"מזון מצוין הוא כמו סקס מצוין. ככל שיש לך יותר מזה, אתה רוצה יותר". גייל גרין
"אני אוהבת אותך יותר משאני אוהבת קפה; אבל בבקשה אל תכריח אותי להוכיח זאת". אליזבת אוונס
מזון וסקס תמיד הלכו האחד עם השני. בשניהם מעורבים כל החושים, וארוחה טובה, במיוחד זו הכוללת יין, נחשבת כמטפחת אווירה רומנטית. ישנם מזונות כמו שוקולד, תפוחים וצדפות הנחשבים למעוררי תשוקה, ישנם מזונות שנחשבים לארוטיים בגלל צורתם, ביניהם בננות, אספרגוס ואבוקדו, וישנם גם מזונות כמו קצפת וממרח שוקולד, שיש המשתמשים בהם במשחק המיני עצמו. אך האם סקס ואכילה דומים גם בהיבט המוסרי?
סקס, אכילה ומוסר
"סקס איננו עניין מוסרי יותר מאכילת ארוחה משובחת". קתרין האקים
"החולשות שלי היו תמיד מזון וגברים - בסדר הזה". דולי פרטון
"כל אחד האוכל שלוש ארוחות ביום צריך להבין מדוע ספרי בישול נמכרים יותר מספרי מין ביחס של 3 ל-1". ל. מ. בויד
הסוציולוגית קתרין האקים טוענת שמשום שסקס כמו אכילה, איננו עניין מוסרי או בלתי מוסרי, הרי שפגישה עם מאהב סודי צריכה להיות שגרתית כמו ארוחה במסעדה המחליפה את הסעודה הביתית. האקים מניחה שתשוקה מינית אינה רגש כמו אהבה, אלא דחף ביולוגי כמו רעב או צמא. בעיניה, העובדה שאנחנו אוכלים את רוב הארוחות בבית עם בני זוגנו, אינה מייתרת את הארוחה במסעדה עם ידידים, והוא הדין לגבי סקס.
הפילוסוף רוג'ר סקרוטון דחה את השוואתה וטען כי מה שמבדיל בין תשוקה מינית לרעב איננו מבנה הדחף עצמו, אלא מושאי התשוקה. אני נוטה להסכים איתו. המסעדה לא תיעלב אם תאכל בה רק פעם אחת, אך בת זוג למין עלולה להיעלב אם ההתייחסות אליה תהיה שטחית וחד-פעמית.
תשוקה מינית היא רגש המתמקד בעיקר באדם מסוים. רעב וצמא הם תחושות המבטאות מחסור שלא מופנה לאנשים אחרים. תפקיד הדמיון בהתגברות על רעב או צמא קטן משמעותית מזה שבתשוקה מינית. ניתן למשל לדמיין ארוחה טובה, אבל דמיון כזה לעולם לא יחליף אכילה ממשית. לעומת זאת, פעילות מינית כרוכה בפעילויות פסיכולוגיות מורכבות כמו דמיון, ועל כן היא בהחלט יכולה להיות מסופקת בתחליף דמיוני.
הבדל נוסף בין השניים הוא שבמסעדה אתה בוחר מה לאכול לפי התפריט ואינך בוחר רכיבים שאינם לטעמך, בעוד שבסקס אנו בוחרים בני זוג שלמרות היותם לטעמנו, יש להם גם מגרעות. עם התפתחות הקשר בין בני הזוג, התפתחות שכמעט חסרת משמעות לגבי האוכל, אפשר להסתגל למגרעות, ואף לראות את הטוב שבהן.
בדומה לאכילה, סקס יכול להיעשות במגוון מקומות ועם אנשים שונים, אבל אין פירוש הדבר שבדומה למצעים, ככל שמחליפים אותם לעיתים קרובות יותר, כך נעים לנו יותר. להפך, אנשים שמחליפים הרבה בני זוג רומנטיים ומיניים עלולים לפספס את היכולת לקיים מערכת יחסים עמוקה. רבים מהם מכורים למין הרסני ואינם יכולים להשיג יציבות וחום של אהבה מתמשכת.
תשוקה מינית אינה קשורה בהכרח לאהבה רומנטית, אבל רבים היו מעדיפים לחוות אותם משולבים. לעיתים מין ללא אהבה או אינטימיות, הופך ל"ג'אנק סקס", שבדומה לג'אנק פוד עלול לפגוע בבני הזוג.
ג'אנק סקס ומערכות יחסים רומנטיות בריאות
"ג'אנק סקס הוא כמו ג'אנק פוד – לא רע מספיק כדי שנימנע ממנו, אבל בוודאי לא מספיק טוב כדי לבסס עליו את התזונה שלנו". The Urban Dictionary
"המאהב שלי מאכיל אותי בשוקולד מעולה אחרי הסקס; אני תמיד רוצה שהסקס יגמר מהר". אישה נשואה
עצם השימוש בשם התואר "ג'אנק" (זבל) מרמז כי גם אוכל מזיק וגם סקס סתמי הם בעלי איכות נמוכה בהשוואה ל"דבר האמיתי", ולכן אינם בריאים. אבל האם הם אינם בריאים באותו אופן? האם עלינו להימנע מג'אנק סקס ממש כפי שממליצים לנו להימנע מתזונה לא טובה? בואו נבחן מספר טענות שנשמעות לעיתים קרובות בנוגע לתזונה גרועה ולסקס חסר משמעות:
1. ג'אנק פוד וג'אנק סקס הם חסרי ערך לטווח הארוך. ערכם ממוקד בסיפוק מיידי.
