נכנסתם לזוגיות עם נרקיסיסט, ואתם ממש מקווים שהוא או היא ישתנו? אל תבנו על זה. מחקר שפורסם החודש בכתב העת Psychological Bulletin ניתח 51 מחקרים שמסתמכים על 37 אלף משתתפים, ובדק האם נרקיסיסטיות היא תכונה שמשתנה לאורך חייו של אדם. התשובה הייתה: "לרוב לא".
למרות שהחוקרים גילו שבממוצע, עוצמת הנרקיסיזם ירדה ככל שאנשים הזדקנו, עדיין שהירידה הייתה מתונה, אם היא בכלל התרחשה. אבל מהו בכלל נרקיסיזם? אהבה עצמית ודחף להיות שונה ומיוחד, קיימים הרי בכולנו, וזה ממש חשוב. נרקיסיזם דוחף אותנו להישגים, מעניק לנו ביטחון ויכול לעזור לנו להתמודד עם קשיים. מתי הוא הופך לבעיה? לפי ספר האבחנות הפסיכיאטרי האמריקאי, ה-DSM5, הבעיה מתחילה כאשר האדם זקוק להאדרה עצמית ללא הפסקה, חש תחושת זכאות בכל רגע נתון, מנצל אחרים לצרכיו, ולא מסוגל לגלות אמפתיה לאחר – היינו לא מסוגל אפילו לשנייה לשים את עצמו בנעליו של מי שמולו.
1 צפייה בגלריה
קשר רעיל
קשר רעיל
הנרקיסיסט עסוק בעצמו בלבד, ולשנייה לא מסוגל לשים את עצמו בנעליו של האחר
(צילום: Shutterstock)
כאשר התסמינים הללו קבועים וממושכים, עד שהם גורמים למצוקה או מפריעים למערכות היחסים או לתפקוד בעבודה ובתחומי חיים אחרים, ניתן לאבחן הפרעת אישיות נרקיסיסטית (Narcissistic Personality Disorder). הלוקים בהפרעה זו בדרך כלל מסתובבים עם תחושה של חשיבות עצמית גרנדיוזית, צורך מתמיד לקבל הערכה והערצה, ואפס יכולת לגלות אמפתיה לזולת. הם עסוקים במחשבות ובפנטזיות על השגת כוח והצלחה, או על איך שהם נראים, ואם הם מנצלים מישהו בדרך, זה ממש לא מפריע להם או מטריד את מנוחתם.
התנהגות נרקיסיסטית מתחילה בבגרות המוקדמת, ומשפיעה על כל תחומי החיים של האדם. עם זאת, חשוב לדעת שלא כל הנרקיסיסטים נראים כמו נפוליאונים קטנים שעסוקים במרדף אחר הצלחה, הכרה וכוח. חלקם מצליחים לתעתע בזולת, ודווקא מגלים רגישות מיוחדת לדחייה ולביקורת. הם נחשדים לעתים כלוקים בחרדה חברתית, ונראים נמנעים, אבל החשש שלהם אינו מלעג כמו במקרים של חרדה חברתית, אלא מכך שהם לא יוערכו מספיק או שתימתח עליהם ביקורת. סוג שלישי של נרקיסיסטים הם אנשים תחרותיים בטירוף, שיעשו הכול כדי לנצח ולהרגיש עליונים, גם במחיר של רמיסת המתחרים.
"הבעיה מתחילה כאשר האדם זקוק להאדרה עצמית ללא הפסקה, חש תחושת זכאות בכל רגע נתון, מנצל אחרים לצרכיו, ולא מסוגל לגלות אמפתיה לאחר"
קשר ארוך טווח עם נרקיסיסט עלול להיות חוויה מטלטלת. קיבצתי מספר רמזים, שיעזרו לכם להבין אם במקרה בחרתם בבן או בבת זוג נרקיסיסטיים.
1. הם מרוכזים בעצמם. אתה יושב לאכול ואיכשהו שוב אתם מדברים על ההישגים שלה, על תחומי העניין שלה או על החוויות שלה. וכאשר אתה מנסה לחלוק משהו על עצמך, ולו הקטן ביותר, השיחה איכשהו חוזרת אליה.
2. הם לא מגלים אמפתיה. היה לך יום קשה בעבודה וניסית לדבר על זה עם בן הזוג שלך, אבל נראה שזה לא ממש מעניין אותו. במקום להציע תמיכה או הבנה, הוא משנה את הנושא ומחזיר את השיחה אליו.
3. הם צריכים תשומת לב ואישורים בלי סוף. בת הזוג שלך הכינה מצגת לעבודה והראתה לך אותה. אתה עייף, אז פשוט אמרת "נחמד", ולא התלהבת. היא משתגעת מעצבים, ומיד מתקשרת לאמא שלה כדי להציג לה את המצגת ולקבל ממנה שבחים.
4. הם מניפולטיביים. בן הזוג שלך גורם לך לעשות דברים שאת לא שלמה איתם. הוא אומר לך דברים כמו: "אם את באמת אוהבת אותי, היית עושה את זה בשבילי". הוא גם עלול לעוות את המילים שלך ולגרום לך לפקפק בזיכרון שלך או בתפיסת האירועים שלך - אותה תופעה שנקראית 'גזלייטינג'.
5. הם לא מסוגלים לקבל ביקורת. אתה מנסה לתת משוב על משהו שזוגתך עשתה, והיא מיד מתחילה להתגונן, ואז "עולה למתקפה" – מעבירה את האשמה אליך, מכחישה שעשתה בכלל את המעשה, ומזלזלת ברגשותיך.
חשוב לומר – כמו כל ההתנהגויות האנושיות, גם נרקיסיזם הוא טווח, ולא כל הנרקיסיסטיים הם אנשים בלתי נסבלים ובלתי אפשריים לקשר ולאהבה. אבל זה לא תמיד פשוט, ולפעמים דורש תמיכה וליווי מקצועיים. זה בוודאי חשוב אם אתם מרגישים שהקשר שלכם הופך ללא בריא או שהוא מתעלל מבחינה רגשית. עם זה לא כדאי להישאר לבד.
ד"ר אורן טנא הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל המערך הפסיכיאטרי באיכילוב, ומנהל מרכז מנטליקס לרפואת הנפש