"אמרתי לו שרק התגרשתי, שאני לא יודעת איזה מין קשר אני מחפשת, ושאולי אני בכלל פוליאמורית", משחזרת טובי גולד (46) את שיחתה הראשונה עם ניר פלד (50), אותו הכירה באפליקציית היכרויות. טובי הייתה אז גרושה טרייה, עם פז"ם של בקושי חצי שנה ואחרי נישואים שנמשכו 16 שנים. ניר, לעומתה, כבר היה גרוש כחמש שנים, אחרי 19 שנות זוגיות.
"הכרנו באפליקציית היכרויות שהמליצו לנו עליה. מה שמיוחד בה הוא שההיכרות מתחילה דרך שאילת שאלות, ורק בתום השאלות - ואם יש עניין הדדי - נחשפות התמונות של שני הצדדים", מספרת טובי. "מאחר שלא התחברתי לאפליקציות אחרות והבנתי שמדובר באפליקציה מיוחדת שמשלבת בתוכה משחק, הסכמתי לנסות".
אילו שאלות נשאלתם?
"למשל, כל אחד התבקש לתאר את עצמו לפי שם של חיה ומצב רוח. אני הייתי עיט שמח וניר היה טיגריס רומנטי. בנוסף, היינו צריכים לבחור שיר שאנחנו מתחברים אליו, להעלות תמונה שאנחנו מתחברים אליה ולשלוח הודעה קולית. אני זוכרת שנדלקנו על הקול זה של זו. ניר מיד רצה לעבור לצ'ט ואמר שהוא מוכן כבר להחליף טלפונים, אבל אני עדיין רציתי להמשיך לשחק. בסוף, באמת החלפנו טלפונים ובמשך יומיים דיברנו המון. המזל הוא שגילינו את החיבור בינינו, אחרת ספק אם הייתי ממשיכה עם ניר על סמך הנתונים היבשים שלו".
למה את מתכוונת?
"ניר עובד בבנק כבר 22 שנה. על פניו, זה נשמע לי כמו טיפוס מאוד תבניתי ושבלוני, שלא יוכל לזרום איתי ולהתאים לי. אני אמנית ויוצרת. במקצועי אני דרמה-תרפיסטית, מדריכה מוסמכת למטפלים ומלווה תהליכים אישיים. רק בדיעבד התברר לי שניר בעצמו מאמן אישי, ואפילו מתמקד במערכות יחסים ובמיניות".

4 צפייה בגלריה
ניר וטובי
ניר וטובי
ניר וטובי. היא חשבה שהוא טיפוס תבניתי מדי שלא יזרום איתה
(צילום: אוסף פרטי)

ניר: "טובי מתארת מצב שקורה הרבה פעמים כשאנחנו מחפשים זוגיות ומכניסים את האדם לתוך תבנית עוד לפני שפגשנו אותו. למזלנו, פשוט נתנו לדברים לקרות. אני מודה שמהפגישה הראשונה נדלקתי על טובי, ושהיא עשתה לי את זה מכל ההיבטים – המראה שלה, הקול שלה, סגנון הדיבור שלה וכל מה שהיא הביאה איתה. טובי הייתה קצת פחות בעניין שלי, והיא שיקפה לי שהיא לא יודעת אם היא רוצה איתי קשר זוגי".
איך הגבת?
"יכולתי לומר לעצמי שאולי היא לא מספיק מעוניינת בי ורוצה לראות עוד גברים, שהיא גרושה רק חצי שנה ושלא היו לה מספיק מערכות יחסים מאז הגירושים כדי להבין מי נמצא מולה, ולמרות זאת המשכתי".
מה השאיר אותך במקום כזה חוסר-ודאות?
"טובי היא אדם מאוד פתוח וגלוי, ועבורי זה מאוד חשוב. בנוסף, הייתה בינינו משיכה. נדלקתי עליה, והיא סקרנה אותי גם ברמה האינטלקטואלית. הרגשתי חיבור נפשי ברמה אחרת, לכן רציתי לנסות במקום לשלול. החלטתי שאני נותן לזה סיכוי, בלי להגדיר מה יוצא לי מזה ובלי להתייחס לשיקולים יבשים כמו במה היא עוסקת או כמה היא מרוויחה. אפילו לא חשבתי שאולי אני מבזבז לעצמי את הזמן, כי מה זה אומר בכלל? החלטתי שכל עוד טוב לי, אני נשאר וממשיך עם זה".

