"אני מבוגרת מתמי בשמונה שנים. כשנפגשנו, הייתי כבר בת 64. הכרנו באתר היכרויות, שם הצגתי את עצמי כבת 62 כי חשבתי שהשנתיים האלו הן קריטיות", צוחקת שרה גרוס (77), ראשת "בשלה", קהילה לנשים גאות בגיל השלישי. "היא רימתה אותי בשנתיים!", מתפרצת זוגתה, הסופרת והמאיירת, תמי בצלאלי (69). "נכון, אבל ישר כשנפגשנו חשפתי בפנייך את הגיל האמיתי", מתגוננת שרה.
מצחיק. איך היא הגיבה?
"היא לא התעלפה. אולי היא בכלל חשבה שאני אבוא עם הליכון אבל אני באתי עם אוטו ספורט. סליחה שאני שוויצרית".

3 צפייה בגלריה
שרה גרוס (משמאל) ותמי בצלאלי.
שרה גרוס (משמאל) ותמי בצלאלי.
שרה גרוס (משמאל) ותמי בצלאלי. בנישואיהן הראשונים, האופציה הלסבית לא הייתה אפשרית
(צילום: רוני גלבפיש)

משפחת גרוס-בצלאלי היא אחת מארבע המשפחות שנבחרו להשתתף בעונה החדשה של סדרת הדוקו-ריאליטי, "מתחילים מאפס", שעונתה השנייה תשודר החל מהערב (ראשון, 22.1) ב'כאן', תאגיד השידור הציבורי. הסדרה מציגה משתתפים הנפרדים מהרכוש שלהם, כולל הבגדים שלגופם, למשך 14 יום. בעזרת הניסוי החווייתי, הפורמט בוחן מדוע אנו צורכים הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים, עד כמה השתעבדנו לחפצים ומי אנחנו בלעדיהם.
הזוגיות של שרה ותמי, המתגוררות יחד בגבעתיים כבר 13 שנה, התחילה לאחר ששתיהן חיו בנישואים הטרוסקסואליים ארוכים. במקרה של תמי, המעבר היה חד ומיידי. "מגיל צעיר ידעתי שיש לי משיכה לנשים, אבל בשום אופן זה לא עבר את גבול הפנטזיה. לא העזתי לממש את המשיכה הזאת. הייתה לי פנטזיה נוספת, להיות נשואה ואמא לילדים, וזאת הייתה פנטזיה הרבה יותר קלה להגשמה. לא עלה על דעתי שאפשר להגשים אותה בלי להיות נשואה לגבר. בסוף הייתי נשואה פעמיים. הנישואים הראשונים שלי נמשכו 16 שנים והשניים 20 שנה.
"ואז, בגיל 56, מצאתי את עצמי חיה עם אישה, שהיא הכי מדהימה בעולם. עזבתי את החיים הקודמים שלי והלכתי לחיות איתה. זאת הייתה הפעם הראשונה שהלכתי לגמרי עם הלב שלי, עם הנטייה, האהבה, הפנטזיה וכל מה שחלמתי עליו. פעם ראשונה שאני עושה משהו לגמרי בשביל עצמי".
"בשנים שבהן הייתי נשואה, בעלי דרש יותר ממה שיכולתי לתת לו. הוא היה מאוד מיני ולא שכבתי איתו מספיק. או יותר נכון, בתדירות שהוא ציפה לה. שנינו לא הבנו מה עובר עליי, עד שזה ממש לא הסתדר"
"גם אני הייתי נשואה 20 שנה", אומרת שרה. "זה לא היה קל. חייתי באפלה עם דיכאונות קלים, בלי לדעת למה. צריך לזכור שבשנים שאני התבגרתי, זה לא היה על הפרק, הנושא לא היה מדובר. הלכתי בתלם, ידעתי מה מצפים ממני, אבל אני זוכרת שהרגשתי שלא עובד לי משהו עם גברים מבחינה זוגית. היו תקופות שחשבתי שאני לא צריכה אף אחד ומהמקום הזה ניהלתי מערכות יחסים. נכנסתי לקשרים שסופם היה ידוע מראש. כנראה שהייתי צריכה לעבור בדיוק את המסלול הזה כדי להכיר את עצמי.
"בשנים בהן הייתי נשואה, בעלי דרש יותר ממה שיכולתי לתת לו. הוא היה מאוד מיני ולא שכבתי איתו מספיק, יותר נכון - לא בתדירות שהוא ציפה לה. שנינו לא הבנו מה עובר עליי, עד שזה ממש לא הסתדר. המשכנו להיות נשואים ולא הייתה לי בעיה להמשיך לגור איתו באותו בית, כשכל אחד מאיתנו חי את החיים שלו, אבל הוא לא הסכים כי הוא רצה להמשיך הלאה, אז הוא עזב".
מתי התנסית לראשונה עם אישה?
"כשהייתי באמצע שנות ה-40 לחיי, למדתי הנחיית קבוצות לגיל השלישי במכון אדלר. ביום הראשון לקורס ישבה לידי אישה נהדרת, מקסימה, שלאט-לאט חיזרה אחריי והתחלנו לבלות יחד. יום אחד, היא הגיעה אליי הביתה עם גבינות ויין ומאז היא נשארה לחמש שנים. זאת הייתה האהבה הראשונה וגיליתי בה עולם ומלואו. מאז היו לי עוד יחסים".
תמי: "בשבילי שרה היא ראשונה ואחרונה".

