במסגרת עבודתי כמדריכת תיירים במוזיאונים ובערים שונות באירופה, אני משתפת פעולה עם חברת תיירות ומדריכה בשני מוזיאונים גדולים בלונדון. בנובמבר 2022 הגעתי להדרכה באחד המוזיאונים, וניגשתי להפקיד את המעיל שלי בשמירת חפצים. שאלתי את הגברת שעבדה שם איפה השירותים, והיא הכווינה אותי בנימוס בריטי צונן. אולי לא הייתי צריכה להיות מופתעת, אבל בלי להתבלבל היא שלחה אותי הישר אל שירותי הגברים. אל חשש, מצאתי את שירותי הנשים מהר מאוד ואף אחת שם לא התעניינה בי, או בעובדה שאני טרנסג'נדרית.
זה סיפור אחד, קטן, שמעיד על הלך הרוח ההולך ומתגבר באי הבריטי. בשנים האחרונות אפשר ממש לראות התדרדרות מהירה ביחס של הממשלה ושירותי הבריאות בממלכה הבריטית כלפי טרנסג'נדריות וטרנסג'נדרים, והמצב חמור עוד יותר כשמדובר בבנות ובני נוער טרנס. היום אין לנוער טרנס בבריטניה גישה לטיפול תומך מגדר כמעט בכלל, למעט אלו שטופלו לפני ההחלטות והחוקים החדשים. ההשלכות של ההחלטות הללו נוראיות וממשיות. במקרה הקל הן מובילות לדיכאון קליני קשה, ובמקרים קשים יותר להתאבדויות.
2 צפייה בגלריה
דגל הטרנסג'נדרים
דגל הטרנסג'נדרים
דגל הקהילה הטרנסית
(צילום: Shutterstock)
בנוסף, בימים אלו ממש מתפתח שוק שחור של טיפולי מגדר בבריטניה, ויצא לי להיתקל בכך באופן אישי. באחד מביקוריי בלונדון, שוחחי עם אישה טרנסית שסיפרה לי שהיא קונה את ההורמונים שלה אונליין ובודקת מה המינון שהיא צריכה באינטרנט, ללא מעקב רפואי, בדיקות דם או בקרה כלשהי, ושאת כל זה היא עושה כי יש לה עוד חמש שנות המתנה רק לפגישה הראשונה של טיפול תומך מגדר. זה המצב באנגליה היום. מי שעקב אחר ההתרחשויות של החודשים האחרונים, לא אמור להיות מופתע. בואו איתי לטיול קצר בעבר (בכל זאת, ארכיאולוגית).

16 התאבדויות בפחות משלוש שנים

בחודש יוני האחרון נחשף זינוק משמעותי במספר ההתאבדויות של בני ובנות נוער טרנס, שנמצאות ונמצאים ברשימת ההמתנה של שירותי הבריאות הבריטיים (NHS). הזינק קרה מאז ההחלטה להגביל טיפול תומך מגדר לנוער מתחת לגיל 16. ההגבלה הזאת נכנסה לתוקף אחרי משפט "בל נגד טוויסטוק" (Bell v Tavistock) בשנת 2020. במשפט הזה התביעה טענה כי אין למרכז לטיפול מגדרי 'טוויסטוק' סמכות לתת לנערות ולנערים טיפול של חוסמי התבגרות, ובית המשפט העליון הכריע שילדים מתחת לגיל 16 אינם יכולים לקבל החלטה כזאת לבדם.
הגשת הערעור אומנם התקבלה וביטלה את החלטת בית המשפט העליון, אולם ההפרעה במהלך הטיפולים כבר קרתה, ובנות ובני נוער בריטים רבים מצאו עצמם מחכים שלוש שנים או יותר, רק כדי להתחיל לדון בנושא עם הצוות הרפואי.
בין שנת 2013 לשנת 2020 נרשם מקרה התאבדות אחד בלבד בקרב בנות ובני נוער טרנס, שהיו ברשימת ההמתנה של שירותי הבריאות. כל חיים הם חיים, וגם התאבדות אחת היא נוראית, אבל מאז הפסיקה, בשנת 2020, מספר בנות ובני הנוער הטרנס שהתאבדו זינק ל-16 מקרים, בפחות משלוש שנים.
השנה יצא גם לאור דו"ח קאס, שהפך לתנ"ך של הבריטים הטרנספוביים, כולל הפרלמנט. זהו דו"ח שהוזמן על ידי שירות הבריאות הלאומי הבריטי בשנת 2020, והצוות שכתב אותו הובל על ידי ד"ר הילארי קאס, רופאת ילדים ללא התמחות ברפואה מגדרית. הדו"ח עוסק בשירותי רפואת מגדר לילדים ולצעירים עם דיספוריה מגדרית, שמזדהים כטרנסג'נדריות וטרנסג'נדרים באנגליה, והוא רצוף בטעויות ובעיוותים.
2 צפייה בגלריה
קיר סטרמר מנהיג ה לייבור הלייבור ב בריטניה באירוע בערב ה בחירות
קיר סטרמר מנהיג ה לייבור הלייבור ב בריטניה באירוע בערב ה בחירות
קיר סטרמר, מנהיג הלייבור. לא מוכן שטרנסיות ישתמשו בשירותי נשים
(צילום: Christopher Furlong / Getty Images)
לא רק אני חושבת כך, גם לא מעט רופאים וארגוני רפואה מבריטניה ומחוצה לה יצאו נגד הדו"ח. האיגוד המקצועי העולמי לבריאות של אנשים טרנס והאיגוד המקצועי האמריקאי לבריאות אנשים טרנס טענו שהמתודולוגיה של המחקר פגומה, ושעורכי הדו"ח מראש בחרו בנתונים שהתאימו למטרה שלהם, ולא הציגו את העובדות עצמן. גם איגוד הרפואה הבריטי ציין שישנן חולשות במתודולוגיות המחקרית של הדו"ח, וטען שבמקום לעצור את הטיפול, יש להגדיל את כמות המחקרים שעוסקים בטיפול תומך מגדר בבנות ובני נוער טרנס.