4 צפייה בגלריה
ניר וטובי
ניר וטובי
ניר וטובי. "המגע שלו היה מחשמל"
(צילום: אוסף פרטי)

"מההתחלה היה בינינו משהו מאוד רוחני. לניר היו ידיעות לגבי הקשר שלנו, מעבר לאינטואיציה", מוסיפה טובי. "בנוסף, היה בינינו חיבור פיזי מאוד חזק. משהו במגע עם ניר היה לי מאוד מחשמל, בצורה שלא הכרתי בעבר, אבל דווקא ההתחלה בהיבט הזה הייתה איטית. אם בעבר יכולתי לזרום מאוד מהר, עם ניר הרשיתי לעצמי לקחת את הזמן. לא הרגשתי שום לחץ או אינטרס מצידו. הוא היה כל כך מכיל, נוכח, קשוב ונטול מניפולציות, כלומר שונה מאוד מגברים אחרים שהכרתי, דבר שאפשר לי להיות יותר מחוברת לעצמי. זה היה סופר רומנטי בעיניי, ולא יכולתי לומר לזה 'לא'".
"יכולתי לומר לעצמי שאולי היא לא מספיק מעוניינת בי ורוצה לראות עוד גברים; שהיא גרושה רק חצי שנה ושלא היו לה מספיק מערכות יחסים מאז הגירושים, ולמרות זאת המשכתי"
שניכם אחרי נישואים מאוד ארוכים, איך זה הרגיש לנחות בעולם של אפליקציות?
"גיליתי עולם משוגע שלא הכרתי. פתאום יש הכול מהכול, ההיצע מטורף, הדברים פרוצים, פתוחים ואפשריים, וקשרים מתנהלים במקביל. הדרך שלי להתמודד עם עולם הדייטינג הייתה להסתכל פנימה במקום החוצה. אם היה משהו לא מספיק מדויק עבורי, שחררתי אותו מהר, בלי לנתח ובידיעה שיגיע אליי משהו טוב יותר.
"כשיצאתי לשוק לא ידעתי מה אני רוצה, וההתנסויות עזרו לי לדייק את סוג הקשר שאני רוצה. כך, במקום להתייאש מדייט לדייט, החלטתי לקחת כדוגמה זוגות שהכרתי שיש ביניהם קשר ששאפתי לחוות בעצמי. האמנתי שאם זה קיים עבורם, זה אפשרי גם עבורי. פעלתי מתוך האמונה הזאת ולא שמתי דד-ליין מתי זה יקרה".

