הם יפים, חכמים ומוצלחים. ברשתות החברתיות הם סוחפים אחריהם קהילה שלמה של אנשים הנושאים עיניהם אליהם, שותים בקש כל סטטוס וסטורי שהם מעלים. הייתם חושבים שהצלחתם המסחררת תבוא לידי ביטוי גם בעולם ההיכרויות, אולם דווקא שם היא מתגלה כעקב אכילס.
הכירו את המשפיענים שעוקבים נמשכים אליהם כמו דבורה לצוף, אך בני הזוג הפוטנציאליים בורחים מהם כמו מאש. מדוע זה קורה? יצאתי לבדוק.

"אני מצליחה ומאושרת, אבל אין לי עם מי לחלוק את זה"

אסתי כהן היא רווקה, משפיענית ועצמאית בתחום ההתאקלמות והלימודים בחו"ל. אסתי בת ה-31 מתחזקת עמוד אינסטגרם עסקי, פעיל וממותג, שמקדם אותה מאוד בעבודה שלה, אך מרחיק ממנה מחזרים. "אחרי שגברים נכנסים לעמוד האינסטגרם שלי, הם נעלמים! פשוט מפסיקים לענות לי", היא מודה בצער. "אלו שכן עונים מסבירים שהם לא מעוניינים לצאת עם בחורה שפעילה ברשתות. קשה להם להכיל עמוד מטורף עם המון עוקבים ותגובות", היא מספרת בתסכול.
עושה רושם שהמון פנויים ופנויות מעדיפים בני זוג שאינם פעילים ברשתות החברתיות. לדבריה של אסתי, הם מציינים זאת במפורש כבר בתחילת ההיכרות: "הרבה כותבים באפליקציות - 'אין לי אינסטגרם ואני גם לא מתכוון לפתוח. שכחי מזה', או 'מעדיף שלא תהיי יוטיוברית או בלוגרית'. יש ממש דעה קדומה ושלילית על רווקה שפופולרית ברשתות".

3 צפייה בגלריה
אסתי כהן
אסתי כהן
"יש ממש דעה שלילית על רווקה שמצליחה ברשתות החברתיות"
(צילום: Giulia Gandini)

מסיבה זו אסתי התחילה להקפיד על הפרדה מלאה בין אפליקציות ההיכרויות לבין הרשתות החברתיות המשמשות אותה בעיקר לעסקים, אך גם זה לא עובד לה. "לצערי, למרות ההפרדה, גברים עדיין מחפשים אותי באינסטגרם, כך שלא באמת ניתן למנוע מהם לדעת בשלב כה מוקדם שאני משפיענית רשת".
"אחרי שגברים נכנסים לעמוד האינסטגרם שלי, הם נעלמים! פשוט מפסיקים לענות לי"
שאלתי את אסתי מדוע גברים נרתעים מכך והיא השיבה: "הסטורי, כמות העוקבים, התגובות והפעילות השוטפת יוצרים אצל חלקם רושם מוטעה, כאילו שאני בחורה שטחית שמרוכזת בעצמה. חסרי ביטחון יבינו שאני מאוד מחוזרת ויירתעו מהתחרות, ואלו שמבינים שמדובר בעמוד עסקי מצליח, מאמינים שאין לי זמן או צורך בזוגיות כי 'יש לי כבר הכול' - וזו הטעות העיקרית. אני מצליחה ומאושרת, אבל אין לי עם מי לחלוק את זה וזה מתסכל", היא מודה.

"כשהם רואים שיש לי 65 אלף עוקבים, הם נלחצים"

