סקס אפיל
גברים אומרים לי, "מה עשית לאשתי? היא כל היום רוצה סקס" | #129
42:36
(האזינו לפרק החדש של "סקס אפיל" על עוררות מינית)
סקס אפיל הוא פודקאסט המיניות של ynet יחסים, בהנחיית לורי שטטמאור, עורכת הערוץ. מוזמנים ומוזמנות לעקוב אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, ביוטיוב ובכל מקום אחר שבו אתם נוהגים ונוהגות להאזין לפודקאסטים שלכם. רוצים לדבר איתנו? בואו לקהילה שפתחנו בפייסבוק - "סקס אפיל - הקבוצה לדיונים".
"יש נשים שהגיעו אליי לקליניקה ממש בלי חשק מיני. ברמה שהן חשבו שהן א-מיניות, ודרך התהליך שעברנו יחד הן התחילו להבין שהן כן יכולות להתענג ושהן כן מיניות. זה הגיע לרמה שפתאום בני הזוג שלהן באים אליי ואומרים לי, 'מה עשית לאשתי? מה זה? היא פתאום נהייתה נימפומנית! היא כל היום רוצה סקס'", אומרת לירי אמבר דיווי, מנחה למיניות מודעת, מדריכת אורגזמות ויוצרת תוכן.
"אני חושבת שבאמת יש איזו מחשבה מוטעית כזאת, שמתוחזקת במלא בדיחות, על כך שגברים תמיד רוצים סקס ונשים לא, אבל זה מה זה לא נכון. הסיבה שהמחשבה הזאת השתרשה היא שהמיניות שרובנו למדנו היא מיניות שנורא מוכוונת לגברים. היא לא מותאמת לגוף האישה, ואז מה שקורה זה שאנחנו נכנסות למיטה ולא מבינות למה התסריט המיני שסיפרו לנו עליו לא עובד. למה הוא לא מחרמן אותי מספיק, למה לא חוויתי אורגזמה, למה אני לא גומרת מחדירה. כאילו, כולם בנו כזה בילד-אפ מטורף על החדירה ולא גמרתי מזה, אז אולי אני לא בסדר, ואולי מוטב שאני פשוט אוותר על הקונספט הזה שנקרא מיניות. אבל אין סיבה, כי כל אחת יכולה לחוות הכול".
בביקורה השני ב"סקס אפיל" (אם טרם האזנתם לפרק הקודם איתה, הקליקו פה), לירי הגיעה כדי לדבר על עוררות מינית. יותר מדי נשים לא יודעות מה מעורר אותן. הן מגיעות למיטה ומצפות לחוות אורגזמה, אולם כדי שנוכל בכלל להתחיל להרגיש משהו, עלינו קודם כל ללמוד מה מעורר אותנו, מה גורם לנו לחוש שאנחנו חרמניות ומגורות ושבא לנו להיכנס למיטה.
2 צפייה בגלריה
לירי אמבר דיווי
לירי אמבר דיווי
לירי אמבר דיווי
(צילום: אורפז מיראן)
בואי נתחיל מהבסיס - מהי בכלל עוררות מינית? מה התהליך שקורה לנו בגוף בזמן שאנחנו מעוררות? "עוררות מינית מתבטאת בכל מיני תופעות פיזיולוגיות שקורות לנו בגוף, והיא מתחילה כשיש איזשהו ריגוש מיני. הריגוש יכול לקרות כתוצאה מגירוי חיצוני או מגירוי פנימי. גירוי חיצוני יכול להיות למשל בן הזוג שלי, שהרגע יצא מהמקלחת והוא כולו חתיך כזה ומריח טוב ונוטף מים, ואז זה מדליק אותי. זה יכול לקרות מסרט פורנו או מסצנה ארוטית שמופיעה בספר או בסדרת טלוויזיה.
