אם החלטתם שאתם רוצים זוגיות פוליאמורית, שבה אתם מנהלים קשרים רומנטיים עם יותר מאדם אחד בו-זמנית, חשוב שתדעו שלמערכת יחסים כזאת יש השלכות משפטיות שקשורות לרכוש ולזכויות אישיות. בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, המערכת המשפטית עדיין לא מותאמת לחלוטין למציאות של זוגיות פוליאמורית, וזה נכון במיוחד למקרה שבו זוגות פוליאמורים חיים כידועים בציבור.
עבור זוגות נשואים שנרשמו כנשואים במשרד הפנים, חלות כל החובות והזכויות הקשורות בכך, בלי קשר לאופן שבו בחרו לקיים את חיי הנישואים שלהם. נשואים יכולים להחליט לא לגור ביחד, לחיות בזוגיות א-מונוגמית או בהפרדה כלכלית, וכל אלה לא ימנעו את ההכרה בעצם הנישואים שלהם, ולא יגרעו מהזכויות ומהחובות שמגיעות עם הסטטוס. אבל עבור זוגות ידועים בציבור שמנהלים קשר פוליאמורי, המצב שונה.
כרמל סחףעו"ד כרמל סחףצילום: יפעת יוגב
ראשית, "ידועים בציבור" אינו מעמד רשמי במשרד הפנים בניגוד לנשואים. השאלה האם בני זוג הם ידועים בציבור נלמדת בהתאם לנסיבות, משתנה ממקרה למקרה, ופעמים רבות מושפעת באיחור רב מדי מהלך הרוח בחברה. למשל, אם בעבר הייתה דרישה שבני זוג יתגוררו ביחד כדי שיהיו מוכרים כידועים בציבור, היום כבר לא מדובר בדרישת חובה, בוודאי לא במקרים בהם המגורים המשותפים מורכבים יותר, למשל אצל זוגות בפרק ב'. מי שאחראי על קביעת הגבולות של הגדרת הידועים בציבור הוא בית המשפט.
"בית הדין לעבודה קבע כי למרות שמתקיימים בין בני הזוג המבחנים של ידועים בציבור, יש בעצם היחסים הפוליאמורים כדי לשלול את ההכרה הזאת"
באופן מפתיע, פעמים רבות מי שנדרש להכריע בשאלת הידועים בציבור אינה ערכאה מומחית כמו בית המשפט לענייני משפחה, או ערכאה גבוהה כמו בית המשפט העליון, אלא דווקא בית הדין לעבודה. זאת משום שכאשר אחד מבני זוג ידועים בציבור הולך לעולמו, בן הזוג השני צריך להגיש תביעה לבית הדין לעבודה, על מנת שיכיר בו כידוע בציבור של המנוח ויזכה אותו בפנסיית שאירים מחברת הביטוח.
1 צפייה בגלריה
יחסים פוליאמורים
יחסים פוליאמורים
יחסים פוליאמורים. כשאתם אוהבים כמה בני זוג בו זמנית
(צילום: Shutterstock)
ביוני 2023 נדונה בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע תביעה של אישה לקבלת פנסיית שאירים של בן זוגה שנפטר, מכוח היותם ידועים בציבור. בית הדין לעבודה דחה את התביעה, למרות שבני הזוג ניהלו מערכת יחסים זוגית במשך 17 שנים, ונולדה להם בת משותפת, אותה הם גידלו יחד. בני הזוג אומנם לא חיו תחת קורת גג אחת קבועה אלא חיו לסירוגין זה בביתו של זאת, אך קיימו מידה מסוימת של שיתוף כלכלי. על פי המבחנים הקיימים בפסיקה, לכאורה מתקיימים כל התנאים שיש בהם כדי לקבוע כי בני הזוג ידועים בציבור, אלא שלעניין שלהם היה רכיב נוסף.
לאחר הגשת התביעה , חברת הביטוח חקרה ומצאה שהתובעת ניהלה אורח חיים פוליאמורי. כלומר, בנוסף לזוגיות עם בן זוגה המנוח, היא ניהלה בהסכמת בן הזוג מערכות יחסים רומנטיות נוספות. בית הדין לעבודה קבע כי למרות שמתקיימים בין בני הזוג המבחנים של ידועים בציבור, יש בעצם היחסים הפוליאמורים כדי לשלול את ההכרה הזאת. לפי בית המשפט אורח החיים של התובעת מצביע על כך שהיא לא רצתה להיות קשורה לאדם אחד בלבד, עובדה העומדת ביסוד יחסים של ידועים בציבור.
בכך בית הדין התעלם מעובדות חייהם של בני הזוג, וכפה עליהם את תפיסותיו המוסריות והערכיות. למעשה, בית הדין יצק תוכן מתוך עולמו שלו למושגים כגון נאמנות, מחויבות וערבות הדדית, והשתמש בהם כדי לבטל משפחתיות וזוגיות ארוכת שנים. קשה להתעלם מהתחושה שבית המשפט בפסיקתו העניש את התובעת.
בהתאם לפסיקה היום, ייתכן מצב שבו בני זוג מוכרים כידועים בציבור לצרכי חיקוקים שונים (למשל לצרכי ביטוח לאומי) אך לא יהיו מוכרים כידועים בציבור לצורך עניינים אחרים (למשל, לצורך חוק הירושה). כך שכאשר ערכאה אחת קובעת כי בני הזוג אינם ידועים בציבור, לא ברור מה יהיו המשמעויות של קביעה זאת לצרכים אחרים. מה שבטוח הוא שאחרי קביעה כזאת, כפי שקבע אותו בית משפט, יהיה יותר קל לגורמים אחרים לטעון שאין מדובר בידועים בציבור. מכאן קצרה הדרך לשלול מבני זוג קצבאות שאירים מכוח ביטוח לאומי, או להדיר אותם מזכויות הירושה.

