"אני מכירה סיפורים על אנשים שלא מדברים עד עצם היום הזה, רק בגלל שסכום הצ'ק שהם כתבו לחתונה אליה הוזמנו, היה נמוך מהמנה, או שהם הגיעו בלי בני הזוג שלהם כדי לחסוך. אנשים שופטים אותך לפי הכסף שאתה מעניק להם כמתנה, וזה עצוב", משתפת מיכל (36), נשואה פלוס שלוש.
היא עצמאית בתחום היופי והאיפור הקבוע ובעלה שכיר. שניהם משתכרים יפה ביחד ועדיין מתקשים לגמור את החודש. לא פלא שכשזה מגיע לחתונות, מיכל ובעלה כבר חושבים פעמיים אם ללכת. "אם זה לא מישהו שקרוב אליי, אני מראש לא הולכת. השאיפה שלי תמיד הייתה כן ללכת ולכבד את כולם, אבל לצערי זה כבר לא תמיד מתאפשר כי יש לנו לפעמים חודשים עם הוצאות לא צפויות, אז אני מתרכזת בהוצאות הדחופות והאלמנטריות. מבחינתי, ללכת לחתונה זה מותרות", היא מודה.
"אנשים שופטים אותך לפי הכסף שאתה מעניק להם כמתנה, וזה עצוב"
מיכל מספרת שאנשים היום מתחתנים במקומות יקרים ולא לוקחים בחשבון את מצבם הכלכלי של האורחים שלהם: "מבחינתי, כשאני כבר כן מגיעה לחתונות, אז סכום המתנה הכולל מושפע מהקירבה שלי לחתן ולכלה, אבל כאשר זוג מתחתן באולם יוקרתי מדי, מראש מופעל על האורחים איזשהו לחץ לכסות לפחות את מחיר המנה, ולפעמים זה לא אפשרי. לצערי הרב, כדי לחיות טוב במדינה שלנו חייבים להיות עשירים, אחרת זה מאבק תמידי של הוצאות מול הכנסות, וכרגע רובנו נמצאים במלחמת הישרדות".

"אני עובדת בלי הפסקה רק כדי לשלם על הגחמות של חברותיי הכלות"

אין ספק שלהתחתן זה דבר יקר שמלווה בהוצאות גדולות ובהרבה כאב ראש, מתח וחרדה. אבל מה קורה כשזה מגיע למוזמנים והמזומנים שלהם? בימים אלו עונת החתונות בעיצומה, אך יחד איתה הולך וגדל החור הקולקטיבי בכיס, שנובע בראש ובראשונה מעליית המחירים הדרמטית שקורית בישראל ובעולם בימים שאחרי מגפת הקורונה.
כך, בזמן שאנחנו מתרגשים בשביל הזוג ובאמת רוצים לשמוח בשמחתו, רבים מאיתנו מתקשים לעמוד בזה כלכלית, ונאלצים לברור את ההזמנות הרבות שמגיעות בחודשי הקיץ החמים, ולהתרכז רק בחברים ובבני המשפחה הקרובים.
"כאשר זוג מתחתן באולם יוקרתי מדי, מראש מופעל על האורחים איזשהו לחץ לכסות לפחות את מחיר המנה, ולפעמים זה לא אפשרי"
ליב (28) היא מורה בישראל. שכרם הזעום של המורים עלה לראש סדר היום בשבועות האחרונים, אבל ליב חווה את השלכותיו מידי יום, על אחת כמה וכמה בעונת החתונות. "יוקר המחייה מורגש אצלי בכל יום ובכל רגע. אני רווקה וחיה לבדי, וכדי להתמודד עם שלל ההוצאות אני חייבת לנהל טבלת אקסל שוטפת. אבל מה שקורה לי בעונת הקיץ הוא פשוט חרדה מטורפת! הטבלה נמצאת בגירעון מתמשך", היא מספרת בתסכול.
שלוש מחברותיה הטובות מתחתנות הקיץ, וכדי להתמודד עם ההוצאות הדרמטיות ליב ממלאת את זמנה בשיעורים פרטיים. "אני מפרגנת להן ושמחה בשבילן, אבל גם נמצאת באיזשהו סטרס כלכלי כבד ומעייף מאוד. אני עובדת בלי הפסקה רק כדי לשלם על הגחמות שלהן - זאת רוצה מסיבת רווקות באילת וההיא רוצה לטוס לסופ"ש ביוון, וכמובן שיש ערב מקווה והפרשת חלה וחינה ומתנה לכל אירוע, וצ'ק של לפחות אלפייה, וזה פשוט לא נגמר! אפילו לא כללתי מלתחה חדשה, אז תוסיפי", היא מפצירה.