"עוררות ממקום יותר פנימי יכולה לקרות בגלל שערכתי הרגע איזושהי מניפולציה על הגוף שלי. למשל, אני אנשום בצורה מסוימת, אזוז בצורה מסוימת, אגע בעצמי בצורה מסוימת, ככה שאני אתחיל להטעין ארוטית ומינית את הגוף שלי. גם פנטזיה, אגב, מגיעה לדעתי ממקור פנימי, כי היא מבקשת ממני לדמיין. ברגע שיש לנו את הריגוש הזה, אנחנו נתחיל להרגיש כל מיני דברים בגוף".
כמו מה? "אז אני אספר שאני בגיל 8 ראיתי סצנת נשיקה באיזה סרט, אני אפילו לא זוכרת איזה, ובאתי לאמא שלי, שתמיד היינו מאוד פתוחות זו עם זו, ואמרתי לה, 'אמא, יש לי פעימות בפות'. אז עוררות מינית מרגישה בדיוק ככה - כאישה את יכולה לחוש ממש פעימות בתוך הפות שלך. הפעימות הללו הן תוצאה של הגברה של זרימת הדם לאיבר המין. בנוסף, נרגיש חום, נרגיש כמו מין דגדוג כזה נעים".
"המיניות שלימדו אותנו עליה היא מיניות שנורא מוכוונת לגברים. היא לא מותאמת לגוף האישה, ואז אנחנו נכנסות למיטה ולא מבינות למה לא חוויתי אורגזמה, למה אני לא גומרת מחדירה. כולם בנו כזה בילד-אפ מטורף על החדירה ולא גמרתי מזה, אז אולי אני לא בסדר. אבל אין סיבה להרגיש ככה, כי כל אחת יכולה לחוות הכול"
"לא כולם יודעים אבל גם לנשים וגם לגברים יש זקפה. כשאנחנו מתחילים את הריגוש המיני ואת העוררות המינית, הדם מתחיל לזרום לאיבר המין, והרקמות של איברי המין שלנו, שהן רקמות ספוגיות, מתחילות להזדקר. אז אצל הגבר דם יתחיל לזרום לפין והפין יתחיל להקשות, ואצל אישה המקביל לפין הוא הדגדגן, ועל כן גם הדגדגן שלנו יתחיל לקבל יותר דם ולהתנפח. לתופעות האלה מצטרף דופק מואץ וטמפרטורת חום יותר גבוהה. לעיתים יופיע סומק בלחיים וסומק בחזה. הפטמות של הגבר והאישה מזדקרות, וכל הגוף יתחיל להרגיש יותר פתוח למגע. כל תחושה תהיה עוצמתית יותר.
"יש אגב מחקר מטורף שמראה שנשים מתעוררות מינית מיותר דברים מאשר גברים. הראו לקבוצה של גברים כל מיני סרטונים - פורנו של גייז, פורנו של לסביות ופורנו של סטרייטים, ואז הראו להם כל מיני סרטונים נגיד של חיות מקיימות יחסי מין ומזדווגות, והם היו צריכים לסמן מה הכי הדליק אותם, וראו שאצל רוב הגברים הפורנו הסטרייטי או הפורנו לסביות יותר הדליק אותם, בזמן שאצל נשים הכול הדליק אותן. הריגוש המיני הזה הוא מה שמתחיל לפתוח לנו את מעגל התגובה המינית".
(צפו בפרק החדש של סקס אפיל)
מהו מעגל התגובה המינית? "מעגל התגובה המינית הוא מושג שאותו הגו צמד חוקרי המיניות פורצי הדרך, מאסטרס וג'ונסון, שחקרו זוגות בתנאי מעבדה, שהתבקשו לקיים יחסי מין בזמן שהם מחוברים לכל מיני אלקטרודות שמדדו את כל התהליך הגופני שקורה לגבר ולאישה בזמן הסקס עד האורגזמה ואחריה.
