1 צפייה בגלריה
אפליקציות היכרות
אפליקציות היכרות
אפליקציית היכרויות. מושכת אליה את הסובלים מדיכאון ומחרדה חברתית
(צילום: Shutterstock)


אפליקציות היכרויות מושכות במיוחד גברים ונשים הסובלים מחרדה חברתית ומדיכאון. כך קובע מחקר חדש שפורסם ב-Cyberpsychology, Behavior and Social Networking.
שעה שלמצוא את "האחד" זאת לא משימה קלה לאף אחד או אחת, עבור מי שחווה קשיים נפשיים המשימה הזאת עלולה להיות קשה במיוחד. כך למשל, אנשים הסובלים מחרדה חברתית חווים פחד גדול יותר מדחייה, מכשול שעלול לגרום להם להימנע מלפנות לפרטנרים פוטנציאליים. גם אנשים הסובלים מדיכאון עשויים להימנע ממפגשים חברתיים, ובהתאם לפספס הזדמנויות לפגוש אנשים חדשים.
במובן מסוים, ברגע שאפליקציות ההיכרויות נכנסו לתמונה, אנשים אלו, הנוהגים להימנע ממפגשים פנים אל פנים, קיבלו הזדמנות לפגוש פרטנרים פוטנציאליים להיכרות בדרך שכביכול אמורה להיות קלה יותר עבורם.
לטענת החוקרת, אריאלה לנטון-בריים מאוניברסיטת ריירסון שבקנדה, האפליקציות מציעות שורה של יתרונות שמושכים במיוחד את הסובלים מחרדה חברתית ומדיכאון. המחקר החדש שלה, אותו ערכה בשיתוף עם עמיתיה, ביקש לגלות באיזו מידה חרדה חברתית ודיכאון קשורים לשימוש באפליקציות ולמוטיבציה להשתמש בהם, דבר שטרם נחקר עד כה.
החוקרים ביקשו מ-243 משתתפים למלא שאלון לגבי השימוש שהם עושים באפליקציות היכרויות. הסקר ביקש להעריך את היקף השימוש של המשתתפים באפליקציות וכן את קיומם של סימפטומים המצביעים על חרדה חברתית ודיכאון בקרב משתתפי המחקר. בנוסף, המשתתפים נשאלו לגבי המוטיבציה שלהם להשתמש באפליקציות כמו טינדר, והאם הם שם כדי למצוא אהבה או אולי סקס מזדמן? האם הם מחפשים תקשורת קלילה או לאשרר את ההערכה העצמית שלהם? האם הם מחפשים שם ריגושים מזדמנים או שהם שם רק בגלל שזה טרנד?

בין חרדה להימנעות

כפי שסברו החוקרים, המחקר גילה שחרדה חברתית ודיכאון קשורים לשימוש גובר באפליקציות היכרויות, כאשר המוטיבציה לשימוש באפליקציות הללו הייתה במידה מסוימת זהה בקרב גברים ונשים, עם סיבות כמו: רצון לתקשר בצורה פשוטה יותר, למצוא סקס מזדמן ולחזק את ההערכה העצמית שלהם.
עם זאת, החוקרים שמו לב שלנשים הסובלות מחרדה חברתית ומדיכאון יש יותר מוטיבציה להשתמש באפליקציות מאשר לגברים. כך למשל, יותר נשים שסובלות מחרדה חברתית קישרו בין השימוש באפליקציה למציאת אהבה, ויותר נשים שסובלות גם מחרדה חברתית וגם מדיכאון קישרו בין שימוש באפליקציה למציאת ריגושים. לנטון-בריים ועמיתיה מסבירים שהסיבה להבדל המגדרי עדיין לא ברורה לחלוטין, אבל ייתכן שהיא קשורה להבדל בשימוש ברשתות החברתיות בין נשים לגברים.
"מחקרים קודמים הראו שיותר נשים משתמשות ברשתות החברתיות מאשר גברים", מציינים החוקרים, "לכן, נשים שיש להן יותר סימפטומים של חרדה חברתית ודיכאון - סביר שהן ייפנו לרשתות החברתיות, במיוחד אם צורות אחרות של תקשורת חברתית מופחתות אצלן עקב הימנעות מחיי חברה".
עוד נמצא כי גברים בעלי נטייה גדולה יותר לחרדה חברתית ולדיכאון, השיגו פחות התאמות ("מאצ'ים") באפליקציה, ודיווחו על סבירות נמוכה יותר שהם ייזמו קשר ראשוני עם ההתאמה שהם מעוניינים בה. בקרב נשים, נמצא שחרדה חברתית ודיכאון לא משפיעים על הסבירות שהן יהיו הראשונות לפנות למאצ' שלהן. למעשה, נשים מראש יוזמות פחות באפליקציות הללו. על פי החוקרים, הממצאים הללו משקפים נורמה חברתית, לפיה גברים עדיין מצופים להיות אלה שייזמו את הצעד הראשון.
בשורה התחתונה, אפליקציות כמו 'טינדר' ו'באמבל' יכולות להקל על התקשורת, אבל הן אינן מבטלות את המצוקה הכרוכה בלצאת לדייטים עבור מי שסובל מחרדה חברתית ומדיכאון, במיוחד כשזה מגיע לגברים.