בשיתוף Cisco
"אני נוטה להאמין שהסיבה שהמונח תקרת הזכוכית עדיין רלוונטי עבור נשים ב-2023 היא שהוסללנו וגדלנו לזה", מסבירה מיטל ברקוביץ, מייסדת מיזם "נשים בהייטק" ושותפה בפרויקט המנטורינג שיזמה ענקית הטכנולוגיה סיסקו (Cisco).
זיקה אבצוק, סמנכ"לית פיתוח עסקי בסיסקו ישראל, ממשיכה ואומרת, כי הסללה לנשים מתחילה בבית הספר וממשיכה משם. "גברים מביאים לחברות הייטק עובדים בסגנון חבר מביא חבר מהיחידה, ורק בשנים האחרונות אנחנו רואים נשים בתפקידים משמעותיים וקרביים יותר בצבא. לכן כל כך חשוב לנו להרים את הקול הזה של הזדמנות שווה לכולם".
מחקר חדש ומקיף שערכה נגידת בנק ישראל לשעבר, קרנית פלוג, ושממצאיו פורסמו לאחרונה ב"ממון", מגלה כי רק שליש מהמועסקים בתעשיית ההייטק בישראל הן נשים. בתפקידי ניהול בכירים המצב גרוע עוד יותר. על רקע המציאות הזו הסתיים השבוע המחזור השני של WomeNow, תוכנית מנטורינג שיזמה סיסקו בשיתוף עם גורמים נוספים כמו "נשים בהייטק". המטרה: קידום מספר הנשים בענף, מכלל המגזרים, שנמצאות בתפקידים טכנולוגיים ובתפקידי מפתח ניהוליים.
1 צפייה בגלריה
מימין: מיטל ברקוביץ, מייסדת "נשים בהייטק"; עידית שפרלינג, מנהלת משאבי אנוש סיסקו ישראל; טליה שמידט, מנהלת  שיווק סיסקו ישראל; זיקה אבצוק, סמנכ"לית פיתוח עסקי, סיסקו ישראל; איה אשדת, מייסדת "טכנולוגיה אמפתית"
מימין: מיטל ברקוביץ, מייסדת "נשים בהייטק"; עידית שפרלינג, מנהלת משאבי אנוש סיסקו ישראל; טליה שמידט, מנהלת  שיווק סיסקו ישראל; זיקה אבצוק, סמנכ"לית פיתוח עסקי, סיסקו ישראל; איה אשדת, מייסדת "טכנולוגיה אמפתית"
מימין: מיטל ברקוביץ, מייסדת "נשים בהייטק"; עידית שפרלינג, מנהלת משאבי אנוש סיסקו ישראל; טליה שמידט, מנהלת שיווק סיסקו ישראל; זיקה אבצוק, סמנכ"לית פיתוח עסקי, סיסקו ישראל; איה אשדת, מייסדת "טכנולוגיה אמפתית"
(צילום: דנה קופל)

