4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אני לא זוכר מתי עשינו את זה לאחרונה
(צילום: shutterstock)

התקופה האחרונה, על שלל השפעותיה, גזרה על רבים התנזרות ממין. "זה טבעי לחלוטין. החשק שלנו מושפע לא רק מגורמים פיזיולוגיים אלא גם מיסודות נפשיים, וזאת לא משימה פשוטה להצליח לשמור על תפקוד מיני ושגרה תובענית בעת ובעונה אחת. יום רודף יום, אנחנו דוחים את הסקס למחר, וכך ברגע של חשבון נפש אנחנו פתאום מבינים שלא קיימנו יחסי מין מזה תקופה", אומרת שירן קציר, יועצת ומטפלת מינית. אבל מה באמת קורה לגוף שלנו כשאנחנו לא מקיימים יחסי מין תקופה ממושכת? מומחים מצביעים על השלכות פיזיולוגיות ונפשיות.

אתם חלשים יותר מבחינה פיזית

"מין אינו צורך בסיסי לקיום האדם כמו אכילה, שתייה ושינה. אנחנו יכולים להתקיים ולשרוד גם בלעדיו. יחד עם זאת, לפעילות מינית השלכות חיוביות על הבריאות הנפשית והגופנית של האדם", אומר ד"ר אריאל אבקסיס, סקסולוג מאוניברסיטת אריאל.
"החוויה הנפשית במהלך מגע מיני מיטיב שבו האדם יכול להרגיש בטוח, להשתחרר ולהתענג משפיעה על עמידות המערכת החיסונית. לכן, אנשים פעילים מינית סובלים פחות ממחלות, מאריכים חיים ויותר שבעי רצון מחייהם לעומת אנשים שאינם פעילים מינית".
4 צפייה בגלריה
חלשה? סימן שמזמן לא קיימת יחסים
חלשה? סימן שמזמן לא קיימת יחסים
חלשה? סימן שמזמן לא קיימת יחסים
(צילום: shutterstock)
רינה להב, מטפלת מינית מוסמכת, מטפלת זוגית ועובדת סוציאלית, מסבירה שיחסי מין מסייעים בריפוי פצעים, מפחיתים תחושת כאב ושומרים על מערכת חיסון יעילה ומשודרגת יותר. "חיוך אוהב, ליטוף, חיבוק ונשיקות הם תרופת טבע במלחמה בצינון ושפעת", היא אומרת.

הגוף שלכם משתקם לאט יותר

"לפי חוקי הטבע, קיום יחסי מין משדר שיש כאן גוף עם פוטנציאל להמשכיות, לכן גוף שמקיים יחסי מין משקיע בריפוי של עצמו ומחלים הרבה יותר טוב. במקרים מסוימים, קיום יחסי מין תוך כדי המחלה או הפציעה מסייע לגוף לשקם את עצמו, ולהפך - גוף שלא מקיים יחסי מין נוטה לחלות. מחקרים מראים כי יחסי מין טובים אף מפחיתים נטייה למחלות לב", מסבירה לימור קליינמן, יועצת מינית מוסמכת מאוניברסיטת בר-אילן.

עור הפנים שלכם נפגע

"היעדר סקס אפשר ממש לראות על הפנים שלנו", אומרת קציר. "פעילות מינית מפחיתה מצבי מתח וחרדה ומשפיעה לטובה על עור הפנים". "יחסי מין טובים ואורגזמות סדירות ידועים כמאיטי תהליכי הזדקנות. למעשה, חשק בריא הוא ממש כמו למרוח קרם טוב על הפנים", מוסיפה קליינמן.
4 צפייה בגלריה
אקנה
אקנה
אקנה. כשעור הפנים נפגע
(צילום: shutterstock)

הזקפה שלכם יורדת

"בתחילת הדרך שלאחר ההתנזרות, כשמחליטים לחזור לפעול במישור המיני, גברים בכל הגילאים חווים בעיות זקפה. אז אם עד כה התפארתם ביכולות שליטה משובחות, אחרי ההתנזרות, מומחים ככל שהייתם, תתקשו לשלוט עליה כבעבר", מזהירה קציר.

