12 הגברים שבאו לחגוג עם החבר שלהם את הלילה האחרון של הרווקות, לפחות בעתיד הנראה לעין, רצו להעניק לו ערב בלתי נשכח. "בני טובים, כולם עשו שירות צבאי, ממעמד סוציואקונומי בינוני־גבוה, ממשפחות טובות ברעננה", מתאר אותם ירדן (שמות המרואיינים בכתבה בדויים), בן 28 מהמרכז, חבר טוב של החתן. החבר'ה הטובים הלכו על הטריק הכי הישן בספר, והרימו לכבודו מסיבת רווקים עם הרבה אלכוהול וחשפנית. קלאסיקה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כתבות נוספות למנויי +ynet:
"היא שאלה מי החתן, ואז התחילה לעשות עליו לאפ־דאנס", מספר ירדן. "בחור שהסתובב כל הזמן עם שטרות אמר לה, 'תפנקי אותו, תפנקי אותו!' הביא לה עוד כסף ועוד כסף, וככל שהוא נתן לה יותר כסף, היא עשתה לחתן דברים יותר ויותר קיצוניים".
וכולכם מסביב צופים כאילו אתם באיזה מועדון חשפנות בבנגקוק בניינטיז?
"כולם ישבו שם וצחקו. ואז הבחור עם הכספים ביקש שהיא תרד לו מול כולם. עוד אחד התפשט והיא ירדה לשניהם. תוך כדי האקט החבר'ה עומדים בצד, נותנים לה פליקים, וצוחקים, אומרים לו 'תעשה לה ככה', אומרים לה 'תעשי לו ככה'. באיזשהו שלב הבחור ששילם הזמין אותה ללכת איתו לחדר, אבל היה כל כך שיכור שהוא התעלף ואיבד את ההכרה. כשהתחילו לטפל בו החשפנית עזבה. בסוף כולם אמרו, 'איזו חשפנית, וואו, איזו חשפנית'".
ומה אתה חשבת לעצמך באותו ערב? שכל מה שקורה תקין?
"ברור שבעיניי כל הסיטואציה מבזה, אבל לא אומרים לבחורה כזאת 'בוא'נה, את זונה', בַּפָָּנים. מולה מתפעלים, ואחר כך כשהיא הולכת, אומרים שהיא הדבר הכי שפל שהם פגשו. צוחקים עליה, היא בדיחה".
לא הבנתי. אז למה עושים את זה? מה כל כך מלהיב?
"מה כל כך מלהיב את שואלת? בדרך כלל זו בחורה מאוד נאה, מעל הממוצע, מתפשטת מול גברים, שזה תמיד משחק על האגו הגברי. אבל בסוף אתה אומר לעצמך, מה אני עושה פה? אז בחמש הדקות הראשונות זה מלהיב, ואחר כך זה פשוט נהיה מביך".
ואף פעם לא עצרת לחשוב - "רגע, למה אנחנו עושים את זה בכלל"?
"לא. עכשיו אני מבין שזה קונספט לא מגניב. אבל באותו רגע אם לא הבאת חשפנית לחתן, אז לא עשית מה שצריך לעשות. בכל זאת הוא מתחתן - אז הנה היא עולה עליו בפעם האחרונה, על גבר שאמור להיות נאמן כל החיים לאשתו. אף אחד לא ראה את זה כמשהו לא בסדר".
