אותם בהסברים. "דוגמאות לסימנים מקדימים הם למשל כשבן הזוג משוחח איתכם, אבל לא באמת מביט לכם בעיניים. או כשהוא מעדיף להיות עם אחרים ולא איתכם.
"לא פעם גם המגע שלו משתנה, והחמימות שהייתה פעם נעלמת. סימנים נוספים לפרידה הם כשבן הזוג כבר לא מתחשב בכם, מתייחס אליכם בחוסר סבלנות או מעניק לכם את התחושה שאתם כל הזמן תחת ביקורת תמידית. ואז, כשאתם שואלים אותו מדוע הוא מתנהג אליכם ככה, אתם מיד נתקלים בהכחשה ובכעס".
כלומר, לעיתים רבות פרידה בהפתעה לא באמת מגיעה בהפתעה. קודמים לה שלל סימנים מקדימים, כשהמשותף לכולם הוא בן זוג שנוכח בקשר מבחינה פיזית, אבל לא מבחינה נפשית או ריגשית. כדי להגן על עצמינו אנו בוחרים להעלים עין מגסיסתו החד-צדדית של הקשר.
כנראה שהדרך הטובה ביותר להתמודד היא פשוט לקחת את הזמן, לעבד את האובדן, לתת מקום לכאב, אבל גם להסתכל קדימה, להציב מטרות שלא בהכרח קשורות לזוגיות, ולטפח את עצמינו ואת האושר האישי שלנו.