"אני עוצם עיניים כדי לראות". פול גוגן
"החלק הסקסי ביותר בגוף הוא העיניים. זה מה שאני מאמין". קלייב אוון
"אני מאמינה שצעקות אינן אמיתיות. אני מצפה מגברים שיביעו את התענוג שלהם מהסקס רק באמצעות מספר גניחות". אישה נשואה
מגע עיניים הוא משמעותי ביותר באהבה רומנטית, אך בעת סקס, שהוא מרכזי באהבה, אנשים רבים עוצמים עיניים. האם המבט של הסקס שונה מהמבט של האהבה? אם ראייה היא חסרת ערך בסקס, מדוע אנשים מבזבזים כסף על קניית מראות מפוארות? ולמה אנשים רבים מעדיפים לעשות סקס בחושך? ומדוע סקס בעיניים מכוסות מרגש כל כך? שאלה מעניינת נוספת היא מדוע אנשים גונחים בעת סקס? התשובה לכך היא שבעוד עצימת העיניים מנטרלת מידע המסיח את דעתנו בעת סקס, הרי הגניחה, שהיא סוג של רעש, מוסיפה מידע רלוונטי להתעצמות המגע המיני.

לעצום עיניים בעת סקס

"אני תמיד עוצמת עיניים בעת סקס - להוציא מבטים חטופים מדי פעם. לכן הופתעתי מאוד לגלות, לראשונה בחיי, כי העיניים של מאהבי החדש היו פקוחות כל הזמן כאשר הצצתי בו בחטף". אישה גרושה
העיניים הן בעלות חשיבות רבה בחשיפת רגשות בכלל, ואהבה רומנטית בפרט. אוגוסטינוס אמר שהעיניים הן חלונות הנפש, ודקארט טען שאין תשוקה שאינה מוסגרת בהבעה מסוימת של העיניים. מבט חודר אחד יכול להסגיר הרבה יותר רגשות מאשר מילים רבות. לא בכדי אומרים כי "תמונה שווה אלף מילים". באהבה, העיניים מדברות חזק יותר מהמילים. העיניים, יותר מאיברי המין או הלב, הן ערוץ התקשורת העיקרי של האהבה.
שירי אהבה רבים מציינים את חשיבות העיניים באהבה. כך בשיר עברי קלסי שכתב יצחק שנהר, נאמר "שני אורות בליל, לי רומזים פתאום. מה אומרות עינייך בלי לומר עד תום". ואילו בשיר פופולרי של מירית שם אור נאמר "לה היה מבט תמים, הם הביטו בעיניים, וידעו זאת אהבה". פרנקי ואלי, בשיר אחר, הפעם באנגלית, מציין "את טובה מדי מכדי להיות אמיתית. אינני יכול להסיר את עיניי ממך". ובשיר נוסף שלו, נאמר "עיניי מעריצות אותך אף שמעולם לא שמתי ידי עלייך".
באופן דומה, כותבת אישה נשואה שניהלה מספר רומנים ברשת ומחוצה לה: "לפעמים קרה לי שתפיסת האדם שמאחורי הכתיבה הייתה מוטעית ביסודה. בעוד שחשבתי שמדובר באדם קשה, סרקסטי ווכחן, הסתבר (במפגש פיזי) שמדובר באדם רגיש, מתוק ונעים הליכות. עיניו הן אלו שהסגירו אותו בסופו של דבר".

3 צפייה בגלריה
אהבה כמעט כל הסיפור
אהבה כמעט כל הסיפור
אהבה כמעט כל הסיפור
(צילום: הוצאת ידיעות ספרים)

להבעות הפנים יש חשיבות רבה בתקשורת חברתית. קיבוע המבט לעיתים תכופות ובמשך זמן רב יותר הוא סימן מובהק לעניין, כולל עניין מיני. מבט עיניים הדדי הוא אחד הסימנים המהימנים ביותר של אהבה. מבט זה אף יכול להבחין בין אהבה לתשוקה מינית; כך אהבה, בהשוואה לתשוקה מינית, מאופיינת במבטים ארוכים ותכופים יותר לפנים מאשר לגוף.
התפקיד המהותי של קשר עין בפעילויות רומנטיות נראה מנוגד להרגל של עצימת עיניים בעת סקס. המצב הפרדוקסלי מתבטא בטענה הבאה של גבר נשוי: "אשתי רוצה לתלות מראות בחדר השינה שלנו, אך כשאנו עושים סקס, היא מכבה את האורות, עוצמת עיניים, ואומרת לי לא להסתכל עליה".
נראה שההבחנה בין אשליה רומנטית ופנטזיה מינית יכולה לתת לנו כיוון להתמודדות עם הפרדוקס של עצימת העיניים. אפשר לחלק את הדמיון, במובן המתייחס לאי קיום מושאיו, לשני סוגים: אשליות ופנטזיות. באשליות אנו לא יודעים שהתוכן המדומיין שגוי, ובפנטזיות אנו יודעים זאת. אשליות חיוביות מרכזיות באהבה רומנטית, ואילו פנטזיות מרכזיות בתשוקות מיניות. אוהבים עיוורים לעיתים קרובות לתכונות השליליות של אהובם, ונוטים ליצור דמות אידיאלית של האהוב.