סקס, אלכוהול ואחווה גברית - השילוש המקובל של מסיבות הרווקים, עדיין בתוקף, מתברר. גם ב־2020, אחרי שתנועת מי־טו ניסתה ובמידה רבה אף הצליחה לשנות את הכללים ביחסי גברים־נשים בכל העולם. גם אחרי שפרקליט המדינה שי ניצן הוציא באפריל 2019 הנחיה רשמית לפיה לאפ־דאנס שניתן במועדון חשפנות וכולל מגע וחיכוך עשוי להיחשב כעבירה מינית ומעשה זנות לכל דבר. גם אחרי חקיקת החוק על איסור לצריכת זנות שנכנס לתוקף לפני כחודשיים וממתין לאכיפתו. גם אחרי הסערה שקמה בארץ בעקבות האונס הקבוצתי באיה נאפה. ובתוך הזעזוע והזעם על האונס הקבוצתי באילת באוגוסט האחרון. למרות העלייה במודעות הציבורית באשר להחפצת נשים ולזכויות האישה על גופה, נדמה שהמוסד "החברמני" של מסיבות הרווקים נותר מחוץ לדיון. איכשהו מתייחסים אליו בשתיקה ואפילו בסוג של סלחנות, אולי כי מדובר בגברים נורמטיביים וללא עבר פלילי, שמצייתים לסדר החברתי ועומדים להיכנס למסגרת הנישואים. אלא שדווקא שם, בחסות ההתמסדות, מתחוללים מעשים מבזים ומשפילים.
מסיבות רווקים בהשתתפות חשפניות נערכות בדרך כלל במקום שנשכר במיוחד לצורך הלילה המסוים, או לפעמים במועדון חשפניות. בחיפוש פשוט בגוגל אפשר בקלות למצוא לאן לפנות כדי להזמין את האורחת/האורחות. כך, לדוגמה, באתר שמשווק חשפניות לצד תמונות בלבוש מינימלי (ובלא מעט שגיאות כתיב) מפרטים את השירות המוצע: "חשפניות עושות שלושה מופעים במשך שעה. מופע ראשון - החתן יושב במרכז הקהל צופה והבנות רוקדות סביבו ומתפשטות. זה קטע של צחוקים. מופע שני - בנות באות לכל אחד ורוקדות עליו, מומלץ לתת טיפים. מופע שלישי - מופע לסבי עם שמנים ונרות".
בעלי האתר אמנם כותבים כי הם לא מספקים שירותי מין, אך לא נמנעים מלהציע אופציה בתוספת תשלום, של ריקוד פרטי בחדר ומסאז'. גם בשיחות שערכנו לצורך הכתבה עם נציגי חברות המציעות חשפניות, הם הקפידו להיראות שומרי חוק. כששאלנו באחת השיחות מה קורה אם רוצים “אקסטרה־פינוק” לחתן, ענה נציג החברה: "אין שום בעיה, אתה סוגר את זה ישירות מול הבנות".
בשיחה נוספת שערכנו, ביקש נציג חברה לדעת כמה חשפניות מבוקשות למסיבה. "נהיה 15 איש, שתיים זה נראה לך סבבה?" שאלנו.
נציג: "כן, שתיים זה נראה לי סביר. שתיים ייצאו לך 900 (שקל) לשעה, אחי. יש לך הכל אחי, אירופאיות, ישראליות, רוסיות, אוקראיניות, בנות יפהפיות".
ואני יכול לבחור? יש פה את האתר.
נציג: "אל תאמין אחי לשום אתר ולשום תמונה, כי הכל חארטה. אני אומר לך שאתה תקבל בנות ברמה, תגיד לי רק מתי ולאן".
ואם אנחנו רוצים אקסטרה?
נציג: "אני לא מתעסק עם זה, אני מבטיח לך שאני מביא לך בנות ברמה קלאסית. במקום, תדבר איתן כבר על מה שאתה רוצה".
אילן, בן 31, ממרכז הארץ, היה בכמה מסיבות רווקים, "אם זה בצימר בצפון או באילת". לדבריו, אחרי שהמופע המרכזי מסתיים, לא פעם החוקים מתמוססים. "תמיד בתחילת כל מופע הן אומרות את הכללים, איפה מותר לגעת, איפה אסור, אבל הרבה פעמים החבר'ה עוברים על הכללים", מספר אילן. "אחרי המופע הן מנסות למכור גם שירותי זנות, זה הכסף הגדול שלהן. מי שהתלהב מהחשפנית יכול להוסיף כסף ולקחת אותה לחדר. היו גם אורגיות. שואלים אותה, 'כמה יעלה שניים עלייך? או ארבעה'. זה גם יותר זול, כי כל אחד לבד היה עולה יותר".