גם גלה טולצינסקי, רווקה בת 33 ומשפיענית רשת בתחום הלייף-סטייל, מתארת את הקושי: "אהבה לא מצאתי בטינדר אבל לקוחות אינסוף. הטינדר הפך ממש לפרופיל עסקי כי משם הם נכנסים ישירות לאינסטגרם שלי, ואז הם מתרשמים מהעבודות שלי אבל פחות ממני", היא מחייכת.
לדבריה, כבר חמש שנים שהיא מנסה למצוא זוגיות באפליקציות אך ללא הצלחה. "באפליקציה גברים נתקלים בתמונות פרטיות שלי, מסתקרנים ומחפשים עוד מידע באינסטגרם. שם הם נתקלים ב-65 אלף עוקבים ונלחצים. הם נעשים חשדניים ופוסלים אותי נטו בגלל היותי משפיענית", היא קובעת.
ממה הם נרתעים לדעתך?
"זה מתחלק לשני סוגים: אלו שעוצרים את עצמם כי אין להם ביטחון עצמי ורמת החיים שלהם לא מתאימה לרמת החיים שלי, ולאלו שמתלהבים מכך, אך לאחר שהם פוגשים אותי במציאות, הם מבינים שעומדת מולם אישה חזקה ומצליחה והם לא מסוגלים להתמודד עם אישה שיותר מצליחה מהם", היא נאנחת.
"פונים אליי גברים שחושבים שאני מחפשת איזה 'שוגר דדי' ומציעים לי כסף תמורת 'טובות הנאה'. מנגד, יצאתי לדייט עם נוכל הטינדר, אולי דווקא בגלל כל מה שיש לי. כבר לא יודעת מה יותר גרוע"
מעבר לכך, גלה מספרת שחלק מהגברים לא מאמינים שהיא השיגה את כל מה שיש לה בכוחות עצמה, ובטוחים שגברים אחרים משלמים על מותגי היוקרה שהיא מעלה לעמוד. חלקם אף מאמינים שהיא מחפשת גבר שיממן את רמת החיים הגבוהה הנצפית ברשתות: "פונים אליי גברים שחושבים שאני מחפשת איזה 'שוגר דדי' ומציעים לי כסף תמורת 'טובות הנאה'. מנגד, יצאתי לדייט עם נוכל הטינדר, אולי דווקא בגלל כל מה שיש לי. כבר לא יודעת מה יותר גרוע", היא צוחקת בייאוש.
3 צפייה בגלריה
גלה טולצינסקי
גלה טולצינסקי
גלה טולצינסקי. גם נוכל הטינדר חיזר אחריה
(צילום: מקס בחמן)

אכן, נשים רבות מספרות על קושי במציאת זוגיות בשל היותן מצליחות. אם נוסיף לכך את עשרות אלפי העוקבים שמעריצים אותן, קיבלנו מתכון לאתגרים רבים בעולמות היחסים. תהיתי מה חווים גברים שהם משפיעני רשת, והאם גם נשים נרתעות מהצלחתם בפלטפורמות החברתיות. כששאלתי את גלה אם היא תצא עם גבר שיש לו המון עוקבים, היא ענתה: "סביר להניח שלא אצא עם גבר שפעיל כל היום ברשתות ובטח לא עם אחד שמצלם סלפי. זה מרתיע ומוריד".

"נשים דרשו שאסגור את האינסטגרם שלי"

כדי להבין את התמונה המלאה שוחחתי עם בן מלכא, 40, גרוש פלוס שתיים. בן הוא עורך דין מצליח הסוחף אחריו אלפי עוקבים אדוקים. גם הוא מודה שהצלחתו העסקית באינסטגרם מקשה עליו במציאת זוגיות: "הייתי במערכות יחסים עם נשים שדרשו שאסגור את האינסטגרם או זרקו הערות כמו: 'בטח יש לך מלא עוקבות, אתה כל היום שם'. אבל אני כל היום עובד ואינסטגרם משמשת אותי לשיווק".
איך הגבת כשהן ביקשו ממך בקשה כזאת?
"אני לא מתכוון לשנות את החיים שלי רק כי זה מפריע למישהי. נכון, יש עניין מסביבי ואני ער לו, אבל בסופו של יום, צריך רק אחת. תשומת לב זה הדבר האחרון שחסר לי. יש לי עוקבים אבל לא ביקשתי את זה. הם עושים זאת מבחירה מלאה שלהם".
"הייתי במערכות יחסים עם נשים שדרשו שאסגור את האינסטגרם או זרקו הערות כמו: 'בטח יש לך מלא עוקבות, אתה כל היום שם'"
מלכא מספר שהוא בכלל מעדיף להכיר את החברה הבאה שלו בתור לסופר או במפגש מקרי אחר, כפי שקרה עם בת הזוג האחרונה שלו. כשאני שואלת האם יש חשש שמא יחשבו שהוא מרוכז בעצמו או רודף תשומת לב, הוא עונה: "מאחורי כל בעל עסק יש אדם עם חיים. אני אומנם ממנף את האינסטגרם לעסק, אבל אני הרבה מעבר לחומר. אני לא שטחי וגם לא מעלה תוכן שטחי. לא אכפת לי מה אחרים יגידו או יחשבו מהסיבה הפשוטה שאני לא רוצה להיות במקום שרוצה לשנות אותי. אם מחר אמצא את אהבת חיי, לא יקרה שאסגור את העמוד שלי", הוא מסכם.

