עם העלייה במתיחות בגבול הצפון וההודעות המאיימות שאזרחים רבים קיבלו ביממה האחרונה למכשיריהם, שבה ועולה חשיבותה של זירת הסייבר במלחמה הנוכחית. הודעות פישינג המתחזות להנחיות ביטחוניות, הפצת מידע כוזב ברשתות החברתיות, ומתקפות על מערכות תקשורת הן רק חלק מהאיומים שאנו עומדים בפניהם.
4 צפייה בגלריה
פרטיות ילדים לימודים מרחוק
פרטיות ילדים לימודים מרחוק
הלימודים עוברים להיות דיגיטליים, וחושפים את הילדים לסכנות לא מעטות
(צילום: Shutterstock)
בימים אלו, כשהילדים חזרו ללימודים ומשתמשים בטאבלטים ומחשבים גם ככלי למידה ולא רק לשם הנאה, ישנה חשיבות גדולה אף יותר להסביר להם את המצב ולמנוע מהם ליפול קורבן למתקפות דיגיטליות. מומחי אבטחת המידע ב-ESET מציעים מספר נקודות שחשוב לשוחח עליהן עם הילדים בתקופה מתוחה זו.

סוגי האיומים

מתקפות פישינג: הודעות דואר אלקטרוני או טקסט מזויפות המנסות לגרום לקורבנות לחשוף מידע אישי, כגון סיסמאות או פרטי כרטיס אשראי.
תוכנות זדוניות: תוכנות העלולות לגרום נזק למחשב, למחוק קבצים או לגנוב מידע אישי.
הונאות דיגיטליות: ניסיונות לשכנע את הקורבן להעביר כסף או מידע אישי.
4 צפייה בגלריה
הודעות פישינג ב-SMS
הודעות פישינג ב-SMS
הודעות פישינג שנשלחה ב-SMS
(צילום מסך: רפאל קאהאן)

זהירות ברשתות החברתיות

טיקטוק, אינסטגרם ופייסבוק הן פלטפורמות בהן ילדים מבלים זמן רב ונוטים לשתף מידע אישי ללא מחשבה על ההשלכות. חשוב להסביר את הסיכונים ולהדריך כיצד להגדיר הגדרות פרטיות כך שרק חבריהם יוכלו לראות את הפוסטים, התמונות והמידע שהם חולקים. עודדו את הילדים לחשוב לפני שהם משתפים מידע אישי ברשת.

שימוש במחשבי בית הספר

יש להדגיש בפני הילדים כי אלו מחשבים ציבוריים, ולכן יש להיזהר בעת השימוש בהם. מומלץ להימנע מהתחברות לחשבונות אישיים, מהורדת קבצים או יישומים לא מוכרים, ולזכור שכל פעילות במחשב עלולה להיות תחת מעקב.
4 צפייה בגלריה
תחילת שנת הלימודים החדשה
תחילת שנת הלימודים החדשה
שנת הלימודים החדשה דורשת היערכות גם בכל הנוגע לבטיחות במרחב הדיגיטלי
(צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)

נעילת מכשירים

חשוב להרגיל את הילדים לנעול את המכשירים שלהם בכל פעם שהם מתרחקים מהם, אפילו לרגע קצר, למניעת גישה לא מורשית ופרסומים לא רצויים בשמם.

סמארטפונים בטוחים

יש להדריך את הילדים כיצד להשתמש בטלפונים החכמים בצורה בטוחה, כולל שימוש בקודי נעילה, טביעת אצבע, זיהוי פנים או כל אמצעי אבטחה אחר שהמכשיר תומך בו. חשוב להימנע מהורדת אפליקציות לא מוכרות ולא לחשוף את המכשיר לאנשים לא מוכרים.
4 צפייה בגלריה
ילד מתכונן לשינה עם טלפון חכם
ילד מתכונן לשינה עם טלפון חכם
הסבירו לילדים את חשיבותן של סיסמאות ושמירה על המידע האישי שלהם
(אילוסטרציה: Shutterstock)

סיסמאות חזקות

הסבירו לילדים את חשיבותן של סיסמאות מורכבות (הכוללות אותיות, ספרות וסמלים) וייחודיות לכל שירות, ואת הצורך לשמור עליהן בסוד מוחלט. הדגישו שאין להשתמש באותה סיסמה לשירותים שונים.

זהירות ברשתות ציבוריות

הדגישו את הסכנות הטמונות בשימוש ברשתות Wi-Fi ציבוריות במקומות כמו בתי קפה, מלונות או תחנות רכבת. הציעו פתרונות חלופיים כמו שימוש בנקודה חמה (hotspot) מהטלפון הנייד.
הזהות המקוונת והמידע האישי של ילדיכם הם נכס יקר ערך בעיני האקרים ונוכלים ברשת, ללא קשר לגילם או למצבם הכלכלי. שמירה על ערנות והיכרות עם ההונאות הנפוצות ביותר הקשורות לחזרה לבית הספר יסייעו לכם ולילדים להמשיך את השנה באופן בטוח, לפחות במרחב הסייבר.