בשם העובדה שהגברים משלמים לחשפניות הם מרשים לעצמם לדרוש עוד ועוד, ולפעמים גם לא מחכים לסוף המסיבה כדי ללעוג ולבוז להן. "באחת המסיבות שהייתי ירדו על החשפנית, הקניטו אותה, אמרו לה - 'כלבה, יאללה תרדי, תעלי, תפנקי את החתן, מה את עושה? בשביל זה הבאנו אותך?! תתחילי לעבוד בשביל הכסף ששילמנו לך, את כלום!' מעבר לזה שזה היה מופע חשפנות, זה הפך להיות מופע בידור עליה".
אלון, בן 32 מצפון הארץ, זוכר במיוחד מסיבת רווקים שבה נכח, שנערכה בווילה בצפון הארץ בהשתתפות ספורטאים צעירים, המאמנים שלהם וחשפנית. "אלה חבר'ה שנחשבים איכותיים, הרבה חנונים מההיי־טק ומהטכניון", הוא מתאר. "כולם התאספו בחדר המרכזי בווילה, שמו כורסה באמצע ואז כל אחד בתורו אמור להתיישב עליה ולקבל לאפ־דאנס. לפעמים התיישב על הכורסה בחור כל כך שיכור, שעם כל האורות והמוזיקה, הוא אפילו לא קולט שיש עליו חשפנית. אני מניח שקיימות תחושות אי־נעימות ופדיחה מעצם העובדה שאתה צרכן של השירות הזה, לפחות בתחילת האירוע. בסופו של יום אני מרחם על חשפניות. זה לא נורמטיבי, אלה בנות שהתגלגלו לזה, בגלל מצב כלכלי, משפחתי, התמכרות לסמים. אבל לא הייתי חשוף להשפלה של המין הנשי בקטע רע".
אפשר בכלל לחרב את המסיבה ולהגיד עד כאן?
"אני ארגיש בנוח להגיד לחבר'ה שלי אם עברנו את הגבול. אם אתה במעגל הראשון של החברים, וככה זה לרוב במסיבת רווקים, ואתה רואה שהגזמתם, אז אתה מעלה את זה. מצד שני, הראה לי מי חבריך ואומר לך מי אתה, אם אתה מקיף עצמך בחיות אתה בעצמך חיה".
מיטל, בת 33, הופיעה בהרבה מסיבות רווקים, ומהצד שלה זה נשמע אחרת לגמרי. עכשיו היא כבר לא שם, הצליחה לצאת ממעגל הזנות, "אני נקייה כבר שנה ומשהו", היא אומרת, אבל היא לעולם לא תשכח. מגיל 18 עבדה קצת במועדונים וקצת במסיבות רווקים בווילות, אך לפני שפרשה עבדה בעיקר במסיבות רווקים כי סגרו את המועדונים. "הולכים ממסיבה למסיבה. הוא מקבל הרבה כסף למסיבה".
מי זה הוא?
"המנהל של הבנות, הוא מקבל 1,500־2,000 שקל למסיבה ונותן לה 300 שקל. והיא חייבת לרקוד ואין מנוחה, חייבת לעבור אחד־אחד ולרקוד עליהם. ואז הבחורים שואלים אותו על חדרים. הוא אומר להם, נגיד, חדר ב־200 שקל, ולוקח לו מאה שקל".
את מתכוונת שהוא סוגר עם הבחור שאחרי המופע החשפנית תלך איתו לחדר?
"כן, לא רק החתן, גם כל החברים שלו".
זה לא משהו שנסגר מול החשפנית במקום?
"לא. המנהל סוגר את זה מראש. הוא לוקח גם מהגברים את הכסף, ובסוף הלילה הוא משלם לך, ולוקח איזה חצי, יוצא לך חדר בגרושים".
הוא בא איתכן למסיבה עצמה?
"כן, הוא מציץ על המסיבה, כל שנייה יוצא, נכנס. הוא או הנהגים".
והם שומרים עליכן?
"כן, אבל זו לא באמת שמירה, זה כדי לראות שהבנות לא לוקחות יותר כסף ולא מביאות לו. בהרבה מסיבות רווקים נתנו לי קריסטל כדי שאני אהיה מטושטשת ואזרום יותר. כדי לנצל את הגוף שלנו הם היו דוחפים לנו כמה שיותר סמים. הם יודעים שהבנות יזרמו רק עם זה".
