4 צפייה בגלריה
נגה ורפאל
נגה ורפאל
נגה ורפאל
(צילום: נגה רוזמן )

"כן, יש גזענות, והיא נמצאת בכל מקום", פוסקת נגה רוזמן בת ה-28, סטודנטית לאמנות באקדמיה לאמנות ועיצוב 'בצלאל', שמקיימת מזה שנתיים זוגיות עם רפאל, בן ה-30 מניגריה. השניים הכירו באפליקציית היכרויות. נגה ראתה את הכרטיס שלו והחליטה שהיא מרימה את הכפפה ושולחת לו הודעה. "הוא היה נראה לי מקסים וחמוד, ודיברנו. יומיים אחר כך נפגשנו באיזה בר, ומאז אנחנו יחד", היא משחזרת בחיוך.
מה משך אותך אל רפאל?
"קודם כל, הוא חתיך הורס. הוא הצחיק אותי מהרגע הראשון. הוא אינטליגנט, מוכשר וחריף. השיחות איתו מההתחלה היו עמוקות ומעניינות. ראיתי אדם שאפשר לפתוח מולו את הלב ולספר לו הכול. הוא מכיל ומבין אותי, מעניק לי תחושת ביטחון מאוד גדולה".

4 צפייה בגלריה
נגה ורפאל
נגה ורפאל
נגה ורפאל. "הוא מכיל, מבין אותי ומעניק לי תחושת ביטחון"
(צילום: נגה רוזמן )

"רפאל לא פחד לומר לי מה הוא מרגיש ולדבר על מחויבות"

רפאל הוא מהגר משבט האיגבו (מבוטא גם "איבו"), הממוקם בדרום-מזרח ניגריה, ואילו נגה היא אמנית ישראלית מראשון לציון. כשאני תוהה כיצד באים לידי ביטוי ההבדלים התרבותיים ביניהם, נגה מסבירה: "רפאל מגיע מתרבות אחרת לגמרי, עם תפיסות חברתיות שונות וסגנון חיים שלא נוכל להבין אותו. ההבדלים בינינו מתחילים קודם כל בשפה. אנחנו מתקשרים בבית באנגלית, עברית וג'יבריש, וזה בא לידי ביטוי גם במה שחשוב לכל אחד מאיתנו - העיסוק שלי באמנות למשל לא מקובל אצלם.
"מבחינת סגנון החיים, כבחורה צעירה בישראל חשוב לי לבלות, לטייל ולפגוש חברים, ואילו התפיסה של רפאל היא יותר ביתית. הוא חושב על עבודה ועל הקמת משפחה. היינו צריכים להבין האחד את השני ולגשר על ההבדלים. התגברנו מפני ששנינו מאוד פתוחים, רוצים ללמוד על התרבות של השני, ובעיקר להכיר זה את זה".
יש לך דוגמה?
"כשהתחלנו לצאת היו דברים שלא הייתי רגילה אליהם", היא אומרת. "למשל, האופן שבו הוא כיבד אותי והרגשת הביטחון שהוא נתן לי היו חדשים לי. ההיכרות הייתה נטולת משחקים ומניירות, הכול היה טבעי ופשוט, מה שלדעתי אין לגברים ישראלים היום. רפאל לא פחד לומר את מה שהוא מרגיש ולדבר על מחויבות. אחרי שנים של דייטים בתרבות הישראלית, זה היה לי מאוד מוזר".
מקסים! זה בזכות האופי שלו?
"זה נבע גם מהאופי שלו, אבל זאת גם תולדה של התרבות ממנה הוא מגיע, תרבות שמכבדת נשים ומציבה זוגיות כערך עליון".