"אני ככה אגיד בדיקליימר שהמעגל שהם הציעו הוא לא המעגל היחיד. יש לנו כל מיני תנועות ארוטיות. בכל מקרה, מאסטרס וג'ונסון הראו שמעגל התגובה המינית מורכב משלב הריגוש - שזה השלב שהעוררות המינית מתחילה להתעורר בו. הגוף מתחיל להיטען באנרגיה, עוד ועוד דם מתחיל לזרום לאיברי המין וככה לפתוח את הגוף, ואז אנחנו מגיעים לשלב שנקרא פלטו או המישור, שזה בעצם השלב שהוא לפני האורגזמה. אני אגיד ככה בסוגריים ששלב הפלטו, שבמהלכו אנחנו בשיא מיני אבל עוד לא בפורקן, הוא אחד השלבים הכי ג'וסים בעולם, וממש שווה לחקור את השהייה בתוכו ולגלוש על הגלים האורגזמיים שלא מתפרקים.
"הרבה מהאורגזמות הנרתיקיות אגב, הן פשוט זמן ארוך של פלטו שלא בהכרח מתפוצץ, ובגלל זה נשים לפעמים לא חושבות שהן חוות אורגזמות נרתיקיות, כי הן מחפשות את אותו פיצוץ שיש בדגדגן, אבל זה משהו קצת אחר. לא תמיד האורגזמה תתפוצץ. לפעמים היא תרטוט ותטעין וככה תמלא את כל הגוף. אז זה ממש השלב הזה של הפלטו. ואז אנחנו מגיעים לקליימקס, לאורגזמה עצמה, שהוא השלב הלפני אחרון, ומשם יש צניחה של האנרגיה המינית ומגיע השלב האחרון - שלב הרגיעה. עכשיו, התהליך הזה מתאר בעיקר את מהלך האורגזמה של הגבר, האורגזמה של השפיכה".

באמת אחת הביקורות שהופנו כלפי המודל הזה הייתה שרוב הנשים לא מגיעות לאורגזמה, ועל כן הוא פחות מייצג אותן. "נכון, ואני רוצה לספר שאני בשנה האחרונה ליוויתי עשרות נשים אצלי בקליניקה, ומתוך עשרות הנשים האלה היו רק שתי נשים שידעו להגיד לי מה מחרמן אותן. הרוב המוחלט פשוט לא יודעות. לכן היה לי חשוב לשוחח על הנושא הזה, כי הוא ממש הבייסיק של הבייסיק. הרבה לפני שנלך בכלל לטיפים בסקס, חשוב שנשים ידעו מה מרגש אותן, ומה גורם להן להרגיש מיניות.
"אם נחזור למעגל התגובה המינית, אז את המודל של מאסטרס וג'ונסון הרחיבו עם השנים, כי הבינו שיש המו סיבות שבגללן אנשים מקיימים יחסים, שהן לא רק גירוי מיני או רצון בפורקן. בנוסף, צריכה להיות מוטיבציה למיניות - אם החוויות המיניות שלנו חיוביות, טובות ומתגמלות, אז אנחנו באיזשהו פלוס לגבי האופן שבו אנחנו מסתכלות על מיניות. זה אומר שתהיה לנו מוטיבציה חיובית להיכנס שוב למיטה כי כבר היו לנו חוויות טובות ונרצה לחוות עוד פעם חוויות טובות".
מעולה. אז איך אישה יכולה לעורר את עצמה מבחינה מינית? "אני אדבר על נשים, אבל כל מה שאני אומרת הוא רלוונטי לכל המגדרים. לכל המגדרים. בכלל, יש לנו איזו מחשבה בחברה שלנו שהיא שגויה, שגברים הם כמו מתג של און ואוף. כלומר, שהם פשוט יכולים להידלק או להיכבות בשנייה, בזמן שאישה היא כמו פלטת חימום לשבת, שצריך ככה לחמם אותה לאט-לאט ולאורך זמן. זה לא בהכרח נכון.
"מה שאני רואה אצל זוגות שמגיעים אליי זה שיש פער בין איך שהגבר הרבה פעמים אוהב להידלק, לבין איך שהאישה צריכה להידלק, והם לא מבינים למה זה לא עובד ביניהם. למה כשהיא שוטפת כלים, והוא בא ומתחיל לתפוס לה בטוסיק או לגעת לה באיבר המין, זה לא מחרמן אותה. בגילאי העשרים שלי הייתי בזוגיות עם מישהו שהדרך שלו להדליק אותי הייתה שהוא פשוט היה שולח לי יד לאיבר המין ומתחיל כמו דיג'יי כזה לשפשף. זה היה מחריד אותי".