היית לוקחת?
"כן, כדי לא להרגיש, כדי לא להיות שם".
ומה שונה במסיבות רווקים לעומת המועדונים?
"הכל ישר ולעניין, באים, רוקדים עליהם. זה לא כמו במועדון שאת יושבת על הבר ובוחרת לך. פה אין לך בחירה בכלל, זה האנשים וזהו. כן רוצה לא רוצה, שילמו עלייך ואת חייבת לעשות את העבודה. שם גם אין הרבה שמירה כמו במועדון. במסיבות רווקים לפעמים המנהל לוקח את הבחורה שהייתה איתך למסיבה אחרת ואת נשארת שם לבד עם מלא גברים, ויכולים בשנייה לאנוס אותך או לעשות לך משהו. ואחרי זה בחדר, את איתו לבד ואין מי שיגן עלייך או ישמע אותך".
היו לך מקרים קיצוניים?
"בטח, אנשים תופסים חזק, ורוצים הכל, ומתחילים להתווכח איתך. הם רוצים זיון ובגלל שאת לא נותנת להם - אני ידעתי איך להתחמק, אבל היו איתי בנות שהיו נתקפות פחד ובסוף היו שוכבות - דיברו אליי מגעיל. הם עושים צחוק מהבנות, מתייחסים אלינו כמו אל חפץ. בזמן שאת שם, את כאילו לא בן אדם. הם רוצים כמה שיותר להתעלל, כמה שיותר להזיק, זה הכיף שלהם, רוצים לקחת שליטה עלייך. תופסים אותך פיזית חזק, גם איפה שאת לא מסכימה".
את יכולה לתאר סיטואציה ספציפית?
"באחת המסיבות בזמן המופע מישהו הביא לי כאפה והשתוללתי. הוא סתם נתן לי כאפה ליד כל החברים כדי להרגיש גבר. הרוסיות לא מגיבות לדברים כאלה, הן קופאות במקום, אבל אני עשיתי בלגן. הייתי במסיבת רווקים של שוטרים, הם הריחו שם סמים, ביקשו מלא דברים מזעזעים, והם שוטרים. שוטרים! רוב החבר'ה במסיבות רווקים זה האינטליגנטים, הייטקיסטים, המון משכילים. הם יותר מתלהבים, חושבים שהם בסרט, הם הכי מסוכנים".
למה?
"כי הם מרגישים שאם הם שילמו מותר להם לעשות מה שבא להם. החבר'ה מהשכונות יותר כיבדו, והיו אומרים לחבר'ה שלהם, 'תתנהגו יפה'. דווקא השוטרים והמשכילים היו הכי אכזריים. רוצים לשלוט בך, לתפוס לך את הראש או חזק בשיער ולמשוך, כל מיני סטיות. לדרוך עלייך. הם היו אומרים, 'תראה היא יד 3,000', ככה הם מדברים, כאילו אני לא קיימת. או שאת רואה מישהו מהם מסמן לחבר שלו ואומר, 'תיתן לה כאפה, תיתן חזק'".
תקפו אותך?
"היה איזה בחור מסטול שהתחיל לתקוף אותי, לתפוס עם הידיים, חנקתי אותו מהר. הוא הרגיש גבר לעשות את זה בחדר, לא ליד כולם. הבחורות שאיתן הרווקים האלה מתחתנים לא יודעות מה באמת קורה במסיבה. הן חושבות שרקדנית מגיעה... היא לא יודעת עם איזו מפלצת היא הולכת להתחתן. זבל! סוטים, מגעילים, יותר גרוע מחיות, אכזריים. היא חשבה שהיא מצאה את האביר על הסוס הלבן אבל אלה מפלצות. אין לי מילה אחרת אחרי כל מה שראיתי וחוויתי. כל הילדים הטובים שאת חושבת שהם טובים, הם ממש לא. היית מקבלת חום".
יש גם כוח לקבוצה, לא?