3 צפייה בגלריה
בן מלכא
בן מלכא
בן מלכא. לא יסגור את העמוד בשבילך
(צילום: איליה ברג)

"בתור אקס של משפיענית, חשתי חסר ביטחון"

לעומת זאת, יונתן, רווק, משפיען ויוצר רשת בן 29, מזדהה לחלוטין עם פנויים ופנויות אשר נרתעים ממשפיענים: "אני מבין מאיפה הם באים ויכול להודות באופן אישי, למרות שאני אפילו קצת מתבייש, שבתור אקס של משפיענית רשת מאוד גדולה גם לי זה הפריע, וגם אני, משפיען בעצמי, חשתי חסר ביטחון בנוגע לזה".
"פעם יצאתי עם מישהי ואחרי הדייט היא שלחה לי הודעה שאני משעמם. אכלתי על זה סרטים. רק אחר כך הבנתי שהיא צודקת. כל סיפור חיי מתועד ברשתות, אז זה לא שיש לי מה לחדש לה"
לדבריו, גם המוצלחים ביותר יחושו חוסר ביטחון לנוכח ההצלחה המסחררת של בן הזוג, בגלל שזו גוררת אחריה מעריצים, מחזרים והתכתבויות בלתי פוסקות. "זה לא נגמר בלייק או בתגובה. עוקבים שולחים הודעות, מבקשים עצות, וכדי להיות נאמן להם צריך לענות בחזרה. אני עוד לא הצלחתי לפענח איך לעשות זאת בצורה נכונה", הוא מודה.
"את יודעת, פעם יצאתי עם מישהי ואחרי הדייט היא שלחה לי הודעה שאני משעמם אותה. אכלתי על זה סרטים. רק אחר כך הבנתי שהיא צודקת. כל סיפור חיי וכל צעד ביום-יום שלי מתועד ברשתות, אז זה לא שיש לי מה לחדש לה. מאז נכנס בי חוסר ביטחון שאין לי מה להציע, אבל אני עובד על זה".
השיתופים החשובים הללו מראים, בפעם המי יודעת כמה, שלא כל הנוצץ זהב וגם משפיענים חווים קשיים בזוגיות. בני זוג פוטנציאליים נרתעים מהם ומגדירים אותם כאנשים שטחיים המשוועים לתשומת לב, למרות שמדובר באנשים אינטליגנטיים, עם מוסר עבודה גבוה וחשיבה מחוץ לקופסה, אשר הצליחו באמצעות מומחיותם להפוך למובילים בתחומם.
כך, בעוד שהעוקבים מעריצים אותם ומסוקרנים להכירם לעומק, נדמה כי לבני זוג פוטנציאליים אין כל כוונה לעשות זאת, וחבל. כשאתם נרתעים מהאנשים האלה, אתם מפסידים בני זוג החובקים חיים מלאים, מצליחים ומאושרים, כאלו שלא צריכים אף אחד אבל כן רוצים ומחפשים שותף, חבר ומאהב, לחלוק איתו את הדברים היפים שבהם התברכו.
סיון קנטי אביטן היא שדכנית ויועצת זוגיות ודייטינג, מנחת סדנאות למציאת זוגיות, מייסדת מועדון הדייטינג האקסקלוסיבי SHRINE ומחברת הספר "אחת שיודעת"