בשיתוף Margalit Startup City
מדינת ישראל ידועה בתור אומת סטארט-אפ מזה שנים רבות, ורבות ההצלחות שנרשמו לזכותן של חברות הזנק שנולדו כאן. כמו כן, סטארטאפיסטים רבים, ברחבי העולם, עשו את צעדיהם וצעדיהן הראשונים כאן בארץ. נדמה שכל מצב שבו אנחנו נמצאים הוא בעל ערך לייצור עוד ועוד רעיונות מתאימים, קחו, למשל, את משבר הקורונה שדחף להמצאות רבות בתחומים רבים, מטכנולוגיה, חברה וקהילה ועד כמובן לתחום הבריאות.
7 צפייה בגלריה
סטארט-אפ
סטארט-אפ
(צילום: shutterstock)
אחת הדרכים לסייע לפיתוח של רעיונות וסטארט-אפים היא בהקמת מתחמים המקדמים חדשנות ומהווים חממות טכנולוגיות המאפשרות שיתופי פעולה עם גופים נוספים ועם הקהילה בה נמצא המתחם ומכך הוא אף משמש כמנוע להאצת הכלכלה.

פודטק, סייבר, מדיה ובריאות דיגיטלית - הכל במקום אחד

היום (ב') השיקו אראל מרגלית, מייסד ויו"ר קרן JVP ומרגלית סטארטאפ סיטי, יחד עם ראש עיריית ירושלים, משה ליאון את מתחם "Margalit Startup City", שהוקם סמוך למתחם התחנה הישנה, ויהיה לרובע חדשנות לצד רובע חברתי הראשון בישראל.
הסרת הלוט במתחם Margalit Startup City בירושלים היום
המתחם החדש, שכולל בתוכו 50,000 מ"ר חדשים, יהיה מרכז הייטק בינלאומי שצפוי להתמקד בארבע תחומים שבהן ישראל מצטיינת: פודטק, סייבר, מדיה ובריאות דיגיטלית.
המתחם מבוסס על מודל כלכלי שבנה מרגלית לפיתוח אזורים, ערים ומדינות על ידי הקמת מרכזי חדשנות ייחודיים המשלבים זרוע השקעות גדולה המפתחת ומקדמת סטארט-אפים יחד עם אוניברסיטאות מובילות, המדינה והעיר בה מוקם המרכז. המרכזים כוללים פעילות חברתית קהילתית בשכונות ובבתי הספר בהם מלמדים את הדור הצעיר להיות יזמים ולהפוך לחלק מחדשנות העיר.
7 צפייה בגלריה
 אראל מרגלית, מייסד ויו"ר קרן JVP מרגלית סטארטאפ סיטי, יחד עם ראש עיריית ירושלים, משה ליאון
 אראל מרגלית, מייסד ויו"ר קרן JVP מרגלית סטארטאפ סיטי, יחד עם ראש עיריית ירושלים, משה ליאון
אראל מרגלית, מייסד ויו"ר קרן JVP מרגלית סטארטאפ סיטי, יחד עם ראש עיריית ירושלים, משה ליאון
לדברי מרגלית, "יישום מוצלח של מודל זה יביא לתנופה אדירה של העיר והמדינה בה הוא קיים, ימשוך צעירים לגור בסביבת Margalit Startup City, ויפתח גם את חיי התרבות והחברה בעיר. רובע החדשנות יהיה גשר מרכזי לשיתופי פעולה בין לאומיים בין המוקדים השונים בישראל בבאר שבע, בגליל, בחיפה והמוקדים השונים בעולם בארה"ב, באירופה ובעולם הערבי שהולך ונפתח בימים אלה."
7 צפייה בגלריה
 הדמיה של המרכז החדש
 הדמיה של המרכז החדש
הדמיה של המרכז החדש

"מרכזי חדשנות מאיצים את התפתחות חברות ההזנק"