2 צפייה בגלריה
לירי אמבר דיווי ולורי שטטמאור
לירי אמבר דיווי ולורי שטטמאור
לירי אמבר דיווי ולורי שטטמאור
(צילום: גיא סאלם)

לצערי, הרבה גברים עושים את זה. הם ממהרים לשלוח אצבעות לאיבר המין הרבה לפני שהאישה פתוחה לזה. "בדיוק, כי זה מה שהם רואים בפורנו, וגם זה הרבה פעמים מה שמדליק גברים. בטוח יהיו נשים שזה יעשה להן את זה, אבל חשוב לדעת שיש לנו עוד שפות ארוטיות, עוד סוגים של דברים שמתחילים אצלנו את מעגל התגובה המיני.
"ג'איה, שעליה דיברנו יחד בפרק על השפות הארוטיות, היא סקסולוגית סומטית אמריקאית, שלא הבינה איך ייתכן שהיא, כוהנת הסקס המנוסה, לא נהנית מחיי מין מלאים בנישואים שלה. ואז היא ממש התחילה לחקור זוגות בקליניקה, ולבדוק מה מדליק כל אחד מהם, והבינה שהשפה שלה היא סקסואלית - היא נמנית עם אותן נשים שכן יכולות להידלק כשישר שולחים להן יד לאיבר המין, אבל בן הזוג שלה הוא בכלל קינקי. כלומר, השפה הארוטית שלו מצריכה סוג מסוים של יחסי שליטה כדי שהוא יידלק. הוא, לעומתה, לא יידלק אם היא ישר תיגע לו באיבר המין, אבל אם היא תבוא אליו ותגיד לו, 'אסור לך לגעת בי, רד על הברכיים כי אתה צריך להרוויח את זה', אז פתאום או-קיי, עכשיו הוא דווקא כן יתחרמן".
"כשאנחנו מתחילות לשים פוקוס על מיניות בחיים שלנו, כשאנחנו לא משאירות את זה בתחתית סדר העדיפויות, אנחנו כבר נהיות חרמניות יותר"
אגב, אחת הטעויות הרווחות היא לחשוב שהאדם השני אוהב בדיוק את מה שאת אוהבת. המון אנשים משוכנעים שסוג המגע שאני אוהבת לקבל הוא בהכרח סוג המגע שהגבר שאני איתו ירצה לקבל ממני, וזה לא תמיד עובד ככה. מראש אנחנו שני אנשים שונים, עם צרכים אחרים ופנטזיות שונות. "לכן הרעיון מאחורי מיניות מודעת הוא להבין שכל אקט מיני וכל אדם חדש שאני פוגשת הוא מעבדה, ולזכור שאנחנו משתנים בתוך עצמנו כל הזמן. זה גם מה שהופך את הסקס להרבה יותר מסקרן ומעורר, כי אנחנו לא נכנסים לתבנית אוטומטית, אנחנו כל הזמן מגלים מחדש האחד את השני.
"אז הרעיון הוא ממש לחקור אקטיבית מה מדליק אותי. אפשר לחקור את זה ביחד, אבל אפשר גם לחקור את זה עם עצמנו לבד. אפשר למשל לקרוא ספר ארוטי או לראות סדרה סקסית. יש בנטפליקס היום כל מיני סדרות סקסיות. אז לצפות או לקרוא משהו מיני ולבדוק - האם יש לי דופק מהיר יותר עכשיו? האם אני מתחילה להרגיש שינוי בנשימה? האם אני מובכת? האם אני סקרנית? כאילו, מה עולה שם? האם זה מעורר בי בושה? האם הבושה אולי מחרמנת אותי?
