4 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
(צילום: AP)

תקשיבו רגע לשמות הבאים: צ'ארלי ד'אמליו. ליל נאז x. אנה זק. דוג'ה קאט. קווין רובין. אדיסון ריי. מייגן די סטליון. לא, אני לא על CAPS LOCK. מדובר ברשימת שמות של אנשים אמיתיים לגמרי ואפילו מאוד מוכרים ומוצלחים. מכירים אותם? אם לא, יש עולם שלם שאתם לא נמצאים בו. העולם הזה נמצא מאחורי לחיצה אחת על אפליקציה שמשתלטת על העולם, גורמת לנשיאים להזיע ולצוקרברג לגמגם. יש לה שם של שיר שאתם כנראה זוכרים כשיר המקפלות מאותו מערכון איקוני של 'ארץ נהדרת'. כן, כן, אני מדבר על טיקטוק.

הצצה לטיקטוק של אנה זק
(מתוך: טיק טוק)

"טיקטוק היא פלטפורמה חברתית עם תוכן מכל הסוגים ומכל העולם", מסבירה רעות אלזם, שועלת טיקטוק בת 37, שהפכה את האפליקציה למקור פרנסה, וכיום היא יוצרת תוכן ואשת שיווק בסושיאל ובטיקטוק לעסקים. לדבריה, לאפליקציה הווי משלה, שמרגיש כמו מסיבה אחת גדולה עם אנשים מכל העולם, ובניגוד למוניטין שיצא לה בעיקר בקרב הדור המבוגר, האפליקציה מעודדת קהילתיות, שיח חיובי ומקפידה על שמירה של מרחב נקי וכמה שיותר בטוח למשתמשים.
אחרי שאמרנו את כל זה, מה שיותר קריטי בעיניי זה האם ניתן למצוא אהבה דרך טיקטוק? אינסטגרם לדוגמה, הפכה עם השנים מרשת חברתית לשיתוף ויזואלי של חיים מושלמים, לזירת משפטי פתיחה פלרטטניים, שרובם נכתבים כתגובות אישיות לתוכן שעולה לסטורי. כי התגובה לסטורי היא רק בינך לבין מי שהעלה את הסטורי, וזו הזדמנות מופלאה לרגע אינטימי של התחלה. אין סיבה שזה לא יהיה המצב גם עם טיקטוק. האומנם?

4 צפייה בגלריה
רעות
רעות
רעות אלזם. "טיקטוק היא מסיבה אחת גדולה"
(צילום: אוסף פרטי)

מה זה השטויות האלה היכרויות בטיקטוק?!

"המהות של טיקטוק היא אזור ה'פור יו'", אומרת טל, מנהלת סושיאל ויוטיוברית צה"לית לשעבר. "האפליקציה מתחלקת לאזורי תוכן בזכות ה'פור יו'. יש אזור של מעריצי הארי פוטר, אזור של בשלנים, של קוראים ואפילו של מכשפות. ככה נוצרים עולמות בתוך הטיקטוק. אני מבינה שהיכרויות יכולות לקרות, וברור לי שיש אשליה שזה קורה, אבל זו לא המטרה של האפליקציה, ובגלל זה אני חושבת שזה עדיין נדיר".
עדן, קוסמטיקאית בת 24 מתל אביב שמשתמשת בטיקטוק עבור העסק שלה, מסכימה עם טל: "יש בעיה עם ה'פור יו'. נניח שאתה רוצה להתחיל עם מישהי בטיקטוק. מה תעשה אם היא גרה בחו"ל? ה'פור יו' לא מוגבל למדינה או לעיר שאתה גר בה. זה לא כמו אינסטגרם, ששם זאת כבר הנורמה להכיר ולהתחיל האחד עם השני. בטיקטוק זה שונה, והפיצ'ר הזה הופך את טיקטוק לאפליקציה מעולה, אבל ממש לא מותאמת להיכרויות".

4 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
טיקטוק מול אינסטגרם. הראשונה עדיין לא מהווה זירת היכרויות, אבל אולי זה יקרה בהמשך
(אילוסטרציה: Shutterstock)

כשאני שואל אותן על 'אזור של רווקים' ומחפשי אהבה או סטוצים בטיקטוק, הן נשמעות לי פחות בטוחות. "אני חושבת שאם הייתי יותר צעירה אולי הייתי משתמשת בטיקטוק גם בשביל זה", טל אומרת, ומזכירה לי שנכון ל-2018, 60% מהמשתמשים בטיקטוק הם מתחת לגיל 18. "אבל אני לא בגיל. אני שם בשביל הכיף ויש מקומות אחרים בשביל מה שתיארת. וגם נראה לי שפחות בא לך לחפש אהבה כשאתה רואה בכל מקום סרטונים מהפסקות בית ספר".
"טיקטוק לא נועדה להיכרויות", ממשיכה אביב, חיילת שמאמינה ברומנטיקה ובאהבה ממבט ראשון, שמשתמשת בטיקטוק עוד מהימים שהוא היה מיוזיקלי. "אני לא מאמינה שאפשר להשתמש באפליקציה בגרסה הקיימת כדי באמת לתרגם את הקשר לזוגיות או לכל סוג של מערכת יחסים בעולם האמיתי", היא מבהירה, ומתארת את אזור ה'פור יו' כגן עדן לתוכן וללמידה, אבל פחות להתאהבות רומנטית.
אז נכון, בטיקטוק אי אפשר לדעת מאיזו מדינה מגיעים האנשים שקופצים לך ב'פור יו', וגם משתמש לא יכול לשלוח הודעה לאחר, אלא אם כן שניהם עוקבים זה אחר זה. עם זאת, האפליקציה בהחלט מקילה על קישור לפלטפורמות חברתיות אחרות, שבהן משתמשים יכולים "להזרים" זרים (או לתקשר איתם, תלוי באיזה מצב רוח אתם) כמו אינסטגרם או יוטיוב.

