בשיתוף Seagate
סיגייט - Innovator of The Year
בימוי: יעל לינזן, הפקה: שירה ביסקוביץ שוורץ, צילום: ירון שרון, אסף מגל.
ישראל היא מעצמת הייטק, את זה כבר כולנו יודעים, אבל היא גם כר פורה לחדשנות אקולוגית וירוקה. בשבוע הבא תתקיים תחרות "חדשן השנה" (innovator of the year) של חברת Seagate, שתכתיר את הסטארט אפ פורץ הדרך בתחום הקיימות.
"בפברואר 2020, ממש לפני הקורונה, פתחנו את מרכז החדשנות בישראל במטרה לקדם חדשנות דרך שותפויות", אומרת נועה פרנקו אוחנה, דירקטורית מרכז החדשנות של סיגייט בישראל ובסינגפור. "תחרות חדשן השנה מתקיימת זו הפעם השלישית ומטרתה לבחור את הסטארט אפ החדשני ביותר בישראל. בשנים הקודמות התמקדנו בחדשנות בתחום הדאטה והשנה התחרות מתמקדת בתחום הקיימות".
"אנחנו מחפשים טכנולוגיות ומוצרים חדשים, שיכולים לעזור לתאגיד ענק כמו סיגייט להמשיך להשתפר ולהתייעל בתחומי הקיימות", מסבירה רותי ארזי שפר, מנהלת הפיתוח העסקי ב- Lyve Labs Israel, מרכז החדשנות של סיגייט בישראל.
מבין עשרות החברות שהגישו השנה את מועמדותן לתחרות, צוות השופטים בחר שמונה הפיינליסטים. בשבוע הבא (25.10) בשעה 17:00 יוכרז הזוכה הגדול בתחרות שיועבר בשידור חי ב-ynet.
תכירו את שמונת הסטארט אפים שעלו לגמר. צפו בכתבת הווידיאו בראש העמוד.

בעין הסערה: הטכנולוגיה שמנקה את האוויר

שם החברה: RepAir Carbon
שנת הקמה: 2020
מספר עובדים: 10
מיקום: מבוא כרמל
פליטת פחמן דו חמצני לאטמוספרה היא אחת הסיבות המרכזיות להתחממות הגלובלית. המקור העיקרי לפליטת גז החממה CO₂ נובע מטיפול בפסולת, שפכים ופעילות חקלאית. "האנושות פולטת כ-40 מיליארד טון של פחמן דו חמצני לאטמוספרה בכל שנה. כדור הארץ יכול להתמודד באמצעים טבעים רק בכחמישים אחוז מהכמות הזו", מסביר אמיר שיינר, מנכ״ל ומייסד שותף בחברת ריפייר קארבון, אשר פיתחה מערכת להפרדה של פחמן דו חמצני ישירות מהאוויר באמצעות טכנולוגיה אלקטרוכימית ייחודית.
"אנחנו עובדים בעין הסערה. אנחנו לא מפתחים תוכנת מדידה או אמצעי תומך, אנחנו עושים את הפעולה החשובה ביותר עם ההשפעה הגדולה ביותר, ובעלת הפוטנציאל העסקי הגדול ביותר מבין כל הטכנולוגיות שאני מכיר בתחום".

שמים סוף לזיהום הפלסטיק

שם החברה: Solutum
שנת הקמה: 2017
מספר עובדים: 23
מיקום: תל אביב
זיהום הפלסטיק הוא אחת הבעיות הבוערות ביותר לצד ההתחממות הגלובלית. מידי שנה בני האדם מייצרים כ-400 מיליון טון של פלסטיק ואיתם כמויות אדירות של פסולת בהיקפים של יבשת שלמה. חברת סולוטום נרתמה לבעיית פסולת הפלסטיק ופיתחה תחליף פולימרי אקולוגי. "כל חתיכת פלסטיק קיימת בעולם כשבעים שנה. שאריות של מיקרו פלסטיק נמצאו בגוף האדם וגם בגופם של בעלי החיים", אומרת המייסדת וה-CTO של סולוטום, שרון ברק.
"המוצר שלנו הוא תחליף אקולוגי לפלסטיק, מתמוסס במים ופריק ביולוגית. זהו מוצר שלא מזיק לסביבה ועם זאת נותן את התכונות של הפלסטיק. יש לנו היום שיתופי פעולה עם חברות כמו קולגייט, איביי וקוקה קולה ישראל, להן אנחנו מפתחים את חומר הגלם לאריזות. המטרה שלנו היא לתת לשוק מענה לצורך באריזות פלסטיק ועם זאת להשאיר לילדים שלנו עולם טוב לחיות בו".