3 צפייה בגלריה
שרה גרוס (מימין) ותמי בצלאלי
שרה גרוס (מימין) ותמי בצלאלי
שרה גרוס (מימין) ותמי בצלאלי. "חייתי באפלה עם דיכאונות קלים, בלי לדעת למה"
(צילום: נעה דגן)

איך הילדים והנכדים קיבלו את הזוגיות שלכן?
שרה: "כשנחשפתי לראשונה בפני הבת שלי, הזמנתי אותה לשיחה בבית קפה וסיפרתי לה. היא ממש התרגשה, היו לה דמעות בעיניים והיא אמרה, 'מה זה משנה אישה או גבר, העיקר שיהיה לך טוב'. עם הבן שלי אני הייתי זאת שבכתה. הוא גילה את זה דרך כתבה בעיתון והוא די כעס, אבל רק בהתחלה".
תמי: "אני הייתי מאוד שלמה עם עצמי, אבל בגלל שהשינוי והמעבר קרו מהיום למחר, אז בשביל הסביבה שלי זה היה שוק לא פשוט".
שרה: "יש לנו יחד שישה נכדים, לי ארבעה ולתמי שניים. כשהתחתנו, הזמנו את כל המשפחה והחברים. הבת שלי באה עם הילדים שלה והנכד הגדול היה אז בן שש, והוא זה שהגיש לנו את הטבעות".
תמי: "שרה לא כל כך רצתה להתחתן אבל אני הרי מתחתנת סדרתית, אז התעקשתי. החלטנו שמספיק לחיות בחטא".
שרה: "אחרי ארבע שנים יחד היא הצליחה לשכנע אותי שכדאי. חוץ מזה, אני חושבת שיחסים הם עניין של עיתוי נכון. כשאתה פוגש מישהו כשאתה כבר מכיר את הצרכים שלך, אז הקשר יכול להצליח במידה שהצרכים הללו תואמים את הצד השני".
תמי: "זה חשוב גם עבור הילדים שלנו, שיבינו שלאמא שלהם יש מישהי שתדאג לה. זאת הצהרה חשובה שגם משחררת אותם".
שרה: "השיאה אותנו השופטת בדימוס, דליה דורנר".
תמי: "זאת הייתה החתונה הלהט"בית הראשונה שהיא עשתה, אחרינו היא חיתנה עוד זוגות".
"ביום הראשון לקורס ישבה לידי אישה נהדרת, מקסימה, שלאט-לאט חיזרה אחריי והתחלנו לבלות יחד. יום אחד, היא הגיעה אליי הביתה עם גבינות ויין ומאז היא נשארה לחמש שנים. זאת הייתה האהבה הראשונה"
שרה: "כשהילדים שלי הכירו את תמי, הם מיד התאהבו בה. לפני שהיא הגיעה, קצת אחרי הגירושים, לא ערכתי ארוחות בערבי שישי והמשפחה הפסיקה להיפגש בקביעות. כשהיא הגיעה, הילדים שלי כבר הפכו להורים ופתאום, בזכותה, חזרנו לארח את המשפחה וזה חם ומרגיש כמו בית".

