תוצאות הבחירות שחיזקו את המחנה השמרני-דתי והכניסו לבית המחוקקים הישראלי תנועות עם אג'נדת אנטי-להט"ב מוצהרת, מעוררות באופן טבעי חששות בקרב אקטיביסטים ואקטיביסטיות וראשי ארגונים גאים. "עוד לא יבשה הדיו על תוצאות הבחירות, וכבר קמים נבחרי ציבור שיוצאים בגלוי נגד הקהילה", אומרת חן אריאלי, סגנית ראש העיר תל אביב-יפו. "אין ספק שזה זורע פחד, אי-ודאות וחששות כבדים מהעתיד לבוא.
"יש מגוון קולות ועמדות בקהילה שלנו, אבל תוצאות הבחירות מחזירות אותנו למקום מאוד ראשוני בשיח הפנים-קהילתי, ומעוררות חשש אמיתי משלילת זכויות ומביטול ההישגים שהשגנו בעמל רב. אם הממשלה החדשה מתכוונת להציב את הנושא הלהט"בי בתור הקורבן הראשון ליישומה של אג'נדה שמרנית, הם יגלו שיש דברים שקשה מאוד להחזיר אחורה".
"מטלטל להתעורר לשחר של עידן שבו מאיימים על הזכויות שלנו, על קיום התאים המשפחתיים שלנו ועל הביטחון שלנו במרחב הציבורי", אומרת הילה פאר, יו"ר אגודת הלהט"ב. "גורמים קיצוניים לא רק מעוניינים להחזיר את זכויות הקהילה הגאה לאחור, אלא גם לפגוע באכזריות בבטן הרכה שלה - בנוער ובקשת הטרנסית. זהו ניסיון נבזי ומרושע לפגוע בחיים שלנו. לא נאפשר שיחזירו אותנו לאחור! כל ניסיון פגיעה בזכויות להט"ב, ייתקל במחאה גדולה ובקהילה מאוחדת".

פאנל באולפן ynet: הקהילה הגאה בעד ונגד הממשלה
(צילום: אסף חן)

"רק הסתיימה ספירת הקולות וכבר נשמעות אמירות קשות ומקוממות, אמירות על טיפולי המרה ונגד הקבלה של נוער טרנס באשר הוא", אומרת מור נהרי, מנכ"לית חוש"ן. "אנו נילחם עבור הנוער ונעמוד בפני כל מי שישים את זהותו וביטחונו של הנוער שלנו על המוקד. אני קוראת לבתי הספר ולצוותי החינוך ברחבי הארץ: התלמידים והתלמידות שלכם צריכים אתכם. הם צריכים שתביעו עמדה ברורה ותתייצבו לצידם. תבהירו להם במילים ובמעשים שהם יכולים לצאת מהארון, שהם יכולים להיות מי שהם, שהם מוגנים ומוגנות".
4 צפייה בגלריה
הילה פאר, יו"ר אגודת הלהט"ב
הילה פאר, יו"ר אגודת הלהט"ב
הילה פאר, יו"ר אגודת הלהט"ב. "זהו ניסיון נבזי ומרושע לפגוע בחיים שלנו"
(צילום: הגר באדר)

"לבני ובנות הנוער אני רוצה להגיד: אתם לא לבד. אנחנו פה לצידכם ומאחוריכם. זאת האחריות של כולנו לייצר לכם עולם שבו אתם יכולים להיות מוגנים ואהובים בדיוק כפי שאתם. אנחנו נמשיך בפעילות שלנו לייצר קירוב וחיבור, גם כשבחוץ נשמעים קולות של פילוג ודה-לגיטימציה למי שאנחנו. אנחנו מאמינים שהרוב הגדול בארץ מאמין בשוויון ובזכות של כל אחד מאיתנו לחיות את חייו בביטחון, ואנחנו נמשיך בפעולות יומיומיות לחינוך ולהסברה. האמירות האלה רק מחזקות אותנו ומראות לנו כמה המשימה שלנו חשובה".
"אני קוראת לבתי הספר ברחבי הארץ: התלמידים והתלמידות שלכם צריכים אתכם. תבהירו להם במילים ובמעשים שהם יכולים לצאת מהארון, שהם יכולים להיות מי שהם, שהם מוגנים"
"יש הרבה מאוד פחד וחשש שעולה מהשטח", אומרת רותם שורק, מנכ"לית "מעברים לקשת הטרנסית". "אני לחוצה מזה והקהילה חוששת ממה שיהיה. הם כבר מדברים על להוציא תרופות מסל הבריאות, תרופות שעבורנו הן הצלת חיים לכל דבר ועניין. מערכת הבריאות השתפרה מאוד בעשור האחרון, ואני מקווה שלא ייקחו אותנו אחורה. אם הם באמת ינסו לפגוע ביכולת שלנו לעשות התאמה מגדרית, זה יהיה מפחיד".