לצלול לעולם שכולו אינטימיות

לפעמים אנחנו אוהבים את האדם האידיאלי במקום את הממשי. אכן, אנשים אומרים שהם חיים בחלום עם אהובם. התפקיד של פנטזיות מיניות אינו לפרש את המציאות בצורה אידיאלית, אלא להתרחק ממנה ולצלול ללא הפרעה לעולם שכולו אינטימיות ומין מרגש. עצימת העיניים היא הדרך להגיע לעולם זה. כדי לבחון טענה זו אביא כעת מספר תשובות של נשים העונות על השאלה: "האם את עוצמת עיניים בעת סקס?"
"אם אני משאירה את עיניי עצומות, קל לי יותר להיות 'נוכחת' מאשר בעיניים פקוחות, כאשר דעתי תהיה מוסחת".
"כן. אני עוצמת עיניים. כך קל לי להתמקד בתחושה הפיזית ובקולות שהוא משמיע, וזה מגרה אותי הרבה יותר ממשהו חזותי (פורנוגרפיה לא עושה לי את זה). אם עיניי פקוחות ,דעתי מוסחת. יוצא מהכלל הוא המצב שבו אנו עושים זאת לאט וברכות, ואז זה יותר מתייחס לאינטימיות הקשר מאשר לתחושה הפיזית - אז אנחנו מסתכלים זה לתוך עיני זה לזמן מה".
"אני עושה סקס עם בעלי (שהוא גם בן הזוג הרומנטי היחיד שהיה לי) בחושך מוחלט ובעיניים עצומות. אולי זה נובע מהחינוך שקיבלתי בבית".
"אני אוהבת לראות את אהובי ואני מוצאת אותו לוהט כמו הגיהינום, אבל עצימת העיניים עוזרת לי להתמקד בתחושה הפיזית. אך אני משתדלת לא לעשות זאת יותר מדי".
"העיניים שלי נעצמות באופן טבעי כאשר אני מתקרבת לאורגזמה".
"אני גם עוצמת את העיניים וגם פוקחת אותן. אם אנחנו זה מול זה, אני אוהבת להסתכל בו".
"אני לעיתים קרובות עוצמת את העיניים לשניות ספורות, פעם אחר פעם, בעיקר כשאני קרובה לאורגזמה. אף שאני עושה סקס לרוב בעיניים עצומות, יש לי מראות בחדר השינה. לפעמים, כשאני מביטה בנו עושים סקס, זה מחזק מאוד את הריגוש המיני שלי".
"בעת סקס עם המאהב שלי, אני עושה את שניהם: פוקחת ועוצמת את עיניי. אני אוהבת להביט כיצד הוא חודר לתוכי, ואני עוצמת את עיניי כשאני מרגישה כל כך טוב ומגיעה לאורגזמה".
למרות התפקיד החשוב של מגע עין באהבה, עצימת עיניים בעת סקס רווחת למדי, והיא מתבטאת גם בהרגל לעשות סקס בחושך, או להיות מגורה ביותר בעת סקס בעיניים מכוסות בפיסת בד. בדומה לסקס בעיניים עצומות, יש אנשים המעדיפים לעשות סקס בחושך כשהאורות מכובים. ממצאים מחקריים מצביעים על כך שאור משפר את איכות הסקס. למשל, מחקר שנעשה על גברים הראה שחשיפה לאור עוזרת להעלות את רמת הטסטוסטרון שלהם ומגבירה את הסיפוק המיני.
עם זאת, סקר אחר הראה שבעוד שסינגלס העדיפו לקיים פעילות מינית באור, אנשים נשואים העדיפו זאת כשהאור מכובה. יש הבוחרים בדרך ביניים, כפי שמציינת אישה גרושה: "אני מעדיפה סקס באור חלש. בשעת יום אני אעמעם קצת את האור בעזרת סידור של הווילון; בערב אדליק אור חלש".
פיסת בד המכסה את העיניים היא דרך אחרת לעצום עיניים. העברת השליטה לבן הזוג היא סוג של משחק מיני המגביר את הריגוש. סיבות אפשריות לריגוש חזק בפעילות כזו: תיבול הפעילות המינית, הפחתה של עכבות מיניות, סגירת חוש אחד מעצימה את האחרים, הגדלת האמון בין בני הזוג, הוספת יסוד של השקעה, וכיסוי עיני בן הזוג שם אותך בשליטה.
החיבור בין מגע עיניים ותשוקה מינית הוא מורכב ותלוי בגורמים שונים. הגדלת הריגוש המיני לרוב משלבת את פקיחת ועצימת העיניים. אנשים רבים פוקחים עיניים בתחילת הפעילות המינית. עצימת העיניים מגיעה פעמים רבות מאוחר יותר, כאשר מתקרבים לאורגזמה. כי אחרי הכול, כפי שאמרה מישהי, "אי אפשר להגיע לאורגזמה בעיניים פקוחות, בדיוק כפי שאי אפשר להתעטש בעיניים פקוחות".