2. ג'אנק פוד מכיל הרבה שומן, סוכר, מלח וקלוריות. ג'אנק סקס מכיל תשוקות שטחיות ואנוכיות לרוב.
3. מזונות רבים ופעילויות מיניות רבות נחשבים לבריאים או מזיקים, בהתאם לרכיבים ולאופן ההכנה שלהם.
4. צריכה מוגבלת של ג'אנק פוד או עיסוק מוגבל בג'אנק סקס אינם מהווים "סכנה מיידית", וניתן לשלב אותם בבטחה בתזונה או במערכת יחסים מאוזנות.
5. ג'אנק פוד וג'אנק סקס עלולים להיעשות ממכרים בקלות.
כשמשווים ג'אנק פוד לג'אנק סקס ניתן לראות באינטימיות את "הערך התזונתי" של הסקס, ואת השגשוג האישי כמקביל לבריאות. אינטימיות כרוכה בתחושות של קרבה ושייכות, ושתיהן חיוניות לסקס בריא. חשיבותה של האינטימיות ברורה בווידוי הבא של אישה נשואה: "אתמול בלילה שכבתי עם בעלי, אבל הוא לא ממש נגע בי, רק חדר אליי. הייתי כל כך עצובה, כמעט בכיתי".
מכאן שסקס אינטימי לא קשור רק בחדירה, הוא כולל גם תחושות קרבה חיוביות. ללא אינטימיות, לסקס סתמי אין ערך רומנטי, משום שהוא איננו מקדם ואפילו מערער את איכות מערכת היחסים. בסקס אינטימי טוב, כמו בארוחה טובה, אי אפשר להתעלם מחשיבות האווירה. אך בג'אנק פוד ובג'אנק סקס אין כמעט זמן או צורך באווירה כזו, מאחר ששניהם סימפטומים של אותו חלל ריק שמקורו נפשי, ושהניסיון למלא אותו נעשה באופן מלאכותי.
אין ספק גם שההתנסות החיובית של ג'אנק סקס חולפת ברגע שהאדם מסופק מינית, בעוד שההתנסות בסקס אינטימי בריא אינה נשלמת כששני האנשים מגיעים לפורקן, אלא ממשיכה בהתרפקויות, בחיבוקים, בדיבורים ובשהייה המשותפת במיטה. יש אנשים (נשים, בעיקר) הטוענים כי זה החלק המהנה ביותר בסקס אינטימי. כפי שאמרה אישה נשואה אחרי הרומן הראשון שלה מחוץ לנישואים: "הכי נהניתי בערב הזה מהנשיקות, מהחיבוקים ומהנוכחות הרגשית שלו".
השאיפה לחיים בריאים יותר
"אני רואה ברומנים שלי מחוץ לנישואים תזונה מסוג שונה. ממש כמו שאני זקוקה לתוספת של מינרלים משום שאני אישה מבוגרת, אני זקוקה לרומן כי אני עדיין יפה וחרמנית. סידן לעצמות וכרום ואבץ - אלה לא מסופקים על ידי התזונה השגרתית שלי, ולכן אני לוקחת תוספי תזונה. הרומנים שלי מחוץ לנישואים הם תוספים לבריאות שלי, בלי שום קשר למה שאני עושה עם בעלי". אישה נשואה
חיים בריאים תלויים בגורמים רבים, למשל גנטיקה, רמות מתח, צריכת אלכוהול, הרגלי עישון, פעילות גופנית, פעילויות חברתיות וארוחות מאוזנות. חלק מהגורמים הללו הם בשליטתנו, אחרים פחות, אבל רובם ניתנים לשליטה חלקית.
מושג החיים הבריאים איננו חד-משמעי, אך שני מדדים עיקריים שלו הם אריכות ימים ושגשוג. עם זאת, בזמן שאריכות ימים ניתנת למדידה, אפיון השגשוג מורכב יותר. גם אין דרך אחת לחיות חיים בריאים. יש מרכיבים מרכזיים של חיים בריאים שבהיעדרם, או כשהם קיימים במידה מועטה בלבד, אנו עלולים להימצא בסכנה. על מרכיבים אחרים ניתן לפצות.
ג'אנק סקס הוא התנסות שטחית שבדרך כלל אינה תורמת לשגשוגנו. סקס כזה עשוי להפוך להתמכרות, כפי שקורה לנו עם אכילה מרובה מידי של ג'אנק פוד, והוא עלול להשפיע בצורה שלילית על חיינו. לפעילויות רומנטיות עמוקות יש השפעה חיובית מתמשכת על חיינו והן חיוניות לשגשוגנו.
מישהי פעם אמרה שאנשים שאוהבים לאכול הם תמיד אנשים טובים יותר. הייתי אומר, ביתר בטחה, שאנשים שאוהבים ג'אנק סקס וג'אנק פוד לעולם לא יהיו מסופקים, כי הם תמיד יהיו רעבים למין ולמזון השטחי הבא.
אהרון בן-זאב הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. הטקסט מבוסס על ספרו החדש, "אהבה, כמעט כל הסיפור", שיצא בהוצאת ידיעות ספרים/אוניברסיטת חיפה