החברה שמייצרת מים מאוויר

שם החברה: WATERGEN
שנת הקמה: 2009
מספר עובדים: 150
מיקום: פתח תקווה
כולם מדברים בשנים האחרונות על ההתחממות הגלובלית ומזניחים נושא חשוב לא פחות – המחסור במים. לפי התחזיות, עד שנת 2050 כשליש מאוכלוסיית העולם תסבול ממחסור חמור במים. חברת WATERGEN, שנוסדה לפני 13 שנים, מבקשת לפתור את הבעיה על ידי יצירת מים מהאוויר, ממש כך. החברה פיתחה טכנולוגיה שמפיקה מים נקיים לשתייה מהלחות שבאוויר. לפני 3 שנים הוכתרה הטכנולוגיה על ידי מגזין טיים בתור אחת ההמצאות החשובות בעולם.
"לחברה יש מעל עשרים פטנטים רשומים", מסביר אביחי קורנוסר, מנהל פיתוח עסקי בחברת ווטרג'ן. "הטכנולוגיה כבר מוכחת, יש לנו מעבדת מים מקצועית ואנחנו עובדים עם חוקרים מהטכניון, מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטאות נוספות מחו"ל. השאיפה שלנו היא ליצור עוד חמש שנים פסי ייצור עצמאיים משל עצמנו".

הפטנט לאגירת אנרגיה באמצעות קרח

שם החברה: NOSTROMO
שנת הקמה: 2017
מספר עובדים: 35
מיקום: שדמה
האנרגיה הסולרית הפכה בעשורים האחרונים להבטחה הגדולה בעולם האנרגיות המתחדשות, אבל אחת הבעיות שלה היא סוגיית האגירה. לכאן נכנסת חברת נוסטרומו, המפתחת מערכות לאגירת אנרגיה למבנים מסחריים ולתעשייה. החברה פיתחה טכנולוגיה בשם IceBrick המבצעת המרה מאנרגיית קור לאנרגיה חשמלית. "למעלה מ-50 אחוזים מצריכת האנרגיה של בניינים הם למטרות קירור. המערכת המודולרית שפיתחנו אוגרת את האנרגיה בבניין באמצעות מזגנים וכשיש עודף באנרגיה סולרית, משתמשים באנרגיה הזו כדי לקרר את הבניין". מסביר בועז אור, סמנכ"ל פיתוח עסקי ואסטרטגיה.
"אגירת האנרגיה הוא שוק ענק, אבל 98% ממנו נעשה על ידי תחנת כוח. אנחנו הראשונים שהצענו אגירה למגזר המסחרי והתעשייתי. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת למבנים מסחריים לאגור את האנרגיה שלהם - פעולה שתחסוך להם כסף, תשפר את היכולות שלהם ותפחית את פליטות הפחמן".

הסטארט אפ שמלמד חברות להפוך לירוקות

שם החברה: ESG GO
שנת הקמה: 2022
מספר עובדים: 17
מיקום: תל אביב
השקעות ירוקות (ESG) הוא תחום שצובר תאוצה בשנים האחרונות, בייחוד בעקבות משבר הקורונה. יותר ויותר חברות וארגונים מעוניינים היום לתרום לא רק לקהילה אלא גם לאיכות הסביבה. מחקרים הראו כי ככל שחברות משקיעות יותר בפיתוח אקולוגי בהתאם למדד ה-ESG, מניותיהן עולות. נתון זה מוביל חברות רבות ברחבי העולם ליישם עקרונות של השקעות ירוקות. חברת ESG GO נולדה במטרה לסייע לאותן חברות ולספק להן פתרונות של דאטה.
"כל אחד יכול לעשות שאלונים של ESG אבל אנחנו בנינו מנוע מורכב של דאטה שאוסף מידע, מנטר ומנתח אותו. המטרה שלנו היא להיות one stop shop של ESG", מסבירה אורלי גליק, מנכ"לית החברה.