ואולי בכל זאת?

רעות מזכירה לי שטיקטוק, במובנה הרחב, מיועדת לסרטונים באורכים קצרים של עד דקה, ולשיתוף שלהם, ואין ספק שפורמט וידיאו בהחלט יכול להעניק הצצה לצד באישיות שלך שקשה יותר לבטא באפליקציית היכרויות טיפוסית. "בשונה מאינסטגרם, מדובר ברשת חברתית שבה דווקא האותנטי והפחות מושלם עובד יותר טוב, כל עוד יש בו ערך ממשי והוא בעל אימפקט שיכול להפוך לוויראלי ולעניין אנשים רבים. זו בדיוק הסיבה שאני לא פוסלת היכרויות גם דרך הטיקטוק", היא אומרת.
כשאני שואל אותה מה היא הייתה מציעה למי שרוצה להשתמש בטיקטוק נטו בשביל היכרויות, היא מהרהרת בכך כמה ימים, ואז חוזרת אליי עם בליץ של עקרונות: "כשאני חושבת על זה, אני נזכרת שבאחד הלייבים שעשיתי פעם שניים מהעוקבים שלי הכירו זה את זה, ואפילו יצאו אחר כך בעולם האמיתי, אז אני מקווה שיש לי מקום בגן עדן ושהטיקטוק עשה את העבודה וסידר קצת פרפרים לשני אנשים שראו לייב של מישהי שהצחיקה אותם", היא מכריזה משועשעת.
"מבחינת טיפים למחפשי אהבה, הייתי מציעה לאדם כזה קודם כול - וזה הכי חשוב בטיקטוק - להיות פעיל! כנס ללייבים, תגיב, תעקוב, תהיה מודע לטרנדים של הטיקטוק, תחפש טרנדים שרלוונטיים אליך. אם אני מסכמת את זה, כדי להשתמש בטיקטוק למטרות רומנטיות צריך לנשום את כל הפיצ'רים שהאפליקציה מעניקה לנו".


"אני חושב שטיקטוק לגמרי ילך לכיוון של ההיכרויות והוא כבר קצת שם", מוסיף אייל, טיקטוקר מהצפון שלא יתפלא אם טיקטוק 'תעשה אינסטגרם' ותמצא את הפיצ'ר שיהפוך את ההיכרויות בה ליותר נגישות. "אם תחשוב על זה, הטיקטוקים האלה הם בעצם פרופילים מאולתרים שמציגים את התכונות הטובות ביותר של המשתמשים, גם אם מדובר בטקסט המצורף לווידיאו שהם העלו.
"הטקסט יכול לחשוף את העיסוק שלהם, את המוזיקה שהם אוהבים או תכונות רצויות שהם מחפשים בפרטנר, כמו יכולת לבשל לדוגמה. דווקא הבחירה בריקודים או בשירים בסרטון, בניגוד לתמונה או טקסט, מאפשרת לרווקים להציג לעולם צד של האישיות שלהם שאפליקציות היכרויות רגילות לא מספקות".
"אל תפקפקו בכוח של הרשתות החברתיות. מכל הסוגים. במיוחד בתקופת הקורונה", אומר לי איתמר, בן 23 ממרכז הארץ, מנהל עמודים מסחריים בטיקטוק ומומחה בשיווק דיגיטלי, שמתחזק שלושה חשבונות טיקטוק שונים. "נניח שתפרסם סרטון שבו אתה מציג את עצמך ומספר שאתה רווק שמחפש זוגיות. למה שזה לא יעבוד בעצם כדרך לגרום לכך שיתחילו איתך? אני חושב שזה אפילו יאפשר לך להציג את עצמך בצורה הכי מדויקת שיש".
יש לך טיפ באשר לאיך להעלות סרטון היכרויות כזה?
"שים לב לתאורה טובה, כמובן. בנוסף, חשוב שכבר בשנייה הראשונה תעניין את הצופה בעזרת פרט מיוחד, מראה מיוחד או משפט מיוחד. עוד משהו טוב, כמו תמיד, זה הומור. הרבה מהמפורסמים באפליקציה הם פשוט אנשים מצחיקים. כדאי גם לרכוב על הטרנדים ולהישאר מעודכנים, כי הם משתנים מהר בהתאם לקצב הצעיר של האפליקציה. בהתאם, תשתמש גם בסאונדים הפופולריים של טיקטוק שמזמינים אנשים להישאר, לצפות בסרטון שלך ואולי אפילו לעקוב אחריך ולשלוח לך הודעה".

המסקנה: הכול יכול לקרות

בנימה יותר אישית, אחרי המסע שלי בתקופה האחרונה באפליקציה, שנדמה שהיא באמת מסיבה עם מיליון איש, אני סבור שהסיכויים למצוא אהבה דרך טיקטוק עדיין קטנים, למרות שאין ספק שאם תעלו כמה שיותר תכנים ותשקיעו בסרטונים שלכם, אולי הבחור או הבחורה הנכונים יגיעו, יתלהבו, ואולי, רק אולי, תמצאו את עצמכם מגישים יום אחד פסטה פטה עגבניות בחתונה שלכם. ממש כמו הטרנד ההוא, שהיה פעם מאוד לוהט בטיקטוק.