דוגמה לשיתוף פעולה כזה שמתרחש כבר היום וצפוי להתרחב הוא של Play Beyond Bio, תוכנית להאצת תשעה סטארט-אפים מצטיינים בישראל בתחום הבריאות הדיגיטלית שנעשית בשיתוף פעולה בין קרן JVP, חברת הפארמה העולמית אסטרהזניקה, ארגון יוזמה לאומית ושותפים אסטרטגיים נוספים.
"מרכזי חדשנות דוגמת Margalit Startup City הם חיוניים עבור חברות ההזנק שכן הם מאיצים את התפתחותן", אמר גיא וינוגרד מנכ"ל ומייסד BioT. "הסטארט-אפים מקבלים במסגרת הזאת תובנות חיצוניות כמו, למשל, במקרה שלנו כסטארט-אפ העוסק בבריאות דיגיטלית – כיצד חושבים גופי הבריאות הגדולים או חברות הפארמה, כיצד מבצעים שיווק און ליין ועוד.
"המרכזים גם מספקים מנטורינג ברמה הפרטנית. אנחנו למשל קיבלנו במסגרת האקלסטור של Margalit Startup City עזרה מהותית שהתבטאה למשל בבניית קונספטים מוצריים ועסקיים שמעולם לא חשבנו עליהם קודם. בין אם מדובר על דרך הובלת הפיצ' – אותן 30 שניות בהן אתה מספר על החברה בפני משקיעים פוטנציאליים, ועד יצירת הזדמנויות לשיתופי פעולה עם גופים שמחפשים חדשנות."
איך זה תורם לקהילה?
"אין ספק שהקהילה מקבלת הרבה מזה. אם ניקח את המקרה שלנו כדוגמה, הרי שהמוצר שפיתחנו מאפשר לחברות המכשור הרפואי את היכולת להפוך את המוצרים שלהן, שיושבים בשגרה בתוך ארגוני הבריאות, למוצרים שיישבו בבתי המטופלים תוך הפעלה פשוטה שלהם. המשמעות היא שהמטופלים לא יצטרכו להגיע פיזית לבתי החולים וקופות החולים, כאשר במקרה של חולי קורונה הדבר חשוב במיוחד עבור הקהילה הרחבה."
כיצד משבר הקורונה השפיע לתפיסתך על חברות ההזנק?
"מרבית הסטארט-אפים לא נפגעו בצורה דרמטית מהמשבר כי הן הצליחו לשלב בצורה אופטימלית בין עבודה מהמשרד לבין עבודה מהבית. בחברות כמונו, המבוססות על 'ענן' המעבר בין עבודה מהמשרד היה חלק לגמרי. כל אחד לקח מסך או שניים מהעמדה שלו במשרד והמשיך בצורה רגילה מביתו עם תפוקה זהה למצב טרום משבר הקורונה."
עוד נושא חם בהייטק הוא הפודטק, טכנולוגיית המזון בו משקיעה קרן JVP של מרגלית, ובמתחם החדש מתוכנן לקום מרכז פודטק בינלאומי המשלב סטארט-אפים עם חברות רב לאומיות ואקדמיה.
הפטרייה של 'קינוקו', למשל, הוא סטארט-אפ צעיר שהקימו שלוש דוקטרניות מהאוניברסיטה העברית ובמרכזו פטרייה ייחודית שיוצרה על בסיס של קטניות ודגנים, ותשמש כתחליף לחלבון מן החי כדוגמת בשר וביצה. תכונות החומר מזכירות פטריות רגילות, אך בפטרייה הזאת ישנם אחוזי מים נמוכים יותר וכך במהלך טיגון או אפייה החומר לא מצטמק כמו פטרייה רגילה ושומר על הצורה שלו.
אם משווים את החומר לאופי של טופו הוא פחות רך ופחות מתפורר אך סופח טעמים בנוסף לטעם הפטרייה (אוממי) אשר יש לחומר. "נחשפתי לפטרייה של קינוקו לאחרונה, ועסקתי בהמון ניסויים וטעימות של המוצר," סיפר השף מאיר אדוני באירוע ההשקה, "הוא מהפכני ואין ספק שעולם המזון הולך להשתנות מן הקצה אל הקצה בשנים הקרובות".

