בשיתוף אוניברסיטת בר-אילן
לראשונה, כלי AI חדשני יושק באוניברסיטת בר-אילן: "עוזר הוראה אישי" המבוסס על מודל השפה הטבעית של ChatGPT, שאומן בעזרת חשיפה לתכני הלימוד השונים, מהרצאות זום מתומללות ומצגות ועד למקורות ביבליוגרפיים.
הכלי החדש יוכל לנהל דיאלוג עם הסטודנט בסגנון שבו הוא מתבטא, להשיב לשאלות הסטודנט, לדון בסוגיות אקדמיות, לספק מענה לכל שאלה שעולה על תוכן הקורס, להציע שאלות תרגול כהכנה למבחן, וזה נגיש בכל שעות היממה ובעברית.
הפיילוט יחל כבר בשנת הלימודים הקרובה עם קבוצה מובחרת של קורסים ממגוון תחומי לימוד, כמו מדעי המוח, פיזיקה, כלכלה, חינוך, מדעי הרוח ומשפטים. הוא יורחב לקורסים ולתחומי לימוד נוספים תוך כדי משוב על אפקטיביות הכלי מהסטודנטים ומהמרצים.
2 צפייה בגלריה
למידה בסיוע בוט בינה מלאכותית
למידה בסיוע בוט בינה מלאכותית
למידה בסיוע בוט בינה מלאכותית
(אוניברסיטת בר- אילן)
הוראה מותאמת - במלוא מובן המילה
יובל שרייבמן, סמנכ"ל אגף הוראה ולמידה באוניברסיטה, מספר איך הכל התחיל: "רצינו לענות על צורך שקיים בעולם ההוראה – היכולת המוגבלת של סטודנטים לקבל מענה מעבר לזמן השיעור". עבור הסטודנטים והסטודנטיות שהוקפצו למילואים, הוא מספר, מדובר בכלי עזר משמעותי.
"עבור האוניברסיטה", מספר יובל, "מדובר בחלום שהתגשם, הוראה שלומדת אותך ומסייעת לך בדיוק באופן ובזמן הנדרש".
משינון חומר ליצירתיות, חשיבה וניתוח
עוזר ההוראה מבוסס AI פותח על ידי פרופ' יניב פוקס מהפקולטה למדעי הרוח, בסיוע של ד"ר ליהיא תלם מאגף ההוראה והלמידה. לדברי פוקס, "שילוב בינה מלאכותית בתואר מכשיר טוב יותר את הסטודנטים שלנו לשוק התעסוקה המתפתח. הנגשה של תכנים באמצעות בינה מלאכותית מאפשרת להעביר בצורה ברורה ואישית חומר לימודי מורכב. זה נכון גם לפיזיקה קוונטית וגם להיסטוריה של ימי הביניים".
הסיוע שהסטודנטים והמרצים מקבלים מהבינה המלאכותית מפתחת כלים נוספים – כאלה שדורשים חשיבה וניתוח אנושי: "הכלי שפותח מעודד את המרצים והסטודנטים שלנו להתבסס יותר על חשיבה וניתוח התכנים, יצירתיות ומגוון מיומנויות חדש בהוראה ובתהליך הלמידה. זו הכנה טובה יותר לשוק העבודה".
"אוניברסיטת בר-אילן ממנפת את הכלים האלו כדי לעשות קפיצת מדרגה", פוקס מספר. "הסטודנטים פוגשים אותם במהלך הלימודים, זה הופך את המוכנות שלהם לשוק העבודה להרבה יותר משמעותית".
2 צפייה בגלריה
סטודנטיות וסטודנטים במדשאות באוניברסיטת בר אילן
סטודנטיות וסטודנטים במדשאות באוניברסיטת בר אילן
סטודנטיות וסטודנטים במדשאות באוניברסיטת בר אילן
(צילום: שאול גולן)

מהפכת הבינה המלאכותית באוניברסיטת בר-אילן

אוניברסיטת בר-אילן, מהראשונות שהחלו לשלב כלי AI באקדמיה, ניסחה מדיניות לסטודנטים סביב שימוש נכון בכלי בינה מלאכותית, בביצוע מטלות והגשת עבודות. כחלק מתפיסת הנהלת האוניברסיטה לעידוד שילוב הכלים האלה בתואר, היא מציעה מעל ל-200 קורסים המשלבים את כלי או מתודולוגיות הבינה מלאכותית בלימודים בתחומים רבים.
"מדיניות האוניברסיטה מאפשרת ומתווה את הדרך לסטודנטים, איך לעשות שימוש בטכנולוגיה הזו". אומר שרייבמן "בימים אלה מקימה האוניברסיטה פורום מרצים לשימוש נכון בבינה מלאכותית. הפורום יתמקד בתחומים כמו: פיתוח קורסים, הוראה בכיתה והערכה מבוססת AI".
הדרך אל הלא נודע
אז מה מזמן העתיד? התשובה היא לא חד משמעית – וזה, במידה מסוימת, חלק מהערך המוסף של השימוש ב-AI. פוקס מספר: "אני חושב שהבשורה הכי גדולה של הדבר הזה שהוא ישנה את חווית הלמידה בכיתה. דמיינו מצב בו אפשר לקיים אינטראקציה עם כלי ה-AI, ובכך להפיח חיים ברגע ההיסטורי או בקייס המשפטי ולהפוך את הלמידה לחווייתית יותר. השאיפה שלנו היא לשפר את החוויה הלימודית של הסטודנט, כך שתכלול יותר חשיבה וניתוח ותהיה אינטראקטיבית יותר עבורו. כלי ה-AI החדש הוא חלק מהמהפכה שמאפשרת זאת".
איך משתמשים בעוזר החדש? צפו בהסבר של פרופ' יניב פוקס.
בשיתוף אוניברסיטת בר-אילן



פורסם לראשונה: 12:01, 21.10.24