זאת העמותה הוותיקה ביותר לחינוך למיניות בריאה בישראל, וכעת מרכזי הייעוץ שלה נמצאים בסכנת סגירה. עמותת "דלת פתוחה", לשעבר "האגודה הישראלית לתכנון המשפחה", פועלת מאז 1966, אך הוכרה רשמית כעמותה רק ב-1984. היא נחשבת לגורם המוביל בישראל, בכל הקשור לקידום מיניות בריאה ואחראית, המבוססת על ידע ומודעות בקרב נוער, צעירים, הורים ואנשי מקצוע, והיא עושה זאת באמצעות חינוך, ייעוץ, שדולה והקניית ידע. כעת, היא מבקשת את עזרת הציבור בקמפיין המונים לגיוס תרומות, כדי למנוע את סגירתם של מרכזי הייעוץ שהיא מפעילה.
צפו בשיחה עם לירון באוכנר, מנכ"לית דלת פתוחה
( צילום: ירון ברנר)
"עד לפני חודש היו לנו חמישה מרכזי ייעוץ – בחיפה, תל אביב, חולון, רמת השרון ובאר שבע, אך נאלצנו לסגור את מרכז הייעוץ החיפאי, כך שנותרנו רק עם ארבעה מרכזים", אומרת לירון באוכנר, מנכ"לית העמותה. "במרכזים יש לנו רכזת שהיא עובדת סוציאלית עם תואר שני, שנותנת ממש שירות פרונטלי וטלפוני, יש לה מתנדבות שעובדות איתה שעונות לטלפונים, ואנחנו גם מפעילות תוכניות שעוסקות בייעוץ ובחינוך של צעירים לכל נושא המיניות בריאה.

"מרכזי הייעוץ שלנו לא ממומנים על ידי המדינה. אנחנו מממנים אותם בעצמנו בעזרת העיריות השונות. לצערי, השנה האחרונה מאוד הקשתה על הפעילות מבחינה כלכלית. גם השנה הקודמת לא הייתה טובה, ונאלצנו לסגור סניף מאוד מרכזי בחיפה, שנתן שירות להרבה מאוד בני נוער וצעירים, אחרי שראינו שאין לנו אפשרות להחזיק אותו יותר בעצמנו לבד.
"השנה הזאת מאוד-מאוד קשה כלכלית לעמותות. בגלל המלחמה, כל מה שאינו חירום נדחק הצידה מבחינת תקציבי הממשלה, אבל גם מבחינת פילנתרופיה, וצריך להחזיק הכול לבד, אז זה קשה. צריך להבין שאנחנו עוסקות בכל נושא המיניות הבריאה, לא רק בהפסקות הריון, ואנחנו עושות זאת דרך מענה על שאלות, אפשרות להתייעץ איתנו על לבטים שונים שעולים, ודילמות הקשורות לאמצעי מניעה".
לירון באוכנרלירון באוכנר, מנכ"לית דלת פתוחהצילום: סלפי
באוכנר מדגישה כי "דלת פתוחה" והמתנדבות שפועלות בתוכה, פועלת במטרה להעניק מענה מידי ובלתי אמצעי לבני נוער ולצעירים הזקוקים לאוזן קשבת, לייעוץ ולסיוע, בנושאים שונים של גיל ההתבגרות: זוגיות, אהבה, דימוי גוף, מיניות, יחסי מין ויחסי מתבגרים-הורים, והיא עושה זאת בשלושה ערוצים: מענה אינטרנטי, מענה טלפוני ומענה פנים מול פנים. "דלת פתוחה" משרתת יהודים וערבים, חילונים ודתיים, ותיקים ועולים חדשות, כשהשירות שלה ניתן בחינם, באנונימיות ובמקצועיות.
כמה צעירים באים אתכם במגע, נגיד, בשנה? "בשנה שעברה ספרנו למעלה מ-40 אלף צעירים שהגיעו איתנו במגע, גם במרכזי הייעוץ, גם בסדנאות שאנחנו מפעילות בבתי ספר ובמרכזים בלתי פורמליים וגם בהכשרות המקצועיות לצוותים. עד עכשיו, העמותה באמת הסתדרה לבד. הרצון שלנו הוא להמשיך להתקיים, למרות המצב הקשה. אנחנו גם יודעות שכשנחזור לשגרה, תהיה הרבה מאוד עבודה, כי מרכזי הייעוץ מוצפים בפניות בחודשים האחרונים מאז שהתחילה המלחמה, ואנחנו צריכות להמשיך לתת את המענה הטוב שאנחנו נותנות".
יפה. אז מי שרוצה לתרום כדי להציל את העמותה החשובה הזאת, מה עושה? "אפשר להיכנס לקמפיין דרך דף האינסטגרם, לתרום ולעקוב אחרינו. יש לנו שם הרבה מאוד סרטונים ייעודיים שאנחנו מפעילות כדי שהנוער באמת ימצא תשובה לכל שאלה שמטרידה או מסקרנת אותו".