מישהו לרקוד איתו

טובי מספרת שהיא רוקדת הרבה שנים ושהיא חלמה להכיר גבר שירקוד איתה. ניר לא מגיע מרקע כזה, ולמרות זאת היא סירבה לפסול אותו על כך. "יכולתי לפסול את ניר מפני שהוא לא בא מרקע של ריקוד, אבל הייתי פתוחה להכיר", היא משתפת. "חוץ מזה, כשדיברנו הבנתי שאחד החלומות שלו זה ללמוד לרקוד, והיום הריקוד הפך לאחד התחביבים המשותפים שלנו".
ניר: "טובי היא רקדנית מקצועית. היא רוקדת ריקודים לטיניים והיא עושה את זה בצורה מאוד סקסית. יש לא מעט גברים שמסתכלים עליה ויכולתי לקנא ולשאול את עצמי איך היא רוקדת עם אחרים בצורה כל כך מינית ואיך הם נוגעים בה, אבל החלטתי לא לבוא ממקום מקנא אלא מפרגן. חוץ מזה, היא אומנם רקדה עם הרבה גברים אחרים, אבל נתנה את הבמה גם לי והרקידה אותי למרות שעוד לא הכרתי את הצעדים".
אבל מה עם הקנאה?
"אמרתי לעצמי שאם אני מביא את עצמי למצב שאני מקנא, סימן שאני במקום לא טוב, ושעליי לתת יותר אמון. גם אני רוקד עם נשים אחרות. טובי גם הסבירה לי שהיא לא עושה עם הגברים שהיא רוקדת איתם משהו מיני או זוגי, וקיבלתי את זה".
"יש לא מעט גברים שמסתכלים עליה ויכולתי לקנא ולשאול את עצמי איך היא רוקדת עם אחרים בצורה כל כך מינית ואיך הם נוגעים בה, אבל החלטתי לא לבוא ממקום מקנא אלא מפרגן"
טובי: "זה לא סוד שהרבה זוגות רבו ונפרדו בגלל הריקודים, אבל אנחנו מדברים על זה. קנאה לא מדוברת היא שלילית, אבל אם אני באה לניר ואומרת לו שראיתי אותו מדבר עם מישהי והרגשתי קצת קנאה, זה דווקא יכול לקרב בינינו.
"אני מאמינה שלא צריך להתבייש. כמו שאני לא מתביישת לומר שאני מקנאה, אני גם לא אתבייש לומר לניר אם נפגעתי ממנו. כשאנשים מתנהגים את הדבר ולא מדברים עליו, זה פוגם בקשר. זאת הסיבה שמתחילת הקשר התקשורת בינינו מאוד פתוחה. אנחנו מדברים על הכול, אנחנו מכבדים זה את זו. אני קצת יותר אימפולסיבית, אבל תופסת את עצמי מאוד מהר".

4 צפייה בגלריה
ניר וטובי
ניר וטובי
טובי וניר. "קנאה לא מדוברת יכולה להרוס את הקשר"
(צילום: אוסף פרטי)

ניר: "לא תמיד קל לדבר על הדברים, אבל יאמר לזכותנו שאין בינינו אגו ושאנחנו לא מחפשים מה לא בסדר אצל השני ולמה הקשר לא יכול להתאים. גם כשהיינו במצבים שפחות הסתדרו לנו, לא נתנו לזה לגדול. שמרנו על הקשר".
טובי: "בגלל שאנחנו לא מאמינים שאגו צריך להיות בתוך הקשר, לניר לא הייתה לניר שום בעיה לומר לי גם אלף פעמים שהוא אוהב אותי, גם כשהוא לא שמע את זה ממני בחזרה, או לפתוח את הלב ולהיות בנתינה כשאני עדיין לא הייתי באותו המקום. האמת היא שכבר אחרי הדייט הראשון הוא אמר לי שהוא אוהב אותי, ואני זוכרת שחשבתי לעצמי, מי זה הפסיכופט הזה?!".
ניר, מי אומר כזה דבר אחרי הדייט הראשון?
"אני גרוש כבר חמש שנים והיו לי קשרים לפני שהכרתי את טובי, אבל מעולם לא הרגשתי חיבור עמוק כל כך על ההתחלה. הדייט הראשון שלנו היה מושלם".
טובי: "יותר מזה, כשניר בא לאסוף אותי הוא שאל 'מאיפה לאסוף את הכלה'. הוא אומנם אמר את זה בתור בדיחה, אבל זאת הייתה אמירה די מלחיצה בעיניי".
מה היה בדייט הראשון?
ניר: "אני זוכר שיצאתי מהרכב לקבל את פניה והיא ניגשה אליי ופשוט חיבקה אותי. היא הניחה את הראש שלה על החזה שלי ועטפה אותי. זה היה כל כך מוזר, בלתי צפוי ומלהיב, וזה ככה איתה עד היום. בכל פעם כשאנחנו נפגשים, אנחנו קודם כל מתחבקים ושוהים כמה דקות בחיבוק.
"זה גם לא הרגיש כמו דייט ראשון. הכול זרם בצורה מאוד טבעית, לא היה שום חוסר נעימות וצחקנו המון. טובי היא אישה מאוד משוחררת וזה שחרר גם אותי. בנוסף, ישבנו האחד ליד השנייה ולא האחד מול השנייה, מה שיצר בינינו קרבה".
טובי: "ישבנו בבר-מסעדה והרשיתי לעצמי לאכול מלא. החלטתי שאני מביאה את עצמי כמו שאני, בלי להסתיר או לכסות, מתוך הבנה שאני רוצה להרגיש בנוח להיות מי שאני, ואם זה לא מתאים למישהו, עדיף לגלות את זה כמה שיותר מוקדם.
"מה שמדהים הוא שכל הדברים שלא אהבתי בעצמי ולמדתי לקבל עם השנים, הם דברים שניר היום מחמיא לי עליהם. למשל, אני מאוד רגישה והוא עף על זה. גם כשאני מצוברחת או עצבנית, הוא אוהב אותי, ומבחינה פיזית הוא אוהב כל סנטימטר בגוף שלי".

