1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

למשך זמן רב סקס, והרבה ממנו, היה העיסוק העיקרי של צעירים מרחבי העולם. כעת נדמה כי העיסוק הזה מתחיל להשתנות: מחקר חדש שפורסם לאחרונה ב-JAMA Network Open מגלה שיותר ויותר צעירים בארצות הברית מעבירים חודשים ואפילו שנים בלי לקיים יחסי מין.
על פי תוצאות המחקר, בין השנים 2000-2018 נרשמה עלייה בכמות הגברים בגילאי 18-24 שלא עסקו בפעילות מינית (מ-19% שלא קיימו יחסים ל-31%), כאשר אי-פעילות מינית מוגדרת כהיעדר סקס במשך שנה או יותר.
בנוסף, נמצא כי אחד מכל שלושה גברים בגילאי 18-25 לא קיים יחסי מין במהלך השנה האחרונה. עוד מצאו החוקרים כי הן גברים והן נשים בגילאי 25-34 בארצות הברית מדווחים על ירידה בפעילות מינית ובתדירות יחסי המין במהלך שני העשורים האחרונים.
"דווקא בעידן של טינדר, מסתבר שצעירים היום עושים פחות סקס ולא יותר", אומרת פרופסור ג'יין טווינג' מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת סן-דייגו. "נמצא שטכנולוגיה וחברה מתנגשות בצורה שמשפיעה דרמטית על העניין של צעירים בסקס", היא אומרת ומוסיפה שלמרות שילדים כיום נכנסים לבגרות מינית מוקדם יותר, לוקח להם זמן ממושך יותר להתבגר בפועל.
"הדבר בא לידי ביטוי לא רק בסקס", היא אומרת. "לצעירים אלו לוקח יותר זמן לצאת לדייטים, להתחיל לעבוד ולפתח קריירה, לצאת מהבית של ההורים בכלל לגור עם בן או בת זוג בפרט, להביא ילדים לעולם ולרכוש בית".
"צעירים כיום עשויים לחשוב שבינג' בנטפליקס או העלאת תמונות לאינסטגרם הן פעולות הרבה יותר מהנות מאשר חיפש אחר פרטנר לקיים איתו יחסי מין. כיום יש הרבה יותר דברים שאפשר לעשות באמצע הלילה מאשר בעבר", אומרת פרופ' טווינג', ומוסיפה שלא זאת בלבד, אלא שגם כשאנשים כבר נמצאים ביחד האחד עם השני, הם מאפשרים לטלפונים הניידים שלהם להפריע לכימיה ביניהם.
"הרבה אנשים מוציאים במהלך דייט את הטלפון הנייד ובכך מואשמים כמי שמעליבים את הצד השני", היא אומרת. "לא מפתיע שהתוצאה היא שאינטראקציה פנים אל פנים כבר לא כזו קרובה רגשית מאז כניסתם של הטלפונים הניידים לחיינו".
ד"ר פיטר יודה, חוקר משבדיה, הוסיף כי "חשוב להבחין בין ירידה בתדירות קיום יחסי המין בקרב מי שפעילים מינית לעומת העלייה בהיעדר פעילות מינית בקרב מי שאינם מקיימים יחסים כלל. כי בעוד שהמשמעות של ירידה בתדירות קיום יחסי המין אצל מי שפעילים מינית עשויה לשקף העדפות אחרות בחיים, חוסר פעילות מינית משקף מחסור ביחסים מיניים-אינטימיים, דבר שיש לו השפעות ניכרות על הבריאות והחברה", הוא מסביר.
לינדה דה-וילרס, מטפלת מינית מקליפורניה, הופתעה מתוצאות המחקר: "זה מוזר, ומבטא למעשה חוסר רצון לתקשר", היא אומרת ותוהה האם העלייה בדיכאון בקרב צעירים נובעת גם היא מהיעדר יחסי מין, מאחר שמחקרים אחרים הוכיחו כי חוסר בפעילות מינית מתקשר לדיכאון. עם זאת, היא מסייגת שאם אנשים שבעי רצון גם בלי יחסי מין, לא יהיה נכון לשפוט את הנתונים הנוכחיים לרעה.