"כן. כל אחד רוצה להראות שהוא גבר, יש תחרות מי משפיל יותר, מי מכאיב יותר. יש להם מטרה לדרוס אישה, לגמד אותה, לייאש אותה, להביא אותה למצב הכי שפל. הם מוציאים את כל העצבים מהאישה בבית על הבנות במסיבה. הם מוציאים את כל התסכול, כי לאישה לא תמיד יש כוח והיא לא תעשה פעלולים שהם רוצים. אנשי ההיי־טק האלה, כל הכאילו־נורמטיביים ומלומדים, חושבים שעם הכסף שלהם הם מלכי העולם ואת לא שווה כלום. ואז גם נמחקת לך האישיות. הייתי בלי צלם אנוש, בלי נשמה, כמו בטרייה. בלי רגש, לא קר לך, לא חם לך, לא עצוב לך. אלה המקומות שמגיעים אליהם. זו מין מלכודת שאת לא מצליחה לצאת ממנה, כי מי ישלם את החשמל, אוכל לילדה, אז את עושה את זה עוד יום ועוד יום ואין אמון באף אחד".
בנות הזוג לרוב יודעות רק בדיעבד מה התרחש במסיבת הרווקים של בחיר ליבן. כך קרה למשל ליונית, בת 30 מדרום הארץ, שהזדעזעה לגלות שמסיבת הרווקים של בעלה לא כללה רק סטייקים, אלכוהול וזיכרונות מהשירות הצבאי. "הוא חזר בבוקר עדיין שיכור לגמרי וסיפר לי שהיו שם שלוש חשפניות. את מבינה? שלוש! אפילו לא אחת סתם בשביל הקטע. הם רצו שיהיה מספיק לכל החברים".
איך הגבת?
"בהתחלה ממש נפגעתי, באיזה קטע מגיעות חשפניות? שאלתי אותו מה בדיוק היה. הוא אמר שהיו חשפניות בלי מגע, שרק הרווקים זרמו על מגע איתן. הוא הראה לי תמונות וסרטונים מהמסיבה, שזה כביכול משהו שאמור להיות חסוי ולא להגיע אליי - הייתי בהלם ממה שראיתי. את רואה בחורה עירומה עוברת אחד־אחד, שלוש בנות עירומות שמתנשקות ביניהן. מה שהבחורות המסכנות האלה עושות בשביל כסף! וכולם יושבים, צוחקים ומגחכים מול המסכנה הזאת בזמן שהיא קופצת מאחד לאחד וכולם נוגעים לה בחזה".
איך הוא הסביר את זה?
"הוא הובך מאוד, אמר לי שהוא היה שיכור ובכלל לא זוכר מה היה בדיוק. ושבסוף חלק מהחבר'ה הרווקים לקחו אותן לחדר, הוסיפו להן איזה מאה, 200 שקל. גברים בני 30, לא תגידי ילדים בני 18 אחרי צבא שמתלהבים מציצי".
אני מניחה שזו לא מסיבת הרווקים הראשונה בחבר'ה של בעלך שהיו בה חשפניות.
"ממש לא. התברר שבכל מסיבות הרווקים של החברים שלו, היו חשפניות. אחד החברים של בעלי אמר לי, 'עושים את זה פעם אחרונה לפני שמתחתנים' - אז מה זה אומר? שאפשר להביא ילדה צעירה? איך זה קשור לבחורה המסכנה הזאת? אני לא מצליחה להבין. הוא לא ידע מה להגיד לי חוץ מזה שככה זה, שאם לא מביאים למסיבת רווקים חשפניות, המסיבה שלך לא נחשבת. גוף של בחורה נהיה מחירון. זאת הייתה נקודת ציון מאוד חשובה בקשר שלנו, לא חשבתי שהגבר שלי יכול לקחת חלק במשהו כזה".
