נוטיפיקציה משמחת על "מאצ" חדש ועסיסי נשלחת אליכם. נרגשים, אתם נכנסים לאפליקציה, שולחים "היי" מהוסס ומקווים לטוב. במקרה הרע, מראש יתעלמו מקיומכם. במקרה המשמח, הצד השני יענה לכם תוך פרק זמן סביר, ותתחילו להתכתב. אלא שבימינו, גם אם ההתכתבות זורמת בצורה הדדית וטובה, דבר לא מבטיח שהצד השני לא יתפייד לכם מהמסך.
לתופעת ההיעלמות הזאת קוראים "גוסטינג" (Ghosting), והיא הרבה יותר נפוצה ומקובלת משנדמה. מחקר שנערך בשנת 2019 בארצות הברית, מצא כי 74% מהרווקים מאמינים שהיעלמות היא דרך הולמת לסיים מערכת יחסים שטרם התחילה. זה היה נראה לי מוזר, אז החלטתי לבדוק מה חושבים על כך הרווקים ורווקות הישראלים.

"בטוחה שפספסתי בחורים טובים בגלל זה"

שון (31) מאשדוד, טוען שזה בסדר גמור לא לעדכן את הצד השני בהיעלמות. "דייטינג זה מרוץ, וכמו בכל תחרות, לפעמים מישהו מגיע למקום הראשון. מה, אני צריך לספר לכל בחורה שאי פעם דיברתי איתה שנראה לי שמצאתי את האחת? אני לא חושב שזה קשור לאומץ או לחוסר הגינות, הכול מאוד מהיר באפליקציות, ו'גוסטינג' מרגיש לי טבעי ונורמלי. ככה זה בטינדר.
"אז לפעמים אני מאבד עניין כבר על ההתחלה, אבל חושב שאולי בכל זאת יצא לי מזה משהו אחר, וכשאני מבין שזה לא הולך לקרות, אני משחרר. הרי אני לא יכול לכתוב למישהי, 'שומעת? חשבתי שלפחות נשכב אבל אני לא רואה שזה הולך לכיוון הזה, אז זה פחות מתאים, סבבה?'. לפעמים עדיף לא להגיד כלום. השתיקה מסבירה את זה בעצמה".
"אני לא יכול לכתוב למישהי, 'שומעת? חשבתי שלפחות נשכב אבל אני לא רואה שזה הולך לכיוון הזה, אז זה פחות מתאים, סבבה?'"
ספיר (28) מנתניה לא מסכימה שזה לגיטימי לעשות "גוסטינג" במקום להיפרד יפה, אבל מבקשת שנפסיק לקחת את ההיעלמויות הללו באופן אישי. "זה לא אידיאלי, אבל לפעמים יש כל כך הרבה מאצ'ים. אני חושבת שזה תקף בעיקר לפרופילים שלנו, הנשים, וזה מביא למצב שאנחנו שוכחות להמשיך שיחות עם ההתאמות שלנו", היא מודה ביושר. "קרה לי כבר כמה פעמים שהפציצו אותי בהודעות, התחלתי כמה שיחות במקביל ובסוף נשארתי עם אלה שהכי עניינו אותי באותו הרגע. אני בטוחה שפספסתי כמה בחורים טובים בדרך בגלל זה".

2 צפייה בגלריה
רווקה בטינדר
רווקה בטינדר
רווקה בטינדר. 74% מאמינים שהיעלמות היא דרך הולמת לסיים את ההתכתבות
(צילום: Shutterstock)