4 צפייה בגלריה
ניר וטובי
ניר וטובי
ניר וטובי. לא מערבבים את הילדים ולא מתכוונים לעבור לגור ביחד
(צילום: אוסף פרטי)

איך הצלחתם להגיע למקום כזה של פתיחות ומודעות?
"עברתי תהליך אישי שבו למדתי לשנות דפוסים שהבאתי מהבית. למדתי איך לנשום בתוך הקשר, איך לראות את עצמי ואיך לומר לצד השני מה אני רוצה ומרגישה בלי לפגוע, להאשים או להשתלח. חיפשתי קשר שיהיו בו הקשבה והכלה.
"בעבר הייתי מאוד ביקורתית ושיפוטית כלפי עצמי. השוויתי את עצמי לאחרים, הייתה לי הרבה הלקאה עצמית ופשוט אכלתי לעצמי את הראש. ברגע שהצלחתי להתנתק מכל אלו, זה הפסיק להיות נוכח ובמקום זה מי שהשתקף מולי כלפי חוץ היה ניר, אדם שהוא כל כך מכיל, רך, קשוב ומקבל אותי כמו שאני. הוא כל הזמן עסוק במה אני צריכה ובמה יעשה לי הכי טוב, אבל הבנו שאסור שזה יקרה מתוך ריצוי".
ניר: "אני אוהב לעשות יוגה, ובתחילת הקשר מצאתי את עצמי מוותר על היוגה כדי להיות עם טובי. טובי העירה לי שעליי להתחבר לעצמי, ולשים לב למה שבאמת חשוב לי. יכולתי להיפגע מהגישה שלה, אבל הבנתי שהיא מאפשרת לי לחשוב על עצמי".
טובי: "היכולת להקשיב לעצמנו גורמת לזוגיות להיות יותר מעצימה כי אין טינה ואין ויתורים. אני צריכה יותר ספייס מניר, והוא מכבד את המקום הזה שלי, ואני מכבדת אותו בחזרה. כך אני מרוויחה גבר שמח, שטוב לו וכך יותר כיף לנו ביחד. אנחנו עוזרים להתפתחות האישית של כל צד בקשר הזה, ודוחפים זה את זו. אני נותנת לו אומץ והוא נותן לי שקט וביטחון".
ניר: "הנקודה המרכזית בעיניי בקשר היא להסתכל על הצד השני ולחשוב מה אתה יכול לעשות לטובתו. אני מבין שגם אם טובי מצוברחת או שלא בא לה לראות אותי כרגע, זה בסדר, ואם היא רוצה זמן לנשום, עליי לתת לה את זה".
"קנאה לא מדוברת היא שלילית, אבל אם אני באה לניר ואומרת לו שראיתי אותו מדבר עם מישהי והרגשתי קצת קנאה, זה דווקא יכול לקרב בינינו"
מה לגבי ילדים?
טובי: "לי יש שני ילדים, בני 14 ו-10, ולניר יש שלוש בנות, בגילי 10, 14 ו-18. מתחילת הדרך אמרתי לניר שאני לא מחפשת זוגיות לפי הספר ולא מעוניינת לערבב את הילדים. בגלל שגם ניר מאמין בלחיות את הרגע, הוא לגמרי זרם עם זה.