מדפסת התלת ממד האקולוגית

שם החברה: ioTech
שנת הקמה: 2016
מספר עובדים: 27
מיקום: מודיעין
הדפסות תלת ממדיות של מוצרים הפכו בשנים האחרונות לבשורה של ענף התעשייה. "בתהליך של ייצור שבבים אלקטרונים יש הרבה חומר שהולך לאיבוד וכתוצאה מכך הוא גם מאוד מזהם", מסביר הארב ג'ארוויס, מנכ"ל ומייסד חברת ioTech, שפיתחה פטנט המספק פתרונות יעילים ואקולוגיים בהדפסות תלת ממד.
"המוצר שלנו הוא מדפסת שיכולה להמיר כל נוזל וכל חומר ברזולוציה ובמהירות גבוה. ניתן לקחת כל חומר תעשייתי, ולהמיר אותו במדפסת ללא צורך בחומר מיוחד. אנחנו משתמשים בתהליך מבוסס לייזר המאפשר להזריק טיפות קטנות". החזון לשנים הבאות, אומר ג'ארביס, הוא להיכנס לתחום המתפתח של הביו פרינטינג.

חישוב באור: הדור הבא של ה-AI

שם החברה: CogniFiber
שנת הקמה: 2018
מספר עובדים: 8
מיקום: ראש העין
הבינה המלאכותית היא כלי רב עוצמה שמניע את כלכלות העולם, אבל אחת הסוגיות שמעסיקות כיום מומחי AI היא העובדה שהיכולות החישוביות שלה הופכות למורכבות וגדולות יותר - כל שלושה חודשים מתווספים עוד ועוד פרמטרים לבינה המלאכותית והחומרה לא מצליחה להדביק את הקצב. כתוצאה מכך, מתבזבזת אנרגיה רבה ומזהמת לצורך אימון המודלים של ה-AI.
8 צפייה בגלריה
קוגניפייבר
קוגניפייבר
קוגניפייבר
חברת CogniFiber באה לפתור את הבעיה. החברה פיתחה מערכות חומרה פוטוניות המחשבות במהירות האור. "רוב האנשים מכירים דרך אחת להעברת דאטה באמצעות סיבים אופטיים. אבל לא הרבה מודעים לכך שאפשר לחשב דאטה גם בעזרת האור", מסביר אייל כהן מנכ״ל ומייסד קוגניפייבר. "בטכנולוגיה שפיתחנו, אנחנו לוקחים סיב אופטי והופכים אותו למעבד. אלו ארכיטקטורות לא סטנדרטיות ומאוד שונות ממה שאנחנו מכירים ולכן הן מאוד יעילות ומהירות".

לקרר ולייעל: השיטה שמפחיתה צריכת האנרגיה של שרתים

שם החברה: ZutaCore
שנת הקמה: 2016
מספר עובדים: 56
מיקום: שער הנגב
חוות שרתים הן זוללות אנרגיה לא קטנות - אולמות שלמים של מחשבים ושרתי ענק בעלי מעבדים אימתניים דורשים קירור פנימי וחיצוני הגורמים לזיהום סביבתי. כ-2% מצריכת האנרגיה העולמית מקורם במעבדים של חוות שרתים. תוך עשור, המספר צפוי להגיע גם ל-10%.
לכאן נכנסת חברת ZutaCore שפיתחה מערכת לקירור יעיל של מעבדים שגם מאריכה את חייהם. המערכת מבוססת על נוזל שאינו מוליך חשמל. "השיטה נשמעת קצת מצחיקה", מודה שחר בלקין, סגן נשיא לנושא המוצר בחברה. "זה למעשה קירור על ידי רתיחה, או החלפת פאזה. זה האמצעי הפיזיקלי הטוב ביותר לבליעת אנרגיה".
כיום, זוטא-קור עובדת עם יצרניות הצ'יפים הגדולות בעולם כמו אינטל ואנבידיה. החברה ממוקמת בעוטף עזה והוקמה לטענת בלקין ממניעים ציוניים. "המטרה היא להביא הייטק לעוטף עזה, ואני שמח להגיד שלא הייתה לנו שום בעיה לגייס את המהנדסים מהטובים בארץ".
בשיתוף Seagate
פורסם לראשונה: 08:59, 18.10.22