אחת השאלות הנפוצות ביותר, שבגללה גברים מגיעים לחדר הטיפול המיני, עוסקת בחשש לשפיכה מוקדמת. גברים רבים חוששים שמשך הזמן שעובר מרגע הכניסה לנרתיק ועד שהם מגיעים לאורגזמה, הינו נמוך מהממוצע. אבל מהו בכלל משך הזמן הממוצע, ומדוע בפועל זה לא באמת אמור להשפיע על מידת ההנאה שלכם ושל הפרטנרים או הפרטנריות מהמיניות שאתם עושים?
אנחנו יודעות ויודעים ששפיכה מוקדמת היא תופעה שעלולה להשפיע לרעה על איכות החיים של שני בני הזוג. גברים שסובלים משפיכה מוקדמת עלולים לחוות ירידה בביטחון העצמי והמיני שלהם, ואף להיכנס בגלל זה לחרדת ביצוע.
1 צפייה בגלריה
הזוג המושלם הזה
הזוג המושלם הזה
סקס. מחקרים בדקו כמה זמן גברים מחזיקים במיטה
(צילום: Shutterstock)
שלושה מחקרים, שפורסמו כולם ב-Journal of Sexual Medicine, השתמשו במתודולוגיות שונות ובאוכלוסיות מדגם שונות, כדי לבדוק מה נחשב ל"נורמלי" בכל הנוגע למשך הזמן שגבר יכול "להחזיק" מעמד. שלושת המחקרים האלה מתמקדים באופן ספציפי במשך הזמן שמתחיל מרגע החדירה לנרתיק ועד לרגע השפיכה.
המחקר האחרון בנושא פורסם בשנת 2023 וסקר 1,660 גברים, רובם הונגרים (77.71%) והשאר מארצות הברית וממדינות אחרות דוברות אנגלית (22.29%). הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 39 שנים, ורובם הזדהו כהטרוסקסואלים. המשתתפים התבקשו להעריך את הזמן הממוצע שלוקח להם להגיע לאורגזמה מרגע הכניסה לנרתיק, בשלושה פרמטרים: יותר מ-10 דקות, יותר מ-15 דקות ויותר מ-20 דקות.
המחקר מצא כי גברים ללא קשיים אורגזמיים, החזיקו 11 דקות בממוצע במהלך יחסי מין, אף על פי שגברים שלקח להם יותר מ-10 דקות לשפוך, היו גם בעלי סיכוי גבוה יותר לדווח על קשיים אורגזמיים כמו שפיכה מעוכבת.
מחקר מוקדם יותר, שפורסם בשנת 2020, כלל מדגם של 1,065 נשאלים, שהורכב הפעם מ-571 גברים ו-494 נשים. המשתתפים התבקשו להעריך מספרית ארבעה פרמטרים:
1. כמה זמן הם מאמינים שרוב הגברים מחזיקים מעמד במהלך יחסי מין שכוללים חדירה לנרתיק.
2. משך הזמן שהם מחשיבים בתור אידיאלי למין שכולל כניסה לנרתיק.
3. משך הזמן שהם תופסים בתור שפיכה מוקדמת.
4. כמה זמן הם עצמם מחזיקים מעמד באופן אישי במהלך יחסי מין שכוללים חדירה לנרתיק.
החוקרים מצאו כי גברים ונשים כאחד העריכו את משך הזמן הטיפוסי שרוב הגברים מחזיקים בו מעמד, מרגע הכניסה לנרתיק ועד השפיכה, כחמש עד שמונה דקות, ואת משך הזמן האידיאלי כעשר דקות. מבחינת שפיכה מוקדמת, גברים ונשים כאחד הסכימו שהיא עומדת על 1.5 דקות, מה שמרמז על כך שסקס שכולל חדירה לנרתיק שנמשך פחות זמן מזה, נתפס בעיניהם כקצר מדי.
מעניין לגלות שלא היו הבדלים משמעותיים בין גברים לנשים בהערכות שלהם לגבי זמני השפיכה האופייניים או האידיאליים. המחקר גם השווה הערכות מגברים בעלי נטיות מיניות שונות, ולא מצא הבדלים משמעותיים בין גברים סטרייטים, לגברים הומואים ולגברים ביסקסואליים. עוד נתון מעניין הוא שככל שהגבר העיד על ניסיון מיני גבוה יותר, מבחינת מספר השותפות או השותפים המיניים שהיו לו, כך הוא העריך את משך המין האידיאלי כארוך יותר.