"מבחינתנו אנחנו העניין, והדגש הוא שיהיה לנו כיף וטוב ביחד. אנחנו לא מחפשים לסבך את העניינים בינינו. בנישואים ילדים מכניסים מתח, אז בשביל מה להכניס את המתח הזה לפרק ב'? בינתיים הילדים יודעים על הזוגיות שלנו, אבל אנחנו לא כופים עליהם להיות ביחד. מצד שני, הכול גם מאוד דינאמי ואני לא יודעת איפה נהיה בעוד שנה כי אנחנו מעט מאוד זמן ביחד".
ניר: "יצא לנו לפגוש חלק מהמשפחה זה של זו, אבל גם את זה בחרנו שלא להפוך למשהו מחייב כמו זוג נשוי".
מה אתם חושבים על מגורים משותפים?
טובי: "מההתחלה אמרתי לניר שאני אף פעם לא ארצה לגור ביחד. אני רוצה את המקום שלי".
ניר: "זה מאוד נוח שאנחנו לא גרים ביחד. שנינו במשמורת משותפת, ולמזלנו אנחנו די מסונכרנים בימים שבהם אנחנו בלי הילדים, לפחות בסופי שבוע. לעיתים, כשזה מתאים ועם הרבה רגישות ואכפתיות, אנחנו מייצרים מפגשים גם בימים שבהם אנחנו עם הילדים, ואם זה לא מתאפשר, אנחנו לא כועסים ולא ממורמרים, למרות שלא פעם זה קשה, בייחודה כשצד אחד רוצה להיות ביחד, ולשני זה פחות מתאים. אבל אנחנו מדברים על זה".
טובי: "ברור לשנינו שאנחנו קודם כל עם הילדים, שהם תמיד בראש. אנחנו בגישה של הורות מאוד נוכחת, ולא נעשה שום דבר שיפגע בילדים שלנו. אם ניר לא זמין ונמצא עם הבנות, אני לא מתמרמרת על זה שהוא לא איתי, וניר מצידו יודע שכשאני עם הילדים, אני לא פנויה לטלפונים ולשיחות".
איך אתם מבלים את הזמן הפנוי ביחד?
"אנחנו מאוד מחכים לזמן הזה, זה זמן של חיבור בינינו בשיח ובמגע, ולרוב אנחנו לא מתכננים מראש מה נעשה. אנחנו אוהבים לטייל בטבע, לצאת לים, לרקוד ולאכול. אנחנו משקיעים באינטימיות שלנו, ונמצאים כמה שפחות מול המסכים. יש לנו דייטים מאוד מצחיקים, שום דבר לא הורס לנו את הכיף שלנו".
ניר: "גם אם נכנסנו למקום שהאוכל בו גרוע, במקום להתבאס ולהעביר ביקורת, אנחנו נמצא את עצמנו צוחקים על המצב, על זה שמלוכלך, על מה שהגישו לנו, ואז כל האווירה משתנה. הדייט הכי טוב שלנו היה כשמצאנו את עצמנו בסרט שלא התקדם לשום מקום. רוב האנשים באולם יצאו כבר אחרי רבע שעה, אבל אנחנו המשכנו לשבת ולצחוק על הסיטואציה ביחד".