מה מרגישה אישה שמנה כשהיא מזיזה את האצבע ימינה ושמאלה באפליקציית היכרויות? בהצגה המקורית החדשה Mix & Match, בבימויו של תומר גת, שעולה אחת לחודש באולם הקטן של תיאטרון הבימה (הבימה 4), דמותה של אישה צעירה מתמודדת בדיוק עם זה. היא מסתובבת בעולם חסרת ביטחון לגבי המראה שלה, ומשוכנעת שגברים תמיד יעדיפו לעשות "ימינה" על נשים רזות יותר.
יום אחד כשהיא מקבלת מאצ', ועוד עם בחור שנראה טוב בעיניה, היא לא יכולה לעצור את התרגשותה. הא מתחילה לקשקש עצמה לדעת, אבל אותו בחור, חנון בעל דפוס התקשרות נמנע, מחכה שהיא תסיים להקליד רק כדי לבשר לה ש... נו, הוא מצטער, אבל הוא בכלל לא התכוון להחליק אותה ימינה. זה קרה בטעות, הוא אומר לה, ומנתק את השיחה. האישה משוכנעת שהוא ביטל אותה רק בגלל המראה שלה. שהוא לא מוכן לתת לה הזדמנות רק כי היא שמנה.
בהמשך, היא אוזרת אומץ ומשכנעת אותו להיפגש איתה. לאט-לאט הם מתחילים לפתח ניצנים של קשר זוגי, אך לאורך כל הקשר, כמו עם מחשבה טורדנית שאי אפשר להפסיק לחשוב עליה, היא כל הזמן תוהה כיצד הצד השני תופס אותה, והאם הוא באמת רוצה להיות איתה או סתם עושה את עצמו. הפקפוק התמידי שלה נגרם כי היא עצמה לא מאמינה שמגיעה לה אהבה.
את דמותה של האישה בהצגה מגלמת השחקנית הצעירה מיקה זק, בת 26 מתל אביב, שממש הביאה את חוויותיה האישיות לתוך התפקיד, דרך דמותה של אישה הניגשת שוב ושוב למסך במטרה למצוא אהבה, ומתמודדת עם שאלות כמו: האם הקשר הווירטואלי אכן יעמוד במבחן המציאות, והאם החשיפה הרגשית שלה תייצר עמו קרבה, או שמא בדיוק ההפך – תבריח אותו הרחק ממנה.
"ההצגה נולדה בתור תרגיל בלימודים שלנו בסמינר הקיבוצים. הבמאי, תומר גת, ליהק אותי ואת יונתן שמעוני לתרגיל הבימוי שלו", משתפת מיקה. "כבר כשתומר סיפר לי על הרעיון, הוא שאל אם אני ארגיש בנוח לשחק בהצגה שמדברת על הנושא הזה של דימוי גוף. הייתי אז בשנה ב' בלימודים, ואני מבחינתי שחקנית מקצועית, אז אמרתי לו, 'בטח, הכול אני יכולה ועל הכול אני אתגבר', אבל ידעתי שמרגע שאני אומרת לו 'כן', זה התרגיל שאליו אני מלוהקת, כי ידעתי שלא יתחילו עכשיו לחפש שחקנית שמנה ברחוב".
"האם הייתה לי חוויה שבה גבר זר אמר שהוא דוחה אותי בגלל איך שאני נראית? לא, ואני באמת לא יודעת איך הייתי אוכלת חוויה כזאת. אני בטוחה שזה לא היה לי קל, כי המראה שלי הוא כן אישיו מבחינתי. מבחינתי הדבר הזה הוא מטען"
"ידעתי שאין מישהי אחרת בכיתה שלי שיכולה לשחק את התפקיד הזה מבחינת טייפ-קאסט, וזה התחיל להפגיש אותי עם ההבנה שכנראה בתור שחקנית, אני אצטרך להתמודד עם השאלה הזאת ועם שיח על הדבר הזה ועם הטייפ-קאסט הזה הרבה בחוץ, אז למה לא להתחיל להתרגל לזה במקום שאני כל כך אוהבת וכל כך בטוח לי כמו הלימודים שלי בסמינר הקיבוצים?
"ואז התחלנו לעבוד, ונוצר שיח על החוויות האישיות שלנו כרווקים באפליקציות היכרויות. האם הייתה לי חוויה שבה גבר זר תקשר מולי את הדבר הזה, שהוא דוחה אותי בגלל איך שאני נראית? לא, ואני באמת לא יודעת איך הייתי אוכלת חוויה כזאת. אני בטוחה שזה לא היה לי קל, כי המראה שלי הוא כן אישיו מבחינתי. זה כן משהו שעובר לי בראש כשאני חושבת מה אנשים אחרים חושבים עליי באפליקציה. מבחינתי הדבר הזה הוא מטען. זה הדבר שאני מתמודדת איתו בחיים, בגלל זה גם יש לי אהבה עצומה כל כך להצגה הזאת, כי אני ממש מרגישה שהיא מלמדת איך לדבר את זה בצורה מתקנת".
"היא שמנה, היא לא מוצאת זוגיות, כנראה שזה בגלל זה"
לאורך כל ההצגה דמותה של האישה מתמודדת עם חוסר הביטחון בנוגע למראה שלה. גם כשהיא כבר נכנסת לזוגיות עם הבחור מהאפליקציה, היא עדיין מתקשה להאמין לו שהוא מחבב אותה. באחד הדיאלוגים שלהם היא אומרת לו: "אתה לא יודע עשירית מהשיט שעובר עליי! בוא אני אספר לך! אני צריכה להתאמץ פי מיליון, יותר מכל אדם אחר שאני מכירה כדי שלא יחשבו שאני עצלנית, טיפשה, מגעילה, מלוכלכת ולא מספיקה, רק בגלל שאני שמנה".