המחקר הכי מוקדם בסדרה נעשה בשנת 2005. במחקר זה השתתפו 500 זוגות מחמש מדינות: הולנד, בריטניה, ארצות הברית, ספרד וטורקיה. המשתתפים היו גברים בני 18 ומעלה שהיו במערכת יחסים הטרוסקסואלית יציבה במשך שישה חודשים לפחות, וקיימו יחסי מין קבועים. המשתתפים קיבלו שעון עצר ויומן, והתבקשו לתעד את משך הזמן מהחדירה לנרתיק ועד לשפיכה עבור כל מפגש מיני שהם קיימו, לאורך תקופה של ארבעה שבועות.
המשתתפים התבקשו ללחוץ על שעון העצר ברגע שהם חודרים לנרתיק ולעצור אותו כשהם שופכים. הנתונים שהוקלטו כללו את התאריך, השעה ביום, משך כל אירוע מיני והאם נעשה שימוש בשעון העצר. כ-4,000 אירועים מיניים תועדו בסופו של דבר, בתדירות ממוצעת של שמונה אירועים לזוג במהלך ארבעת השבועות שנבחנו. התוצאות הראו שהזמן הממוצע מהחדירה לשפיכה עמד על 5.4 דקות, עם טווח רחב שהתחיל ב-0.55 דקות והגיע עד ל-44.1 דקות.
אבל מה שמעניין הוא שמשך הזמן הזה היה שונה משמעותית ממדינה למדינה: בעוד הגבר הטורקי עמד על 3.7 דקות, הבריטי החזיק 7.6 דקות. גם הגיל שיחק תפקיד; לגברים צעירים יותר (18-30 שנים) היה ממוצע של 6.5 דקות בהשוואה לגברים מבוגרים (מעל 51 שנים) שהחזיקו בממוצע 4.3 דקות. המחקר בדק גם את ההשפעות של ברית מילה ושימוש בקונדום, ומצא שהייתה להם למרבה ההפתעה, השפעה מינימלית ביותר.
שולמית שפרבר: "זמנים ממוצעים וסטטיסטיקות זה נחמד, אבל בבקשה תזכרו שלא בזה תלויה האיכות שלכם והיכולת שלכם כמאהבים. מה שבאמת חשוב זה שתשאלו את הפרטנרית או הפרטנר שלכם מה הם אוהבים, תדברו איתם, תראו אותם ותהיו במקום של הענקה"
המטפלת המינית המוסמכת וחוקרת המיניות, שולמית שפרבר, מסבירה שכל הנתונים האלה הם אחלה, אבל הם ממש לא משפיעים על מידת העונג המיני שאתם ו/או הפרטנרים שלכם חווים במיטה: "אני בטוחה שזה מאוד-מאוד משמעותי להרבה גברים לדעת איפה הם נמצאים בתוך הסטטיסטיקה על הרצף הזה, אבל חשוב לי להבהיר שאין באמת קשר בין משך הזקפה מהכניסה לנרתיק ועד השפיכה, לבין האיכויות של גבר כמאהב טוב. יכול להיות גבר שלא יכול להגיע לזקפה בכלל, למשל בגלל חרדת ביצוע או בגלל איזשהו עניין רפואי, והוא עדיין יהיה מאהב נהדר".
שולמית שפרברשולמית שפרברצילום: אלעד ליפשיץ
"אני חושבת שהאיכות של גבר כמאהב טוב תלויה בעיקר בהקשבה שלו לפרטנר או לפרטנרית שלו", היא מסבירה. "ביכולת שלו לקרוא את הגוף שלו או שלה, במידת הקשיבות שלו, וברצון שלו להיות בהענקה. יש לכם שפתיים, לשון ואצבעות, יש כל כך הרבה דברים שאפשר לעשות חוץ מחדירה, מה גם שרוב הנשים כלל לא מגיעות לאורגזמה מחדירה. 80% מהנשים מגיעות לאורגזמה מגירוי של הדגדגן. על כן, זמנים ממוצעים וסטטיסטיקות זה נחמד, אבל בבקשה תזכרו שלא בזה תלויה האיכות והיכולת שלכם כמאהבים. מה שבאמת חשוב זה שתשאלו את הפרטנרית או הפרטנר שלכם מה הם אוהבים, תדברו איתם, תראו אותם ותהיו במקום של הענקה".