"רציתי ללכת לתוכנית כדי להראות שיש זוגיות גאה בגיל הזה, שזה אפשרי"

השנים האחרונות שלהן יחד סימנו עבור שתיהן התפתחות מקצועית ואישית. שרה נבחרה לפני ארבע שנים לעמוד בראש הקהילה הלסבית, "בשלה", ותמי, שעסקה עד שיצאה לגמלאות בהוראת רישום וציור, כתבה שני ספרים שאותם היא גם איירה. "אני ראשת קהילה של לסביות מבוגרות", אומרת שרה. "נשים שאוהבות נשים, מגיל 45 עד 120. אנחנו כ-200 נשים, הגיל הממוצע הוא 60. הקימה את הקהילה ד"ר רותי ליטוין לפני 16 שנה. היא גם הייתה זאת שניהלה אותה בעשור הראשון להקמתה. אנחנו עושות מסיבות, טיולים, סדנאות, פעולות תרבות. הכול וולונטרי, בכוחות עצמנו".
תמי: "תמיד היו לי נטיות אמנותיות. מאז שהכרתי את שרה כתבתי שני ספרים. הספר הראשון שלי, 'תישארי', יצא לפני שש שנים בהוצאת כנרת-זמורה והוא מגולל את סיפור חיי. הספר השני, 'הו מאמא', עומד לצאת בקרוב בהוצאת אפיק והוא רומן בדיוני. מאז שאני איתה אני רק יוצרת, בעוד בשנים שהייתי נשואה לבעלים שלי הייתי עסוקה במשפחה ובילדים. זה גם גיל אחר. בנישואים הראשונים התעסקתי בלהקים משפחה, בנישואים השניים בלאחד שתי משפחות".

3 צפייה בגלריה
שרה גרוס (משמאל) ותמי בצלאלי
שרה גרוס (משמאל) ותמי בצלאלי
שרה גרוס (משמאל) ותמי בצלאלי. ""לא הלכתי לתוכנית מתוך 'שואו אוף'"
(צילום: אורי גינת)

מה הביא אתכן להשתתף בריאליטי?
תמי: "שרה אוהבת תוכניות ריאליטי, מכורה, רואה הכול. אותי זה לא מעניין. כשחיפשו זוג גאה לתוכנית הזאת היא מאוד רצתה וחשבה שזאת הזדמנות שלא תחזור, אז סמכתי עליה".
שרה: "לא הלכתי לתוכנית מתוך 'שואו אוף', תאמין לי, הרי רואים שם את הקמטים והכתמים שלי, זה לא מפאר. רציתי ללכת לתוכנית כדי שיראו שאפשר לחיות כמונו, להראות שיש זוגיות גאה בגיל הזה, שזה אפשרי, שזה לא פוגע באף אחד ושהמשפחות מתפקדות. אנחנו זוג לסבי על המסך שאין לו מה להסתיר. זאת אולי קלישאה, אבל הלכנו באמת מתוך שליחות כי אני חושבת שהחיים שלנו יכולים להוות דוגמה והשראה, במיוחד בזמנים האלה. אולי לקחו אותנו כי אנחנו מושכות קהל, שתי לסביות זקנות".
עם איזו מסקנה יצאתן בעקבות ההשתתפות בתוכנית?
תמי: "הבנו שלא משנה איפה נהיה, יש לנו זו את זו ואנחנו יחד. החוויה החזירה אותנו למה שטוב בזוגיות שלנו. הבנו שאנשים חשובים לנו הרבה יותר מחפצים".
שרה: "זאת הייתה חוויה תרפויטית. כשלוקחים לך הכול ואין לך כלום, אתה מבין את הכוח של הביחד. קרבה והבנה הם הנכסים הכי שווים".
מה דעתכן על איומי סגירת הערוץ שבו תופיעו הערב?
תמי: "להבדיל משאר הערוצים שעובדים על רייטינג, אני חושבת שערוץ 'כאן 11' עובד על איכות, על עומק ועל ערכים. זה ערוץ מעולה ואני גאה להופיע בו. לא היינו באות לריאליטי באף ערוץ אחר".