פרופ’ עינת פלד מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל־אביב, מתמקדת במחקריה העכשוויים בתחום הזנות והתשלום על מין. “סקר שעשינו עכשיו (עם דר’ גיא שילה ופרופ’ הילה שמיר) על מדגם מייצג של הציבור, הראה ש־31 אחוז מהגברים היהודים בישראל שילמו לפחות פעם אחת על מין בחייהם. השיעור הגבוה הזה אומר משהו על הנורמטיביות של תשלום על מין. אחד הדברים שהפתיעו אותי על אף שאני עוסקת שנים בתחום, הוא ש־40 אחוז מתוך אלה שהצהירו ששילמו על מין בישראל, עשו את זה עד גיל 18, וכמעט 60 אחוז מהם עד גיל 21. סביר להניח שזה היה במסגרות של מועדוני חשפנות או במסגרת נסיעות לאילת או לחופש בחו”ל. לשלם לזונה או נערת ליווי, זה יותר מקובל ממה שאנחנו חושבות. מסיבות הרווקים הן בתוך קונטקסט שהוא עדיין נורמטיבי בחברה הישראלית”.
למרות ההשלכות של מי־טו והמודעות שעלתה בנוגע להחפצת נשים?
“עם כל הצער שבדבר, על אף שעברו שנים של ביקורת ציבורית עוד לפני מחאת מי־טו, תשלום על מין, מועדוני חשפנות ופורנוגרפיה עדיין נורא מקובלים. תשלום על מין זה עניין שכיח יחסית במסגרת טיולים של הבנים שלנו, במסגרת מועדוני חשפנות וגם במסיבות רווקים. במסיבות רווקים יש משהו מאוד צורם כי לכאורה זה מקושר לזוגיות, לרומנטיות, לאהבה, ואני מסכימה שזו תופעה מובחנת ושונה, אבל התשתית למוכנות של אנשים לעשות את זה קיימת עוד קודם לכן. זה נורמטיבי במובן שזו פרקטיקה נהוגה, שהמון אנשים עושים את זה, גדלים ליד אנשים שעושים את זה, גם אם יש מסרים חינוכיים, חוקיים או ערכיים שסותרים את זה”.
למה? מה הקטע בלהזמין נערת ליווי או חשפנית למסיבת רווקים?
“הרבה אנשים מגיעים למסיבות כי הם רוצים לחגוג לחתן, כי הוא חבר שלהם וזה בחבר’ה. זה לא משהו שהם בחרו בו, והרבה פעמים הם אפילו מתנגדים לו ולפעמים הם גם לא ישתתפו בצורה אקטיבית, אבל הם מגיעים כי יש מתח בין זה לבין להיות חלק מחבר’ה. הם בחלקם קהל שבוי, והשאלה היא מה הקהל השבוי הזה עושה, כמה הוא יודע מראש לאיזה סוג של קונפליקטים הוא ייקלע שם, מבחינה של לצאת זה שהורס מסיבות, לבאס את החתן. יש פה לא מעט קולות שמסבכים את הדבר הזה. אנשים שמארגנים מסיבות רווקים חושבים שזה לגיטימי, גם כי אין על זה בכלל דיבור. זה נושא לא מדובר”.
למה?
“אולי בגלל שיש פה משהו שהוא סוד באיזשהו אופן מול בת הזוג, כי מה שקורה שם נמצא בסתירה דרמטית עם הרגע הזוגי שבו זה מתקיים. כשחבר’ה עושים את זה במסגרת טיול בדרום אמריקה או הולכים סתם למועדון חשפנות כבילוי זה לא כל כך דרמטי עבורם, לעומת הרגע הזה שהוא ערב הנישואים. ובמובן הזה אין אינטרס לשתף. מה שקורה בחדר נשאר בחדר. אני יכולה להבין למה גברים שהיו במסיבת רווקים לא מדברים על זה, כי יש מה להפסיד וזה יכול לגרום לצרות, אבל למה כתופעה חברתית אנחנו לא מדברים על זה? אני לא יודעת. אנחנו צריכים לדבר על זה”.
ומה הסיפור של לעשות אקט מיני בנוכחות החבר’ה?