4 צפייה בגלריה
מור נהרי, מנכ"לית חושן
מור נהרי, מנכ"לית חושן
מור נהרי, מנכ"לית חושן. "אנו נילחם עבור הנוער"
(צילום: דוברות חוש"ן)

"בפרויקט 'גילה' אנחנו פועלות לשנות את מציאות החיים של הקהילה שלנו, שרבות ממנה נמצאות במאבק יום-יומי בלי קשר למי נמצא בשלטון", אומר מנכ"ל הפרויקט, עומר אלעד. "הזכויות של הקהילה הטרנסית בישראל הן מעטות וספורות, וגם אם חלילה ייקחו לנו אותן, הם בחיים לא ימחקו אותנו. אנשים טרנסג'נדרים תמיד היו ותמיד יהיו, וזה לא ניתן לערעור.
"אני קורא לציבור הרחב לתלות דגלי גאווה בכל חלון, בכל משרד, בכל בניין משותף. נראות היא עוצמה, והיא חשובה כי היא הופכת מרחב מפחיד למרחב בטוח"
"אנחנו בהחלט חוששות מעלייה משמעותית בביטויי אלימות כלפי הקהילה. אנחנו דואגות לאחיותינו הטרנסים והטרנסיות הפלסטיניות, כי הקריאות לטרנספר, הגזענות הגלויה והלהט"בפוביה המשתלחת ישפיעו קודם כל עליהם, ואנחנו מפחדות על הילדים והנוער המגוון מגדרית אם ייאלץ לעבור טיפולים הרסניים כגון טיפולי המרה, במקום טיפולים מיטיבים ומבוססים מחקרית.
"משרדי הממשלה צריכים לקבל החלטות מקצועיות על בסיס מדעי ומחקרי, ולא להפוך לכלי לניגוח פוליטי. מתקפה על הקהילה הטרנסית היא סממן ראשון אך ברור של דיכוי החופש האישי והמגדרי של כולנו, ואנחנו מתכננות לפעול בסולידריות עם מגוון הארגונים הפמיניסטיים, החברתיים והקהילתיים כדי לוודא שהקול שלנו נשמע. גילה גולדשטיין, שעל שמה אנחנו נקראות, אף פעם לא חיכתה לפוליטיקאי כזה או אחר שיגיד לה אם היא בסדר או לא".

"אנחנו בכל מקום ונגיב בכל זמן"

"היום אני אומר לסמוטריץ', לבן גביר, לאבי מעוז וגם לנתניהו - לכם יש ממה לחשוש", מאיים הפרסומאי והאקטיביסט, רן לוצקי. "על כל החלטה קיצונית שתאיים על המשפחות שלנו, על הנוער שלנו ועל החופש שלנו - יהיה מחיר. אנחנו נמצאים בכל מקום, ואנחנו נגיב בכל מקום ובכל זמן. התגובה הראשונה שנדרשת היא יישור הגב והגברת הנראות שלנו - מהיום, יום הגאווה הוא כל השנה. אני קורא לציבור הרחב לתלות דגלי גאווה בכל חלון, בכל משרד, בכל בניין משותף. נראות היא עוצמה, והיא חשובה כי היא הופכת מרחב מפחיד למרחב בטוח.