3 צפייה בגלריה
פרופסור אהרון בן זאב
פרופסור אהרון בן זאב
פרופסור אהרון בן זאב
(צילום: רביב צלמים)

מדוע אנשים גונחים וצועקים בעת סקס?

"גניחות הן דרך להרגיע את המאהב שלך שמענג אותך. בעת סקס צריך להשתמש בכל החושים, כולל חוש השמיעה. זה חשוב להשמיע קולות של תענוג, כדי שבן הזוג לא יפרש בצורה לא נכונה את השתיקה". טרינה
"אני טיפוס עצור, וכזה גם בעלי לשעבר, כך שבמיטה השתיקה רעמה. עם בן זוגי הנוכחי אני משמיעה קולות גניחה והוא קולני יותר. אני עדיין נבוכה להשמיע קולות רמים בסיטואציה אינטימית". אישה גרושה
אנשים רבים מקשרים גניחות וצעקות עם כאב. אם כן, מדוע אנשים משמיעים רעשים כאלה במהלך עונג מיני? האם איננו מתביישים להפיק רעשים כאלה מפינו? הקשר בין רעשים כאלה ובין כאב מוכר; גניחה מביעה סבל פיזי או נפשי וכן תענוג מיני, וצעקה מביעה כאב ופחד וכן התרגשות. כיצד רעשים בלתי נעימים שכאלו יכולים להיות חלק מתענוג מיני?
התנסויות שלרוב מקושרות עם נסיבות שליליות כמו גניחות וצעקות, יכולות גם להוות בסיס להתנסות מהנה כמו עונג מיני. שתי תופעות רלוונטיות להסבר הבעייתיות הן אמביוולנטיות רגשית והעתקת עוררות.
אמביוולנטיות רגשית, כלומר התנסות בו זמנית במצבים רגשיים חיוביים ושליליים, היא תופעה מוכרת וביסודה עומדת חלקיות הרגשות ומכאן האפשרות להתנסות בכמה רגשות - לעיתים מנוגדים - בעת ובעונה אחת. דוגמה לכך ניתן למצוא במקרה של אלמנה השמחה בחתונת בתה, אבל גם עצובה משום שבעלה המנוח, אבי הכלה, איננו יכול לחלוק עימן את האושר.
העתקת עוררות, שזה מצב שבו גירוי מסוים המעורר בנו התרגשות משפיע על גירוי אחר, אף היא תופעה נפוצה. כך זה בסקס פיוס המתרחש לאחר ריב סוער ולא נעים בין בני הזוג. בסקס שכזה, המתואר כבעל עוצמה רבה, העוררות הגדולה של הכעס מועתקת לעוררות עוצמתית שבסקס הפיוס. העתקה כזו עומדת גם ביסוד העובדה שעוררות הנובעת מגניחות או מצעקות יכולה לחזק עוררות מינית.
גניחות וצעקות הן סוג מסוים של רעש, ורעש נתפס בדרך כלל באופן שלילי. נראה שערך מרכזי של רעש מיני, אם הוא אמיתי, הוא שהאדם מביע את אי-אדישותו לפעילות של האחר. במובן זה, רעש עדיף על שתיקה רועמת. הינה מספר דוגמאות להתייחסות של נשים וגברים לגניחות וצעקות בעת מין:
"אני אוהבת שבן-זוגי שותק בעת מין. אחרת כיצד הוא יוכל להתמקד בעשיית עבודה טובה עבורי?" אישה
"הרעש האהוב עליי שאישה עושה במיטה הוא הצעקה הפתאומית, 'יש!', כאילו הקבוצה שהיא אוהדת הבקיעה גול". גבר
"מוזר לי כשגברים לא משמיעים כל רעש בעת מין; אני צריכה סימן כלשהו שאני עושה את הדברים נכון". אישה
"אני אוהבת רעש מתון, וצחוק הוא הטוב ביותר". אישה
"אין לי בעיה עם רעש חלש, אבל כאשר זה הופך לצעקות, אני לא אגיב טוב לזה". גבר
"אני צריכה רעש, אני צריכה גניחות, אני צריכה לדעת שאני עושה את הדברים הנכונים". אישה
"אינני מגורה על ידי צעקות, שהן מסיחות את הדעת. רעש כשלעצמו זה בסדר, אך אני מפקפק אם לאלו שצועקות כל כך יש אכן אורגזמה חזקה". גבר
"אני אוהבת שבן זוגי גונח! אני אוהבת שגבר עושה רעשים במיטה. שתיקה היא מוזרה". אישה