“אחד מהדברים הקשים והבעייתיים חברתית הוא שמיניות גברית נמדדת באופן שבו הגבר מתפקד מינית, בכיבושים, בהישגים, בכמויות. התפיסה שהגבריות יושבת על המיניות, והמיניות הגברית מוערכת לא רק על ידי הגבר עצמו אלא על ידי גברים אחרים שרואים אותו ושופטים אותו, דוחפת גברים למקומות שבהם הם נורא פגיעים. אולי חלק מהקושי לא להשתתף, לבקר ולהתנגד לכל מיני התנהגויות כאלה ואחרות קשור לצורך של גברים לבטא את הגבריות באמצעות המיניות שלהם, להרגיש שאני מספיק גבר דרך הדברים האלה ודרך העיניים של חברים שלהם. זה שרואים אותי עושה אקט מיני מול החבר’ה, זה במילים פשוטות: רואים שאני גבר מבחינה של תפיסות חברתיות, אני מתפקד כמו גבר, כמו שאני חושב שהוא צריך להיות - לא רק שהוא לא נרתע, הוא רוצה, מוכן תמיד למין עם נשים, שמח למין עם נשים.
“בקבוצת המחקר שלי שעוסקת בהיבטים של מין בתשלום, ראיינו עשרות רבות של גברים, ואחד הדברים שבולטים הוא שגברים רבים משלמים על מין כדי לבסס את הגבריות שלהם. כי הם לא מצליחים להשיג את זה בצורות אחרות. כי הם לא מספיק טובים בעיני עצמם ובאופן שבו הם חושבים שאחרים מסתכלים עליהם, בייחוד איך גברים אחרים מסתכלים עליהם. לא כולם, אבל זה נראטיב מאוד שכיח.
“בואי נסתכל על מה שקרה עכשיו עם האונס באילת - זו אותה מערכת ערכים. ואני חושבת שבקרב חלקים נרחבים מהציבור הגברי מושרשת התפיסה שכדי להיות גבר אני צריך לתפקד מינית בצורה שנשפטת כתקינה. וגבריות מינית תקינה זה, סליחה על הביטוי - לזיין, לא להיות מאוד סלקטיבי ולא להתבייש בזה. וזה מניח את התשתית לא רק למסיבות רווקים, אלא גם לאונס קבוצתי”.
"משלושה או ארבעה אנשים בחדר", כתב המשורר יהודה עמיחי, "תמיד אחד עומד ליד החלון". לצד אלה שהולכים עד הסוף עם הסיטואציה, יש גם חברים שבוחרים להישאר בצד במסיבות רווקים מכל מיני סיבות. תומר, בן 35 מדרום הארץ, בחר לא לקחת חלק פעיל במסיבה שנערכה לחבר שלו בדירה בתל־אביב, בעיקר בגלל מבוכה. ההחלטה להזמין חשפניות התקבלה בספונטניות, לדבריו. הן הוזמנו והגיעו תוך שעתיים. "אלה היו יותר נערות ליווי מאשר חשפניות לכן היה לנו יותר מרחב תמרון איתן", הוא אומר. "הן הושיבו את החתן במרכז, רקדו עליו קצת ואחת מהן עשתה לו מין אוראלי מול כולם. אחרי זה, מישהו שאל, 'אנחנו יכולים ללכת לחדר?' הן אמרו לו 'בטח, מאמי'. בואי נגיד שהיו שתי בנות והן יצאו וחזרו מהחדר שלוש פעמים".
מה עבר לך בראש בסיטואציה הזאת?
"אם הייתי החתן, הייתי קובר את עצמי, כי אם אתה גומר מהר או לא גומר, זה פדיחה. תחשבי, החבר'ה רואים את זה! גם הייתי סופר־מובך, בחיים לא ראיתי דבר כזה בלייב. גבר שמוכן שמישהו אחר יראה אותו עושה... אם נגיד החתן היה אומר לה, 'את רוצה לבוא איתי לחדר?' אז סליזי לא סליזי - בסדר, אבל לעשות את הכל מול כולם? חבר שהיה איתי באחת המסיבות אמר לי, 'אני לא רוצה לשבת בסלון, אני אשב במטבח, לא רוצה לראות את זה'. אבל הרוב לא ככה. אני לא הלכתי לחדר. זה לא מתוך נאמנות לבת הזוג שלי, אני פשוט מפחד ממחלות".