4 צפייה בגלריה
רן לוצקי, פרסומאי ופעיל חברתי
רן לוצקי, פרסומאי ופעיל חברתי
רן לוצקי. הקהילה יודעת להילחם והיא לא תהסס להשבית את המשק אם יפגעו בה
(צילום: סלפי)

"אנחנו לא מפחדים, אבל אנחנו דרוכים מאוד. ישראל בחרה בימין קיצוני אנטי-להט"בי, עם מפלגת השנאה נעם, שכל מטרתה היא מלחמה במשפחות שלנו, בילדים שלנו, בהורים שלנו, באחים ובאחיות שלנו. אם נתניהו ייתן להם את הכוח לממש את ההזיות שלהם, הוא יהיה מסומן כאחראי הבלעדי.
"אחרי עשורים של מאבקים, אנחנו כבר מיומנים בזה. במקרה של פגיעה בסל התרופות, בוועדות ההתאמה המגדרית, בהליכי פונדקאות, באימוץ ובהחזרת האיסור על תרומות דם, אנחנו נצא למלחמה. אתה שומע נתניהו? מלחמה, אמיתית, כזאת שתגרום להפסדים כלכליים למשק, שתתקע את המדינה, שתשבית את מערכת החינוך, שתביא את מאבקי הדת והמדינה לשיאים חדשים.
"במקרה של ביטול הזכויות שלנו, אנחנו כבר לא נהיה רק קהילת הלהט"ב אלא המחנה הליברלי כולו, שהתנועה הלהט"בית היא חלק בלתי נפרד ממנו, ושיודע היטב שהומואים, לסביות, טרנס ובי הם רק חזית הפגיעה".
"אנחנו נצא למלחמה שתגרום להפסדים כלכליים למשק, שתתקע את המדינה, שתשבית את מערכת החינוך, שתביא את מאבקי הדת והמדינה לשיאים חדשים"
אתם חוששים מפגיעה בתקציבי ארגוני הקהילה?
רן לוצקי: "אני חושש ולכן עכשיו זה הזמן להתפקד לאגודה למען הלהט"ב. כל התפקדות היא ציפוף שורות וחיזוק המחנה שלנו. זה הזמן לתרום לארגוני הקהילה ולהתנדב בהם. אנחנו מארגנים את המחנה הליברלי מחדש, ואין זמן טוב מזה להצטרף אלינו".
רותם שורק: "אני מקווה שהתקציבים לארגונים הקהילתיים לא ייפגעו. התקציב של ארגון 'מעברים' למשל מגיע ממשרד הרווחה, שבסופו של דבר חוסך לרווחה המון כסף כי במקום שאנשים טרנסים יתדרדרו לשוליים של החברה ומשם למקומות גרועים יותר, אנחנו יכולות לעזור לשקם את חלקן ולמנוע מהן להגיע למקומות שבסוף עולים למדינה יותר כסף ופוגעים במדינה ובחברה".

4 צפייה בגלריה
עומר אלעד, מנכ"ל פרויקט גילה להעצמה טרנסית
עומר אלעד, מנכ"ל פרויקט גילה להעצמה טרנסית
עומר אלעד, מנכ"ל פרויקט גילה להעצמה טרנסית. "גילה לא חיכתה לאף פוליטיקאי"
(צילום: לילי סטון)

"אני אדם מאוד סבלני אבל יש לי קו אדום שנולד כשהילדים שלי נולדו", אומר המוזיקאי והיוצר, אוהד חיטמן. "אף אחד, אף פעם, לא יאמר או יעשה משהו לילדים שלי שיהפוך אותם לאזרחים סוג ב'. יש לנו אנשים בצבא, בפוליטיקה, בתקשורת ובתרבות. אנחנו נמצאים ביותר עמדות כוח והשפעה, זה משהו שלא היה לנו פעם.
"אני מלמד בבית הספר 'רימון', וכשהגעתי לאחר הבחירות ראיתי שהפרצופים של הסטודנטים היו על הקרשים. הזכרתי להם שאמנות נועדה לשאול שאלות, ולא רק לבדר. לי זה גורם עוד יותר להתעקש, לדבר ולהציג. במחזמר החדש שלי, 'השנה היפה בחיי', שתיים מהדמויות הראשיות הם זוג גייז שיש להם ילדים מפונדקאות. יושבים בקהל גם קהלים דתיים ומסורתיים, והם מקבלים את הדבר הזה בזכות היצירה.
"בסופו של דבר, רוב העם הוא לא כמו הפוליטיקאים. אני רוצה לקוות שנתניהו יהיה המבוגר האחראי, ואני גם נושא עיניים לאמיר אוחנה ומצפה ממנו להיות מוסרי. העם אמר את דברו ואנחנו מכבדים את תוצאות הבחירות, אבל אם מישהו יחוקק משהו נגד הקהילה, אני מניח שאדבר במילים פחות יפות. בכל מקרה, תמיד אשמיע את דעתי".