"רעש מתון כדי להיכנס לאווירה זה בדיוק מה שאני רוצה. אך אם הגבר נשמע כמו שור, הוא לא יכול להישאר איתי". אישה
"כל רעש בלתי רצוני קטן שהיא משמיעה בעת סקס הוא זהב טהור. ככל שיש יותר רעש, כך יותר טוב". גבר
מרבית האנשים תופסים את הרעש של גניחות וצעקות כתקשורת חשובה. לגביהם, רעש מתון הוא מבורך, בעוד שקט מוחלט מזיק. ככל שזה נוגע לסקס, שתיקה לא שווה זהב. הערך של גניחות וצעקות תלוי במידה רבה באותנטיות שלהן. מחקר שעשו גייל ברואיר וקולין הנדרי על קולות שמשמיעות נשים בעת יחסי מין מציין כי 66 אחוזים מהנשים שהשתתפו במחקר אמרו שהן גונחות כדי לזרז את האורגזמה של בני זוגן, ו-87 אחוזים מהנשים טענו שהן גונחות כדי להעמיד פנים כאילו הן הגיעו לאורגזמה.
החוקרים ציינו כי יש הפרדה בין תזמון האורגזמה הנשית ובין הגניחות ויתר הקולות הנשמעים בעת סקס - מה שמצביע על שליטה, לפחות חלקית, בקולות, ומכאן היכולות של נשים לתמרן את התנהגות הגברים. המחקר הראה שנשים גונחות גם כשהן משועממות, עייפות או בלתי מרוצות מהסקס, כך שהגבר יוכל להגיע לאורגזמה מהר יותר. המחקר גם הצביע על כך שבעוד אורגזמה נשית רווחת יותר בעת המשחק המקדים, הרי גניחות וקולות אחרים של נשים בעת סקס רווחים יותר לפני האורגזמה הגברית ובמהלכה. זיוף הגניחות והצעקות הוא אפוא תופעה רווחת. הינה מספר דוגמאות לעמדות של אנשים כלפי זיוף שכזה.
"אני מרגיש שצעקות אינן אותנטיות, ולכן עבורי הן רק מפחיתות את התשוקה". גבר
"צעקות מזויפות אינן מענגות אותי. צעקות אמיתיות, שמשקפות את התשוקה האינסטינקטיבית הבסיסית, מגרות אותי ביותר". גבר
"אינני ממציאה או חושבת על הרעשים שאני משמיעה - הם פשוט קורים". אישה
"הצעקות מגרות אותי אם אני יודע שהן אותנטיות, ואינן חזקות מדי". גבר
נראה אפוא שאנשים מסכימים לגבי האופי ההרסני של זיוף הגניחות והצעקות. למרות זאת, הרבה נשים (וגם גברים) עושים זאת. הסבר אחד לכך הוא שמכיוון שקשה להבחין בין גניחות אמיתיות למזויפות (קצת יותר קל להבחין זאת במקרה של צעקות חזקות), ומכיוון שלגניחות וצעקות יש ערך רב בהגברת העוררות המינית, אפשר לראות את התמריץ הרב שבזיוף גניחות וצעקות. זאת ועוד, לגניחות וצעקות יש ערך לא רק בהגברת העוררות המינית של בן הזוג, אלא גם בהגברת העוררות של האדם הגונח וצועק. במובן זה, קולות בסקס הם לעיתים קרובות נבואה שמגשימה את עצמה.
באהבה עמוקה, המעשים מדברים בקול רם יותר מאשר המילים. בשונה מסקס, באהבה עמוקה, כאשר הלב מוביל אותנו, גניחות וצעקות הן בעלות ערך קטן יותר. רעש חשוב בסקס; שתיקה עלולה לגרום לאדם לתהות אם בן הזוג נהנה מהסקס. אין זה אומר, כמובן, שככל שהרעש חזק יותר, כך הסקס נעשה טוב יותר. האיזון המתאים חיוני ביותר פה. יותר מדי רעש עלול להטיל ספק באותנטיות שלו. ויותר מזה, אנשים רבים אינם מסוגלים לסבול צעקות, לא במיטה ולא מחוצה לה.
אהרון בן-זאב הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. הטקסט לקוח מתוך ספרו החדש, "אהבה, כמעט כל הסיפור", שיצא בהוצאת ידיעות ספרים/אוניברסיטת חיפה.