פגיעה בנרתיק

הפגיעה לא פוסחת גם על איבר המין הנקבי. "אצל בנות המין היפה דופנות הנרתיק נחלשות בהיעדר יחסי מין. במיוחד אצל נשים מבוגרות, דופנות הנרתיק עשויות להפוך לדקות עד מאוד, דבר שעשוי לפגוע בטיב הסקס לכשיחזרו לפעילות", אומרת קציר.
"הגוף לא משקיע משאבים במה שלא שווה לו, לכן כאשר לא מקיימים יחסי מין תקופה ארוכה אין הזרמה של דם ושל הורמוני אסטרוגן לנרתיק, והתוצאה היא שהנרתיק מזדקן טרם זמנו, מה שעלול להקשות על קיום יחסים בעתיד, עשוי לגרום לכאבים בקיום יחסי מין ואפילו לקושי להיכנס להיריון", מוסיפה קליינמן. "חשוב לציין שזה קורה בגילאים מתקדמים, ובמקרה של התנזרות מאוד ממושכת של שנים. כך שאם לא קיימת יחסי מין למשך תקופה של עד חצי שנה, אפשר להשתקם מזה ואין לך מה לדאוג".

אובדן הליבידו

"בזמני התנזרות מתרחש תהליך של אובדן ליבידו. מטופלים רבים משתפים כי בתקופות יובש ממושכות הם חווים קהות חושים, וככל שהתדירות פוחתת כך גם הרצון והצורך לחוש וליזום נעלמים כליל", אומרת קציר.
לדידה של קליינמן, אפשר להקביל את יחסי המין לאוכל- כשאדם אוכל הרבה, הקיבה שלו מתרחבת והוא מפתח תיאבון, ואילו כשאדם צם, כחלק ממנגנוני ההישרדות של הגוף, הקיבה מתכווצת והגוף לא מפריש הורמוני רעב. באותו האופן, גם כשמתנזרים ממין תיתכן ירידה בחשק. מהסיבה הזו בתקופות של היעדר יחסי מין, שווה להתרכז באוננות ושימוש באביזרי עונג.
4 צפייה בגלריה
אם אין סקס זמין, נסו לאונן
אם אין סקס זמין, נסו לאונן
אם אין סקס זמין, נסו לאונן
(צילום: shutterstock)
להב מרגיעה שאף על-פי שהיצר המיני עלול ללכת לאיבוד אחרי תקופה של התנזרות ארוכה, עם האוכל בהחלט בא התאבון. "כשנוגעים בך במינון המתאים לך, גופך משחרר מוליכים עצביים האחראים על אהבה ועונג בתדירות גבוהה. מספיקה מחשבה אודות בן או בת זוג או שיחה אוהבת במהלך היום, בכדי לשחרר מולקולות הנקראות אוקסיטוצין ואנדורפין, שיש להן חשיבות גדולה לאיכות חיינו. ההכרה בחשיבותן יכולה להוביל אותנו לחפש את אותו משחק אהבה שנזנח לאורך הדרך", היא אומרת.

קשיים בזוגיות

"ישנם זוגות שאצלם חיבור זוגי מגיע דרך הגוף והמגע. במקרים כאלה הימנעות ממגע יכולה ליצור תחושה של חוסר חיבור וריחוק. בנוסף, עשויות להתעורר תחושות כמו חוסר במימוש עצמי ודימוי עצמי נמוך, דבר שגם כן עלול להוביל לקשיים בזוגיות", מציינת להב.

עלייה בסטרס ונטייה לדיכאון

בהיבט הנפשי התנזרות מסקס ואי סיפוק הצורך המיני, עשויים להוביל לעלייה ברמת הסטרס בחיים. קציר מרתיעה ששפל בחיי המין גורם לנו לחוש פחות מושכים ואטרקטיביים, והוא קרקע טובה לחוסר סבלנות, שעמום מהשגרה ואפילו דיכאון.
"אוקסיטוצין ואנדורפין מעוררים תחושות המפחיתות דאגות ולחץ. יחסי מין מכבדים ומספקים, שכוללים פלירטוט ומגע הם דרך מעולה לשחרר חומרים חשובים אלו. להבדיל, הימנעות ומחסור קבוע במגע עלולים לגרום למצב שבו המוח ישחרר את המוליכים העצביים בתדירות נמוכה, ואז לחץ, חרדה וקשיי הירדמות עשויים להגיע", אומרת להב ומוסיפה שלצד זאת, ישנן דרכים נוספות לשחרר את מנת האנדורפין והאוקסיטוצין, גם אם לא מקיימים יחסי מין.
"תקופת הרווקות היא הזדמנות נהדרת להכיר את עצמך, לאהוב ולגלות את עצמך מחדש, לחקור מה מענג אותך, ומה המרחב המיני שאת זקוקה לו בכדי שהחשק יתעורר והעוררות המינית תתממש. אם לאחר המסע תהיה החלטה לחזור למרחב הזוגי, משחק האהבה הזוגי יהפוך למענג עוד יותר", היא מרגיעה.
אז עכשיו, כשהכל ברור, אתם יודעים מה כדאי לתכנן לסוף השבוע הקרוב.
פורסם לראשונה: 13:33, 17.05.20