4 צפייה בגלריה
נגה ורפאל
נגה ורפאל
"עצוב לי כבת הזוג שלו לראות עם מה הוא מתמודד". נגה ורפאל
(צילום: נגה רוזמן )

איך החיים לצד מהגר במדינה מורכבת כמו ישראל?
"לחיי מהגרים יש התמודדות קשה בארץ, ומאוד עצוב לי בתור בת הזוג שלו לראות עם מה הוא מתמודד. התחושות של רפאל הן מסוג הדברים שאני אף פעם לא אהיה מסוגלת להבין. הדרך שלו הרבה יותר קשה משל כולנו. הוא חי כאן בהרגשה שהוא לא רצוי, שיעשו הכול כדי להעיף אותו, ובתחושת אי-ודאות גדולה. לפני שבועות אחדים קיבלנו ויזת זוגיות, אבל עד שזה קרה הוא לא ידע מה קו הסיום שלו פה ומתי זה ייגמר.
"זה ממשיך במבטים שאנחנו מקבלים ברחוב - רפאל כבר לא רואה אותם, אבל אני כן. לאנשים נראה מוזר שאנחנו ביחד. לא היה לנו קל לשכור דירה למשל, הרבה סירבו לנו. אנחנו בזוגיות רגילה שבה הוא לא שחור ואני לא לבנה, אבל הסביבה מנכיחה את הפערים למרות שהם לא באים לידי ביטוי בתחושה שלנו".
"גם אם היה לי רגע של בלבול או חשש, רפאל דאג לא לתת לזה מקום. צריך להיות מאוד חזקים בתהליך כזה. לא היה לי פשוט להיות במקום שבו אני צריכה להוכיח לרשויות את האהבה שלי"
לא פחדת להתאהב במישהו שאת לא יודעת אם הוא בכלל יצליח להישאר בישראל?
"לא חשבתי שהקשר בינינו יתקדם לזוגיות, אז בהתחלה התכחשתי לזה. עם הזמן, זה בהחלט הפך לפחד מהותי וממשי. לא ידעתי מה יהיה, אבל לא הייתי מוכנה לראות אופציה שרפאל לא יישאר כאן. בכל התהליך עד לקבלת הוויזה, היינו האחד עם השני ושמרנו על אופטימיות. גם אם היה לי רגע של בלבול או חשש, רפאל דאג שלא לתת לזה מקום. צריך להיות מאוד חזקים בתהליך כזה. לא היה לי פשוט להיות במקום שבו אני צריכה להוכיח לרשויות את האהבה שלי".
איך המשפחה והחברים שלך קיבלו את רפאל?
"הם קיבלו אותו מהרגע הראשון. הוא הפך לחבר טוב של כולם. הוא מתכתב, מדבר ונפגש עם החברים שלי גם בלעדיי. הוא חלק מהמשפחה המצומצמת והמורחבת, נוכח במפגשים כל הזמן, ואין ספק שהוא שינה את כולנו. אנחנו מתעניינים בתרבות שלו ולומדים את השפה. גם המשפחה שלו בארץ מכירה אותי ותומכת בקשר בינינו. בכריסמס האחרון עשינו מסיבה גדולה והפגשנו את החברים של שנינו. זה היה הערב הכי מרגש שהיה לי. ראיתי איך החיבור קורה לבד, והרגשתי ששברנו כמה סטיגמות".
לא נתקלת בהרמות גבה?
"הסביבה הרחוקה עד היום מרימה גבה, אבל כשהחברים והמשפחה הקרובה ראו איך רפאל שינה את חיי ועד כמה אני מאושרת איתו, הם מיד התאהבו בו".
הקשר ביניכם משפיע על האמנות שלך?
"כן, מאוד. ראשית, התפיסה שלי השתנתה לגמרי מכיוון שיש לצידי אדם שעושה איתי הכול. הוא עוזר לי בכל דבר שאני צריכה, הוא השותף שלי ליצירה, להתלבטויות ולעבודה הקשה. אני מרגישה שהוא חלק מכל דבר שאני עושה. גם הנושאים שהתעסקתי בהם השתנו. אני נמצאת בזוגיות שלחברה קשה איתה, וזה ללא ספק משפיע עליי. אם בעבר ניסיתי לא לערב את החיים האישיים שלי בעבודה, מהרגע שרפאל ואני התחברנו, לא יכולתי שלא להתייחס לזוגיות בינינו או למעמד המהגרים בישראל. אני גם חושבת שאני אדם יותר טוב ופתוח מאז שפגשתי את רפאל. נחשפתי לאוכלוסייה שלא הכרתי ושאולי אף אחד לא באמת מכיר בארץ. אנחנו מכירים רק סטיגמות ולא מתקשרים עם אוכלוסיות שלמות. זה נורא עצוב בעיניי".
"הסביבה הרחוקה עד היום מרימה גבה, אבל כשהחברים והמשפחה הקרובה ראו איך רפאל שינה את חיי ועד כמה אני מאושרת איתו, הם מיד התאהבו בו"
ספרי לי על עבודה מיוחדת שעשית בהשראת הזוגיות שלך.
"אחת העבודות שלי היא תמונה של רפאל בשדה כלניות ב'דרום-אדום'. נסענו בשש בוקר לשדה, וביקשתי מרפאל לנקב כמה כלניות בעזרת מחורר. רציתי לשבור את הדימוי שיש לנו לגבי הגבר השחור והמפחיד לכאורה, שכל אישה מרגישה שהיא צריכה לעבור לצד השני של הכביש כדי לא להיתקל בו. זאת רתיעה חסרת ביסוס. ברגע שרפאל ישב וניקב את הפרחים בשדה בכזאת עדינות, ראיתי את זה כהוכחה לניפוץ הסטיגמה. גם רציתי שהוא ישאיר הרס קטן כדי להראות שהוא נוכח וקיים".
4 צפייה בגלריה
רפאל בדרום אדום
רפאל בדרום אדום
רפאל בדרום אדום. "רציתי שהוא ישאיר הרס קטן כדי להראות שהוא נוכח וקיים"
(צילום: נגה רוזמן )