חדשנות, תרבות וחברה

החדשנות שמביא המתחם החדש לעיר באה לידי ביטוי לא רק כמרכז לתעסוקה ועסקים בעיר, אלא גם כמרכז תרבותי וחברתי. המתחם היווה בית לתיאטרון מעבדה שהקים מרגלית בין השנים 2002-2007, וכיום הוא בית ל'זאפה ירושלים'.
"בזמנים הקשים האלה, יותר מתמיד, ירושלים צריכה לבנות עצמה לקראת העלם החדש שאחרי המשבר הכלכלי והחברתי סביב הקורונה", אמר מרגלית.
7 צפייה בגלריה
אראל מרגלית, יו"ר JVP
אראל מרגלית, יו"ר JVP
אראל מרגלית, יו"ר JVP
(צילום: יח"צ)
"החדשנות היא המפתח לבניית ערים מחדש מבחינה כלכלית, תרבותית וחברתית בירושלים, בגליל, בנגב ובירושלים. Margalit Startup City ירושלים תהפוך למרכז החדש של העיר שתחבר אותה למרכז הארץ ולערים המרכזיות בעולם בנושאי החדשנות המובילים מסייבר ועד פודטק, בריאות דיגיטלית ומדיה, וכל מה שיש לטכנולוגיה הישראלית להציע.
"המהות של Margalit Startup City אומרת שתפקיד ההייטק אינו רק להוביל את הכלכלה, אלא להוביל לשינוי חברתי בתוך העיר. להכניס למעגל החשדנות את הילדים שנשארו מאחור, לחזק את התרבות ולשקם אותו דרך החדשנות, לחבר את מתנדבי שנת השרות למקומות שהכי צריך אותם. אנחנו מתחילים היום משהו חדש. כי מציון תצא בשורה."
משה ליאון, ראש עיריית ירושלים, הוסיף: "התכנסנו כאן היום להשיק את רובע המדיה המתחדש שעתיד לגדול בשנים הקרובות משמעותית. Margalit Startup City עתידה להוסיף לעיר ירושלים אלפי מקומות תעסוקה נוספים בתחום ההייטק. יחד עם הר חוצבים ומתחם ההוג'יטק שנבנה בימים אלה יחד עם האוניברסיטה העברית, רובע המדיה ייתן חיזוק משמעותי לעיר ויחד עם אראל נהפוך את ירושלים לבירת ההייטק של ישראל. נמשיך לתמוך ולפתח בשנים הקרובות את תחום ההייטק בעיר, יחד עם אראל, שותפים נוספים נפלאים וכמובן אתכם כל קהילת ההייטק הירושלמית. זכרו, מציון תצא תוכנה".
7 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות
ועידת ידיעות אחרונות
משה ליאון, ראש עיריית ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כאמור, המתחם החדש צפוי להרחיב אף יותר את הפעילות התרבותית מתוך תפיסה שחדשנות היא מעבר לטכנולוגיה, אלא גם מרכז של יצירה שישמש כמוקד לפעילות חברתית. הוא יהיה בית לארגון 'בקהילה' לצמצום פערים בקרב ילדים בסיכון, שהקימו אראל ודבי מרגלית ב-2003 והעבירה תחתיה 40,000 ילדים לאורך השנים באמצעות כאלף מתנדבי שנת שירות לאורך השנים. כמו כן, במתחם עתיד לקום בית הש"שינים הלאומי, שיהווה בית לכ- 3,000 ש"שינים מדי שנה וישמש כמרכז לפעילות הכשרה, העשרה ועבודה פדגוגית למתנדבים ולארגונים המפעילים אותם.
המתחם החדש הוא בסיס ומרכז למודל ארצי ובינלאומי של חדשנות דוגמת המרכז שהושק בניו יורק בפברואר האחרון, ובתוכו מרכז הסייבר העולמי. עבודה על פי מודל זה נעשה כבר בגליל העליון סביב נושא הפודטק ובסיס הפעילות בקרית שמונה צפוי לקבל חיזוק משמעותי בתקופה הקרובה. ביסוסה של באר שבע כמרכז סייבר עולמי נעשה על פי מודל מרגלית סטארטאפ סיטי וצפוי להתחזק בקרוב עם מעבר בסיס צה"ל לדרום. חיפה עתידה להיות בירת בריאות דיגיטלית עולמית על פי המודל.
7 צפייה בגלריה
אראל מרגלית
אראל מרגלית
מרכז הסייבר בניו יורק
(צילום: שחר עזרן)
ג'יימס פאצ'ט, נשיא החברה הכלכלית של ניו יורק, שהשתתף בהשקה ברך ואמר: "בשנתיים האחרונות נהנינו משותפות חזקה עם Margalit Startup City ביצירת תחרות עולמית לזיהוי הטכנולוגיות המובילות בעולם בתחום אבטחת הסייבר והגנה על עסקים קטנים בעיר ניו יורק. מוקדם יותר השנה, הצטרפתי לאראל בחגיגת הפתיחה של Margalit Startup City בעיר ניו יורק. מזל טוב שוב על השקת השלב הבא של מרגלית סטארטאפ סיטי ירושלים. אני מצפה להמשך עבודה פורה יחד."
קרן JVP שנוסדה ב-1993 על ידי אראל מרגלית, הקימה למעלה מ-140 חברות לאורך השנים בהשקעות של 1.4$ מיליארד. היא נחשבת לאחת הקרנות הוותיקות בישראל, ונבחרה לאחרונה לאחד מששת קרנות הון הסיכון הטובות בעולם על ידי מכון המחקר Preqin.
בשיתוף Margalit Startup City