תקופת בחירות בימים של התייקרות ומתיחות ביטחונית, היא תקופה סוערת במיוחד. דיונים וויכוחים נשמעים מכל עבר, החל משיחות מסדרון בעבודה ועד לתור בקופת החולים. לא משנה לאן תלכו, פשוט בלתי אפשרי לחמוק מהתלהטות הרוחות. אבל מה קורה כשהוויכוחים והריבים הפוליטיים מחלחלים אל המרחב האישי והאינטימי מכל, אל הזוגיות שלנו? האם ניתן לשמור על שלום בית ולפתור קונפליקטים בצורה מיושבת? או שמא מדובר בפצצה מתקתקת שעלולה לפגוע בקשר? יצאתי לבדוק.

"כשהפוליטיקה עולה, העצבים בבית מבעבעים"

רותם ועודד ג'נח מחדרה נשואים כבר מעל עשור, ומאז ומתמיד נטו לדעות פוליטיות שונות. בזמן שרותם יוצאת להפגנות של השמאל, עודד "מרביץ" לילדים ערכים ימניים בבית. היא מתכוונת להצביע למרב מיכאלי ואילו הוא עדיין מתלבט בין ביבי לבן גביר.
השניים הכירו בג'יידייט, כאשר חבר של עודד הקים עבורו את הפרופיל וכתב שהוא "מושבניק", מה שלא בדיוק היה נכון אך קרץ מאוד לרותם. "לא היינו נפגשים בשום דרך אחרת", היא מודה ביושר. "בהתחלה לא הבנו כל כך במה אנחנו קשורים. אני למדתי משחק והוא לא התחבר לעולם שלי, הוא אפילו לא אהב קולנוע. אבל משהו בחזות שלו, במבנה הרחב והגדול, בקול הגברי ובעובדה שאיתו הרגשתי הכי מוגנת, גרם לי להתאהב בו".
השניים מספרים שהם החלו ללכת לטיפול זוגי ומשפחתי כדי ללמוד לחיות בשלום עם ההבדלים ביניהם. רותם מדגישה שהיום הפער הפוליטי ביניהם העמיק עוד יותר. "בשנתיים האחרונות, מאז ממשלת השינוי ויוקר המחיה, עודד החל לצפות רק בערוץ 14 וזה מפריע לי, זה כמו מלחמה באוזניים שלי. אולי הוא חושב שזה אמת, אבל לי זה נשמע כמו שנאת אדם", היא מספרת בתסכול. "צריך להבין שאני גדלתי בבית של מחנה העבודה והוא בליכוד. ידענו על כך עוד בהיכרות וזה לא היה פקטור, אבל כיום זה לגמרי מהווה מכשול במערכת היחסים שלנו, כי כשהפוליטיקה עולה וחילוקי הדעות צצים, אז שוב עולה הדופק והעצבים מבעבעים".
רותם: "הילדים שלנו חיים איתנו, אז אנחנו לא יכולים להיות אגואיסטים. הם נוכחים כשאנחנו צופים בחדשות ושומעים את הביקורת שעולה וגם את הקללות והאמוציות שלנו"
עודד, לעומתה, סבור שאין קשר לדרך שבה גדל אלא נטו למציאות הנוכחית בישראל. "זה לא קשור לאיך שגדלתי, יש עובדות. רואים שכל הזמן יש צד אחד שהורג. זאת האמת ורותם מבליגה עליה", הוא אומר. רותם מוסיפה שהעובדה שעודד הגיע ממשפחה ימנית, גורמת לה להרגיש כמו אאוטסיידרית לפעמים. "הבעיה היא שכל המשפחה שלו ליכודניקים, דבר שהופך אותי לחייזר של המשפחה. תמיד היו ויש דיונים על פוליטיקה, לא רק בתקופת הבחירות".

3 צפייה בגלריה
עודד ורותם
עודד ורותם
רותם ועודד. "המשפחה שלו ליכודניקים וזה הופך אותי לחייזר של המשפחה"
(צילום: אוסף ביתי)

