"הרבה מיוחדים רוצים בהתחלה מישהו או מישהי 'רגילים'. כלומר, ללא המיוחדות. זה סוג של פנטזיה. אני תמיד אומר להם שזה בסדר לרצות את זה, אבל מציע להם להגביל את החיפושים שלהם בזמן, כדי שהם לא יישארו רווקים עד גיל 60. אני מציע להם שאם בתוך שנה-שנתיים זה לא קורה, שישקלו להתפשר", אומר שלמה ביטון (58), מאמן ומלווה אישי, שהקים את אתר ההיכרויות "מיוחדים", אתר הפועל מזה שנה ומיועד לבעלי ולבעלות צרכים מיוחדים, גם למציאת זוגיות וגם להרחבת המעגל החברתי שלהם.
"כשמישהו על כיסא גלגלים מוצא מישהי על כיסא גלגלים, או כשמישהי על הרצף האוטיסטי מוצאת מישהו על הרצף, הם לגמרי מבינים האחד את השני", הוא מסביר. "אחד הדברים הייחודיים אצלנו, אפילו ביחס לאתרים דומים בעולם, הוא שאתה יכול לחפש איזו מיוחדות ספציפית שרלוונטית אליך מתוך עשרות סוגי נכויות, על פי חלוקה לקטגוריות של מיוחדות חושית, מיוחדות נוירולוגית ומיוחדות נפשית".
שלמה ביטוןשלמה ביטון. מציע להם לשקול להתפשרצילום: בת אל אמויאל
ביטון, נשוי פלוס שניים, הוא מורה להיסטוריה ולאזרחות, שעובד כמורה לשל"ח בגימנסיה הרצוג שבחולון. הוא הכיר את רעייתו כשהיה בן 21 והם בזוגיות כבר 37 שנים.
"היה בחור על הרצף האוטיסטי אבל בתפקוד גבוה, שסיפר לי שברגע שהוא חשף את זה בפני הדייט, ברגע שהיא שמעה שהוא על הרצף, היא קמה והלכה"
איך אדם שנשוי למעלה משלושה עשורים, מגיע לנושא כמו היכרויות לבעלי צרכים מיוחדים? "העברתי בעבר קורס העצמה שנקרא 'איך להצליח בחיים'. אחרי שהעברתי אותו לקבוצה של בעלי צרכים מיוחדים, פנו אליי תלמידים שהיו בקורס וביקשו את עזרתי במציאת זוגיות. הדבר הטבעי היה לחבר אותם לאתרי ההיכרויות הרגילים, אבל אז ראיתי שהניסיון להיכנס לאתרים הללו לא צלח מבחינתם, ויצר אצלם תחושות של דחייה וכישלון. מעולם לא נתקלתי במישהו או במישהי מיוחד או מיוחדת שהצליחו ליצור קשר לאורך זמן עם מה שנקרא אנשים 'רגילים'".
יש ניסיונות היכרות ספציפיים שאתה זוכר? "מישהי סיפרה לי שהיא התכתבה עם מישהו, הם החליפו תמונות, וברגע שהוא ראה שהיא על כיסא גלגלים הוא נעלם. לימים למדתי שזה נקרא 'גוסטינג', ושזאת תופעה נפוצה בעולמות הדייטינג, שקורית כאשר מישהו פשוט מעלים את עצמו ברגע בלי הסבר. היה מישהו אחר, בחור על הרצף האוטיסטי אבל בתפקוד גבוה, כלומר זה כמעט ולא מורגש אצלו, שסיפר לי שברגע שהוא חשף את זה בפני הדייט, ברגע שהיא שמעה שהוא על הרצף, היא קמה והלכה. היא ממש אמרה לו, 'אם היית אומר לי לפני, לא הייתי באה'. תאר לך איך מרגיש בן אדם שבשנייה אחת איינו אותו, הפכו אותו לכלום. הוא כל כך נעלב.
"כשמישהו אומר שהוא לא רוצה זוגיות עם מישהו מיוחד אז הכול בסדר, אלה החיים, אני לא כועס עליו. אני כן כועס על אותה גברת, כי גם אם היא לא מעוניינת, היא הייתה יכולה להתנהג אחרת ולמנוע פגיעה. מישהו אחר, עם תסמונת טורט, אמר לי, או יותר נכון בכה לי, 'זהו, נגזר עליי להיות להיות רווק לכל החיים. לא יהיו לי ילדים, לא תהיה לי משפחה'. זה קרע אותי. אני מודה שברגע הזה גם אני נשברתי ובכיתי איתו.
