1 צפייה בגלריה
דון דרייפר ובטי ב"מד מן". הוא נהג לבגוד בה רבות
דון דרייפר ובטי ב"מד מן". הוא נהג לבגוד בה רבות
דון דרייפר ובטי ב"מד מן". הוא נהג לבגוד בה רבות


אחד הדברים הכואבים ביותר שיכולים לקרות בקשר זוגי הוא לשמוע שבן או בת הזוג שלך בגדו בך. אבל למה בעצם אנשים בוגדים? האם מדובר באנשים החשופים יותר לגירויים מבחוץ שהם אינם מסוגלים לעמוד בפניהם? האם הם פגשו גבר או אישה שמצאו חן בעיניהם עד כדי כך שנוכחותם השכיחה מהם את בן או בת הזוג?
התמה הפופולרית לגבי בגידות מציירת תרחישים מסוג אלה, שנותנים משקל רב לשותף לבגידה ולחלקו ב"הסטתו של הנשוי מדרך הישר", אולם מחקר חדש מציע כי הסיבות הנפוצות לבגידה לרוב אינן קשורות לשותף לדבר העבירה, איתו בגדו הגבר הנשוי או האישה הנשואה, אלא למערכת היחסים שלהם עם בני זוגם.
המחקר, שפורסם החודש בכתב העת The Journal of Sex Research, ביקש להתחקות אחר הסיבות בגינן אנשים אינם שומרים אמונים לבני זוגם. "תמיד עניינו אותנו המניעים לאקט הבגידה, ומאחר שנקרתה בדרכנו הזדמנות לאסוף נתונים ממדגם של אנשים שמחפשים פרטנר לבגידה בזמן אמת, היה ברור שנקפוץ על ההזדמנות", מסבירים ג'נה הקתרון ועמיתה בריאן אשדון, הפסיכולוגים האמריקניים שביצעו את המחקר.
את הנתונים הם אספו מ-545 אנשים שפעילים באתר ההיכרויות AshleyMadison, אתר פופולרי בקרב אלו המעוניינים ברומן מחוץ לנישואיהם. הנחקרים התבקשו להשיב על שאלון מקוון אנונימי לגבי המניעים שלהם לבגידה בבנות ובני הזוג שלהם, כששיעורם של הגברים שהשתתפו במחקר עמד על 81%, וגילם הממוצע 49 שנים.
הנחקרים נשאלו הן לגבי גורמים מיניים והן לגבי גורמים רגשיים שעשויים להוביל לבגידה, ולאחר מכן מיפו החוקרים פרופילים שונים של בוגדים על פי סוג הנימוק שבו השתמשו כדי להסביר את הבגידה. נימוקים מיניים לבגידה, כמו הרצון לבגוד כדי להשיג יותר סקס, היו שכיחים יותר בקרב גברים. הנימוקים האלה היו נפוצים גם בקרב אנשים (גברים ונשים) שחשים יותר בנוח עם מין מזדמן, אנשים שחשים פחות רגשות אשם, ואלו שאינם מרוצים במיוחד מהקשר שלהם עם בן או בת זוגם.
מבחינת גורמים רגשיים, נמצא שנחקרים צעירים נטו יותר ליזום רומן כדי להתנקם בבן הזוג שלהם. נשים, וכן בעלי שביעות רצון נמוכה מהיחסים הזוגיים, נטו לנמק את הרצון בבגידה בכך שהם חשים מוזנחים, ואלו שציינו שבן זוגם אינו עונה על הצרכים שלהם, נטו לנמק את הבגידה בכך שהם אינם מאוהבים בו יותר.
ואם חסר לכם נימוק, אינכם טועים - נימוק שנעדר מדברי מרבית הנחקרים כהסבר לחוסר הנאמנות שלהם, הוא יחסם כלפי הפרטנר או הפרטנרית שאיתו התבצעה הבגידה. מסתבר כי האופן שבו אנשים תופסים את הפרטנר המיני שלהם, למשל עד כמה הם נמשכים אליו ועד כמה הוא מוצא חן בעיניהם, אינו מנבא בצורה טובה את הסיכוי שיום יבוא והם אכן יבגדו עימו בבן זוגם.

הקץ להאשמת "האישה האחרת"

אז איזה גורם כן מנבא בצורה טובה את הסיכוי שתתרחש בגידה? הממצאים מצביעים על כך שהמנבא העיקרי ביותר לבגידה הוא חוסר שביעות רצון מהיחסים הזוגיים עם בת או בן הזוג הנבגדת והנבגד: "הממצא השכיח ביותר שעלה מהנתונים הוא שהפרטנר לבגידה, 'האישה האחרת' או 'הגבר האחר', לא השפיע במיוחד על הרצון לבגוד", אומרים החוקרים. "כלומר, הוא לא משמש כמניע עיקרי לבגידה, בניגוד למה שמקובל לחשוב. חוסר שביעות הרצון מבן הזוג, לעומת זאת, הוא בעל ההשפעה הגדולה ביותר על הרצון לבגוד, בעיקר עבור גברים. בנוסף לכך, גם תחושת נינוחות גבוהה עם מין מזדמן – עבור גברים ונשים כאחד – היא בעלת השפעה גבוהה על הסבירות שתתרחש בגידה".
ממצאי המחקר מצביעים על כך שהתפיסה שרואה את הפרטנר לבגידה כסוכן אקטיבי שחותר ל'פיתוי', וכאשם העיקרי לבגידה, רחוקה מלשקף את המציאות. בפועל, תפקידו של השותף לבגידה הינו שולי יחסית, כניצב שיכול להתחלף בנקל עם מישהו אחר, כשבתפקיד הראשי מככבת מערכת היחסים עם בן הזוג הנבגד. הבוגד אינו מנהל קשר מיני עם מישהו אחר למרות שהוא נשוי, אלא בגלל, והבגידה אינה מהווה רק סיבה להתפוררות הקשר אלא היא גם, ובעיקר, תוצאה שלה.