2 צפייה בגלריה
חתן וכלה
חתן וכלה
חתן וכלה. כולם רוצים להשתתף בשמחתם, אבל לא כולם יכולים לעמוד בזה כלכלית
(צילום: Shutterstock)

לטענתה, תרבות האינסטגרם גובה מאיתנו מחיר כבד, תרתי משמע, ומחייבת אותנו לעמוד בקצב, כשציפורניים, שיער ושלל טיפולים קוסמטיים הם כבר לא מותרות אלא חובה לכל שושבינה. ליב מודה שבסופו של דבר, גם לה אין ברירה אלא לסנן את החתונות.
"אני לא יכולה ללכת לכל החתונות שאני מוזמנת אליהן, גם אם ממש בא לי", היא אומרת בצער. "אם אני אעשה זאת, זה יבוא על חשבון הצרכים הבסיסיים שלי - וזה כבר קורה, כי גם כשאני לא הולכת, יש פעמים שאני עדיין מרגישה מחויבת לשלוח מעטפה. אז אומנם זה יהיה עם סכום נמוך יותר, אבל זאת עדיין הוצאה".
"אני עובדת בלי הפסקה רק כדי לשלם על הגחמות שלהן - זאת רוצה מסיבת רווקות באילת וההיא רוצה לטוס לסופ"ש ביוון, וכמובן שיש ערב מקווה והפרשת חלה וחינה ומתנה לכל אירוע, וצ'ק של לפחות אלף ש"ח, וזה פשוט לא נגמר"
נסטיה (29) היא אם חד-הורית, שעובדת בשתי עבודות כדי להתקיים. ביום היא מזכירה באולם אירועים ובערב היא משווקת דיגיטלית ב"נסטיה דיגיטל". "יוקר המחייה פוגש אותי בכל פינה ובכל מקום", היא משתפת. "זה מתחיל בסופר. אני רואה איך סל המזון שלי ושל בני הולך ומתייקר מדי חודש ואיך אני צריכה לחשב כל פעם מה לקנות ועל מה לוותר. למזלי, יש לי תמיכה כלכלית מהמשפחה שלי, אחרת כחד-הורית בכלל לא הייתי מצליחה להסתדר".
לדבריה, אימהות חד-הוריות חוות קושי משמעותי במיוחד: "אף מעסיק לא רוצה להעסיק אותי בתור אם חד-הורית, כי הם יודעים שאין מי שיחלוק איתי בנטל במקרים בהם אצטרך להחסיר ימי עבודה בגלל הילד. בגלל זה גם אין לי אפשרות ללכת לכל חתונה שאני מוזמנת אליה, מהסיבה הפשוטה שלא אוכל לשאת בנטל הכלכלי הכבד שנלווה לכך", היא מודה.
נסטיה מספרת על שינוי שחל בתעשיית האירועים מאז המגיפה: "לפני הקורונה האירועים היו מאוד גדולים אבל היום כמות המשתתפים פחתה. החוגגים אכן שולחים הזמנות להמוני מוזמנים, אבל רק קומץ קטן מגיע לאירוע".