"אני זוכר שאמרתי לו, בחור מיוחד כמוך צריך למצוא בחורה מיוחדת. הבנתי שלרוב האנשים הרגילים קשה מאוד להכיל מישהו על כסא גלגלים או על הרצף בהקשרים רומנטיים. כך גם לגבי כבדי שמיעה וכבדי ראיה, אנשים לא יכולים לראות את עצמם חיים איתם".
1 צפייה בגלריה
שלמה ביטון
שלמה ביטון
פרופיל פיקטיבי באתר מיוחדים
(צילום מסך: באדיבות "מיוחדים")
לאחר שמטופלים שלך התאכזבו מאתרי ההיכרויות המוכרים, איזה מענה הצעת להם? "התחלתי לחפש אתר היכרויות לאנשים מיוחדים, הייתי בטוח באלף אחוזים שיש אתר כזה אבל לא מצאתי, בטח לא בעברית. באותו רגע הבנתי שזה הייעוד שלי, שזה התיקון עולם הקטן שלי, להנגיש זוגיות ואהבה לאנשים המיוחדים. הלכתי ללמוד, עשיתי קורס שלימד אותי איך להקים סטארט-אפ, בניתי במהלכו תוכנית עבודה. שבוע אחרי שהקורס הסתיים הייתה לי כבר חברה שחתמתי איתה חוזה להקמת האתר. אחרי קצת יותר משנה של הקמה, האתר עלה לאוויר".
למה בחרת במילה "מיוחדים"? "אני חושב שלקרוא לבן אדם 'מוגבל' זה לא מכבד, יותר נוח לי עם 'אנשים בעלי צרכים מיוחדים', והכי נוח לי עם 'מיוחדים', ולכן כך נקרא האתר. יש אנשים המוגדרים על ידי הביטוח הלאומי כבעלי 'פיגור שכלי'. לי זה נשמע ממש כמו קללה".
מה שונה בדייטים של מיוחדים לעומת דייטים אחרים? "כשאני מחבר בין אנשים מיוחדים אני בחלק מהמקרים ממליץ להם לקיים את הפגישה הראשונה אצל מטפל או מטפלת שמיומנים בליווי אנשים עם צרכים מיוחדים. הדייט הראשון מתקיים בקליניקה עם עזרה והדרכה להיכרות. הרבה מהאנשים המיוחדים הם גם ללא חיי חברה, אין להם כמעט חברים, לכן האתר מאפשר למשתמש לבחור אם הוא מחפש זוגיות או מחפש חברים חדשים, או גם וגם. גיליתי למשל על אנשים בני 60 פלוס שכבר לא מחפשים לחיות עם עוד מישהו, אבל כן מחפשים חיי חברה, חברויות".
המשתמשים מחפשים לרוב פרטנר עם מגבלה שזהה לשלהם? "לפעמים כן, אבל לא תמיד זה אפשרי. במקרה של אנשים על הרצף האוטיסטי, על כל שמונה גברים יש אישה אחת, פשוט כי אוטיזם נפוץ אצל גברים פי שמונה מאשר אצל נשים. אז ברור שלא כל הגברים יוכלו למצוא אישה עם אותה מיוחדות, אבל הם יכולים להתפשר על מיוחדות שהיא מאותה סביבה. למשל מי שסובלת מחרדות, או מליקויי למידה קשים או מ-OCD".

"במידה מסוימת גם אני חייתי את המגבלה שלה"

ביטון עצמו הוא בן לאישה עם מגבלה פיזית. אמו סובלת מצליעה. "אני זוכר שהיו צוחקים עליי בתור ילד, על זה שאמא שלי צולעת. אני זוכר, ויש לי צמרמורת כשאני נזכר ומדבר על זה, שפעם אחת אחד הילדים חיקה אותה בצליעה שלה, זו טראומה עד היום. במידה מסוימת, גם אני חייתי את המוגבלות שלה. זה שם מאחורה כל הזמן".