תוכנית WomeNow מבקשת לעשות שינוי אמיתי - לא רק לחרוט סיסמאות אלא לפעול בשטח. במחזור השני שלה השתתפו 22 זוגות של מנטוריות ומנטיז (מודרכות) ממגוון חברות הייטק. המנטוריות עברו הכשרה מעמיקה של שלושה חודשים ונפגשו לתהליך ממושך שכלל ליווי עם המנטיז שלהן.בהשוואה למחזור הראשון, בסיסקו גם החליטו לפעול למען הרחבת הגיוון של המשתתפות, ובמחזור הנוכחי הייתה נוכחות משמעותית של נשים מאוכלוסיות פחות מיוצגות, כמו חרדיות וערביות.
תהליך ההכשרה והליווי התקיים בניצוחה של איה אשדת, מייסדת "טכנולוגיה אמפתית" ובעלת ניסיון של 25 שנה בחברות הייטק, בהן הייתה פעמים רבות האישה היחידה בחדר הישיבות. "ככל שיש מנהלת שרואה אותך כבן אדם, הסיכוי שתרגישי שטוב לך להגיע לעבודה הוא גבוה יותר", מדגישה אשדת. בתוכנית קיבלו המנטוריות כלים לליווי נכון של המנטיז ובשלב הבא – כיצד ליישם את הדברים גם עם הצוות אותו הן מנהלות כשהדגש היה בתשומת לב על גדילה אישית, אופק מקצועי וכלים לפיתוח מנהיגות. אחת הנקודות החשובות בתוכנית היא שלא רק המנטיז מקבלות כלים להתפתחות אישית ומקצועית אלא גם המנטוריות שלומדות על ניהול אמפתי, פתרון בעיות ומתן ייעוץ וליווי לעובדים שלהן. המנטוריות הופכות למנהלות מיומנות ומשמעותיות יותר עבור עובדי החברה שממנה הגיעו – מה שמוביל לכך שגם הארגון זוכה במנהלות טובות יותר.
"אמפתיה היא היכולת של מישהו לראות את העולם מנקודת מבטך", מסבירה אשדת ומכנה את התוכנית כ'חדר כושר לאמפתיה'. "לצוות הניהולי זה מאוד חשוב – גם כלפי הצוות שלהן וגם כלפי קולגות ולקוחות. ללמוד, להתאמן ולפתח את שריר האמפתיה זהו רווח ישיר לארגון". בנוסף מסבירה אשדת, עובדים כיום מחפשים מקומות עבודה עם אימפקט חברתי – והתוכנית משרתת את המטרה הזו. "לעובדים כיום חשובה התחושה שמקום העבודה עושה טוב לעולם, שהוא רואה את העולם לא רק מתוך המשקפת של הדולרים אלא גם מתוך אחריות חברתית למה שקורה סביבו. חברות שלא יבינו שזה מה שהעובדים והעובדות מחפשים יפסידו במערכה", מדגישה אשדת.