"נעלמתי פעם למישהי שעייפה אותי", משתף אורן (24) מתל אביב. "היא הייתה בול הטעם שלי, אבל השאלות שלה היו מתישות. הייתי בשלב כזה בחיים של לחץ, בעיקר בעבודה, וחיפשתי משהו קליל. לא רציתי להיכנס לשיחות ברומו של עולם. אני מבין שזה לגיטימי לשאול מה השאיפות שלי לעתיד כבר בשיחות הראשונות כדי להבין אם אנחנו משדרים על אותו הגל, אבל זה היה כבד. לפעמים, כשאני נמצא בעומס נפשי, בא לי משהו רגוע, וכשהבנתי שהיא מלחיצה אותי, שחררתי ונעלמתי לה".
"לפעמים, כשאני נמצא בעומס נפשי, בא לי משהו רגוע, וכשהבנתי שהיא מלחיצה אותי, שחררתי ונעלמתי לה"
רועי (33) מגבעתיים סבור שתופעת ההיעלמויות נועדה להגן על עצמנו: "יצא לי להתכתב עם מישהי וכבר אחרי כמה דקות הבנתי שהיא גדולה עליי בעשרות מונים. היא עורכת דין בתחילת דרכה, מבוססת, רוצה לטרוף את העולם, ואני סתם איש מכירות בלי שאיפות גדולות מדי.
"היא הלחיצה אותי אז באיזשהו שלב הפסקתי לענות לה. אמרתי לעצמי, בשביל מה אני צריך להיכנס למערכת יחסים עם מישהי ששונה ממני באופן כל כך קיצוני? הרי ברור שזה לא יחזיק מים. כבר צפיתי את זה מסתיים, עוד לפני שזה התחיל. אגב, אני מאמין שהתעלמות מוקדמת היא דווקא דבר טוב, כי תארי לך שהייתי מושך אותה והיינו נקשרים האחד לשני? לפעמים עדיף לחתוך מהר".
"קרה שהפציצו אותי בהודעות, התחלתי כמה שיחות במקביל ובסוף נשארתי עם אלה שהכי עניינו אותי באותו הרגע. אני בטוחה שפספסתי בחורים טובים בדרך בגלל זה"
רוני (30) מהרצליה משתפת בזווית אחרת ל'גוסטינג': "בשנות העשרים המאוחרות שלי ביליתי המון באפליקציות. היה בחור, מתוק אמיתי, שהכרתי ומהר מאוד עברנו להתכתב בוואטסאפ. ממש נקשרתי אליו, אבל בערך שבוע אחרי שהתחלנו לדבר ולהעמיק, סבא שלי נפטר ולקחתי את זה מאוד קשה. הרגשתי שלא בא לי לדבר עם אף אחד, גם לא עם החברים הכי טובים שלי.
"מחקתי את האפליקציה, חסמתי אותו בוואטסאפ ובפייסבוק וזהו, ככה זה נגמר. אפילו לא סיפרתי לו מה קרה כי הייתי בטוחה שזה ירתיע אותו כל האבל והעצב, ומה קשור בחורה בדיכאון עכשיו? אבל לדעתי אובדן זה משהו שאי אפשר להתמודד איתו בתחילת הקשר, אז הורדתי את זה ממנו באופן יזום. אני בטוחה שהוא נפגע ממני, אבל זה היה לי מורכב מדי בטיימינג ההוא".

2 צפייה בגלריה
אישה גולשת באתר היכרויות
אישה גולשת באתר היכרויות
"היא חמודה אבל מה לי ולה?"
(צילום: Shutterstock)

אלה (26) מתל אביב מספרת שהיא נעלמת לגברים שלא מכבדים אותה. "גם אם אתה הכי חתיך בעולם אבל באמצע השיחה, כשאנחנו בקושי מכירים, אתה זורק לי משהו בסגנון, 'אלוהים, מה הייתי עושה לך', אני כבר לא שם, סורי. וכמו שקל לך לכתוב לי משהו כזה מטריד ומעצבן, ככה קל לי להיעלם לך ולא אכפת לי שאתה יודע שאני קוראת את ההודעות ולא עונה".
אורן (37) מבאר שבע מספר שנשים שלא מראות נכונות להיפגש כבר בשיחות הראשונות, מספקות לו סיבה טובה לעשות 'גוסטינג': "בדרך כלל, אחרי כמה דקות של שיחה אני מציע לעבור לטלפון, ואז להיפגש. אני פחות בעד לבנות את זה עד שנפגשים. לדעתי צריך לשבת פנים מול פנים כדי לראות אם יש התאמה. לכן, אם מישהי מתחילה להמציא לי תירוצים כבר בהודעות, וכותבת לי, 'אני לא יכולה לדבר עכשיו' או 'יש לי מבחן, בוא ניפגש בעוד שבועיים', אני בורח. זה סתם משחקים, זה מראה על חוסר רצינות, ואין לי מה להמשיך לבזבז זמן".
ומה מרגיש הצד שנעלמים לו? נטע-לי (32) מפתח תקווה חוותה 'גוסטינג' על בשרה, וסבורה כי למרות שההרגל הדיגיטלי המגונה הזה בהחלט נפוץ גם בישראל, היא עצמה מתקשה איתו, ובפעם האחרונה שזה קרה לה, התחושות הקשות מההיעלמות פגעו בה מבחינה בריאותית. "דיברתי פעם עם מישהו שהכרתי בטינדר במשך כמה ימים וממש נדלקתי עליו. דיברנו כל היום, מהבוקר עד הלילה. אפילו סיפרתי לו שאני כבר לא עונה באפליקציה לאף אחד אחר, ושאני ממש מושקעת בשיחה שלנו.
"הרגשתי שאני מכירה אותו ואפילו מתאהבת, והכול דרך הטינדר, כן? הזוי. אחרי שבוע בערך, הבן אדם נעלם. לא נכנס לאפליקציה, לא שולח הודעות, פשוט נמחק. לקחתי את זה ממש קשה, בעיקר כי לא הבנתי מה קרה. ניסיתי לחפש אותו בפייסבוק, באינסטגרם וכלום. כאילו שהמצאתי דמות. הכי מעצבן היה לחשוב שבזבזתי המון זמן על להכניס אותו לעולם שלי, לספר ולשתף אותו בדברים.
"כאילו, גם אם לא בא לך עליי, הכול בסדר, אבל תגיד משהו, אל תיעלם בפתאומיות! לקחתי את זה ממש קשה, ובגלל שאני סובלת מאנדומטריוזיס, במשך כמה ימים סבלתי מכאבי בטן ואגן קשים ביותר. אני בטוחה שזה קשור, גוף ונפש. ממש נפגעתי ממנו וזה פגע לי בביטחון העצמי".