כשאני שואלת אותם איך בכל זאת מנהלים מערכת יחסים בריאה ואיך מסתדרים ומגשרים על הפערים, רותם ועודד מספרים לי שחוץ מטיפול זוגי, הם החליטו שהם פשוט נמנעים מצפייה משותפת בחדשות. "הילדים שלנו חיים איתנו, אז אנחנו לא יכולים להיות אגואיסטים", אומרת רותם. "הם נוכחים כשאנחנו צופים בחדשות ושומעים את הביקורת שעולה וגם את הקללות והאמוציות".
עודד מסביר שיש דברים הרבה יותר מהותיים לריב עליהם, ועל כן השניים הסכימו שלא להסכים. "אין צורך באחדות פוליטית כי אני לא רוצה לכפות עליה דבר. זה לא שונה מלכפות על מישהו לשמור שבת", הוא מבהיר. המלצתם העיקרית היא פשוט לנסות להימנע מפוליטיקה ככל שניתן, במיוחד כשזה רעיל כל כך לזוגיות. "למרות הכול, וגם אם אנחנו מתרגזים ומתווכחים על עניינים פוליטיים, עודד הוא הגבר הכי נאה ומושך שהכרתי", אומרת רותם, ועודד מאשר שחילוקי הדעות הללו מעולם לא פגעו באהבה ובתשוקה הגדולה ששוררות ביניהם.
ואכן, כמו רותם ועודד קיימים זוגות רבים אחרים שאינם מסונכרנים פוליטית ולא נתנו לחילוקי הדעות לסכסך, החל מקליאן קונוואי שהיתה היועצת של דולנד טרמפ, בעוד בעלה, ג'ורג' קונוואי, היה אחד ממבקריו החריפים, ועד לאהוד אולמרט שהיה איש ימין-מרכז, בזמן שאשתו עליזה תמיד הכריזה על דעותיה השמאלניות.
דוגמה נוספת היא חברת הכנסת מהליכוד, גלית דיסטל אטבריאן, שבן זוגה ידוע כשמאלני המצביע לרשימה המשותפת. כשנשאלה בריאיונות עבר כיצד הם מנהלים זוגיות אוהבת על אף הדעות המנוגדות, ענתה שהיא דווקא אוהבת שיש לה עם מי להתווכח בבית, ושזה משאיר אותה חדה. היא גם הוסיפה שהיושרה השוררת ביניהם היא מתכון לזוגיות מנצחת.

3 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן. בן זוגה מצביע למשותפת בזמן שהיא בליכוד
(צילום: הדר יואביאן)

לבחור את המלחמות

עומר ויקיר הם זוג מבאר יעקב. השניים הכירו לפני שש שנים, בזמן שהיו סטודנטים. הם נשואים פלוס ושוררת ביניהם אהבה ענקית, אך כשזה מגיע לפוליטיקה, נדמה כי הם חולקים פחות מן המשותף. עומר מתכוונת להצביע לגנץ ואילו יקיר מתלבט בין המפלגות הימניות.
"אני בכלל לא מצביעה לימין או לשמאל אלא לבן אדם", אומרת עומר. "הפעם אני בוחרת בגנץ כי אני מאמינה בדרך ובערכים שלו, וצריך אנשים כמוהו בממשלה שיגבו את האינטרס הערכי", ואילו יקיר טוען כי "החלטתי ללכת לקיצון כי המדינה נמצאת במצב ביטחוני רגיש, וכדאי שמי שירכיב את הממשלה יהיה מפלגות עם אינטרס לאומי-יהודי-ימני, מאשר מיעוט עם אינטרסים ביטחוניים מנוגדים".
ובכל זאת, השניים לא נותנים להבדלים האידיאולוגיים לסכסך ביניהם. "בדיוק כמו שאנחנו דעתניים בנושאים אחרים ולכל אחד יש את הדעה שלו ואת המקום שממנו הוא מגיע לבחור, כך אני מבין שהיא זכאית לדעה משלה ושזה בסדר שאנחנו לא מסכימים על הכול".
השניים מספרים שהנושא הפוליטי לא מדובר ביניהם ושאין ויכוחים פעילים בבית, אלא אם הנושא עולה ליד חברים ומשפחה, ואז כל אחד "יורה" את דעתו. "אני אומרת לו שלדעתי הוא קיצוני והוא אומר שאי אפשר להצביע לממשלת שמאל, אבל אנחנו בוחרים לא לריב על זה כי יש ריבים הרבה יותר חשובים. במיוחד אחרי שש מערכות בחירות".
יקיר מוסיף שבסופו של יום, כל אחד מצביע מאחורי הפרגוד ושזאת בחירה אישית ולא זוגית. "צריך לדעת לבחור את המלחמות, מתי להתעקש ומתי להתפשר", הוא אומר. "אגב, כשהכרנו פחות דיברנו על פוליטיקה. זה ידוע שזה לא נושא שכדאי לדבר עליו בהתחלה, במיוחד אם לא מסכימים. היום אנחנו מדברים על הכול ויודעים לנהל זוגיות למרות ההבדלים".
ובכל זאת, מחר הבחירות ומישהו מכם ינצח והשני יפסיד. זה לא יעורר קונפליקט בבית?
"לא נוכל לשמוח האחד בשביל השנייה. אחד מאיתנו לחלוטין יתאכזב. ולמרות זאת, בני זוג הם לא בהכרח תמונת ראי האחד של השני".
עומר: "אנשים שפוליטיקה מהווה חלק מרכזי בחייהם אולי יירתעו מהדעות המנוגדות, אבל אנחנו נכנסנו לזוגיות הזאת מסיבות אחרות שאינן פוליטיות".

