האם אהבה יכולה להימשך לנצח? האם היא במיטבה בתחילתה או שדווקא משתבחת עם הזמן והאם אפשר לגרום לה להשתבח? על השאלות האלו ועל רבות אחרות דיבר פרופ' אהרון בן-זאב בשיחה מיוחדת ששודרה למנויי +ynet. ההקלטה שלה מובאת כאן במלואה.
שיחה על אהבה
בן-זאב, חוקר רגשות שפרסם השנה ספר על אהבה בשם "אהבה, כמעט כל הסיפור" וכותב על הנושא ב-ynet, הסביר על הרגש המורכב מכל, שרוב האנושות עסוקה ברדיפה מתמדת אחריו, ובין היתר התמקד בשינויים שחלים בו ככל שהזוגיות מתמשכת. "לידידות הזמן עושה טוב, למשיכה - לא", הסביר בשיחה שהועברה בשידור חי בזום. ועם זאת - גם אם קשה להתעלות על התשוקה והעוצמה שבתחילת הדרך, הוא הוסיף כי היכולת להוציא את המיטב מבני הזוג עולה עם השנים, ובמובן הזה הזוגיות משתבחת. או כמו שהוא כינה זאת - "'הערך התזונתי' שלה עולה".
2 צפייה בגלריה
פרופ' אהרון בן-זאב
פרופ' אהרון בן-זאב
פרופ' אהרון בן-זאב
(צילום: צביקה טישלר)
בכל הנוגע לתחילתה של הדרך, דיבר בן-זאב על תחושת ה"פרפרים בבטן", והפתיע כשאמר שאסור להסתמך רק עליה, וכן - אפשר להתאהב גם בלעדיה. הוא אפילו הסביר מדוע יחסים שמתחילים בשידוך כפוי יכולים בכל זאת להצליח במרבית הפעמים. ומנגד, גם הסביר איך מתאפשרות תופעות רומנטיות יותר - כמו אהבה ממבט ראשון או זוגות שנותרים מאוהבים אחרי 20 שנה. כן, זה אפשרי.
הצופים שאלו שאלות, ובין היתר שב וחזר נושא טעון ומוכר - בגידות. "רגשות נובעים משינוי, ודברים חדשים מעוררים אותנו", הסביר את כוח המשיכה שנדמה אפל לפעמים, וגם דיבר על התופעה של ריבוי אהבות וכן על קנאה לבני זוג ומתי היא מתפרצת יותר (רמז: זה קשור לביטחון העצמי).
2 צפייה בגלריה
זוג זוגיות חיבה אהבה מגע חיבוק
זוג זוגיות חיבה אהבה מגע חיבוק
זוג זוגיות חיבה אהבה מגע חיבוק
(קרדיט: Shutterstck)
אחרי שדיבר על פוליאמוריה וחילופי זוגות, הסביר קצת גם את הצד השני - אנשים שלא מעוניינים במין, ופירט מדוע תיתכן אהבה זוגית ללא משיכה מינית. בן-זאב גם נשאל על הסיכוי של ידידות להפוך למערכת יחסים, ועל הזוגיות הצפויה למי שמתאהבים בגיל צעיר ונשארים עם אותו בן זוג כל החיים. בין היתר הוא הציע לכל זוג מתחיל לבחון את עצמו בעזרת טיול (רצוי לחו"ל), ונתן עוד כמה עצות ודגשים שיעזרו למצוא בני זוג מתאימים.
אז מה זו בכלל אהבה? מוזמנים לצפות בהרצאה כולה.