"אחרי כל הצגה באה אליי לפחות מישהי אחת שאומרת שהיא מזדהה עם הדמות הזאת, או שהיא מכירה מישהי שממש חיה את זה. גם בנים באים אליי. כאילו, גם גברים באו אליי ואמרו לי, 'יואו, חברה טובה שלי עברה בדיוק את אותו דבר'. היו גם הורים שבאו ואמרו לי, 'זה בדיוק קרה לבת שלי'".
את מתכוונת לאישה שמתקשה לקבל את העובדה שרוצים אותה, כי היא עצמה לא אוהבת את עצמה?
"טוב, זה עמוק מדי כדי לאבחן חברים באופן הזה, אבל יותר בקטע של היא אישה, היא שמנה, היא לא מצליחה למצוא זוגיות, וזה כנראה יושב על הדברים האלה בדיוק".
גם מיקה עצמה רווקה, ולתחושתה בהחלט יש קשר למראה שלה. "אני חייבת להגיד שהדמות של האישה הרבה יותר אמיצה ממני", היא אומרת. "נכון שהגבולות ביני לבין הדמות שלי מיטשטשים, אבל היא הרבה יותר free spirit ופלרטטנית. מצד שני, מעבר לעובדה שהיא מאוד-מאוד רוצה זוגיות, אני חושבת שהדמות כל הזמן רודפת אחרי איזשהו וידוי. הדמות כל הזמן רוצה שהגבר יודה שהוא מרגיש לא בנוח עם איך שהיא נראית. זאת מחשבה טורדנית של הדמות, ובחלק הזה אנחנו שונות. עם כמה שאני מאוד מודעת לדבר הזה בעצמי, אני לא מחפשת שאנשים יגידו לי שזה מפריע להם.
"הדמות לעומת זאת מרגישה שאם הוא לא יהיה איתה אמיתי במובן הזה, אז כאילו הוא קצת עובד עליה. עכשיו, הדמות של יונתן, הדמות של הגבר, בכנות אני חושבת שבאיזשהו רובד זה כן קצת מפריע לו, איך שהיא נראית. טיפה, כאילו, גם אי אפשר להתעלם מזה שהקשר שלהם מתחיל מזה שהוא בצורה כזאת או כזאת או אחרת אומר לה שהוא לא נמשך אליה".
בגלל זה הוא מיד התחרט על המאצ', למרות שנשאלת השאלה – האם זה אכן מפריע לו, או שהוא פשוט חי בחברה שפחות מקבלת אנשים שמנים או כאלו שאינם עונים על מודל היופי, ולכן הוא חושב שאולי הוא באמת לא נמשך.
"אני חושבת שהבעיה האמיתית של הדמות שיונתן מגלם היא שיש לה פחד חזק ועמוק מאינטימיות, והוא כל הזמן מחפש תירוצים to get out. דיברתי עם אחותי אחרי ההצגה האחרונה. היא בת 22, והיא ראתה את התגלגלות ההצגה עוד מאז שהעלינו אותה בסמינר הקיבוצים. היא אמרה לי, 'היום בפעם הראשונה הבנתי שזה סיפור על שניכם'. בהתחלה היא חשבה שזה הסיפור של האישה ושהגבר יוצא דוש, ופתאום היא הבינה שהוא לא דוש, זה פשוט כל אחד והבגד שלו, כל אחד והתיק הזה שמפריד בינו לבין האהבה ומונע ממשהו יפה להתרחש".
זה מרגיש שלשניכם יש פחד מאינטימיות, כי כל הניסיונות שלה לגרום לו להודות שהוא לא באמת רוצה להיות איתה מונעים מפחד עמוק להיפגע.
"נכון, את צודקת, זה בדיוק זה".
"בהתחלה אחותי חשבה שהסיפור הוא האישה ושהגבר יוצא דוש, ופתאום היא הבינה שהוא לא דוש, זה פשוט כל אחד והבגד שלו, כל אחד והתיק הזה שמפריד בינו לבין האהבה ומונע ממשהו יפה להתרחש"
יש משהו נורא מוזר בעובדה שהתרבות שלנו פיתחה כלי טכנולוגי שגורם למלא אנשים זרים לחלוטין, שמעולם לא ראו אחד את השני, פתאום להתחיל לדבר.
"מעבר לזה היא גם יוצרת מונופול. אני מרגישה שהאפליקציות יצרו מונופול על היכרויות, ואם אני לא מסתדרת באפליקציה, הסיכוי שלי להכיר מישהו אפסי".
מה תגידי לנשים שמזהות את עצמן בדמות שלך?
"זו שאלה מאוד טובה, כי זה כאילו שאלת מה להגיד לעצמי. אני חושבת שההצגה הזאת מפגישה אותי כל פעם מחדש עם העובדה שפשוט יש משהו מרגש ומשחרר בלהיות חשופה, ושמדי פעם אני ממליצה על זה, ולא לתת לדברים או לפחדים לעכב אותי או לסגור אותי. זאת תובנה שכיף להבין על עצמך פעם בכמה זמן".