3 צפייה בגלריה
ניר כהן
ניר כהן
ניר כהן. "אתה בא לדייט כדי ליהנות ופוליטיקה היא נושא כבד"
(צילום: אלבום פרטי)

60% מהרווקים: מעדיפים בן/ת זוג עם דעה פוליטית זהה

ובכל זאת, מסקר חדש של אתר ההיכרויות OkCupid, שנערך במיוחד לקראת חודש הבחירות, עולה כי דעות פוליטיות מנוגדות בהחלט יכולות להוות "דיל-ברייקר" בחיפוש אחר זוגיות. נמצא כי העמדות הפוליטיות משחקות תפקיד משמעותי ביותר, עם 60% מהרווקים ומהרווקות בישראל שהודו כי הם מעדיפים שבן הזוג יחזיק באותן דעות פוליטיות.
ובעוד שרוב מומחי הדייטינג מייעצים, ממש כמו הטיפ של עומר ויקיר, להימנע מלשוחח על פוליטיקה בתחילת הקשר, הסקר מצא כי 57% מהרווקות ומהרווקים בהחלט מדברים על פוליטיקה עם בני הזוג הפוטנציאליים, אך רק 7% יעלו את הנושא כבר בדייט הראשון. מעבר לכך, דווקא מחפשי האהבה הצעירים פחות מוכנים להתפשר על הנושא. מחצית מהמשתמשים באפליקציה, בני דור ה-Y וה-Z, הכריזו כי לא יסכימו לצאת עם בני זוג בעלי דעות פוליטיות הפוכות.

"בדייט אתה רוצה ליהנות ופוליטיקה היא נושא כבד"

ניר כהן (41) הוא רווק מראשון לציון. מבחינתו, דעות פוליטיות מנוגדות לשלו הן אכן "דיל-ברייקר", כי הן רומזות בצורה ישירה על תכונות אופי, אורח חיים ותפיסות עולם שעלולות ליצור חיכוכים בנושאים מהותיים יותר בהמשך. הוא מספר כי הוא עצמו אינו יוזם שיח על פוליטיקה בדייטים הראשונים. "זה לא נושא שאני מדבר עליו ביום-יום שלי. בפגישות הראשונות אתה רוצה ליהנות מהנושאים הכיפיים, ופוליטיקה היא שיח כבד".
"האדם הוא יצור מורכב מאוד וכל אחד מגיע עם תפיסת העולם שלו", הוא מוסיף. "אני יודע להכיל דעות שונות אבל רוב הסיכויים שאם מדובר בדעה קיצונית מדי, היא תבוא לידי ביטוי בעוד תחומים בחיים שלה, ואני לא בעד זה. בתור רווק אני עוד יכול לקחת שליטה ולבחור מה מתאים לי.
"אני למשל בן אדם שמאוד אוהב את המדינה שלו, גאה לשרת בצה"ל ומתעצבן מאנשים ששונאים את המדינה ורוצים לעזוב את הארץ, אז זה בשבילי פקטור. אך אם יצא לי להכיר מישהי שהיא קיצונית בדעותיה על המדינה, אבל היא עדיין תהיה פתוחה לשמוע את דעתי בנושא, כן יהיה על מה לדבר. בפועל, תמיד מחפשים על מה לפסול, אז קודם כדאי להסתקרן, להבין מה המניע לבחירה הפוליטית של הבחורה שהרגע הכרת, עד כמה העמדה הפוליטית שלה אקוטית, ורק אז להחליט".
דייט ראשון, שני או שלישי, לפני או אחרי הנישואים, זה בכלל לא משנה. במדינה חמת המזג ורוויית השסעים שנקראת ישראל, נושא כמו פוליטיקה יעלה מתישהו לשיח, ואיתו גם אפשרות ממשית לחילוקי דעות. אך לא מחילוקי דעות צריכים בני הזוג לחשוש, אלא מהדרך שבה יחליטו להתמודד איתם. כשהמתיחות גואה והרוחות סוערות, אמפתיה ורגישות הן המפתח לשיח בריא וחומל. אז כבדו את בן/ת הזוג ושמרו על סובלנות כלפי הדעה שלו או שלה. בסוף, לא משנה מה תבחרו בקלפי, בבית שלכם חשוב שתצביעו "אנחנו".