"בין שנת 2013 לשנת 2020 נרשם מקרה התאבדות אחד בלבד בקרב בנות ובני נוער טרנס, אבל מאז הפסיקה, מספר בנות ובני הנוער הטרנס שהתאבדו זינק כבר ל-16 מקרים"
דו"ח קאס פורסם באפריל האחרון ומאז חלה אסקלציה, כשבתחילת חודש יולי השתלטו מספר בנות ובני נוער טרנס על חזית משרד שירותי הבריאות הלאומי הבריטי, הפגינו ודרשו שתהיה להם גישה לטיפולים תומכי מגדר. זה קרה רגע אחרי שהמפלגה השמרנית העבירה איסור חירום של שלושה חודשים על טיפול בבנות ובני נוער טרנס בחוסמי התבגרות. חוק זה כלל גם מרשמים שניתנו על ידי רופאים פרטיים. למעשה, החוק הזה הוא שהביא למצב שלבנות ולבני נוער טרנס בבריטניה אין כל דרך לקבל את הטיפול שלו הם זקוקים.
ואז הגיעו הבחירות, ומפלגת הלייבור הביסה את המפלגה השמרנית וכולם חשבו שהנה בא השינוי. טעות. יומיים לפני הבחירות הכלליות בבריטניה, במהלך ראיון ל"טיימס", נשאל מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר, האם הוא מסכים לאפשר לנשים טרנסג'נדריות להשתמש ב'חללים לנשים בלבד". התשובה שלו הייתה ישירה והחלטית: "לא".
איי פיג'יגלי יפהצילום: סלפי
מספר ימים לפני הריאיון הזה הוא הודה שהוא "לא בעד שילמדו בבתי הספר שלנו אידיאולוגית מגדר" (עוד מונח מומצא של אנשי האנטי טרנס). כלומר, לפי הדברים גם מפלגת הלייבור תמשיך את דרכה של המפלגה השמרנית בכל הנוגע לפגיעה בזכויות של אנשים טרנס.
"בינתיים ברשתות החברתיות, ההאשמות שמופנות כלפי כל מי שמצדד בטיפול תומך מגדר בנוער הן נוראיות, החל מגידופים ועד לאיומים ברצח של אותם אנשים ובנות ובני משפחותיהם"
אם כל זה לא מספיק, שר הבריאות החדש של בריטניה, וס סטריטינג, הרגיז את כולם בשתי אמירות שונות אבל קשורות. עוד לפני שהוא מונה לשר הבריאות, סטריטינג אמר שהוא מתחרט שחשב ש"נשים טרנסיות הן נשים", והוסיף שממשלת הלייבור תאריך את איסור החירום השנוי במחלוקת של המפלגה השמרנית, על שימוש בחוסמי התבגרות עבור בנות ובני נוער טרנס. כמה לא מפתיע שסטריטינג גיבה את ההחלטה הזאת על ידי הסתמכות על דו"ח קאס, הבעייתי בלשון המעטה. כמובן שכל המהלכים האלו נתמכים גם על ידי דמויות ציבוריות ידועות עם קהל גדול שבולע בשקיקה כל מילה שלהם.
בינתיים ברשתות החברתיות, ההאשמות שמופנות כלפי כל מי שתומך ותומכת בטיפול תומך מגדר בנוער הן נוראיות, החל מגידופים ועד לאיומים ברצח של אותם אנשים ובנות ובני משפחותיהם (כן, כן, גם עליי כבר איימו לא מעט בגלל הפעילות שלי ברשת, ולא רק בבריטניה).
אין ספק שיש לאפשר לבנות ובני נוער טרנס לקבל את הטיפול שלו הם זקוקים. יש לעשות את זה בצורה מבוקרת, בשיתוף מלא של ההורים של הנערה או הנער, ובליווי ותמיכה מלאים של פסיכולוג. טיפול מגדרי לנוער לא כולל ניתוחים, ועל כן הוא לגמרי הפיך, לפי כל מחקר מדעי שקיים היום.
עוד שבועיים אהיה שוב בלונדון, וכל ביקור עבודה שלי שם יותר מטריד מהקודם, עד כדי כך שאני ממש מתלבטת אם לצמצם את זמן ההסתובבות שלי ברחוב, למרות שהמשמעות של הצמצום היא כניעה לכל אלו שרוצים שאנשים כמוני יעלמו מהמרחב. ולמה? כי אני מערערת להם את הסדר הקיים, ומכריחה אותם להתמודד עם משהו שהם לא לגמרי מבינים. וכמו כל שינוי מאתגר, הרבה אנשים מעדיפים להעלים את השינוי, מאשר להתמודד איתו.
גלי יפה היא ארכיאולוגית, טרנסג'נדרית, מדריכת טיולים ומוציאה בקרוב ספר על ממצאים ארכיאולוגים שמראים את קיומם של אנשים טרנס וקווירים בעבר הרחוק.