"יש עיוורון גדול כלפי האוכלוסייה הזאת ורציתי שיראו אותה. המהגרים הם אנשים כמונו, יש להם חברים, משפחות ועבודה בדיוק כמו לכולנו. למזלי, רפאל מתנדב בשמחה לעשות את הדברים האלה בשבילי. בנוסף, מהרגע שהוא הרגיש יותר מעורב בחברה וקיבל גושפנקא לחיים שלו פה, הוא החליט לתרום בעצמו לחברה בישראל. לאחרונה עבדנו ביחד על אפליקציה בשם Zar, שעתידה להיות מושקת בימים הקרובים, ומטרתה ליצור קהילה של מהגרים על מנת לסייע להם בהתאקלמות בארץ. זה מיזם מדהים שמשפיע גם על העשייה שלי".
מה היית רוצה שנלמד מהזוגיות שלך?
"אני חושבת שאנחנו צריכים לחשוב בעצמנו ולא לאפשר להבניות חברתיות חסרות ביסוס להכתיב לנו את החיים. לצערי, יש בארץ לא מעט אוכלוסיות מוחלשות שאנחנו לא יודעים איך לגשת אליהן, בעוד שאין שום סיבה שתרבויות שונות ומעניינות לא ימצאו דרך להיפגש. המשפחה של רפאל למשל, חיה בווילה בניגריה. אלה לא החיים השבטיים שכולנו מדמיינים. זאת תרבות צבעונית ומרגשת".
איך אתם רואים את החיים שלכם ביחד?
"עכשיו, אחרי שקיבלנו סוף-סוף את הוויזה, החיים שלנו כאן ייראו אחרת. אני מסיימת את הלימודים, ומקווה להתקדם בקריירה. לרפאל יש פרויקטים שהוא רוצה לקדם. נביא ילדים לעולם כשאהיה מוכנה, ונקים פה משפחה קטנה".
נגה מציגה בימים אלה את עבודות האמנות שלה בתערוכה של בוגרי תואר שני באמנויות ב'בצלאל האקדמיה לאמנות ועיצוב'. התערוכה מוצגת בין ה-3 ביוני ועד ה-19 ביוני, בגלריה אשר ברחוב הרצל 119, תל אביב.