הסכם לחיים משותפים

גם היום מעמדם של ידועים בציבור חלש יותר ממעמדם של בני זוג נשואים. המשמעות היא שכאשר מדובר בידועים בציבור, בוודאי ידועים בציבור שמנהלים אורח חיים פוליאמורי, יש חשיבות עצומה לעריכת הסכמים כמו הסכם לחיים משותפים.
הסכם לחיים משותפים, שהוא למעשה הסכם ממון לידועים בציבור, מסדיר את חלוקת הרכוש בין בני הזוג, גם למשך החיים המשותפים וגם במצבים של פרידה או פטירה. ככל שתבחרו ליצור שיתוף רכושי כלשהו ביניכם, ההסכם יבטיח את זכויותיכם הרכושיות מכוח החיים המשותפים, להבדיל מזכויות מכוח ירושה, בכל מקרה של פקיעת הקשר, מבלי שיהיה צורך לדון בשאלה האם אתם ידועים בציבור או לא.
בנוסף, חשוב מאוד לערוך צוואה שמבארת איך יחולק רכושו של כל אחד מבני הזוג לאחר פטירתו. מכיוון שבית הדין לעבודה סירב להכיר בבני הזוג כידועים בציבור, קיימת סכנה גדולה יותר כי גם גופים וערכאות נוספים יסרבו להכיר בהם ככאלה. באותו אופן, גם אם תוכרו כידועים בציבור על ידי בית הדין לעבודה, אין בכך הבטחה כי תוכרו כידועים בציבור לצורך זכויות ירושה. אך כאשר זכויות הירושה מוסדרות בצוואה, אין כל חשיבות לשאלה האם תוכרו כידועים בציבור על ידי ערכאה משפטית כזאת או אחרת. חשוב מאוד לרשום את המוטבים הרצויים לכם בכל פוליסה, קופה או קרן שבה ניתן לרשום מוטבים ולוודא כי אלה מעודכנים בכל עת.
"המשפט, כמו תמיד, נמצא צעד אחד אחרי הלך הרוח החברתי. עבור משפחות חדשות, מומלץ שלא להסתמך על הדין הכללי, אלא להבטיח את זכויותיהן וחובותיהן בהסכמים משפטיים פרטיים"
בכל מקרה, מומלץ לפנות למוסד לביטוח לאומי כדי לקבל הכרה כידועים בציבור. קיימות היום חברות ביטוח המקבלות את ההכרה של המוסד לביטוח לאומי במקרה של הגשת תביעה לבית הדין לעבודה. בדקו היטב איפה מנוהלת פנסיית השאירים שלכם ומה המשמעות עבור ידועים בציבור.

פוליאמורים והתחתנתם?

כשמדובר בפוליאמורים, חשוב לדעת שנקודת המוצא של המשפט בישראל הוא שאי אפשר להכיר משפטית ביותר מבן זוג אחד לכל אדם. במקרים ייחודיים, בתי המשפט הכירו בבני זוג כידועים בציבור, גם כשאחד מהם היה נשוי לאחר, וזאת במקרים חריגים שבהם היתה מניעה אמיתית לקבל גט, למשל במקרים של סרבנות גט או היעדר כשירות לתת גט. לכן, אם אתם כן רוצים לדאוג לבני הזוג הנוספים שלכם, תצטרכו לעשות זאת גם כן בהסכמים פרטיים, למשל הסכמי מתנה או הסכם לטובת צד שלישי (כחלק מהסכם ממון או בנפרד), ובצוואה.
המשפט, כמו תמיד, נמצא צעד אחד אחרי הלך הרוח החברתי. עבור משפחות חדשות, מומלץ שלא להסתמך על הדין הכללי, אלא להבטיח את זכויותיהן וחובותיהן בהסכמים משפטיים פרטיים.
עו"ד כרמל סחף היא מגשרת ומומחית להסכמים במשפחה