היה מולנו חזון ברור

"שמנו דגש על כך שהמנטוריות יהיו בגובה העיניים", מסבירה עידית שפרלינג, שמובילה את תחום משאבי אנוש בסיסקו ישראל. "זה פותח את ההזדמנות למנטיז לדבר עם נשים בדרגים שונים, בשלבי קריירה שונים, מחברות שונות. המנטורית היא בדרך כלל שני צעדים בקריירה לפני המנטיז - וכך עשינו את ההתאמה. זה חשוב שהיא תוכל להבין ולהיות קרובה לאתגרים שהמנטיז עוברת". החסם, כדבריה של שפרלינג, טמון פעמים רבות בכך שהעובדות בכלל לא יודעות לאן הן רוצות להתפתח. "כל אחת מאיתנו צריכה לחקור ולהבין מה מעניין ומסקרן אותה וככל ששומעים יותר סיפורים ההזדמנויות האלה נוצרות. בנוסף, עצם המפגש עם נשים בכירות מחברות שונות מרחיב את הנטוורקינג".
"אחד הדברים שצריך בשביל להצליח ולהתפתח זה קשרים", מוסיפה אבצוק. "צריך להכיר אנשים ולא להיות רק בתוך העבודה היומיומית שאתה עושה, אלא להיות חלק מהאקו-סיסטם. תוכנית המנטורינג מסייעת לייצר רשת נשים מכל רחבי התעשייה, שלעומת גברים שמרושתים הרבה פעמים דרך הצבא, חשוב לייצר גם לנשים רשתות כאלה שיקלו עליהן להשתלב, להתקדם ולהקים יותר סטארט-אפים".
בקבוצות ובפורומים שונים של נשים עולות סוגיות שונות המקשות על נשים להשתלב בתפקידים בכירים בעולם העבודה כמו השילוב בין אמהות לקריירה. "לפני שש שנים הקמתי את מיזם 'נשים בהייטק', שכולל כיום כ-17 אלף נשים", אומרת ברקוביץ. "נשים חוששות יותר מגברים לבקש העלאות שכר, להתמודד על תפקידים. החזון שלי הוא שנראה יותר נשים מנהלות משא ומתן על שכרן, שנשים יישבו יותר ליד שולחן הנהלה, יקחו אחריות על פרויקטים שהן עמלו וטרחו עליהם".
בסיסקו מדגישים שההשקעה בתוכניות חברתיות, כמו תוכנית המנטורינג, חוזרת פנימה לארגון במגוון של דרכים. שפרלניג: "שתי דרכים מרכזיות הן שביעות רצון מוגברת של העובדים והעובדות, שנוטים להישאר במקומות עבודה בהם הם מרגישים מוערכים, ותחלופה מופחתת בכח אדם. יש לנו עובדות שראו את התכנים על התוכנית בפייסבוק וסיפרו שהרגישו גאווה שמקום העבודה שלהן משפיע ונותן חזרה".
טליה שמידט, מנהלת השיווק בסיסקו ישראל, מתחברת לדברים ומסבירה על אלמנט "מיתוג המעסיק" - האופן שבו העובדים בחברה והמועמדים לעבוד בה רואים אותה. "מיתוג מעסיק הוא קריטי. עובדים מחפשים את הערך המוסף של הארגון. ולעבוד במקומות שבהם יהיו להם הזדמנויות להיות משמעותיים ולהתפתח, מקומות שדואגים ומשקיעים מאמץ בפועל כדי לקדם ערכים כמו שוויון מגדרי".
קשה להפריז בחשיבות של מנהלים טובים לארגון. "לכן בנינו תוכנית שבקצה השני שלה יוצאות חברות צוות חזקות, אבל גם מנהלות חזקות יותר, ולזה יש משמעויות כלכליות מהותיות לארגון", מדגישה שמידט ומשתפת שכשחשבו על הפרויקט הן הבינו שהן בעצם קהל היעד. "אני מנהלת ואני רוצה להיות מנהלת טובה יותר. תוכניות מנטורינג כמו WomeNow הן דרך מצוינת להגיע לזה. ויותר מזה, מתישהו ארצה להתקדם ולקחת יותר אחריות - והשתתפות בתוכנית מנטוריג זאת הדרך להבטיח שכשתגיע ההזדמנות אהיה מוכנה".

"הגיוון הכרחי לחדשנות"

אבצוק: "צריך לקדם יותר נגישות לאוכלוסיות מגוונות בתעשייה. הגיוון הכרחי לחדשנות, לקבוצות מגוונות יש יתרונות ביצירתיות ופתירת בעיות מורכבות - זה הוכח מחקרית. אנחנו חייבים את הצעירים מכל שכבות האוכלוסיה שירצו להיכנס וירצו להיות חלק מהתעשייה. חברה היא סך האנשים שעובדים בה. כשאתה מעצים את האנשים זה מעצים את החברה".
לדברי שמידט, "כשחברות עוסקות בקידום ערכים של שיווין וגיוון בקצה יש גם מטרות כלכליות. כוח עבודה מגוון יכול לעזור לחברות לשפר את השורה התחתונה שלהן. ע"פ מחקר של McKinsey & Company, לחברות ברבעון העליון של מדדי גיוון יש סיכוי גבוה יותר ב-35% לקבל תשואות פיננסיות מעל החציונים המוכרים בתעשייה. יש היתכנות כלכלית בקידום של גיוון והכלה, מעבר לזה שזאת צורה נכונה יותר לעבוד בה. מגוון דעות וקולות מסביב לשולחן, במיוחד שולחן הנהלה, מביא לתוצאות עסקיות טובות יותר ומוביל לחדשנות. אני מקווה שהעשייה שלנו בסיסקו עבור קידום נשים בתעשיית ההייטק תוביל חברות נוספות לייצר תוכניות מסוג זה ושבעתיד הקרוב לא יהיה צורך בתוכניות ספציפיות עבור נשים".
בשיתוף Cisco