"יש ביוטיוב כל מיני מדיטציות ארוטיות שאפשר להאזין להן ולבדוק מה זה עושה לי בגוף, וגם כשאתן עם פרטנר, שימו לב איזה דברים הוא עושה שמדליקים ופותחים אתכן, ומה סוגר אתכן. נגיד, אותי מאוד פותח שהפרטנר שלי מתקשר אליי כמעט כל יום לשיחה של מה שלומך? ספרי לי איך עבר היום שלך? זה פותח אותי, זה נותן לי להרגיש ביטחון, וכשאני מרגישה ביטחון, זה מחרמן אותי.
"לעומת זאת, אני יכולה להיסגר מינית אם פתאום נגעו בי מהר מדי וחזק מדי. זה יכול לפתוח אותי כשאנחנו נושמים עמוק ביחד, או כשאתה עושה לי מסאז' לפני הסקס. זה יכול לסגור אותי אם אה הייתה נשיקה לא כל כך טובה.
"הרעיון זה שאנחנו חוקרות מה מחרמן אותנו. אפשר לראות פורנו ביחד, אפשר לצאת לסדנאות ולמסיבות סקס או לריטריטים של מיניות, והכי חשוב להבין שהמוח שלנו כל הזמן משתנה לפי החוויות המיניות שלנו. לכן אחד הדברים הכי מחרמנים בעולם בעיניי, זה להתחיל ללמוד על מיניות, כי כשאנחנו מתחילות לשים פוקוס על מיניות בחיים שלנו, כשאנחנו לא משאירות את זה בתחתית סדר העדיפויות, אנחנו כבר נהיות חרמניות יותר, רק מעצם העובדה שאנחנו מנכיחות מיניות בחיים שלנו".
מה קורה אם מישהי כבר למדה מה מעורר אותה מינית, אבל מהר מאוד לתוך הסקס היא פתאום מאבדת את החרמנות? "יש הרבה נשים שמספרות שהן יכולות להתחרמן ואפילו לגמור יחסית מהר, כמו שגבר יכול לגמור מהר, אבל אז פתאום כל האנרגיה שלהן יורדת. אם אתן רוצות לשנות את זה, אפשר מה שנקרא להרחיב את המיכל. להרחיב את מיכל העונג, ולחזור עוד פעם לעוד מעגל, כי אנחנו כנשים יכולות לגמור המון, ולא חייבות להסתפק רק בגמירה אחת.
"מה שהרבה פעמים קורה זה שיש ירידה באנרגיה, ואז אנחנו צריכות סטרטר חדש. אנחנו צריכות למצוא דרך לחזור לעוררות המינית שוב. אפשר למשל להתכרבל עם הפרטנר, להרגיש את חום הגוף שלו, לנשק אותו ולהתחרמן מעצם מהנוכחות שלו. אני למשל בוחרת לחזור למחשבה שמחרמנת אותי. לאיזשהו זיכרון מחוויה שעברתי, מפנטזיה או מסרט מחרמן שצפיתי בו ועושה לי את זה. אפשר גם להתחיל לנשום, לעשות קולות, לזוז בצורה מחרמנת.
"שלושת המפתחות שמניעים אנרגיה מינית ומטעינים את הגוף הם נשימה, קול ותנועה. אם אתם מוסיפים לזה גם מיקוד תודעה בתחושות הגוף, זה סטרטר מצוין. קחו בחשבון שלפעמים לוקח טיפה זמן עד שחוזרים לריגוש, ולפעמים לא בהכרח תהיה עוד אורגזמה. לפעמים אנחנו פשוט יכולות לנוע על גלי החרמנות והעונג, וזה כבר סופר סקסי".
באופן כללי, לא חייבים וחייבות אורגזמה בשביל ליהנות. "נכון מאוד. לסיום אני אגיד שבכל הקשור לעוררות מינית עלינו לפתח סבלנות. תהיו סבלניים האחד לשני, ובואו לכל מפגש מיני עם סקרנות. תזכרו שאנחנו לא ממהרים להגיע לשום מקום, אנחנו יוצרים את המוזיקה של הכאן ועכשיו".