"אני גם מייצר חיבורים בעצמי, ממש משדך בין אנשים, זה כמו עבודה של שען, עבודה עם נתונים עדינים שדורשת דיוק"
אילו פיצ'רים מיוחדים הוספת לאתר כדי להקל על בעלי נכויות? "האתר מונגש לכל מוגבלות, יש לנו בין היתר תמלול קולי של הטקסטים. יש מערכת של אודיו- וידיאו שמאפשרת שיחה מקדימה לפני שמוסרים מספר טלפון או לפני שקובעים להיפגש. זה מסייע למי שמתקשה בכתיבה ויש בזה גם אלמנט בטיחותי. יש לנו מאגר של שאלות שניתן להשתמש בהן כדי לקדם שיחה. הן עוזרות ליצור קשר כדי למנוע שתיקות מביכות. מעבר לזה, אני גם מקיים סדנאות היכרות למשתמשי האתר, סוג של ספיד-דייט, אירועים פיזיים שהם מעבר למרחב הדיגיטלי.
"יש מפגשים בכותרת 'להכיר דרך הטבע' שמשלבים הכרויות עם טיול, או 'לבשל דייט' שבהם משלבים היכרויות עם שיעור בישול. מהמפגשים האלה אנשים מתחברים, נוצרים זוגות, נוצרות חברויות, זה פנטסטי. אני גם מייצר חיבורים בעצמי, ממש משדך בין אנשים, זה כמו עבודה של שען, עבודה עם נתונים עדינים הדורשת דיוק".
תן דוגמה לשידוך שאתה יזמת. "פנה אליי מישהו שמגמגם בצורה בלתי רגילה, ממש קשה להבין אותו. אז מי הכי תתאים לו? אופציה אחת זו מישהי שגם מגמגמת, אופציה נוספת היא מישהי חירשת. באמת מצאתי מישהי חירשת שחשבתי שהם יכולים להתאים וחיברתי ביניהם. הם נפגשו אבל בסופו של דבר זה לא הסתדר, היה לה מאוד קשה להבין אותו.
"בהמשך הוא הגיע למפגש של קבוצת אנשים, בקטע של להכיר עוד חברים, ויצר תקשורת טובה שם עם מישהו שהמיוחדות שלו היא OCD. זה התחיל בשיחה שבה בהתחלה הבחור השני לא הצליח להבין אותו, אבל אז הם התחילו לנהל שיחה בכתב. הבחור המגמגם כתב שאלה על דף והשני ענה לו. הם דיברו ככה שעה ובסוף החליפו טלפונים. זה היה מדהים. כמעט כל מי שמגיע למפגש פיזי מבקש להמשיך להגיע למפגשים האלה. במקרה אחר, הגיע אליי בחור עם הנמכה קוגניטיבית והצלחתי לחבר אותו למישהי דתייה עם הנמכה קוגניטיבית. במקרה הזה דיברתי עם ההורים של שניהם לפני שהתקיימה הפגישה הראשונה שלהם".
יש מקרים שהובילו לנישואים או לזוגיות ארוכת טווח? "יש זוג של גבר בן 42, עם הנמכה קוגניטיבית, ואישה בת 32, עם לקויות למידה קשות, שניהם בתפקוד גבוה ואפילו עובדים. תוך כדי ההיכרות ביניהם הם היו שולחים לי תמונות שלהם, גם תמונות של מתנות שהם קנו האחד לשני. אגב, לפני שהם הכירו שניהם אף פעם לא היו בדייט. משתמשים אומרים לי שהאתר הוא התקווה שלהם בחיים".
האתר מיועד רק לבעלי צרכים מיוחדים? "לא בהכרח, הוא פתוח בפני כל אדם, כל המינים וכל המגזרים, ובהגדרות האישיות יש אופציה שבה ניתן לבחור באפשרות 'אני אדם ללא מיוחדות'. יש אנשים שהם לא סטיגמטים ומוכנים לבחור ולהכיר אנשים עם מיוחדות. יש קטגוריות שבהן אתה יכול להגדיר את עצמך כאדם דתי או חרדי, מסורתי או חילוני, ערבי מוסלמי או ערבי נוצרי. יש באתר גם אפשרויות למי שאוהבים את בני מינם, הם תחת הכותרת 'העדפה מינית אחרת'. האתר מתורגם לאנגלית, לערבית ולרוסית, בעתיד הקרוב נוסיף גם צרפתית וספרדית. אנחנו פתוחים בפני כולם כולל כולם, אין הדרה של אף אחד וכל מי שרוצה יכול להיכנס".