עילאי, בן 40 מתל־אביב, היה בשתי מסיבות רווקים במועדון חשפנות, עם "אנשי משפחה וקריירה מדהימים, שיש בהם את המקום הסליזי הזה, הדברים האלה מדליקים אותם. זו כבר מסורת. הווייב הוא של סקס באוויר, מסיבה. זה מין חופש כזה, מותר הכל". הוא עצמו בחר להביט מהצד. "יצאתי משם עם סוג של עצב, כי בסוף זה נורא עלוב שאתה צריך לשלם לבחורה שתרקוד עליך, ובכלל, שיש בחורות שזאת העבודה שלהן. זה לא משהו שעשה לי טוב באופן כללי, זה עשה לי טוב נקודתית, כשהייתי שיכור, מסטול וחרמן עם כל החבר'ה. אם אתה רוצה לממש את החרמנות שלך יש חדרים פרטיים. אני אף פעם לא הלכתי".
למה לדעתך גברים נורמטיביים, כאלה שנחשבים איכותיים, בוחרים לחגוג את סוף הרווקות שלהם עם חשפניות?
"יש איזו תחושה שבגלל שאתה מתחתן, זאת ההזדמנות האחרונה שלך לממש את הגבריות שלך מול אישה אחרת".
אבל אם כבר, למה בכסף?
"במקומות הכי אפלים שלנו, של גברים, יש את הפנטזיות הפרועות - כמו לשלם על סקס, לאנוס. ופתאום יש לגיטימציה, זה משחרר. זה מאוד ירגש גבר שתבוא לו חשפנית והוא ישלם לה כסף על זה וזה סליזי כזה. הוא לא יודע מי זאת, יש פה את אלמנט המסתורין, זה משחק שלם, ובנוסף גם כל החבר'ה רואים את זה. מדובר בפנטזיות מאוד גבריות שרובנו בכלל מפחדים לממש ולהגיד אותן. באיזשהו מקום יש שם איזה גבר ברברי שרוצה לאנוס אישה".
עידית הראל שמש, ממובילות המאבק נגד סחר בנשים, זנות ופורנוגרפיה, וממייסדות 'ג'ון סקול ישראל', מרכז הסברה למניעת צריכת זנות, סבורה שיש נתק רגשי שמאפשר לגברים נורמטיביים להרגיש טוב עם עצמם כשהם משלמים על שירותי מין. "אנחנו מספרים לעצמנו שבזנות יש סטודנטיות שעושות כסף קל, שהן רוצות את זה ואנחנו בכלל עוזרים להן לממן את התואר. התפיסה הזו מחלחלת למסיבות רווקים. הוא הולך לעמוד תחת חופה, לקדש את אשתו, שהיא עבורו אישה סוג א', הוא לא רוצה לראות אותה מסתובבת במועדונים, הוא לא יעלה על דעתו שהיא מישהי שאפשר לנצל, אבל ערב החתונה שלו אין לו שום בעיה לנצל אישה אחרת ברמות הכי קשות, וזה הדיסוננס. סוג הזנות הזה הוא קשה, זו זנות שמעט נשים מוכנות לעשות אותה, למרות שהכסף גדול יותר".
גם הראל שמש רואה חיבור בין מסיבות הרווקים לאונס קבוצתי. "התרבות של האונס הקבוצתי היא בקו ישר לתרבות מסיבות הרווקים. שם זה להזמין אישה בזנות וקבוצה של גברים נמצאת ומנצלת אותה והרבה פעמים מתעללת בה. זה זנות וזה כסף ובהסכמה, אז מבחינה משפטית זה לא אונס, אבל הנפש שלנו לא למדה משפטים. לנפש של אישה שנדרשת להיות עם קבוצה של גברים שהיא מתפשטת עבורם, שנוגעים בה, שעושים דברים יותר מרחיקי לכת, נגרם נזק כמו לאותה נערה שנאנסת. חשפנות היא לא זנות־לייט. זו פרקטיקה של הישרדות בתוך מעגלי זנות קשים".