2 צפייה בגלריה
נסטיה
נסטיה
נסטיה. מעסיקים סירבו להעסיק אותה כי היא חד-הורית וברור להם שתיאלץ להיעדר מהעבודה לפעמים
(צילום: סלפי)

אבירם אלון, מנכ"ל התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים בישראל, מעיד על ההתייקרות בענף: "בהחלט ישנה בעיה של התייקרות מבחינת חומרי הגלם, מוצרי המזון, הציוד התעשייתי, הארנונה השנתית, לצד מצוקת כוח אדם ורגולציה נוספת בשתייה המתוקה, שגם היא גררה עלייה במחירים". מדבריו ניתן להסיק כי זהו כדור שלג שמזין את עצמו: יוקר המחייה הביא להתייקרות המנות, וגרר אחריו התייקרות בעלות הצ'ק שהאורחים צריכים לשלם.

"הכסף לחתונה יורד מהאוכל של הילדים שלי"

איתן (39) הוא מסעדן גרוש שנפגע מאוד מהסגרים בתקופת הקורונה. הוא מספר כי עונת החתונות מכניסה אותו למתח וללחץ נפשי כבד: "אני משלם מזונות. יש לי ילדים שאני צריך להאכיל. אני רוצה לתת להם את כל העולם, לפנק ולקנות, במיוחד עכשיו בחופש הגדול, אבל מה שקורה זה שעד שאני חוסך לזה כלכלית, מגיעה אליי עוד הזמנה לחתונה. לפעמים אני מקבל הזמנות לחתונות מאנשים שחוץ מ'שלום-שלום' אין לנו שיח. תגידי לי, זה לא מעצבן?!", הוא שואל בתדהמה.
מבחינתו, הדילמה מאוד ברורה וכך גם הבחירה: "זה בכלל לא שיקול של רצון אלא שיקול כלכלי בלבד, כאשר טובת המשפחה שלי נמצאת במקום הראשון. אנשים מתחתנים במקומות שדורשים על מנה 400 ש"ח, ואני צריך לשלם להם על זה? זה יוצא מהאוכל של הילדים שלי! אז החלטתי שאם זאת לא חתונה של מישהו מהמשפחה הקרובה, אני פשוט לא הולך", הוא מצהיר.
לטענתו, אנשים היום מזמינים אקסטרה אורחים - לא בגלל שנוכחותם חשובה להם, אלא כי אין להם איך לכסות על ההפקה המוגזמת שהם התחייבו אליה. "אייל גולן, עומר אדם, עשר שמלות. די עם הטירוף הזה! תפסיקו לחלק קנסות לאורחים שלכם!", הוא מפציר.
נראה כי לצד השמחה וההתרגשות, הזמנה לחתונה בימים של משבר כלכלי מעוררת לא פעם גם רגשות פחות חיוביים מצד המוזמנים. חלק מהמוזמנים הקרובים עלולים לחוש מתח וחרדה בלתי נמנעים בשל מצבם הכלכלי, ואילו המוזמנים הרחוקים עלולים לכעוס ולהתרגז בשל תפיסתם כי במקום לשלם על צרכיהם הבסיסיים או לפנק את עצמם במותרות צנועה, עליהם להעניק זאת לחתן ולכלה שהם בקושי מכירים.
ועדיין, כדאי לזכור שהזמנות לחתונות הן חלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית שכולנו כל כך אוהבים. בסופו של יום, כל אחד צריך לעשות את ההחלטה שלו, בהתאם לשני גורמים עיקריים: מידת הקרבה לזוג והמצב הכלכלי הנוכחי. נסכים כולנו כי עדיפה אי-נעימות חולפת מאשר הוצאה מיותרת. לא ככה?
סיון קנטי אביטן היא שדכנית ויועצת זוגיות ודייטינג, מנחת סדנאות למציאת זוגיות, מייסדת מועדון הדייטינג האקסקלוסיבי SHRINE ומחברת הספר "אחת שיודעת"